بررسی شاخص کل تا پایان سال با کارشناسان

به گفته کارشناسان شاخص کل بازار سرمایه با توجه به حجم معاملات پایین و شرایط حاکم بر اقتصاد کشور در شش ماه دوم سال هم در وضعیت فعلی و بین کانال ۱ میلیون ۴۰۰ تا ۱ میلیون ۶۰۰ هزار نوسان خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۴۳۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰ 04 October 2022

به گزارش بورس تابناک، شاخص کل بورس تهران آخر هفته گذشته بعد از گذشت یک ماه روند مثبتی داشت و با رشد ۱۲ هزار واحد به یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد رسید. اما ابتدای هفته جاری با ریزش ۱۵ هزار واحدی به روند نزولی قبلی خود ادامه داد.

امروز یکشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱ تا این لحظه شاخص کل با بیش از ۶ هزار واحد ریزش به کانال یک میلیون و ۳۲۴ هزار واحد رسید و تقریبا تمامی سهم‌های شاخص ساز همچنان روند منفی دارند.

بسیاری از تحلیلگران بازار سرمایه می‌گویند که وضعیت بازار تا پایان سال به همین روند ادامه دارد. دلیل عمده‌ای که آن‌ها برای ادامه این روند عنوان کردند وضعیت نامعلوم برجام، رکود اقتصادی حاکم بر اقتصاد، کاهش قیمت‌های جهانی و همچنین تصمیمات بانک مرکزی است.

حسین صیامی کارشناس بازار سرمایه رشرایط بازار سرمایه را ناشی از پارامترهای اقتصادی کلان کشور مثل نرخ بهره بین بانکی، سیاست‌های پولی و بانکی و همچنین عملکرد دولت در بازار سرمایه می‌داند.

او می‌گوید که شاخص زیر یک میلیون ۴۰۰ هزار چندان دوام ندارم و منطقی نیست با این شرایط شرکت‌ها و پی وی های مناسب، شاخص کل در این کانال بماند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص واکنش بازار سرمایه به اعتراضات اخیر که در کشور رخ داده گفت: در بازار سرمایه چندان نباید انتظار اتفاق خاصی با ایجاد این شرایط باشیم و اگر اتفاقی هم رخ دهد به صورت مقطعی است که در روند بازار گم می‌شوند.

صیامی گفت: ما در چند سال اخیر حادثه‌ای بزرگتر از ترور سردار سلیمانی نداشتیم که تقریبا همه نگران جنگ بودند؛ در آن وضعیت دیدم که بازار بعد از یک هفته تنش به روند اصلی خود برگشت.

او شرایط بازار را ناشی از وضعیت کلان اقتصادی و تصمیماتی می‌داند که دولت‌ها می‌گیرند و امیدوار است که سال آینده بازار وضعیت بهتری داشته باشد.

صیامی همچنین گفت که خرید سهام زیر یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریسکی ندارد و کسانی که سهام شاخص‌ سازها را بخرند بعید می‌دانم ضرر کند. در این وضعیت شاخص بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار طبیعی است اما بالاتر از آن خرید سهام ریسک دارد.

 

ارزش معاملات آنقدر پایین است که روند بازار را نمی‌توان تغییر داد

در میان برخی از تحلیل‌گران این تحلیل وجود دارد که با نزدیک شدن به گزارش شش ماهه بازار انتظار می‌روند که روند کمی مثبت شود چرا که اکثر شرکت‌ها در این شش ماه روند مثبتی داشتند. این در حالی است که «حسن حسین نیا» کارشناس بازار برگشت روند مثبت شاخص را محتمل می‌داند.

او گفت: مسئله مهمی که وجود دارد این است که ما همچنان شاهد ارزش معاملات پایینی هستیم هر چند که روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد ورود پول حقیقی ها بودیم اما این حجم از ورود پول در برابر پولی که از بازار خارج شده چندان تاثیر گذار نیست. از طرفی هم ما شاهد اعمال سلیقه برخی از تصمیمات در بازار شدیم، یعنی اینکه بازار گردان از گذاشتن اوردر فروش معاف شده بود و برای فروش اقدام نمی‌کردند بنابراین برای اینکه اعلام کنیم وارد یک روند صعودی شدیم خیلی زود است.

این کارشناس در مورد مثبت شدن بازار سرمایه در آخر هفته گذشته گفت: مثبت بودن شاخص در هفته گذشته می‌تواند حاصل یکسری پارامترها باشد؛ شاخص کل و قیمت سهم‌ها به حدی افت کرده بود که انتظار داشتیم کمی حمایت شود به عبارتی قیمت سهم‌های شاخص‌ ساز به یک نقطه جذاب و حمایتی خود رسیده بودند.

به گفته حسین نیا فعلا ارزش معاملات آنقدر بالا نیست که انتظار داشته باشیم روند بازار تغییر پیدا کند.

ریزش بازار سرمایه را می‌توان از اواسط سال ۹۹ عنوان کرد، زمانی که شاخص کل بعد از عبور از کانال ۲ ملیون واحد شروع به ریزش کرد. در همان زمان شاهد برخی از اقدامات مسئولان کشور از جمله مجلس، قوه قضائیه و حتی خود دولت بودیم اما هیچ کدام از این اقدامات کارساز نبود و بازار همچنان به ریزش خود در طول این دو سال ادامه داد.

با توجه به ریزش‌های پی در پی شاخص کل بازار سرمایه بسیاری از گمانه زنی‌ها تاکید دارند که پول خارج شده از بورس در آینده به سمت بانک و طلا و دلار حرکت خواهد کرد. هنوز برنامه‌های دولت در جهت کاهش ریزش بازار کارساز نبوده و انتظار می‌رود که دولت تصمیم جدی برای بهبود بازار سرمایه در شش ماهه دوم سال داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان