بازدید 5326
معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگوی تلویزیونی:

محموله دوم آنتی بیوتیک‌های وارداتی تا آخر هفته از راه می‌رسد / آنفلوآنزای زودرس، درمان و دارو را شوکه کرد/ ادامه واردات سرم تا زمان وفور در بازار/ نباید مردم مشکلی به نام «داروی آزاد» داشته باشند

بخشی از مصرف آنتی بیوتیک، ناشی از تجویز آن برای بیماران آنفلوانزاست، در حالی که آنفلوانزا، بیماری ویروسی است و در ابتدا درمان مربوط به بیماری ویروسی باید اعمال شود و در این درمان هم آنتی بیوتیک درمانی نیست؛ بنابراین، بخشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ها ناشی از تجویز و مصرف نابجاست. در زمینه تامین شربت استامینوفن و سرماخوردگی در برخی از استان ها، مشکلاتی وجود داشت که در این راستا هم تولید و افزایش است.
کد خبر: ۱۱۵۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۱ 13 November 2022

محموله دوم آنتی بیوتیک‌های وارداتی تا آخر هفته از راه می‌رسد/ آنفلوآنزای زودرس درمان و دارو را شوکه کرد/ ادامه واردات سرم تا زمان وفور در بازار/ نباید مردم مشکلی به نام «داروی آزاد» داشته باشندمعاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو ضمن تشریح علل ایجاد برخی کمبود‌های دارویی اخیر به ویژه در حوزه آنتی بیوتیک ها و درمان‌های حمایتی و همچنین اقدامات انجام شده در جهت تامین نیاز کشور، تاکید کرد: به مردم قول می‌دهیم به زودی دغدغه‌ای در تامین دارو نداشته باشند.

به گزارش «تابناک»؛ دکتر سیدحیدر محمدی در یک برنامه تلویزیونی درباره شرایط بازار دارویی کشور، کمبود‌های ایجاد شده در برخی اقلام دارویی و اقدامات انجام شده در جهت رفع آن گفت: در شراط مناسبی در حوزه دارو نیستیم؛ البته ظرف سه چهار روز اخیر تصمیمات خوبی در جهت رفع مشکل گرفته شد؛ تصمیماتی که اگر زودتر همراهی و همصدایی می‌شد، قطعا از بروز و افزایش کمبود‌ها جلوگیری می‌کرد. به دنبال تصمیمات و اقدامات اتخاذ شده و همت صنعت، خیلی خوشبین هستیم که ظرف چند هفته آینده به وضعیت قبل بازگردیم و مطمئن هستیم شرایط دوباره ایده آل می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره طرح دارویار و تغییر سیاست‌های ارزی دارو، گفت: اساس طرح این بود که سیاست ارزی دارو از دولتی به نیمایی تغییر یابد، چون در ارز دولتی با مشکلاتی نظیر تخصیص ارز، قاچاق معکوس و... روبه رو بودیم و به این ترتیب تصمیم گیری در دولت این شد که ارز ترجیحی تغییر یابد و یارانه حاصل از ارز ترجیحی از طریق بیمه‌ها مستقیم در اختیار مردم قرار گیرد.

محمدی به برنامه ریزی‌های انجام شده برای تامین نقدینگی شرکت‌های دارویی به دنبال تغییر ارز ترجیحی دارو به ارز نیمایی اشاره کرد و گفت: قاعدتا این مابه التفاوت ارز ترجیحی به نیمایی به راحتی برای شرکت‌ها قابل وصول نیست؛ بنابراین، هم قبل از اجرای طرح، برنامه ریزی کردیم که از طریق شبکه بانکی و بانک‌های عامل، تسهیلاتی در اختیار شرکت‌ها قرار گیرد؛ حتی سقف تسهیلات هم قرار بود از ۹۰ درصد فروش سال قبل به ۲۰۰ درصد افزایش یابد، اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به ماجرای مالیات بر ارزش افزوده دارو به عنوان یکی از علل بروز کمبود‌های اخیر، گفت: بخش زیادی از شرکت‌های دارویی نیز حجم زیادی از ماده اولیه شان در گمرکات دپو شده بود و نمی‌توانستند ترخیص کنند، چون هنگام ترخیص باید پول را واریز کنند. از طرفی هم باید تعرفه‌های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند؛ این در حالی است که تعرفه گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده که قبلا با نرخ دولتی حساب می‌شد از این پس باید با نرخ نیمایی محاسبه شود و حدود شش تا هفت برابر افزایش یافته است و قاعدتا شرکت‌ها نمی‌توانستند آن را بپردازند.

