بازدید 34189
معاون اقتصادی رییس جمهور مطرح کرد

چرا ۱۰۰ هزار نفر، ۱۰ درصد تورم ایجاد کنند تا ۸۵ میلیون نفر این تورم را بپردازند؟ + فیلم

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، با اشاره به تحول نظام مالیاتی در کشور گفت: با کمک مالیات می‌توان از بسیاری از فساد‌ها و رانت‌ها جلوگیری کرد؛ یعنی خطر فساد را برای مفسدین از طریق مالیات ستانی بالا برد تا با فساد و رانت خواری مبارزه شود.
کد خبر: ۱۱۵۳۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵ 06 December 2022

به گزارش تابناک اقتصادی، محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در نشست سازمان امور مالیاتی، با اشاره به اینکه یکی از ماموریت‌های دولت سیزدهم، ایجاد تحولات بزرگ و شجاعانه در کشور است، اظهار داشت: تنها با تحولات شجاعانه می‌توانیم پیشرفت کشور را تسریع دهیم. با کار‌های احتیاطی و ریسک گریز نمی‌شود فاصله‌ای که در پیشرفت با دیگر کشور‌ها پیدا کرده ایم، کوتاه کنیم؛ بنابراین کشور ما نیاز به تحولات بزرگ شجاعانه و البته منطقی و عاقلانه دارد.

وی افزود: یکی از این تحولات، نظام مالیاتی کشور است که تحول کلیدی و مهمی است، چون مالیات برای چند هدف مهم در جامعه است. یکی از این اهداف، خدمات رسانی به مردم است؛ به بیان دیگر مالیات را برای خدمت و افزایش سلامت و امنیت و بالا بردن کیفیت آموزش در جامعه می‌خواهیم. در حقیقت آن خدمات عمومی و اجتماعی که انفرادی از عهده مردم برنمی‌آید، دولت متعهد است تا از طریق مالیات، خدمات عمومی را به مردم ارائه کند؛ بنابراین، تحول در نظام مالیاتی به تحول در خدمات رسانی به جامعه منجر می‌شود.

رضایی در ادامه گفت: موضوع دوم مساله عدالت است؛ تولید ثروت در جامعه امری اجتماعی است. این درست است که تولید ثروت به دست افراد معین و کارآفرینان مشخص صورت می‌گیرد، اما اگر بستر جامعه مناسب نباشد، این مولود به دنیا نمی‌آید. در حقیقت ثروت، مولودِ فعالیت اقتصادی در بستر یک جامعه است و این جامعه باید از این مولود بهره‌مند شود، به همین علت مساله عدالت، دومین هدف نظام مالیاتی کشور است.

موضوع سوم در خصوص نظام مالیاتی؛ ابزاری است برای جلوگیری از رانت و فساد. در حقیقت با کمک مالیات می‌توان از بسیاری از فساد‌ها و رانت‌ها جلوگیری کرد؛ یعنی ریسک رانت و خطر فساد را برای مفسدین از طریق مالیات ستانی بالا برد تا با فساد و رانت خواری مبارزه شود؛ بنابراین مالیات ابزاری برای مبارزه با رانت و فساد است که باید در کشورمان از این ابزار بیشتر استفاده شود.

وی افزود: مثلا فرض کنید در همین بازار‌های رانتی دلار و ارز که اتفاق می‌افتد، بخش مهمی از نقدینگی به جای اینکه به فعالیت‌های مولد و تولید هدایت شود، در یک شرایطی یک هجمه‌ای از صاحبان نقدینگی به سوی دلار و طلا صورت می‌گیرد. باید جلوی این روند گرفته شود؛ نمی‌شود که مدام با زور حکومتی پیش رفت. ابزار اقتصادی برای مبارزه با رانت و فساد که منطق اقتصادی داشته باشد مالیات است. از طرف دیگر، یک ابزاری برای تشویق فعالیت‌های مولد است. با کمک مالیات می‌توان فعالیت‌های مولد را تشویق و کمک کرد.

معاون اقتصادی دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: هدف دیگر مالیات، جلوگیری از تخریب محیط زیست است؛ یعنی در خصوص کسانی که آلودگی ایجاد می‌کنند، با کمک مالیات می‌توان با این افراد مبارزه و از محیط زیست در حقیقت حفاظت کرد.

به گفته محسن رضایی، هدف دیگر از مالیات ستانی، جلوگیری از تورم و کسری بودجه است. چرا باید ۱۰۰ هزار نفر ۱۰ درصد تورم ایجاد بکنند تا ۸۵ میلیون نفر این ۱۰ درصد را بپردازد؟

چرا باید مالیات را به این شکل منفی در جامعه تلقی کنند که مالیات در برابر مردم است، در حالی که مالیات برای مردم است. مالیات برای پیشرفت کشور و ترقی کشور است.


به گفته معاون اقتصادی رئیس جمهور، وقتی مالیات صورت نمی‌گیرد، کسری بودجه ایجاد می‌شود و پایه پولی افزایش پیدا می‌کند و این مالیات تورمی به ۸۵ میلیون نفر منتقل می‌شود؛ بنابراین مالیات مساله بسیار مهمی است. چرا باید مالیات را به این شکل منفی در جامعه تلقی کنند که مالیات در برابر مردم است، در حالی که مالیات برای مردم است. مالیات برای پیشرفت کشور و ترقی کشور است. در نتیجه تحول در نظام مالیاتی مساله بسیار مهمی است که در این دولت شروع شده و انشاءالله ادامه پیدا می‌کند.

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا  در ادامه به اشاره اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه نظام مالیاتی گفت: باید این اقدامات ادامه پیدا کند؛ یکی کاهش نرخ مالیاتی است. ما در سال ۱۴۰۰ نرخ مالیاتی را ۵ درصد کاهش دادیم، ولی در مقابل مودیان مالیاتی یک میلیون نفر افزایش یافت که اتفاق درستی بود. یعنی هرچه مودیان مالیاتی افزایش پیدا کنند، می‌توان نرخ مالیاتی را آرام آرام و منطقی کاهش داد. هر دو اتفاق افتاده؛ یعنی در سال ۱۴۰۰، نرخ مالیاتی ۵ درصد کاهش پیدا کرد و یک میلیون به تعداد مودیان افزوده شده است. این رقم تا ۷ میلیون مودی جدید قابل افزایش است و می‌تواند تحت پوشش مالیات ستانی قرار بگیرند و متناسب با آن، نرخ مالیات را پایین آورد. این اقدام، کل درآمد مالیات را افزایش می‌دهد. نباید یک عده تصور کنند که اگر نرخ مالیات کم شود، حجم مالیات هم کم می‌شود.

محسن رضایی در ادامه با اشاره به اینکه بخشودگی و تشویق خوش حساب‌ها موضوع مهمی در نظام مالیاتی است، افزود: افراد خوش حساب باید از طریق مالیات، تشویق و بدحساب‌ها نیز تنبیه شوند. این در شفاف سازی و بهبود محیط کسب و کار نقش مهمی دارد. درصد‌هایی از مالیات خوش حساب‌ها را می‌توان کاهش داد. باید هر سال سازمان مالیاتی برای خوش‌حساب‌ها جایزه تعیین کند.

همچنین ثبت خوش حساب‌ها و خوش حسابی در رتبه بندی اقتصادی اهمیت دارد. در کشور به شدت نیاز به این داریم که کارآفرینان رتبه بندی شوند. اگر این اتفاق بیفتد، در بسیاری از موارد نیازی به وثیقه در بانک نیست. کسی که به یک رتبه در خوش حسابی رسیده است، وقتی رتبه بندی شود، دیگر نیازی نیست تا این شخص برای دریافت وام از بانک وثیقه بگذارد؛ بنابراین شاخص خوش حسابی مهم است.

وی در ادامه با اشاره به کیفیت رسیدگی‌ها در سازمان مالیاتی اظهار داشت: این اقدامات خوبی است و باید از حجم زیاد افراد و پرونده‌ها جلوگیری کرد. اینکه مثلا ۵۰۰ هزار پرونده است و می‌خواهید تمام وقت خود را صرف این‌ها کنید، در حالی که ۵۰۰ پرونده، ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد. این رسیدگی باید کیفیت داشته باشد، یا حتی در مالیات ستانی، شاید چند میلیون در طبقات پایین باشند که اگر کل مالیات را به آن ببخشید، یک رضایت مندی در جامعه حاصل می‌شود.

معاون اقتصادی در ادامه اظهار داشت: موضوع بعدی اعتماد به کارآفرینان است؛ ما باید در جامعه‌ای زندگی کنیم که هرچقدر مودی و مردم اظهار کردند، بگوییم این درست است و خلافش وجود ندارد. باید به این سمت در جامعه حرکت کنیم؛ بنابراین باید به اظهارنامه‌ها و کارآفرینان اعتماد کنیم. همچنین اخذ بموقع مالیات اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار بگیرد.

دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پایان گفت: پیشنهاد بنده این است که یک سند جامع مالیاتی عادلانه تهیه شود تا ما در ستاد اقتصادی دولت تصویب کنیم. در این سند کلیه موانعی که بر سر راه سازمان مالیاتی وجود دارد، بیاورید تا تحولاتی که شروع شده، نظم بهتری پیدا کند و تداوم داشته باشد. در این سند مسئولیت‌های اجتماعی و کمک‌های خیریه نیز حتما دیده شود و قانون‌مند باشد.

تعداد بازدید : 1475
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر