بازدید 117799
پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان در گفت‌وگو با تابناک

سفر نانسی پلوسی به ارمنستان؛ معمایی بزرگ برای مسکو و باکو و فرصتی برای تهران!

همزمان با تنش‌های فزاینده میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قفقاز و مرز‌های شمالی ایران، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ایروان، پایتخت ارمنستان سفر و با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرد.  بی تردید، سفر پلوسی به ارمنستان تاثیرات زیادی بر معادلات بازیگران منطقه و از جمله روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۴۱۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۸ 19 September 2022

 

اکرم محمدی منش/ بین الملل تابناک: همزمان با تنش‌های فزاینده میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قفقاز و مرز‌های شمالی ایران، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ایروان، پایتخت ارمنستان سفر و با مقامات این کشور دیدار و رایزنی کرد.

سفری که بازتاب و واکنش های متعددی به همراه داشته و بازیگران اصلی منطقه نیز واکنش های متفاوتی نسبت به آن بروز داده اند. در مهم ترین واکنش ها، جمهوری آذربایجان این سفر را محکوم کرد و به اظهارات پلوسی در رابطه با عدم تغییر مرزها واکنش تندی نشان داد. 

بی تردید، سفر پلوسی به ارمنستان تاثیرات زیادی بر معادلات بازیگران منطقه و از جمله روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه خواهد داشت. در همین رابطه، تابناک، در گفتگو با دکتر «حمیدرضا عزیزی»، پژوهشگر بنیاد علم و سیاست آلمان، به بررسی ابعاد و زوایای مختلف سفر پلوسی به ارمنستان پرداخته است.

تابناک: چه عواملی باعث شد پلوسی به ارمنستان سفر کند؟

به نظرم بیش از هر چیز، باید این سفر را در راستای روند تقابلی جدیدی که بین شرق و غرب شکل گرفته است، مشخصا آمریکا و اروپا در یک طرف و چین و روسیه در طرف دیگر، ارزیابی کرد. سفر پلوسی که در حال حاضر به ارمنستان انجام شده را به نحوی یک نوع امتداد سیاست می دانم که نشانه های آن در سفر او به تایوان آشکار شد؛ یعنی در هر دو مورد، مهمترین هدف آمریکا، یک نوع قدرت نمایی در حوزه های نفوذ سنتی آن دو قدرت شرقی یعنی چین و روسیه و از طرف دیگر افزایش فشار بر این دو کشور بوده است، چون می‌بینیم ارمنستان به طور سنتی به عنوان حوزه نفوذ روسیه شناخته‌ می‌شود و به لحاظ جغرافیایی در منطقه ای قرار گرفته که روس‌ها به آن خارجِِ نزدیک می‌گویند.

همینطور از بین سه کشور قفقاز جنوبی هم نزدیک ترین رابطه را به صورت سنتی با روسیه داشته اما در اوضاع کنونی، روسیه به واسطه بحران اوکراین به لحاظ نظامی تحت فشار قرار گرفته و از سوی دیگر، روسیه توان نسبی بازیگری در مقایسه با بازیگران جدیدتری مثل ترکیه و حتی اسرائیل را در قفقاز جنوبی از دست داده است. آمریکا می‌خواهد از این فرصت استفاده کرده و ارمنستان را از حوزه نفوذ روسیه خارج کند و به این ترتیب، هم به لحاظ ژئوپولیتیکی یک نوع سیاست مهار روسیه را پیش ببرد و هم به لحاظ دیپلماتیک و در عرصه بین‌المللی، نشان دهد که روسیه تا چه اندازه به لحاظ توانایی کنترل بر حوزه نفوذش ضعیف شده است.

این سفر هم جنبه ژئوپلیتیک و هم جنبه تبلیغاتی و دیپلماتیک خیلی قوی دارد؛ پس این جنبه اصلی سفر است. در عین حال، اهمیت لابی ارامنه در آمریکا را نباید نادیده گرفت. این لابی بسیار قوی است و همیشه قوی بوده و نشان می دهد در اوضاع کنونی، ارمنستان تا حد زیادی از روسیه ناامید شده است؛ برای اینکه نقش موثری را در پایان دادن به درگیری‌ها و حفظ منافع ارمنستان ایفا کند. به همین دلیل به سمت آمریکا متمایل شده است و به دلایلی که گفتم، آمریکا هم طبیعتا از این موضوع استقبال می‌کند.