وی افزود: بر همین اساس هم پیشنهاد ما این بود که از ابتدای امسال مانند سایر کالا‌های اساسی، ۹ درصد ارزش افزوده که قرار است با ارز نیمایی محاسبه شود، برای دارو هم یک درصد اعمال شود. این موضوع تا اوایل آبان ماه اصلاح نشده بود و اخیرا با دستور معاون اول رییس جمهور، مشکل حل شد. مشکل دیگر مربوط به مواد اولیه در گمرکات از آبان به قبل بود که اخیرا در ستاد تنظیم بازار نیز دستور داده شده که مبنای محاسبات این اقلام نیز از اول فروردین ماه باشد. در مجموع این مشکلات اساسی باعث برخی کمبود‌های دارویی فعلی شد.

محموله دوم آنتی بیوتیک‌های وارداتی تا آخر هفته از راه می‌رسد/ آنفلوآنزای زودرس درمان و دارو را شوکه کرد/ ادامه واردات سرم تا زمان وفور در بازار/ نباید مردم مشکلی به نام «داروی آزاد» داشته باشند

محمدی با بیان اینکه ۹۸ تا ۹۸.۵ درصد از بازار سال گذشته دارو، تولید داخل و حدود ۱.۵ تا ۲ درصد مربوط به واردات بوده است، افزود: البته همین میزان واردات ۱۵ درصد سهم ریالی بازار را داشته است، چون دارو‌های وارداتی، گران‌تر هستند و ارزبری بیشتری هم دارند. در مجموع برنامه کوتاه مدت برای رفع کمبود‌ها آن است که تولید داخل افزایش یابد و در همین راستا تولیدکنندگان سه شیفت کار می‌کنند و طبق بازدید‌هایمان از کارخانه‌های داروسازی، وضعیت خوب است.

وی ادامه داد: بخش اصلی مشکل در آنتی بیوتیک‌های خوراکی بود که در کنار افزایش تولید، یک محموله از این دارو‌ها نیز اخیرا وارد شد و یک محموله دیگر نیز که شامل ۳ تا ۴ میلیون انواع آنتی بیوتیک‌هاست، تا اواخر هفته جاری هوایی وارد کشور می‌شود.

وی درباره کمبود سرم‌های تزریقی نیز گفت: در خصوص سرم نیز تا زمانی که مشکل برطرف شود، واردات را ادامه می‌دهیم. هفته‌ای حدود ۵۰۰ هزار سرم وارداتی داریم و این به جز ۱۴.۵ میلیون تولید داخلی ماهانه است. تا سال گذشته و قبل از پیک پنجم کرونا، مصرف سرم در کشور ۱۰ تا ۱۰.۵ میلیون عدد در ماه بود که به ۱۶ میلیون عدد در ماه رسیده است. اعتقاد داریم تزریق سرم در درمانگاه‌ها خیلی زیاد شده و البته تعرفه سرم تراپی هم افزایش یافته؛ بنابراین، انگیزه برای تزریق آن هم وجود دارد.

دکتر محمدی ادامه داد: امسال پدیده آنفلوانزای زودرس را داشتیم که حوزه درمان و دارو را شوکه کرد؛ معمولا آنفلوانزا را از مهر ماه شاهد بودیم؛ البته طی دو سال گذشته به دلیل شرایط کرونا و رعایت موازین بهداشتی، تقریبا مشکل آنفلوانزا نداشتیم، اما امسال تحت تاثیر کاهش سطح رعایت موارد بهداشتی از شهریورماه با آنفلوانزا روبرو شدیم که بازار دارویی را شوکه کرد. سال گذشته، تاریخ مصرف بخشی از آنتی بیوتیک‌های خوراکی گذشت و البته صادرات هم داشتیم. اما امسال علیرغم آنکه دو برابر سال گذشته تولید شده است، با این افزایش مصرفی که ایجاد شد، مشکلاتی در تامین این اقلام پدید آمد.

وی تاکید کرد: بخشی از مصرف آنتی بیوتیک ناشی از تجویز آن برای بیماران آنفلوانزاست، در حالی که آنفلوانزا، بیماری ویروسی است و در ابتدا درمان مربوط به بیماری ویروسی باید اعمال شود و در این درمان هم آنتی بیوتیک درمانی نیست؛ بنابراین بخشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ها ناشی از تجویز و مصرف نابجاست. درخواست مان تجویز منطقی دارو و آنتی بیوتیک از سوی همکاران جامعه پزشکی است.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: به دنبال اقدامات انجام شده در حوزه آنتی بیوتیک تا اواخر هفته مشکل کمبود آنتی بیوتیک نخواهیم داشت. در حوزه سرم هم همین طور. در زمینه تامین شربت استامینوفن و سرماخوردگی در برخی از استانها، مشکلاتی وجود داشت که در این راستا هم تولید و افزایش است. البته همه استان‌ها در این زمینه مشکل ندارند و در استان‌هایی که مشکل دارند، نیز بلافاصله از طریق شبکه مویرگی توزیع، دارو را می‌رسانیم تا مشکل حل شود.

وی گفت: کمبود‌ها در حال حاضر اغلب مربوط به دارو‌های درمان حمایتی، سرماخوردگی و آنفلوانزا است که واقعا مصرف آن‌ها بالا رفته و به مردم اطمینان می‌دهیم با تولید مضاعف و هم واردات، ظرف هفته آینده، مشکل رفع شود.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: تا زمانی که تولید داخل کفایت نیاز کشور را داشته باشد، تمام‌قد پشت تولید هستیم، ولی زمانی که به مشکل بخوریم، مجبوریم از مسیر‌های موجود استفاده کنیم و یکی از این مسیر‌های کمکی، استفاده مقطعی از واردات است که آرامش به بازار برگردد.

وی گفت: در مواقعی که برای تامین دارو به مشکل برمی‌خوریم، واردات را انجام می‌دهیم. البته با هر قیمتی نمی‌توان واردات انجام داد، چون در حوزه سلامت مردم به شدت آسیب پذیرند و در تامین دارو باید شرایط همه مردم را در نظر داشته باشیم تا امکان تامین پرداخت از جیب برایشان میسر باشد و تامین دارو باید به صورتی باشد که همه جامعه در هر سطحی بتوانند به راحتی آن را تامین کنند.

محمدی با بیان اینکه اغلب کمبود‌های کنونی مربوط به دارو‌های عمومی و حمایتی است و دارو‌های تخصصی را شامل نمی‌شود، افزود: برخی دارو‌های تخصصی هم تحت تاثیر تحریم‌ها و مشکلات ناشی از انتقال ارز به ایران داده نمی‌شود که از مسیر‌های دیپلماتیک به دنبال حل مشکل هستیم.

وی درباره افزایش قیمت دارو‌ها در طرح دارویار گفت: در طرح دارویار، بیمه‌ها همه افزایش قیمت دارو که شیب تندی هم داشت تقبل کردند و پرداخت از جیب مردم از ابتدای سال نباید هیچ تغییری داشته باشد. اگر جایی پرداخت از جیب مردم در داروی بیمه‌ای بالا رفته، خلاف قانون است. هرچند باز هم قیمت دارو در کشور نسبت به کشور‌های همسایه پایین است. اما در مجموع با ارائه نسخه پزشک و پوشش بیمه ای، پرداخت از جیب بیمار در هیچ دارویی افزایش نیافته است. ما نیز باید در این زمینه نظارت کنیم؛ تامین و همچنین حفظ قیمت و جلوگیری از بالا رفتن پرداخت از جیب مردم وظیفه ماست.

معاون وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به سوالی درباره پرداخت آزاد برخی دارو‌ها در مراجعه به داروخانه ها گفت: پس از اجرای طرح دارویار، بیش از ۲۰۰ قلم دارو به لیست اقلام بیمه‌ای اضافه شد. پرداخت برخی بیمه‌ها به داروخانه‌ها با تاخیر مواجه بود که در هفته‌های اخیر اصلاح شد؛ اما اینکه به دلیل عدم پرداخت بیمه، داروخانه در پرداخت داروی بیمه ای، قصور و آن را آزاد محاسبه کند، تخلف است. پوشش بیمه‌ای دارو‌ها افزایش یافته و الان میانگین پوشش بیمه‌ای ۸۰ تا ۹۰ درصد شده و به عنوان مثال همه اقلام دیابت هم بیمه شدند. مردم لازم است که موارد تخلف را اطلاع رسانی کنند.

وی در  ادامه گفت: داروخانه‌ها خط مقدم خدمت رسانی به مردم در حوزه دارو هستند و لازم است در این شرایط با مردم همراهی کنند. پذیرفته نیست به خاطر عدم پرداخت مطالبات بیمه ای، دارو را به قیمت آزاد به مردم بدهند. البته ما تلاش می‌کنیم بیمه‌ها پرداخت‌هایشان را به روز کنند. خوشبختانه پرداختی بیمه‌ها بهتر شده به طوری که بدهی بیمه‌ها پیش از این شش ماه تا یک سال بود. الان در یکی از بیمه‌ها پرداخت‌ها به روز شده و یکی از بیمه‌ها نیز دو سه ماه تاخیر دارد. شایسته نیست بیماری که رنج بیماری داشته و خستگی ناشی از رفت و آمد پزشک و داروخانه دارد، در مراجعه به داروخانه دارو را آزاد دریافت کند. البته تاکید می‌کنم که بیشتر داروخانه ها همراهی دارند.

رییس سازمان غذا و دارو خطاب به مردم گفت: به هیچ وجه دارویی که قبلا بیمه بوده، از پوشش خارج نشده و مردم اگر دارویی را قبلا با بیمه می‌گرفتند، اکنون هم روال به همان صورت است و نباید مردم مشکلی به نام داروی آزاد داشته باشند. افراد می‌توانند موارد تخلف را به معاونت‌های غذا و دارو دانشگاه‌ها و سامانه ۱۹۰ انتقال دهند.

وی درباره کیفیت و اثربخشی دارو‌های ایرانی نیز گفت: مراحل صدور مجوز دارو متفاوت از سایر اقلام است و دارو، استاندارد‌های پیچیده‌ای دارد. تا زمانی که استاندارد‌ها و شاخص‌های موثر بر تولید رعایت نشود، مجوز برای دارو صادر نمی‌شود؛ یکی از این معیار‌ها نیز اثربخشی است. در آزمایش ها، نمونه تولیدی با نمونه برند اصلی و میزان اثرگذاری آن مقایسه می‌شود و اگر نمونه تولیدی با فاصله نزدیک توانست با نمونه اصلی رقابت کند، مجوز می‌گیرد؛ بنابراین، اگر دارویی مجوز گرفت ایمان داشته باشید که کیفیت و اثرگذاری دارد. البته در مدل‌های جذب دارو، شرکت‌های دارویی از مدل‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. اگر جایی مشکل کیفیت داشته باشد مردم، پزشکان و داروخانه‌ها می‌توانند از طریق سامانه تیتک در بخش گزارش عوارض دارویی، موارد را منعکس کنند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۳
آنفولانزای زودرس؟
همیشه پاییز آنفولانزا میاد
اینهم دروغ می گید؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
ادم با عرضه! داروی بیماران خاص مثل پیوند چرا گیر نمی اید؟ ان هم مربوط به انفولانزا زودرس بود؟؟
شماها حقوق می گیرید که این موارد را پیش بینی کنید واز بروز مشکل برای مردم جلوگیری کنید.ما هم دلایل کمبود دارو را می دانستیم که بی کفایتی دولتمردان و بی برنامگی انها بوده و هست.
ضمنا خجالت نمی کشید که اینقدر قیمت ها گران شده
وداروهای عادی هم در داروخانه ها پیدا نمیشه؟؟؟؟شماها فقط ادعا دارید
بنده به نوبه خودم از معاون وزیر بهداشت بابت کمبود دارو و این نکته مهم که نباید مردم کمبود دارو را احساس کنند مذرت می خوام
بجای استعفا دادن دارن بیانیه میدن... اخه بهانه از این مسخره تر که انفولانزا باعث شد که دارو کم بشه؟ واقعا یک بچه هم میتونه جای شماها مدیریت کنه...
حرف مفت میزنید.اکثر دارو ها رو آزاد کردید.بیمه تأمین اجتماعی تعهد های خودش رو در هر زمینه ای کاهش داده و در برخی موارد تعهد رو حذف کرده.این دروغ ها و مهمل بافی ها رو مردم با گوشت و پوست خودشون دارن احساس می کنن
دیگه توجیح از این ضایعتر نبودش. آنفلونزای زودرس. سالهای قبلی دیررس بوده حتما
آنفلوآنزای زودرس درمان و دارو را شوکه کرد

42 سال دارید شوکه میشد برای هر چیزی
وزارت بهداشت یعنی نمیدونه فصل سرما تو راهه و بیماری های فصلی مثل آنفولانزا و....پیش روست .پیش بینی و مدیریت و.....در حد تیم ملی
درود
نبود دارو و سرم و داروهای با کیفیت باعث شده هزینه درمان خانواده ما دو برابر بشود...‌
من خودم بعد از عید مرض شدم سرم و آنتی‌بیوتیک‌ها مصرف کردم......الان همسر و دو فرزند من از اول آبان سه هفته هست که مریض شدن در این مدت هر کدام را دوبار برده ام دکتر ....هر دفعه هم برای هر کدام دویست تا سیصد هزار هزینه کردم هنوز هم خوب نشدن...اما چون خودم آنتی‌بیوتیک‌ها خوب قبلاً زدم از آنها نگرفتم و بدنم واکسینه هست....وارد کردن دارو ملاک نیست کیفیت دارو مهم است...
پاسخ ها
یک داروساز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
با خوردن انتی بیوتیک بدن کسی واکسینه نمی شود. شاید به علت ابتلا در بدنتان ایمنی ایجاد شده باشد که آن هم به کیفیت دارو بر نمی گردد. در عفونت های ویروسی انتی بیوتیک تاثیر ندارد. و ممکن است یک ویروس در بدن های مختلف علایم با شدت مختلفی ایجاد کند
بله با نام « داروی آزاد » مشکل نداریم با هزینه داروی آزاد مشکل داریم که بیمه های تکمیلی هم جبران نمی کنند.
ولی در افزایش قیمت در این وضعیت کمبود و خالی کردن انبارها یاقیمت زیاد، نشان داد زیاد هم شوکه نشدید
جناب رئیس دارو وزارت بهداشت دردستوری اکید واردات داروهای دارای مشابه داخلی را ممنوع کرده.بگذریم از زوری بودن این دستور که حتی واردات با ارز آزاد راهم شامل میشود وکسی حق ندارد با هزینه شخصی خودوبدون هیچ کمک ارزی وریالی دولت داروی خارجی مصرف کند. ولی مثلا داروی سرطانی پروتوزوماب که درسایت سازمان دارو تولیدداخلیش هست ولی جالب که درسایت شرکت معرفی شده اصلا چنین دارویی وجود ندارد(؟!!!) ولی چون در نظر(توهم) سازمان دارو تولیدداخلی دارد اجازه وارداتشو نمیدهند من بدبخت هر3 هفته به قیمت 40-50 میلیون ازبرخی داروخانه ها تهیه میکنم که بدلیل قاچاق بودن از اصالتشم بشدت نگرانم. شمااگرخیلی به فکردارو ودرمان مردمید لطف کنید این ممنوعیت غیرقانونی وغیرانسانی واردات دارو را بردارید .
با توجه به توضيحات ايشون، فشاري كه مردم متحمل شدند، نتيجه بي فكري مسئولين، كم كاري دولت، عدم تعهد شركتهاي دارويي و عدم داشتن دانش كافي پزشكان محترم و پرمدعا بوده كه نمي دانستند براي آنفولانزا نبايد آنتي بيوتيك تجويز كرد. بيچاره مردم!!!
(نفلوآنزای زودرس، درمان و دارو را شوکه کرد)

بی برنامگی و بیخیالی شما هم مردم رو شوکه کرده !
شیرخشک هم توی داروخونه ها نایاب شده !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
شیرخشک هم به خاطر تولد زودرس کمیاب شده
از صادرکننده دارو به وارد کننده رسیدیم...حالا بگویید دشمن چون نمی تواند پیشرفت ما را ببیند دنبال ایجاد آشوب در کشور است!!!
بخاطر اشتباهات بزرگ وزارت بهداشت خصوصا در یکسال گذشته باعث شد :
الف ) کمبود واردات مواد اولیه برای صنایع دارو سازی
ب ) صادرات بی روبه دارو به کشورهای منطقه
ج ) عدم تسویه مطالبات معوقه داروخانه ها
د ) عدم کنترل توزیع داروهای بیماران خاص و سرازیر شدن
آنها به ناصر خسرو را بدنبال داشت

لذا به معاونت جوان وزیر بهداشت توصیه می کنم تا نسبت به انجام درست وظایفش لطفا با صداقت بیشتری با مردم رفتار کند

و کمبود شدید و گرانی چند برابر و بیش از حد تمام داروها را فقط به گردن اپیدمی آنفلوانزا نیندازند
واردات؟ پس این همه سال ننه من غریبم بازی درمیاوردین که واردات دارو ممنوعه چی شد.
دارو و واکسن وارداتی نمی خواهیم
مشکل دارو در کشور به فروش بدون نسخه آن توسط داروخانه ها مربوط است. آنتی بیوتیک را هم نسخه پیچ براحتی می پرسد مریض چه مشکلی دارد و همانجا خودش دارو تجویز می کند . باید مسیر دارو از تولید تا قروش به مصرف کننده قابل پیگیری و فقط توسط پزشک تجویز شود. بحز چند قلم دارو که otcهستند.
ايشان در ايران زندگي مي كنند ؟
از اونجا که مسءولین ما کلا در حالت غافلگیرشدن هستند و اصلا احتمال نمیدن توی پاییز انفولانزا ممکنه بیاد برای اینکه در مورد سایر مسایل دچار غافلگیری نشن به عنوان یک شهروند از الان بهشون یاد آوری میکنم
پاییزه و احتمال بارش باران و باد هست
یک ماه دیگه هم زمستونه و احتمال بارش برف و یخ بندان هست
در ضمن احتمال اینکه هوا الوده بشه هم هست
کمی از نمازهای شبشون کم کنن تا روزها خواب نمونن و غافلگیر نشن
الحق معاون عین الهی وزیر بهداشت هستی.مثل اکثر کابینه فقط حرف و شعار میدی.مردم را خسته نکنید.لااقل از این به بعد کار مردم رو راه بندازید اگر هم توانایی ندارید لااقل استعف بدید
وزارت بهداشت واقعا گند زدید .
احتمالن صادرات بیش از حد دارو و بخصوص آنتی بیوتیک به روسیه سسب این وضع شده
خدای شکر با چقدر خوشبختیم که دومین محموله آنتی بیوتیک هفته دیگر به ما می رسه دوستان توجه کردید با این تفاسیر انتظار واردات داروهای بروز سرطان، تالاسمی، زخم های پروانه ای و... رو اصلا باید نداشته باشیم
می گه آنفولانزا ما رو شوکه کرد عجب نمی دونستن آنفولانزا یک بیماری هست که نازه شیوع پیدا کرده مثل کووید 2019
برادر همین یه دلیل در هر کشوری منجر می شد وزیر بهداشت رو برکنار کنند عذر بدتر از گناه
وزارت بهداشتی که برای آنفولانزا غافل گیر شده باید درش رو تخته ببندیم
از مرداد ماه میگین مردم برین واکسن آنفولانزا بزنین. بعد الآن میگین آنتی بیوتیک کمه چون آنفولانزا نگفت بهمون خبر نداد و اومد یهو!!! خداییش از کجا مدرک گرفتین آقای و خانم فلان؟
داروی آزاد :شما مردم را چی حساب کردید .واقعا‌ تجارت غذا ودارو از تجارت طلا ونفت پرسودتره.وقتی اینهمه بیمار داریم :مانه تغذیه درستی داریم نه دارو .
ناکارامدی دولت کم کم خودش رونمایان میکنه .افرادی که سفارشی وبدون انتخاب ملت بیان سرکار بهتر هم نمیتونن مدیریت کنند .مشکل دارو هم الان تقصیر دشمن هست بحث نکنین تمام.
خدا را شکر این مسِولین همیشه شوکه هستند بجز موقع دریافت حقوق های نجومی
اسپری سیمبیکورت 320 از 80000 تومان رسید به 380000 تومان کسانی که مشکل ریوی دارند احتیاج مبرم به این داروها دارند بعد شما حرفهای صد من یک غاز تحویل ما میدهی .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار