بازدید 9187

تاثیرات خوردن غذای چرب در هوای سرد

معمولا در روزهای سرد تمایل به خوراکی‌های چرب و سنگین افزایش پیدا می کند. گرچه این خوراکی‌ها تاحدی می‌تواند انرژی صرف‌ شده به‌دلیل سرمای هوا را جبران کنند اما واقعا این تغییر غذایی باید همیشه اجرا شود؟
کد خبر: ۱۱۵۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۷ 22 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از بهداشت نیوز، بعضی افراد برای مقابله با کاهش شدید دما و بهبود افسردگی فصلی به تغییراتی در سبک تغذیه طی روزهای سرد سال روی می‌آورند. زمانی که بدن سرد می‌شود، مغز این تمایل را در بدن به‌وجود می‌آورد تا خوراکی‌هایی با افزایش گرما میل شود و به‌همین دلیل در روزهای سرد اشتها به خوراکی‌های پرکالری و چرب بالا می رود.

دلیل احساس گرسنگی

اکثر افراد تا حدودی احساس گرسنگی بیشتر را در روزهای سرد تجربه می‌کنند. در واقع، این حالت کاملا طبیعی است و بخشی از حافظه سلولی محسوب می‌شود تا سازگاری در برابر کاهش دما شکل بگیرد. این حافظه سلولی را می‌توان به زمینه‌های ژنتیک انسان طی هزاران سال پیش مرتبط دانست که در آن زمان با افزایش دریافت کالری، لایه‌ای چربی در بدن به‌وجود می‌آید تا به‌عنوان ذخیره انرژی مصرف شود. این نیاز به غذای بیشتر از طریق ژنتیک منتقل شده و در زمینه ژنتیک ما نیز وجود دارد. البته به‌دلیل اینکه در حال‌حاضر امکانات گرمایشی و لباس های مناسب در دسترس است، این تمایل کمتر احساس می‌شود.

علت دیگر تمایل به مصرف غذای بیشتر به‌خصوص غذاهای چرب ناشی از تاثیر روانشناختی است. روزهای کوتاه زمستان و کمبود نور خورشید به‌طور مستقیم بر روحیه تاثیر می‌گذارد و خوردن غذاهای گرم، چرب و پرادویه حس آرامش‌بخشی ایجاد می‌کند.

زیاده روی در خوردن غذاهای چرب

با توجه به دلایلی که در مورد تمایل به خوراکی‌های چرب و سنگین در زمستان وجود دارد، می‌توان نتیجه گرفت که الزاما این عادت های غذایی نیاز واقعی بدن نیستند. ازهمین‌رو، مصرف این نوع از غذاها بیش از یک تا دو وعده در هفته توصیه نمی‌شود زیرا بر تعادل انرژی دریافتی و مصرفی بدن تاثیر می‌گذارد.

نکته مهم دیگر، گنجاندن فعالیت‌های ورزشی به‌عنوان راهکار موثر برای مقابله با افسردگی فصلی است. طی انجام تمرینات مختلف ورزشی مانند پیاده‌روی، هورمون‌ شادی در بدن ترشح می‌شود. علاوه بر این، ورزش در پیشگیری از اضافه وزن و جبران دریافت کالری اضافی نیز تاثیر جدی دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر