بازدید 8010
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

نخستین مصاحبه با پوتین پس از ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۰ / رژه پانصد هزار نفری در چین! / تصاویر مخفیانه از پاریس تحت اشغال آلمان / جنگ شش روزه ۱۹۶۷ به روایت تصویر / جنگ زمستان؛ نبرد نابرابر فنلاند علیه شوروی / حمله هوایی به ناپل

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۱۵۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۷ 20 November 2022

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

نخستین مصاحبه با پوتین پس از ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۰۰

ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین از سال ۱۹۹۹ تاکنون همواره پست ریاست‌جمهوری یا نخست‌وزیری روسیه را داشته است. او شانزده سال مامور اطلاعات خارجی کا گ ب بود و در آلمان شرقی خدمت می‌کرد؛ اما در سال ۱۹۹۱ با درجه سرهنگ دوم بازنشسته شد تا وارد سیاست شود. او ابتدا در شهرداری سنت پیترزبورگ مشغول به کار شد، ولی با سرعتی باورنکردنی پله‌های ترقی را پیموده و به مقام ریاست‌جمهوری روسیه رسید. روسیه آن زمان که پس از فروپاشی شوروی شرایط بسیار بدی داشت با بی‌کفایتی‌های یلستین دچار بی‌نظمی سیاسی شدیدی بود. پوتین در نهم اوت ۱۹۹۹ به عنوان یکی از سه معاون اول نخست وزیر انتخاب شد، در همان روز یلتسین او را نخست وزیر موقت روسیه منصوب و اعلام کرد که دوست دارد پوتین جانشین او باشد و باز در همان روز پوتین با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری موافقت کرد. برای هجده ماه پوتین پنجمین نخست وزیر روسیه بود و بسیاری باور داشتند که او نیز چون افراد پیش از خود مدت زیادی در این پست دوام نخواهد آورد؛ اما به رغم تلاش رقبای یلستین برای جلوگیری از تثبیت قدرت پوتین به عنوان جانشین یلستین، عملکرد او در جنگ دوم چچن و تصویر یک سیاستمدار قانونمند و سختگیر در برابر جرایم و فساد باعث رشد محبوبیت او شد. چند ماه بعد در ۳۱ دسامبر یلتسین غیرمنتظره استعفا کرد و مطابق قانون اساسی روسیه، پوتین جانشین موقت او شد. سپس پوتین در انتخابات با ۵۳ درصد آرای موافق پیروز شد و ریاست جمهوری را در کنترل خود درآورد. این ویدیو بخشی از نخستین مصاحبه او به عنوان رئیس‌جمهور روسیه است که می‌توانید با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.


رژه پانصد هزار نفری در چین!

تصاویری از میدان تیان‌آنمن در دوازدهمین سالگرد تشکیل جمهوری خلق چین با حضور مهمانان خارجی و رهبر کمونیست چین مائو تسه‌دونگ. جمعیت بسیار چین حتی در آن زمان نیز به نوعی نشان از قدرت و پتانسیل قوی این کشور کمونیستی به شمار می‌رفت؛ پتانسیلی که در سال‌های اخیر به خوبی به بار نشسته است. تصاویر رژه نیم میلیونی میدان تیان‌آنمن را در این ویدیوی تاریخی ببینید.

 


تصاویر مخفیانه از پاریس تحت اشغال آلمان

در سال‌های اشغال فرانسه توسط آلمان نازی، حقیقت ذات بسیاری از فرانسویان روشن شد. عده‌ای خائن با نیروهای اشغال‌گر همدستی و عده‌ای از شهروندان شجاع نیز در قالب جنبش مقاومت با این اشغال مبارزه کردند. در این تصاویر که یک فیلم‌بردار شجاع از پاریس تهیه کرده است، می‌توانید وضع مردم پاریس در زمان اشغال آن توسط آلمان نازی را ببینید. این فیلم‌بردار با پنهان کردن دوربین در سبد دوچرخه در شهر گشت زده و تصویربرداری کرده است. این فیلم را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید.

 


جنگ شش روزه ۱۹۶۷ به روایت تصویر

روند اشغال فلسطین به دست نیرو‌های صهیونیستی در چند مرحله انجام شد که مهمترین این مراحل جنگ شش روزه این رژیم با قدرت‌های عرب بود. سازمان اطلاعاتی شوروی به مصر خبر داد که اسرائیل در حال جمع کردن نیرو‌های خود در مرز سوریه است، در واکنش به این اقدام و برای جلوگیری از حمله اسرائیل به سوریه، رئیس جمهور مصر به نیرو‌های خود دستور داد تا در شبه‌جزیره سینا مستقر شوند. با بالا رفتن تنش‌ها آمریکا به هر دو طرف اخطار داد که نباید آغازگر جنگ باشند.اعراب با در نظر گرفتن احتمال حمله تلافی‌جویانه آمریکا دست از اقدام برداشتند، اما اسرائیل در حمله‌ای غافلگیرانه به نام عملیات فکوس با ۲۰۰ جنگنده ۱۸ پایگاه هوایی مصر را هدف قرار داد و ۸۰ درصد نیروی هوایی آن کشور را نابود کرد. بدون پشتیبانی هوایی و در نتیجه تصمیمات غلط پیوسته رهبران قدرت‌های عرب اسرائیل به راحتی و با استفاده از ترسی که در دل اعراب انداخته بود توانست بر آن‌ها غالب شود. در جریان این جنگ منطقه تحت اشغال اسرائیل سه برابر شد و زمین‌هایی از مصر و سوریه نیز به تصرف این رژیم درآمد.

 


جنگ زمستان؛ نبرد نابرابر فنلاند علیه شوروی

فنلاند در زمان جنگ جهانی اول از امپراتوری تزاری روسیه جدا شده و کشوری مستقل بود، اما شوروی با این ادعا که می‌خواهد امنیت لنینگراد را حفظ کند، به فنلاند پیشنهاد داد در ازای زمین‌های دیگری در شمال از مرز‌های خود در جنوب عقب‌نشینی کند. با رد این پیشنهاد توسط فنلاند، شوروی در سی ام نوامبر ۱۹۳۹ بدون اعلان جنگ به این کشور کوچک و تنها چند ماه بعد از آغاز جنگ جهانی حمله کرد. هزینه‌های این جنگ که تنها سه ماه و نیم به طول انجامید و در ۱۳ مارس ۱۹۴۰ پایان یافت، برای شووری بسیار سنگین بود و به رغم نیروی نظامی بسیار مجهز و عدم توازن قوا، به دلیل نا آشنایی با محیط و فقدان مدیریت خوب در ارتش شوروی، فنلاند موفق شد حمله شوروی را پس بزند و نهایتا با این کشور پیمان صلح امضا کرد. از عوامل پیروزی فنلاندی‌ها، خط دفاعی مانرهایم به طول ۱۴۰ کیلومتر بود که به افتخار فرمانده فنلاندی به همین نام، مشهور شد. بعد از استقلال فنلاند و پس از انقلاب اکتبر، هرچند روسیه بلشویک این استقلال را به رسمیت شناخت، فنلاندی‌ها که به روسیه اعتماد نداشتند، این خط دفاعی را برای دفاع از حمله احتمالی روسیه تکمیل ساختند. این خط دفاعی در دو فاز بین ۱۹۲۰-۱۹۲۴ و ۱۹۳۲-۱۹۳۹ ساخته شده و در زمان حمله شوروی هنوز کامل نشده بود. بعد‌ها هیتلر که ضعف شوروی را در این جنگ دیده بود، به متحد سابق خود شوروی حمله و از تجربیات این جنگ نهایت استفاده را علیه روس‌ها کرد.

 

حمله هوایی به ناپل

تصاویری از حمله هوایی نیرو‌های متفقین به ناپل ایتالیا با استفاده از بمب‌افکن‌های لیبریتور بی-۲۴. از بین شهر‌های ایتالیا بیشترین هدف بمب‌باران متفقین شهر بندری ناپل بود. بین سال‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۴ حدود ۲۰ حمله هوایی روی ناپل انجام شد که بیشتر تاسیسات بندری، انتهای شرقی بندر ناپل و همچنین راه‌آهن را هدف قرار می‌داد. تخمین زده می‌شود تلفات غیرنظامی این حملات، چیزی بین ۲۰ تا ۲۵ هزار کشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱
زنده باد ولادیمیر پوتین
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان