بازدید 3020

جنبش النهضه تونس خواستار کناره گیری «قیس سعید»

جنبش النهضه تونس یکشنبه شب در پی آنچه که مشارکت پائین مردمی در انتخابات زودهنگام اخیر در این کشور خوانده، خواستار کناره گیری «قیس سعید» رئیس جمهور از قدرت شد.
کد خبر: ۱۱۵۵۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۳ 19 December 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از الجزیره، جنبش النهضه اعلام کرد، تحریم ۹۰ درصدی این مسیر بی فایده به معنای رأی عدم اعتماد به قیس سعید و سیستمش است و ما خواستار کناره گیری او از قدرت هستیم.

النهضه افزوده است: ما این انتخابات ساختگی را فاقد مشروعیت می‌دانیم و خواستار توقف این مسیر بی فایده و لغو دور دوم انتخابات هستیم.

این جنبش تونسی همچنین گفته است: ما مجدداً از همه نیروهای معتقد به انقلاب دعوت می‌کنیم تا برای تسریع توافق بر روی یک آلترناتیو دموکراتیک مشورت کنند.

پیشتر سخنگوی رسمی کمیسیون عالی مستقل انتخابات تونس گفته بود که بر اساس بررسی‌های اولیه، میزان مشارکت به ۸.۸ درصد رسید که پائین ترین میزان مشارکت از زمان انقلاب تونس در سال ۲۰۱۱ تاکنون به شمار می‌رود.

تونسی‌ها روز شنبه در حالی به شرکت در انتخابات فراخوانده شده بودند که به نوشته تارنمای عربی ۲۱، قیس سعید از تابستان ۲۰۲۱ تلاش کرده که با پایه گذاری یک قانون اساسی جدید، همه اختیارات و قدرت‌ها را در انحصار خود بگیرد و پارلمان این کشور را به مجلسی بدون اختیار تبدیل کند.

به گزارش ایرنا، انتخابات روز شنبه در تونس تازه ترین بخش از اقدامات ویژه‌ای به شمار می‌رود که قیس سعید رئیس جمهور این کشور از ۲۵ جولای ۲۰۲۱ آغاز کرد و طی آن دست به انحلال شورای عالی قضایی و پارلمان این کشور زد، قوانین جدید ریاستی صادر کرد و از طریق همه پرسی ۲۵ ژوئیه ۲۰۲۲ یک قانون اساسی تازه بنا نهاد.

شمار زیادی از جریان‌های سیاسی تونس این اقدامات را تحکیم حکومت مطلقه فردی سعید دانسته و برخی دیگر آن را اصلاح روند انقلاب ۲۰۱۱ می‌دانند که «زین العابدین بن علی» را سرنگون کرد.

انتخابات جدید پارلمانی تونس را شماری از احزاب و نیروهای مهم سیاسی از جمله جنبش اسلامی النهضه، قلب تونس، ائتلاف کرامت، جنبش اراده تونس، امل، جمهوری، کارگران، قطب و جریان دموکراتیک، تشکل دموکراتیک برای کار و آزادی، آفاق و حزب قانون اساسی آزاد تحریم کرده بودند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست