بازدید 7491
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی بررسی شد

فساد و نابرابری حاصل عدم اجرای قانون «حساب واحد خزانه»/ دولت فکری به حال «تافته جدابافته» کند!

کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت باید به فکر سامان دادن به مخارجش باشد، گفت: وضعیت کنونی شفاف نیست و پرداخت‌ها مستقیم از خزانه انجام نمی‎شود. برای همین، شاهد فساد و نابرابری هستیم؛ برخی از مجموعه‌ها را می‌شناسیم که عدد حقوق و دستمزدی که به کارکنان خود پرداخت می‌کنند، فوق‌العاده رقم پایینی است و از طرفی دیگر برخی از دستگاه‌ها حقوق بالایی به کارکنان خود پرداخت می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۵۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳ 22 November 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شفافیت در بودجه و عملکرد هر دستگاه و نهادی و در هر زمینه‌ای، قطعا از رشد فساد جلوگیری خواهد کرد. این مساله زمانی که بحث مدیریت منابع مالی در میان باشد اهمیت دو چندان می‌یابد. در همین زمینه رئیس‌جمهور چندی پیش ضمن بیان لزوم افزایش نظارت بر بودجه سازمان‌های دولتی و جلوگیری از هدررفت منابع بیت‌المال بیان کرد: نظارت شجاعانه و بدون تعارف و مسامحه بر عملکرد و صرف بودجه در همه دستگاه‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه، مورد تأکید دولت مردمی است.

شفافیت کمک می‌کند تا مدیریت منابع مالی راحت‌تر انجام شود و امکان برنامه‌ریزی بهتر برای دخل‌وخرج دولت وجود داشته باشد. با عنایت به این مساله، قوانین متعدد بالادستی و قوانین جاری کشور به مساله حساب واحد خزانه پرداخته‌اند؛ برای نمونه، در اصل ۵۳ قانون اساسی، بند «الف» ماده ۱۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، بند «ب» ماده ۱۷ قانون برنامه ششم توسعه و تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به این موضوع اشاره شده است. با حساب واحد خزانه تمامی دریافتی‌ها و پرداختی‌های دولت یک‌جا متمرکز می‌شود و همین امر امکان رصد برخط و شفاف آن‌ها را فراهم می‌کند. با وجود این، هیچ یک از دولت‌ها تاکنون عزمی برای اجرای این بند از قانون و پایان دادن به پراکندگی و شلختگی حساب‌ها نداشتند.

بی‌توجهی دانشگاه‌ها به حساب واحد خزانه

اما دولت سیزدهم تصمیم گرفته تا پس از سال‌ها رنگ و بوی اجرایی شدن به این قانون بدهد و تمامی حساب‌ها را در بانک مرکزی متمرکز کند؛ کما اینکه تاکنون بخش زیادی از این حساب‌ها را تجمیع و به گفته وزیر اقتصاد حساب شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی از ۲۵۰ هزار حساب به ۲۳ هزار و ۸۰۰ حساب کاهش پیدا کرده است. همچنین از مجموع ۳۸۰۰ دستگاه اجرایی، ۳۵۸ دستگاه تاکنون برای اتصال به حساب واحد خزانه اقدام نکرده‌اند که بخش زیادی از آن‌ها، دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت هستند.


مهدی اشعری، کارشناس اقتصادی نیز در این باره در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی اظهار داشت: دولت با دو مساله مهم فساد بر سر منابع عمومی و کسری بودجه مواجه است؛ لذا اجرای قانون حساب واحد خزانه برای حل هر دو مساله مهم است.

هر چقدر برای دولتی که مخارجش منظم نیست درآمد داشته باشیم این درآمد منجر به رفع کسری بودجه نمی‌شود بلکه به ازای این درآمد مخارج بیشتری نیز تعریف می‌شود و کسری بودجه نیز پابرجا خواهد بود

وی افزود: الان کسری بودجه بزرگی وجود دارد، در کسری بودجه گاهی فکر می‌کنیم منابع  و درآمد‌های دولت کم است. کمبود درآمد‌های دولت صحیح است، اما در عین حال مخارج  دولت نیز بالاست، به تجربه دیدیم که هر چقدر برای دولتی که مخارجش منظم نیست درآمد داشته باشیم، این درآمد منجر به رفع کسری بودجه نمی‌شود، بلکه به ازای این درآمد مخارج بیشتری نیز تعریف می‌شود و کسری بودجه نیز پابرجا خواهد بود؛ لذا اگر دولت می‌خواهد کسری بودجه خود را حل کند، باید به فکر سامان دادن به مخارجش باشد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: چند سالی است که تقریباً دولت بودجه عمرانی ندارد و همه مخارج دولت، بودجه جاری است و صرف یکسری هزینه‌ها و حقوق و دستمزد می‌شود، این هزینه‌ها برای اینکه کاهش پیدا کند، باید پرداخت‌ها شفاف شود و دولت بداند به چه کسی چه میزان پرداخت می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از معضلات دولت این است که پرداختی برخی از سازمان‌ها بالاست. در برخی از آن‌ها پرداختی حقوق و دستمزد زیاد است و در برخی از سازمان‌ها نیز بودجه‌ای وجود دارد که معلوم نیست چه اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد. بودجه دانشگاه‌های علوم پزشکی رشد قابل‌توجهی کرد و پس از سوال گفتند که حقوق و دستمزد‌ها را رشد دادند، در حالی که حقوق و دستمزد‌ها آنقدر رشد نکرده بود و معلوم نبود برای مابه‌التفاوت آن چه اتفاقی خواهد افتاد.

اشعری اشاره کرد: دولت برای کنترل مخارجش باید بداند که چقدر و برای چه کسانی خرج می‌کند، متأسفانه وضعیت فعلی شفاف نیست و پرداخت‌ها مستقیم از خزانه انجام نمی‎شود؛ دسته‌ای از پرداخت‌ها تحت عنوان حقوق و دستمزد صورت نمی‌گیرد لذا فهم آن برای دولت نیز راحت نیست که چقدر از این پول‌ها صرف پرداخت حقوق و دستمزد می‌شود. در حال حاضر حقوق بسیاری از کارکنان در چند قسمت پرداخت می‎شود و تنها بخشی از آن به عنوان حقوق و دستمزد است؛ لذا دولت باید این مسائل را برای خود شفاف کند. اگر حساب همه دستگاه‌های دولتی در خزانه متمرکز باشد و دستور پرداخت مستقیم از خزانه انجام شود شاهد شفاف‌سازی خواهیم بود.

افرادی که حقوق و دستمزدشان بالاست، تمایلی نسبت به شفاف‌سازی ندارند، چون با شفاف‌سازی تدریجی حقوق آنان به سمت حقوق دیگر کارکنان دولت نزدیک خواهد شد؛ حدس میزنم دستگاه‌هایی که مخالف هستند دستگاه‌هایی باشند که پرداخت‌های بالایی به کارکنان خود دارند.



وی با بیان اینکه فساد مساله دوم است، خاطرنشان کرد: فساد و نابرابری وجود دارد، برخی از مجموعه‌ها را می‌شناسیم که عدد حقوق و دستمزدی که به کارکنان خود پرداخت می‌کنند فوق‌العاده رقم پایینی است. برای مثال نیرو‌های نظامی و انتظامی اعداد بسیار پایینی دریافت و از طرفی دیگر برخی از دستگاه‌ها مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی حقوق بالایی به کارکنان خود پرداخت می‌کنند. علاوه بر این، نابرابری فساد نیز وجود دارد؛ لذا برای کنترل همه این‌ها شفافیت لازم است و برای شفافیت نیز یک راه خیلی مناسب حساب واحد خزانه است تا همه پرداخت‌ها از خزانه انجام شود.

این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: دو گروه دستگاه حساب واحد خزانه را اجرایی نمی‌کنند که یکی از آن‌ها دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند. واقعیت این است که منافع عدم شفافیت برای برخی از افراد و سازمان‌ها بالاست. افرادی که حقوق و دستمزدشان بالاست، تمایلی نسبت به شفاف‌سازی ندارند، چون با شفاف‌سازی به صورت تدریجی حقوق آنان به سمت حقوق دیگر کارکنان دولت نزدیک خواهد شد؛ حدس می زنم دستگاه‌هایی که مخالف هستند، دستگاه‌هایی باشند که پرداخت‌های بالایی به کارکنان خود دارند.

فعالیت‌های غیرقانونی با شفاف‌سازی متوقف خواهد شد

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های غیرقانونی با شفاف‌سازی متوقف خواهد شد، توضیح داد: به طور کلی سازمان‌ها مایل هستند که دستشان در پرداخت باز باشد، یک نکته را نیز باید یادآور شد که ساختار‌های مالی دولتی اشکالات فراوانی دارد و مانع تحرک برخی از سازمان‌ها می‌شود. فرض کنید اگر حقوق و دستمزد‌ها از حساب واحد خزانه پرداخت شود و سازمان‌ها هیچ پولی در اختیار نداشته باشند، برایشان مشکل ایجاد خواهد شد. چون ساختار‌های دولتی کُند و با اصطکاک بالاست. دولت نیز باید رویه خود را اصلاح کند و اگر می‌خواهد پرداخت‌ها از حساب واحد خزانه باشد، نباید اوایل اجرای این قانون خط کش‌های خاص قرار دهد، باید پرداخت‌هایی که سازمان‌ها مدنظر دارند را انجام دهد تا پس از آن بازنگری شود.

اشعری متذکر شد: سود گرفته شده از حساب‌های بانکی، مانع دیگر اجرای حساب واحد خزانه است، هدف سازمان‌ها از حساب بانک‌ها سرمایه‌گذاری نیست، بلکه حسابی است که دولت به آن پول واریز می‌کند تا از آن طریق حقوق‌ها پرداخت شود، معمولاً، چون از لحاظ زمانی دریافت‌ها و پرداخت‌ها با هم سازگار نیستند، این حساب‌ها مانده دارند و تا زمانی که این مانده در بانک‌هاست به آن سود تعلق می‌گیرد؛ فکر می‌کنم یکی از علل اصلی که سازمان‌ها تمایلی به حساب واحد خزانه ندارند به این موضوع بازمی‌گردد، چون بانک مرکزی به مانده حساب سود پرداخت نمی‌کند.

وی بیان کرد: وقتی این حساب‌ها در بانک‌ها باشد، بانک‌ها برای آن سود پرداخت خواهند کرد که سود و هزینه نظام بانکی را افزایش می‌دهد، وقتی هزینه کل نظام بانکی افزایش پیدا می‌کند، قطعاً موجب کاهش سود نظام بانکی و یا زیان‌دهی نظام بانکی می‌شود. این زیان‌دهی در شرایطی که در کشور ما بانک‌ها ورشکسته نمی‌شوند در نهایت با رشد نقدینگی و تورم همراه است؛ لذا هرچه هزینه‌زایی کنیم بعد‌ها منجر به تورم می‌شود، بنابراین دولت باید منافع مردم را مدنظر قرار دهد.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: دوگانه بانک خصوصی و دولتی به نفع کشور نیست، چندین سال است کسانی می‌خواهند تمام ایرادات را بر گردن بانک‌های دولتی وعده‌ای تمام ایرادات را بر گردن بانک‌های خصوصی اندازند؛ از جهت عملکرد اینگونه نیست که فکر کنیم بانک‌های خصوصی بانک‌های برتر هستند. از لحاظ عملکرد در همه انواع بانک‌ها، بانک‌های مشکل‌دار وجود دارد و این دسته‌بندی نگاه‌ها را از هدف اصلی منحرف می‌کند. معمولاً وقتی دسته‌بندی‌های غیرمهم شکل می‌گیرد، توجه‌ها را از یکسری واقعیت‌ها دور می‌کند.

بانک‌های دولتی و خصوصی دنبال این هستند که سودشان را افزایش دهند و از طریق گرفتن حساب‌های دولتی منابع را جذب کنند، بانک‌های خصوصی این منابع را خرج سهامداران خود و بانک‌های دولتی نیز خرج پاداش به مدیران می‌کنند لذا نباید بین بانک‌ها تفکیک قائل شویم. نفع شبکه بانکی در عدم اجرای حساب واحد خزانه دخیل بوده است، اما معتقد نیستم که تنها بانک‌های خصوصی ذینفع هستند؛ بنابراین با تفکیک بانک‌های خصوصی و دولتی موافق نیستم.

دانشگاه‌های علوم پزشکی، تافته جدابافته

اشعری با بیان این که اکثریت دستگاه‌های اجرایی تاکنون به حساب واحد خزانه پیوسته اند گفت: در بین دانشگاه‌های دولتی نیز اکثریت آن‌ها که متعلق به وزارت علوم هستند، حساب واحد خزانه را اجرایی نموده‌اند. اما تعدادی از این دانشگاه‌ها که عمدتا زیرمجموعه وزارت بهداشت هستند، از اجرای قانون خودداری می‌کنند. در حالی که هم در قانون مصوب مجلس تمامی دانشگاه‌های دولتی مکلف به اجرای این قانون شده‌اند و هم هیات دولت در مصوبه اخیر خود صراحتا دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت را مکلف به اجرای حساب واحد خزانه نموده است. اما نکته مهم آن است که بخش اعظم بودجه دانشگاه‌های دولتی متعلق به همین دانشگاه‌های علوم پزشکی متخلف از قانون است.

پرداختی‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیار بیشتر از دانشگاه‌های غیرپزشکی است؛ لذا از نظر ریالی، باتوجه به اهمیت بیشتر سهم دانشگاه‌های علوم پزشکی، دولت باید نسبت به اجرای این قانون در این دانشگاه‌ها تلاش ویژه‌تری نماید. باتوجه به مصوبه هیات وزیران، حمایت قاطع نمایندگان مجلس و همراهی وزیر اقتصاد در اجرای این قانون در دانشگاه‌های علوم پزشکی ظرف یک ماه آینده به نظر می‌رسد، این دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند از اجرای حساب واحد خزانه خودداری نمایند. اما همچنان باید تا تکمیل این قانون دولت و دستگاه‌های نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور، وظایف خود را کامل انجام دهند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۶
آقایان دولت!
دومینوی افزایش تورم رو متوقف کنید!
پاداش پایان خدمت فرهنگیان که بیش از یکسال است بازنشسته شده اند پرداخت نشده و هیچ کس پاسخگو نیست.آقای وزیر!آقایان نماینده !با وجود تورم بالای آیا انصاف است!سایر دستگاها پرداخت کردند....
کاملا درسته باید هر سریع تر حساب واحد خزانه پیگیری شود .نصف اعتراضات بخاطر همین موضوع هست. عدم برابری پرداخت در شرایط مساوی.
تو بگو بهترین قانون!
وقتی ذی نفعانش اینقدر زور دارن که جلوی قانون و مصوبه و دستور و آیین‌نامه و ... وای می‌ایستن، چرا؟ چون واسشون درآمد داره، حالا تو بیا و بگو قانون خوب است و...
یقه متخلفین از قانون رو بگیرید تا گردن کشی نکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۲
خیلی جالبه ؛ حتی قانون خودمون رو هم اجرا نمیکنن . دیگه قانون به چه دردی میخوره ؟
خدا به حال مردم بیچاره رحم کنه. هیچ امیدی به این سیستم نیست.
بدلیل سرعت فزاینده و مداوم تورم، دیگر هر پرداختی به ریال، تحت عنوان حقوق و دستمزد کاملا بی ارزش و بی خاصیت است.
بنده دارای 23 سال سابقه رتبه عالی و دارای 2 فرزند با مدرک لیسانس تازه حکمم شده 10500000 و دریافتی 8 میلیون دارم اما کارشناس تازه استخدام شده در بهداشت و درمان سراغ دارم با یک سال سابقه و مجرد رتبه پایه و مدرک لیسانس حکم بالای 15 میلیون براش زدن حالا مزایا چقدر میگیرن و ما نمیگیریم بماند
این دولت هم توانایی و اختیار تغییر این رویه را ندارد چون خیلی از نهاد های دیگر هستند که از بودجه می خورن و هیچ گزارشی نمیدهند و خود را تافته جدا بافته می دانند
یکی از تبلیغات آقای رئییسی برای رئیس جمهور شدن اجرای عدالت در پرداخت ها بود این موضوع نه ربطی به آمریکا داره نه به تحریم
وقتی دولت نتونه حقوق کارمنداش را به عدالت پرداخت کنه مطمئن باشید در سایر بخشها هم ناکارآمد خواهدبود و کارمندان انگیزه کافی برای خدمت رسانی درست را نخواهند داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۱
عجب
چرا دولت زمینهای بی استفاده خالی رو به مردم نمیده تا خودشون بسازن؟ پس چرا به وعده ها عمل نمیشه؟ تعداد کارتن خواب ها داره زیاد میشه
اگه این زمین ها رو به نام کارت ملی افراد فقیر و اونایی که زمین یا خونه ندارن بزنن همین مردم فقیر میتونن تو اون زمین برای خودشون یه اتاق بزنن با وام یا کانکس بزنن
روحیشون تقویت میشه میرن دنبال کار میتونن همونجا برای خودشون شغل خانگی راه بندازن ارزش پول مملکت بالا میره
تورم کم میشه و کلی از مشکلات اععم از اعتراضات کم میشه!
چرا اینکارو نمیکنن تا قیمت زمین و اجاره هم کم بشه؟
ممنون که نظر بنده را انتشار دادید
این یکی از نمونه های بارز فساد و بی قانونی در مملکته که هیچ ربطی به تحریم و آزادی و... نداره.قرار بود آقای رئیسی جلوی این ویژه خواریها رو بگیره.البته که با برخی از این مشکلات برخورد کرده ولی اصلا کافی نبوده.ما در وزارت کار با بدترین و کمترین حقوق داریم کار میکنیم و واقعا خجالت میکشیم از روی خانواده هامون.
برادران، دولت مردان و مسولین حاکمیت روحنیون فرهیختاگان سپاهیان ارتشیان و تمام کسانی که دلشان برای کشور می سوزد و ادعای وطن پرستی دارید .
من یک شهروند ایرانیم که با تمام ناملایمات در ایران ماندم و در حال کارم و حدود 60 نفر مستقیم حقوق میدهم و ناراضی هم نیستم و شاکرم کشورم را از جانم بیشتر دوست دارم . من در این 40 سال خیلی بمن ظلم شد ولی از همه گشتم
جدا از خباثت های غرب که مثل گرگ ایستاده برای دریدن ما و تقسیم غنایم
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
لطفا صدای مردم بشنوید
به خدا قسم که مردم با شما هستند اگر کمی از خودخواهی کم کنید و به انها توجه کنید ، خواهشمند
جدی بگیرید
فقط در قالب یک ردیف بودجه، وزارت بهداشت سالی بیشتر از ۱۰۰ همت بودجه می گیره که برای اون به هیچ کس جواب پس نمیده. این پول رو بگیرید و مستقیم به مردم بدهید. اثراتش خیلی بیشتر از مدیریت این پول توسط پزشکان است.
یه طوری مطلب نوشته که انگار یه چیز جدید رو کشف کرده. همان روالی که از دهها سال پیش بوده، هنوز هم ادامه داره
متاسفانه دانشگاه های دولتی وزارت علوم در تهران کمترین پرداختی به کارکنان خود را دارد و هیچ کس هم پاسخگو نیست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان