بازدید 4020

نقش منابع انسانی ماهر در بهره‌وری بانک‌ها

ارائه خدمات گسترده و نوین بانکی در سطح استاندارد‌های جهانی، مستلزم داشتن کارکنانی مستعد و آموزش دیده است در همین راستا «بانک ایران زمین» توسعه مهارت‌های حرفه‌ای و توجه به اصل جانشین‌پروری را از اولویت‌های این بانک مطرح می‌کند.
کد خبر: ۱۱۵۰۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۴ 13 November 2022

به گزارش خبرنگار «تابناک» امروزه توسعه هر صنعتی به طور حتم به منابع انسانی و آموزش بستگی دارد، بنابراین اصلی‌ترین هدف سازمان‌ها استفاده بهینه از عوامل تولید و رسیدن به اثربخشی است. این عوامل شامل سرمایه، نیروی انسانی، فناوری و مدیریت است.
باید به این نکته مهم اشاره کرد و گفت که در بانک‌ها و مؤسسات مالی اغلب خدمات توسط نیروی انسانی ارائه می‌شود و ارائه خدمات گسترده و نوین بانکی در سطح استاندارد‌های جهانی، مستلزم داشتن کارکنانی مستعد و آموزش دیده است. در بعد فنی، کارکنان باید توانایی استفاده از تکنولوژی جدید را داشته و در شغل خود حرفه‌ای باشند، در بعد انسانی، کارکنان باید بتوانند به بهترین نحو با مشتریان در تعامل و ارتباط باشند و در بعد ادراکی نیز نیروی انسانی شاغل باید به شناسایی، تجزیه و تحلیل و حل مشکلات مشتریان بپردازد.
در همین رابطه ضرورت آموزش و توسعه منابع انسانی بر کسی پوشیده نیست و در عین حال یکی از بزرگترین مسایل در نظام بانکی تعیین اهداف، راهبردها، نظارت بر حسن اجرای راهبرد‌ها است. از سوی دیگر افزایش بهره وری خط مقدم آموزش منابع انسانی است که باید مسئولان بانک‌ها در این زمینه تدابیری اتخاذ کنند تا از این طریق بتوانند بخشی از موانع و مشکلات موجود در صنعت بانکی را برطرف کنند. در نتیجه، لازم است که در مسیر توسعه یک هدف‌گذاری کلی برای دستیابی وجود داشته باشد و با استفاده از این جهت گیری کلی، مسیر‌های توسعه شخصی برای هریک از افراد تعریف شود. به همین منظور شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان یکی از اهداف بهسازی نیروی انسانی در مدیریت بخش‌های دولتی است که برای سنجش دانش، توانایی، انگیزش، رفتار شغلی و عملکردی کارکنان پایه‌ریزی می‌شود.
باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت که سازمان‌های موفق دنیا در راستای حفظ سرمایه انسانی شایسته بعنوان یک منبع کمیاب و ارزشمند سازمانی و به منظور تضمین تداوم عملکرد پایدار خود، به موضوع شناسایی و توسعه کارکنان مستعد توجه اساسی دارند. از این رو شناسایی، توسعه و نگهداشت سرمایه‌های انسانی مستعد به عنوان مهمترین سرمایه بانک و منبع مهم و ماندگار مزیت رقابتی، نقشی تاثیرگذار بر نهادینه سازی شاخص‌های رقابت‌پذیری برای بانک‌ها داشته و منجر به تضمین رضایت و وفاداری مشتریان و در نهایت کسب مزیت از سوی آنان می‌شود.
برهمین اساس «بانک ایران زمین» برای تحقق بخشیدن به روند توسعه و ارائه خدمات بهینه از افراد مجرب و آموزش دیده بهره می‌گیرد تا جایی که برای حفظ منابع انسانی برنامه‌های مدونی آموزشی را در دستور کار خود قرار داده است.
علی فتاحی، مدیر امور توسعه سرمایه انسانی، معتقد است که ذات سرمایه انسانی، تغییر و اصلاح فرایند‌ها و روش‌ها با رعایت موقعیت حاکم بر سازمان است و هر تصمیم باید در زمان و مکان مناسب گرفته شود؛ بنابراین فرایند تحلیل نیاز‌های سرمایه انسانی سازمان، متناسب با تغییرات محیطی و توسعه نیاز‌های عملیاتی سازمانهاست؛ بنابراین اگر رویکرد بانک تغییر کند، ما هم باید برنامه‌های خود را متناسب با آن تغییر دهیم.
مدیر امور توسعه سرمایه انسانی، اعتماد به نیرو‌های جوان، دانش‌افزایی، توسعه مهارت‌های حرفه‌ای و توجه به اصل جانشین‌پروری را از اولویت‌های این مدیریت مطرح می‌کند به طوری که در چند سال گذشته ما به همکاران جوان اعتماد کردیم و باور داشتیم می‌توانند شعب را به اهداف تعیین شده برسانند که این تصور به واقعیت تبدیل شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی