بازدید 44573

عراق چرا در استان بصره درخت مانگرو می‌کارد؟

«هادی حسین»، مدیر اداره کشاورزی استان بصره عراق از آغاز کارزار کاشت درخت «مانگرو»، (Mangrove)برای نخستین بار در بصره خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷ 08 November 2022

 

به گزارش تابناک، شفقنا به نقل از الفرات نوشت: هادی حسین در گفت‌وگویی مطبوعاتی تصریح کرد:کارزار کاشت درخت مانگرو برای نخستین بار در استان بصره آغاز شده است، این درخت در آب‌های شور به حیات خود ادامه می دهد لذا از سواحل منطقه السیبه تا فاو کاشت مانگرو را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه در نخستین مرحله 150 درحت مانگرو در سواحل السیبه کاشتیم، اظهار داشت:مانگرو از لحاظ زیست محیطی و حیات ماهی‌ها و حفظ سواحل، مفید و بسیار مهم است و در آب‌های شور به عنوان موج‌شکن عمل می‌کند و تاب تحمل بیش از 40 هزار تی دی اس TDS (واحد اندازه گیری شوری آب) را دارد.

جنگل‌های مانگرو گروهی از درختان و درختچه‌های پهن‌برگ و همیشه سبز هستند که ویژگی بارز آنها روییدن‌شان در امتداد کرانه‌های ساحلی، کناره خور‌ها و باتلاق‌ها در مناطق جزر و مدی است.

جنگل‌های مانگرو قادرند سالانه حدود ۶ تا ۸ تن کربن را در یک هکتار از خاک ذخیره کنند، حفاظت سواحل از گزند سیلاب‌ها و سونامی، جلوگیری از فرسایش سواحل، پشتیبانی چرخه مواد مغذی موجود در آب، زیستگاه بسیار مناسب برای رشد گیاهان و جانوران، تولید اکسیژن به علت فتوسنتز، تهیه مواد اولیه رزین و تانن، وابستگی گونه‌هایی از ماهیان و میگوها در دوره‌ای از زندگی خود به این درختان، استفاده از ژن‌های این درختان در زیست فناوری به عنوان منابع ژنتیکی، خواص طبی، کاربرد آنها در ترکیبات دارویی، زیبایی و چشم‌انداز طبیعی و جذب توریست؛ برخی از فواید جنگل‌های مانگرو است.

اگرچه مانگروها درختان مقاومی هستند، اما تغییر در زیستگاه بر آنها بسیار موثر است؛ شوری و شیرینی آب به‌شدت بر آنها اثر می‌گذارد؛ به همین خاطر آب‌شیرین‌کنها ‌برای مانگروها تهدید به حساب می‌آید. همچنین آلودگی آب، احداث بنادر و… به جنگلهای مانگرو آسیب زیادی می‌زند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم