بازدید 5475

جنگ تراشه‌ها بین چین و آمریکا شدت گرفت

دولت جو بایدن قصد دارد بیش از ۳۰ شرکت چینی را در فهرست سیاه آمریکا قرار دهد؛ اقدامی که به نظر می رسد با توجه به اختلاف های تجاری پکن-واشنگتن، جنگ تراشه ها بین دو کشور را تشدید می‌کند.
کد خبر: ۱۱۵۴۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴ 14 December 2022

به گزارش تابناک، شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی از قصد آمریکا برای قرار دادن بیش از ۳۰ شرکت چینی در فهرست سیاه این کشور خبر داده است.

پیش از این وزارت بازرگانی چین اعلام کرده بود که این کشور درخصوص اقدامات کنترلی آمریکا درمورد صادرات تراشه‌ها به چین، شکواییه‌ای را نزد سازمان تجارت جهانی به ثبت رسانده است.

در همین راستا وزارت بازرگانی چین با صدور بیانیه ای از آمریکا خواست تا به تجارت معمول اقتصادی بین دو کشور پایبند باشد و زنجیره جهانی محصولات عمده صنعتی از جمله نیمه‌ هادی‌ها را مختل نکند.

با این حال روز سه شنبه خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که دولت بایدن قصد دارد شرکت فناوری های حافظه یانگ تسه (YMTC) و ۳۰ شرکت دیگر را در فهرست سیاهی قرار دهد که آنها را از خرید برخی از قطعات اصلی ساخت آمریکا محروم می کند.

شرکت مذکور یک سازنده دستگاه نیمه هادی چینی است که متخصص در تراشه های حافظه فلش (NAND) است.

بلومبرگ به نقل از یک فرد مطلع از این موضوع اعلام کرد که وزارت بازرگانی آمریکا نام شرکت های چینی را بزودی به فهرست موسوم به «فهرست موجودیت/ Entity List» اضافه خواهد کرد.

به محض این که نام شرکتی به این فهرست سیاه افزوده می شود تامین کنندگان آمریکایی باید به دنبال مجوز برای انتقال حتی کالاهایی با فناوری پایین تر به آن شرکت باشند.

این اقدام آمریکا به این معنا است که فروش فناوری به شرکت هایی که نام آنها در این فهرست قرار دارد از سوی شرکت های امریکایی منع می شود مگر این که آنها مجوز صادرات تهیه کنند که دریافت این مجوز آسان نیست.

شرکت چینی YMTC از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده و وزارت بازرگانی آمریکا نیز از پاسخ فوری به پرسش خبرگزاری رویترز در این زمینه که در خارج از ساعت کاری مطرح شده، خودداری کرده است.

یک مقام وزارت بازرگانی آمریکا در اظهاراتی که ماه گذشته به رویت رویترز رسید، گفت ده ها شرکت چینی از جمله YMTC «در خطر» افزوده شدن به لیست سیاه تجاری آمریکا تا روز ۶ دسامبر (۱۵ آذر) قرار دارند.

آمریکا با اعمال کنترل های صادراتی خرید و تولید نیمه هادی های پیشرفته را برای چین دشوارتر کرده است.

شرکت چینی YMTC متهم است که با تامین تراشه‌های حافظه «ناند/ Nand» برای شرکت تجهیزات مخابراتی هواوی در تولید گوشی‌های هوشمند خود، مقررات کنترل صادرات آمریکا را نقض کرده است.

براساس این گزارش، قانونگذاران آمریکایی از مدتها قبل دولت آمریکا را برای قرار دادن شرکت های چینی در این فهرست تحت فشار قرار داده اند.

پیش از این، قانونگذاران آمریکایی همچنین به شرکت اپل به عنوان غول فناوری آمریکا هشدار داده بودند که درصورت ادامه برنامه ها برای خرید تراشه‌های شرکت چینی YMTC، با نظارت شدیدی مواجه خواهد شد.

واشنگتن به دنبال جلوگیری از توانایی چین برای توسعه فناوری‌هایی با کاربردهای نظامی، مانند هوش مصنوعی، مدل‌ سازی سلاح‌های هسته ‌ای و توسعه سلاح‌های مافوق صوت است.

چین در مقابل تلاش می کند تا قابلیت های فناوری خود را تقویت کند، زیرا با فشار فزاینده ای از سوی آمریکا و متحدانش مواجه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار