پیشتر هم در مقاطعی احداث خطوط تراموا در تهران در دستور کار قرار گرفته بود و هر بار بعد از مدتی کنار گذاشته شد و حتی در آخرین بار، در سال ۹۷، دلایلی هم برای خارج کردنش از دستور کار بیان شد، ولی این بار به نظر فرق می‌کند، چون شهردار تهران در حاشیه جلسه شورا، وعده احداث خط تراموا را داده تا به نظر برسد که ماحصل برنامه‌ای مدون را بیان کرده، در حالی که...
کد خبر: ۱۱۵۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۰ 18 November 2022

زاکانی با «تراموا» جا پای احمدی‌نژاد خواهد گذاشت؟!دو دهه پس از داستان عجیب «منوریل» در تهران ـ که در نهایت جز لج و لج‌بازی و خسارت چیزی در پی نداشت ـ داستانی مشابه در پایتخت در حال آغاز است؛ داستانی که این بار درباره «تراموا»ست.

به گزارش «تابناک»؛ نوروز سال ۸۹، حاشیه میدان صادقیه در تهران شاهد تردد پرشمار خودرو‌های سنگین راهسازی و اکیپ کارگرانی بود که تلاش داشتند پیش از پایان تعطیلات، آثار بر جای مانده از یکی از طرح‌های پر سر و صدا و حاشیه ساز به اجرا درآمده در شهرداری تهران را نابود و جمع آوری کنند؛ ستون‌های بتنی که از سال ۸۳ در آن محدوده برپا شده و به ازای هر یک، چندین ساعت از وقت مسئولان به بحث و حتی مجادله صرف شده بود.

داستان مونوریل البته با رسیدن محمود احمدی نژاد به جایگاه ریاست جمهوری، به سرعت در برخی نقاط کشور تکثیر شده بود، اما کسی که جانشین وی در شهرداری تهران شد، با اتکا به نظر شورای شهر وقت و فقدان مستندات و مصوبات مورد نیاز برای احداث این نوع خاص از حمل و نقل شهری در پایتخت، از ابتدا در تلاش بود پرونده مونوریل تهران را محتومه کند و در پایان هم این کار را کرد.

داستانی که این روز‌ها مرورش خالی از لطف نیست، چون به نوعی تاریخ در مسیر تکرار قرار گرفته است؛ با این تفاوت که عامل اختلاف، «تراموا» نام دارد؛ نسخه‌ای از قطار کوچک شهری که در شهر‌های زیادی در گوشه و کنار جهان به جابجایی مسافران درون شهری مشغول بوده و چند روزی است، شهردار این روز‌های تهران وعده احداث یک خط از آن را در تهران داده است.

ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم پیشتر هم در مقاطعی احداث خطوط تراموا در تهران در دستور کار قرار گرفته بود و هر بار پس از مدتی کنار گذاشته شد و حتی در آخرین بار، در سال ۹۷، دلایلی هم برای خارج کردنش از دستور کار بیان شد؛ اما این بار به نظر فرق می‌کند، چون شهردار تهران چند روز قبل در حاشیه جلسه شورا، در جمع خبرنگاران در خصوص احداث خط تراموا وعده داد تا به نظر برسد که ماحصل برنامه‌ای مدون را بیان کرده است.

زاکانی با «تراموا» جا پای احمدی‌نژاد خواهد گذاشت؟!

مونوریل کرمانشاه

علیرضا زاکانی با بیان اینکه «یکی از برنامه‌های ما توسعه حمل‌ونقل شهری است»، تاکید کرد: «چهار تحول در برنامه چهارم توسعه شهرداری پیش‌بینی شده که اجرای هشت کلان پروژه را در بخش تحول کالبدی شهر داریم. بزرگترین مشکل ما ترافیک است که مردم از آن رنج می‌برند. آلودگی هوا و بدمسکنی دیگر مشکل ماست و برای حل آن ابرپروژه نوسازی شهر بر مدار حمل‌ونقل عمومی را در نظر داریم تا بتوانیم آسایش، ایمنی و رفاه را به‌ ارمغان بیاوریم.»

وی با این مقدمه بر توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و همچنین توسعه مترو تاکید کرد و سپس گفت: «به‌ دنبال این هستیم که از الگو‌های متفاوت حمل‌ونقلی نیز استفاده کنیم؛ برنامه‌ریزی جدی برای استفاده از تراموا در شهر به‌عنوان ظرفیت پاک و الگوی پیشرفته ارائه خدمات انجام می‌دهیم و با این اقدام می‌توانیم دوسوم خدمات مترو را با تراموا ارائه دهیم و با همان میزان سرمایه ۳.۵ برابر ظرفیت ایجاد کنیم؛ اقدامات در حال انجام است که یک خط آن اجرا شود.»

بدین ترتیب، در شرایطی که مصوبه‌ای در خصوص احداث تراموا منتشر نشده بود، تاکید شهردار تهران بر اقدامات در حال انجام برای اجرای یک خط تراموا در تهران این باور را تقویت کرد که شورا با این اقدام موافق است؛ تصوری که یکی دو روز بعد مهر باطل خورد، چون بخش‌هایی از بحث جلسه بعدی شورا به این موضوع اختصاص یافت و حتی اظهارنظر‌ها در این باره به بیرون از جلسه شورا هم رسید.

در آن جلسه ناصر امانی تاکید کرد: «وقتی هنوز مترو تکمیل نشده، وعده تراموا به مردم ندهیم! مردم به ما می‌خندند» و نرجس سلیمانی گفت: «بدنه اصلی حمل‌ونقل تهران بر محور خدمات‌رسانی اتوبوس، مترو و تاکسی است و عدم تناسب تعداد و فرسودگی آن‌ها و همچنین عدم تکمیل طرح جامع مترو، یکی از مشکلات سال‌های گذشته است. ستون حمل‌ونقل در تهران را مترو تشکیل می‌دهد و تا قبل از تکمیل آن، ورود به حوزه دیگر از حمل‌ونقل مورد تأیید نیست.»

رئیس شورا، اما نظر میانه‌ای داشت که این گونه با خبرنگاران در میان گذاشت: «برای احداث تراموا یا اتوبوس برقی نسبت به مترو هزینه کمتری می‌شود، اما هیچ وسیله نقلیه‌ای جای مترو را نخواهد گرفت. در واقع جایگاه مترو با سایر وسایل نقلیه تفاوت دارد. البته اگر مسیر مناسبی نیز بدون تقاطع برای احداث تراموا در شهر تهران در نظر گرفته شود، می‌تواند مؤثر باشد، اما باید به این نکته اشاره شود که باید مسیر‌های مناسب بررسی و در‌نهایت در رابطه با خط تراموا تصمیم‌گیری شود.»

علی‌اصغر قائمی اما اعتراض شدید را نشان داد که گفت: «تراموا، مونوریل، اسب پرنده و هر مدل حمل‌ونقلی که بنا باشد در تهران خدمت ارائه بدهد، گام اول آن این است که مطالعات جامع وجود داشته باشد، به تصویب شورای عالی ترافیک برسد و سپس مصوبه شورای شهر را بگیرد. ممکن است افراد علاقه‌مندی‌هایی داشته باشند، همان‌طور‌که آقای احمدی‌نژاد به‌ شدت به مونوریل علاقه‌مند بود، ولی چون مونوریل مصوبه قانونی نداشت، حتی مستحدثاتی که به صورت اولیه اجرا شده بود، جمع‌آوری شد.»

زاکانی با «تراموا» جا پای احمدی‌نژاد خواهد گذاشت؟!

مونوریل قم

اظهارنظر‌هایی که در یک بخش مشترک به نظر می‌رسیدند؛ اینکه باید چنین تصمیمی مبتنی بر مصوبه، هم در شورای شهر و هم در شورای عالی ترافیک باشد. الزامی قانونی که تصور می‌شد، شهردار تهران را به عقبگرد از سخنانش مجاب کند؛ اما زاکانی در واکنش به اظهارات اعضای شورای شهر گفت: «باید با علم و دلیل در این باب سخن گفت. آن چیزی که برای ما مهم است، صلاح شهر بوده و شورای شهر هم به دنبال حل موضوعات ترافیک و حمل و نقل است.»

وی در ادامه به مزایای این ایده پرداخت و بی آنکه به روند قانونی تصویب و اجرای تراموا اشاره کند، گفت: «تراموا یک الگوی حمل و نقلی مناسبی است که می‌تواند به پایتخت کمک کند. در کشور‌های مختلف هم از این وسیله نقیله استفاده و روی این موضوع کار می‌کنند، اما نمی‌دانم دلیل مخالفت با آن در تهران چیست؟ قطع و یقین منطق خدماتی، اقتصادی، زیست محیطی و بصری شهر می‌گوید که تراموا بسیار عالی است و از هر جهت برای مردم مفید است. دلیل مخالفت دوستان شاید عدم اطلاع آن‌ها از جزئیات این طرح است.»

سخنانی که اگر بدانیم به مطالعه سه خط در تهران رسیده و شهردار یادآور شده که «یک خط، خط محور دماوند ـ آزادی است که یکی از خطوط بی‌آر‌تی ماست که شرایط لازم را برای خط تراموا کاملا دارد و یکی از ویژگی‌های تراموا این است که در یک سال جواب می‌دهد»، حکایت از شکل گیری چالشی چه بسا بزرگ در آینده میان شهرداری تهران و شورای شهر دارد که می‌تواند ماجرایی مشابه مونوریل بیافریند و فرجامی همان اندازه شوم در پی داشته باشد!

 

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
تراموا بسیار از اتوبوس بهتر و کم هزینه تر است البته درست در پیاده سازی پرهزینه است ولی در دراز مد ت به دلیل نداشتن الودکی و استحلاک کمتر عالی است ولی خب ما ایرانی ها تا یک چیزی میبینم کمی پیچیده است سریع جا میزنیم
پاسخ ها
زیرساخت معیوب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
تراموای ساخت کجا با مدیریت کی و با چه هزینه ای؟؟؟؟ زاکانی و دار و دسته همراه قطعا باعث روسفیدی و سربلندی احمدی نژاد خواهند شد طوری که دروغ هاله نو پیش حرفهای ایشان راست به نظر برسد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
فراموش نکردیم که چند صد میلیارد تومان احمدی نژاد با لجاجت هزینه پایه های موتور یا کرد

و همه را تخریب کردند و حالا باز زاکانی و چمران دست در دست میخواهند

تهران و بودجه اش را نابود کنند

بابا اتوبوس های گازی بی آرتی و واگن های زیاد مترو

بخرید و مترو را در خطوط فرعی توسعه بدهید

و اینقدر پول مردم فلکزده را خرج ندانم کاری های

کودکانه و احمقانه بدون حساب عقب مانده نکنید

مگر پزشک هسته ای که سهمیه ای هم بوده و هیچی به هیچی است

چرا باید شهردار یک ابر شهری مثل تهران گردد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
ممنون محندس.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
الان حداقل ۷۰ ساله که برای تمام دنیا محرز هست که تراموا به هیچ وجه کارایی و سرعت انتقال مترو را ندارد.
اگر جایی هم هنوز در دنیا از تراموا استفاده می‌شود اولا بیشتر جنبه توریستی هست و ثانیا باید پهنای خیابون ها به گونه ای باشد که امکان نصب تراموا را داشته باشد و مثل تهران آنقدر فشرده نباشد و ثالثا اون کشورها اول مشکل حمل و نقل را حل کرده اند بعد به فکر تراموا افتاده اند!

اما در اینجا عملکرد مسئولین هم مانند حرفهاشون شعاری هست و اصلا کاری به کارایی ندارند فقط میخوان یک چیزی درست کنن که تو چشم باشه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
آقای زاکانی درست میگوید ولی نه با تراموا بلکه اینکار با BTS جواب میدهد مانند بی تی اس بانکوک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
چرا برای توسعه ناوگان مترو و خطوط آن و اضافه کردن واگن ها هزینه نمیکنید ؟؟؟

بزرگراه امام علی و چمران نصف عرض را برای بی تی آر

گرفته اند و هر ساعت ۴ تا اتوبوس عبور میکند

در صورتیکه باید هر ساعت ۳۰ اتوبوس در هر مسیر رفت و ۳۰ اتوبوس در برگشت باشند

و چرا سبک لجبازی های کودکانه احمدی نژاد را دوستانش در جبهه پایداری ها ادامه میدهند؟
صدر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
برقی کردن خطوط بی آر تی ایده خوبی است. به شرطی که حسابی مطالعه و بررسی بشه. اول فکر بعد کار. چیزی که مدیران ما باهاش میانه ای ندارند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
خط مترو قائم-آزادگان سال هاست که راه اندازی شده و قطارهاش حتی در ساعات اوج رفت و آمد، ده دقیقه یک بار میان و صبح ها ازدحام جمعیت آنچنان شدید می شه که صبح به صبح با درگیری و مجادله لفظی مسافران همراهه. خط مترو بسیج-میدان صنعت از اون هم بدتر. قطارهاش قبلاً منظم و راس ساعت در ایستگاه ها توقف داشتن که بعد از شروع دولت جدید همین یه حسن هم ازش برداشته شده. بنده صبح ها برای رفتن به محل کارم از این دو خط استفاده می کنم و هرچقدر سعی می کنم زودتر از خونه بیرون بیام بازم دیر می رسم. در حالی که فاصله من تا محل کارم شش ایستگاه بیشتر نیست! آقای زاکانی! شما اگه بیل زنی، چند تا قطار به خطوط مترو اضافه کن. این طوری از لعن و نفرین ملت هم در امان می مونی! می خوای یه چیز جدید به اسمت ثبت بشه، ولی مطمئن باش کارنامه درخشانت تو خطوط مترو همه رو می شوره می بره!
ناشناس
|
United States of America
|
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
تراموای دماوند ازادی باعث گسترش بی رویه تهران که اکنون نیز بسیارسطح ان وسیع وگسترش یافته است وافزایش قیمت زمین ان منطقه خواهد شد۔ترانوا باید در ابتدا باعث کاهش ترافیک تهران مرکزی گردد۔اینکه مترو راه حل مناسب تری است شکی نیست ولی ترانوا نیز میتواند در خدمت قرارگیرد سهل الوصول تر وارزان تر استاگر مطالعات کارشناسی جواب دهد ۔۔با توجه به سطح محدود خیابانها در تهران مرکزی ممکن است ترانواهای یکطرفه چرخشی با عرض مناسب چنانچه مورد مطالعه قرار گیرند وپاسخ مثبت باشد بهتر است۔ما باید الودگی مرکز تهران را از بین ببریم وترافیک شهری را مناسب تر کنیم۔تبدیل تاکسی ها به تاکسی با حرکت با باطری در اسرع وقت ومحدودیت حرکت اتومبیل های درون سوز بنزینی ودیزلی وسعی در زمان بندی کلیه ترافیک شهری با سوخت الکتریکی باید در الویت قرار گیرند۔عدم توجه به وسایل حمل ونقل عمومی در طول زمان هم اقتصاد مملکت را نابد کرد وهم الودگی هوا وهم تغییرات در منش ورفتار عمومی به
رفتار شخصی۔شخصی که وسیله عمومی سوار میشود به عموم مردم بیشتر احترام میگذارد۔مردم را باید به همکاری عمومی سوق داد۔
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
ضمناً تابناک جان اگر صلاح می دونی یه ویراستار استخدام کن. خیلی ضروریه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
لجاجت های کودکانه احمدی نژادی ها و جبهه پایداری ها و

نابود کردن ثروت و بودجه های عمومی و انجام پروژه های از

رده خارج و خسارت زدن به جیب و اعصاب و آرامش مردم واقعا جای تاسف و تعجب دارد

و دست از سر کشور و مردم هم بر نداشته و برنمیدارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
خوبه دغدغه حمل و نقل ضعیف مارو دارن
ولی تا پول نباشه یا بهتر بگم خرج نکنن
نه اتوبوس نه بی ار تی نه هم مینی بوس و نه مترو هیچکدوم شایسته اینهمه ادم ساکن تهران نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
زاکانی نمونه کوچک احمدی نژاد واقعا اصولگرا یعنی بدبختی، حرکت جهادی و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
زاکانی احمدی نژاد رو روسفید خواهدکرد .
معینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
ما برای مصرف کنونی مردممان برق کافی نداریم و همواره با گذاشتن جریمه افزایش از الگوی مصرف، تهدیدشان می کنیم پرسش، اینست که برای مونو ریل، از کجا برق، تامین می کنیم؟
ناشناس
|
India
|
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
این مملکت همش همینه. یکی یه طرح مسخره ای رو مصوب میکنه بعد همه فک و فامیلش رو میاره سرکار و کلی پول به جیب میزنه آخرش هم هیچی به هیچی. به هیچ جا هم پاسخگو نیستن و کسی هم بازخواستشون نمیکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
یکی ازدلایل ناراحتی مردم از وضع موجود،وجود افراد سوپر پوششی و حتی روکشی،همچون این به اصطلاح دکتر است.
مهدی اژه ای
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
اقای زاکانی میداند تنها هنرش تخریب باور های مردم است
ودر انتخابات هم بعنوان بولدزر عمل کرد وبا التماس بر صندلی شهرداری ری تکیه زند کافی به به طرح قم توجه کنند پول ملت را خرج بیفکر ی خود کردند نه تخریب میکنند تا لکه بیخردی پاک شود ونه راه اندازی میکنند
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
استاد هزینه های بیخود ایی که به ثمر نخواهد رسید و فقط پولها را به دست هم شرکتی هاش به هدر خواهد داد . تراموا برای شهرهای با فرهنگ رانندگی ست نه شهرها و مردم قانون شکن ما در رانندگی . مردم ما اصلا رانندگی بلد نیستند . و شهردار این رو خوب می دونه.... و اگر ندونه که بی دانش و بی سواده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
تنها حرف صحیحی که احمدی نژاد در طول کل زندگی زد همین مونو ریل و انتقال قسمتی از ترافیک به فضای بالای خیابانها بود . فرض کنید این حجم از خطوط ویژه و BRT به ارتفاع منتقل میشد و فضای آزادشده به تسهیل ترافیک کمک میکرد . تراموا برای این شهر کاربردی ندارد . ایشون بهتره که در حوزه تخصصی شهرسازی و ترافیک اظهار نظر نفرمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
مهندس اینایی که میگی به ارتفاع منتقل بشه با بادکنک و بالن باید برن رو ارتفاع؟فکر ستون های بزرگ و پهنشون رو کردی که چه فضایی رو اشغال میکنه؟
عباس مر وتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
فقط اتوبوس ۲طبقه .
مترو و بی ار تی و مونوریل و .... به تاریخ می پیوندند مخصوصا اتوبوس ۲طبقه ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر
پول داشتم اول اتوبوس ۲ طبقه می‌خریدم و بعد تولید هیبریدی ان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
از مونوریل احمدی نژاد تا تراموای زاکانی
ناشناس
|
Canada
|
۲۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
از مونوریل احمدی نژاد تا تراموای زاکانی
از زاکانی بپرسید تراموا چیست قول میدهم که نمیداند چیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
اتوبوس از تراموا کوچکتر است .
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
جام جهانی قطر آلودگی هوا تیم ملی فوتبال ایران روزبه چشمی رامین رضاییان حماسه ملبورن
آخرین اخبار