تابناک: اهمیت سفر برای شخص پلوسی یا آمریکا چیست؟

حمیدرضا عزیزی: همانطور که عرض شد، از لحاظ فشار وارد کردن بر روسیه، اهمیت ژئوپلیتیکی و همینطور دیپلماتیک دارد. برای شخص پلوسی به نوعی تاکید بر جایگاه خود در قالب ساختار سیاسی آمریکا و بخصوص در سیاست خارجی این کشور است. به یاد ندارم حداقل در سال‌های گذشته و یک دهه اخیر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، چنین نقش برجسته ای در سیاست خارجی آمریکا داشته باشد؛ بنابراین، این موضوع می‌تواند جدا از جنبه‌های شخصی ـ که ممکن است پلوسی برای خودش در نظر داشته باشد و خود را یک بازیگر قابل توجه در عرصه سیاست آمریکا جلوه دهد ـ نشانه ای از یک نوع تقسیم کار در حزب دموکرات باشد؛ برای اینکه دستاوردهای قابل قبول‌تر و قابل توجه‌تری را در عرصه سیاست خارجی برای دولت بایدن به ارمغان آورد، این جنبه هم مهم است و هم باید به آن توجه شود.

یک نکته در رابطه با بحث تقسیم کار بین دموکرات‌ها این است که باید توجه داشت، پلوسی نقشی را ایفا می‌کند که باید وزیر خارجه آمریکا ایفا کند. این نشان‌دهنده این است که آمریکا به حساسیت‌های موضوع آگاه‌ است و نمی‌خواهد با فرستادن چهره‌های رسمی سیاست خارجی خود به جاهایی مثل تایوان یا ارمنستان، واکنش بیش از حدی را در طرف مقابل که روسیه و چین هستند، برانگیزد؛ اما در عین حال می‌خواهد، این کار را هم انجام داده باشد. لذا به رئیس مجلس نمایندگان، که به طور سنتی در این عرصه نقشی نداشته اما الان با توجه به بحث مانور رسانه‌ای که روی او انجام می‌شود، عملا در قامت یک وزیر خارجه ظاهر شده، متوسل می‌شود.

تابناک: اهمیت سفر برای ارمنستان و مناقشه این کشور با آذربایجان چیست؟ ممکن است این سفر معادلات را به نفع ارمنستان تغییر دهد؟

حمیدرضا عزیزی: در رابطه با اهمیتش برای ارمنستان، قطعا اهمیت زیادی دارد؛ به این دلیل که نماینده یک قدرت بزرگ جهانی یعنی آمریکا صراحتا از موضع ارمنستان دفاع می‌کند، بر ضرورت تغییر ناپذیری مرزها و پایان دادن به درگیری‌ها تاکید و در واقع یک نوع حمایت آشکاری را از ارمنستان در مقابل آذربایجان ابراز می‌کند؛ چیزی که ارمنستان به شدت دنبال آن بود که از روسیه کسب کند و نتوانست.

هرچند هنوز زود است که در این مورد قضاوت کرد، این می‌تواند آغاز نوعی چرخش به غرب در سیاست خارجی ارمنستان باشد. حال که نقش روسیه کمتر شده، از یک طرف فرانسه و از طرف دیگر، آمریکا در این عرصه‌ها فعال‌تر شدند؛ به همین دلیل، ممکن است ارمنستان، چرخش به غرب را در سیاست خارجه خود داشته باشد. در این مورد که تا چه حد می‌تواند روی زمین تاثیرگذار باشد، هنوز دشوار است که بشود با قطعیت نظر داد؛ به این دلیل که حمایتی که تا کنون آمریکا نشان داده، حمایت سیاسی بوده و شاید باعث شود آذربایجان ارزیابی دوباره ای در سیاست خود انجام دهد و تا زمانی که این حمایت سیاسی و دیپلماتیک به حمایت نظامی از طرف آمریکا تبدیل نشود، به نظر من، در بهترین حالت فقط می‌تواند برنامه های آذربایجان را به تاخیر بیندازد و نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. به همین دلیل هنوز در شرایط فعلی، چشم اندازی بر اینکه معادلات را حداقل به شکل اساسی به سمت ارمنستان تغییر دهد، نمی‌بینم.

تابناک: نگاه بازیگران منطقه‌ به این سفر چیست؟ روسیه، ترکیه، ایران و خود آذربایجان؟

حمیدرضا عزیزی: در رابطه با نگاه بازیگران منطقه ای، طبیعتاً روسیه با حساسیت و با بدبینی این سفر را نگاه می کند، چون دلایل و پیامدهای اصلی این سفر به لحاظ معنایی که در رقابت قدرت‌های بزرگ دارد، برای روسیه کاملا آشکار است و اینکه روسیه به واسطه درگیری در بحران اوکراین در شرایطی نیست که بخواهد به شکلی که در گذشته بر کشورهای پیرامونی خود فشار وارد می‌کرد، بخواهد جلوی آنها را از چرخش به غرب بگیرد. این تناقض عجیبی را در سیاست خارجی روسیه ایجاد می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد و این روند آمریکاگرایی و غرب گرایی در سیاست خارجی ارمنستان تثبیت شود، ممکن است دیگر کشورها هم به سمت آن بروند. روسیه در اوکراین با هدف جلوگیری از توسعه نفوذ غرب، یک عملیات نظامی را آغاز کرد و پیامدهای آن در مناطق نزدیک تر، مناطقی که به طور سنتی دقیقا در حوزه نفوذ روسیه بودند، برای روسیه آشکار شده است.

لذا در صورتی که این روند تثبیت شود، یک معمای ژئوپولیتیکی خیلی عجیبی را برای روسیه ایجاد خواهد کرد. در رابطه با ایران، اوضاع خیلی جالب است. ایرانی که اصولی مخالف توسعه نفوذ آمریکا در حوزه پیرامون خودش از خاورمیانه گرفته تا آسیای مرکزی و قفقاز و ... است، در این مورد خاص شرایطی شکل گرفته که منافع ایران و آمریکا با یکدیگر انطباق پیدا می‌کند. چیزی که امروز در کنفرانس مطبوعاتی پلوسی با همتای ارمنی خودش شاهد بودیم که بر تغییر ناپذیری مرزها تاکید کرد؛ دقیقا موضوعی که مقامات ایرانی هم بر آن تاکید می‌کنند؛ بنابراین، در اینجا نوعی همسویی جالب به وجود آمده است. طبیعتا ایران در این موضوع عملا از نقش آمریکا حمایت نخواهد کرد، ولی در صورتی که نقش آمریکا بتواند به شکلی تعریف شود که تغییری در معادلات ایجاد کند یا جلوی برنامه های آذربایجان را به خصوص برای ایجاد کریدور زنگزور و قطع ارتباط زمینی ارمنستان به ایران بگیرد، در آن صورت ایران از این موضوع استقبال خواهد کرد.

موضع ترکیه بیشتر در پیوند و در حمایت از موضع آذربایجان است و هر دوی این‌ها از این قضیه ناخشنود هستند؛ به این دلیل که شاید انتظار نداشتند آمریکا بخواهد این‌چنین مستقیم و آشکار از ارمنستان حمایت کند. در عین حال، به نظر من آذربایجان را کمی بیشتر به سمت روسیه سوق خواهد داد، در حالی که آذربایجان هم با یک معما روبه روست؛ آذربایجان در شرایط فعلی، از یک طرف دنبال برقراری روابط بهتر با غرب است، بخصوص اینکه گاز خود را به عنوان جایگزینی برای گاز روسیه صادر کند و از طرفی دیگر، اگر روند روابط ارمنستان و آمریکا به سطحی برسد که آذربایجان نیاز به موازنه سازی ببیند، چاره ای جز همکاری بیشتر با روسیه ندارد. لذا آذربایجان و به تبع آن ترکیه هم تا حد زیادی در این وضعیت معماگونه ای قرار گرفتند که شرایط را برایشان پیچیده کرده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۰
در انتظار بررسی: ۳۹
انتشار یافته: ۱۷۲
بخواین یا نخواین کل زنگه زور و بخش بزرگی از ارمنستان خیالی به اذرایجان برمیگرده و شما نهایت میتونین چند ماهی عقب بندازیدش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
بچه کجایی اینقدر شجاعی، ایرانی که حتما" نیستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
کل قفقاز واسه ایران هست ! و خداوند حق را به حقدار می رساند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
ما اذربایجانیهای ایران زنگه زور را پس خواهیم گرفت و هر کسی دخالتی کنه پوزه شو به خاک خواهیم مالید
اا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
چه قشنگ فارسی حرف میزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
شب دراز و قلندر بیدار
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
دو تا پهپاد که از ترکیه گرفتن فرارهای گدشتشونو از یاد بردن در ضمن کل این ادعایی که داری باید به ایران برگرده قرارداد جدایی تموم شد و زمین های ایران باید به کشور اصلی بازگرده
آصف
| Germany |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
زهی خیال باطل، چه بسا علیوف کُل جمهوری باکو رو هم از دست نده
ناشناس
| France |
۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
آزربایجان پیروز است
جانم به فدای خاک مقدسش
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
انشاالله تمامی اراضی آذربایجان که ارمنستان جعلی هم جزعی از آن می باشددیر یا زود آزادخواهد شد و به صاحبان اصلی آن بازخواهد گشت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
به هر قیمتی شده زنگه زور و ایروان را به اذربایجان بر می گردانیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
به امید خدا آران بزودی به مام میهن ایران ملحق خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
نژادپرستی دوره اش با مرگ هیتلر تموم شد بیدار شین
ربایج ارم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
انشاالله آذربایجان و ارمنستان را با هم به خاک میهن عزیزمان ایران برمی گردانیم
علی
| United States of America |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
آرزوهای قلبی‌تو نوشتی یا تحلیل درست و حسابی هم داری. به نظر میاد آرزوی قلبیت هستش و جنابعالی یا از تل‌آویو این پیام رو گذاشتی با اسم مستعار یا از کمپ اشرف تو آلبانی.
خسروی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
زهی خیال باطل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
خود آذربایجان باید ضمیمه ایران بشه خخخ
شروین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
18.51 فاضت چیه ایروان مگه الکیه ؟ همون زنگه زورم ایران نمیزاره
تاریخی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
خطاب به محمدرضا 18:22
برادر تاریخ اما به ما میگه جمهوری آذربایجان جعلیه. چون تا همین دویست سال پیش هم اسمش آران بود و گنجه و شکی و لنکران و طالش شمالی. روسها در جهت منافع خودشان پس از تصرف 17 شهر قفقاز اینجا را
به آذربایجان تغییر نام دادند. قبل از آنهم که کلا برای 2500 سال جزئی از خاک ایران بود. اما ارمنستان از زمان اشکانیان و بعد از حمله اسکندر کشوری مستقل و اولین
کشور مسیحی دنیا بود و موضوع اتحادش با ایران و امپراتوری های رم و بیزانس یا همان روم شرقی عامل منازعه و جنگهای ایران و رومیان بود
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
ناشناس 15:31 از شجاعتش باید بفهمی اهل کجاست! شیر بچه آذربایجان
شروین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
17.11 ایران و شوروی قراردادی امضا کردند که طی ان قرارداد ایران حق ادعایی بر مناطقی که از گلستان و ترکمنچای شده بودند نداشته باشد و اذربایجان هیچ حقی در قبال ایران ندارد یه ذره مطالعه کن
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
نانسی پلوسی پلوسش خرابه دیسک صفحه هم نداره
خلاصه اینکه تمام این تحولات نهایتا به سود آذریابجان خواهد بود: در صورت گرایش ارمنستان به سوی آمریکا ایران دیگر مخالف تغییر در مرزها نخواهد بود و سه گانه روسیه-ترکیه-ایران به نفع آذربایجان موضع خواهد گرفت. بازنده اصلی ارمنستان خواهد بود چون همانند اوکراین و گرجستان خرس روسیه در اولین فرصت سراغ او خواهد رفت.
پاسخ ها
داریوش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
مگه خاله زنگ باز یه مسائل منطقه ایی و منافع ملی.بیایم به خاطر دشمنی با آمریکا یک مسیر استراتژیک را دو دستی تقدیم رقیبان منطقه ایی خودمان که در آینده به دشمنانشان تبدیل میشوند تقدیم کنیم.فکر نکنم سیاسیون ما بی تجربه باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
آمریکا بخواد کی میخواد جلوشو بگیره دکتر؟
م س
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
شما سخت در اشتباه هستید هرگز هرگز ایران اجازه نخواهد داد باکو مرز را از بین ببره حتی جنگ هم خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
این محمد و علی که کامنت گذاشته اند هر دو یکی بوده و از پانترکان شاغل می باشند
۱۱
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
باشه تو راس میگی پس چرا الان داری میسوزی؟
ناشناس
| Germany |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
داداش خواب دیدی خیر باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
اشتباه می کنی. در هر صورت ایران اجازه تغییر تو مرزها رو نمیده. چون مثل این می مونه که شاهرگ خودمون رو بزنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
بخواب ببینید که مرزها را به امثال ترکیه چترباز بدهیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
دقیقا، آینده منطقه دست تورکهاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
آن که امریکا را متهم به طرفداری از آذربایجان میکردند باید چشم خود را باز کنند و ببینند که سفر نانسی پلوسی به ایروان دقبقا ثابت می کند که واشنگتن هرگز کورکورانه از هیچ کشوری طرفداری نخواهد کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
بشین
سفر آمریکایی هیچ سودی برای ایران نداره. دل تون را با صابون آمریکا نسابید
معمای بررگی درکارنیست اصلاًمعمانیست قضیه خیلی ساده است ارمنستان سالها خاک آذربایجان را به زوراشغال کرده بود
اکنون آذربایجان تصمیم به رفع تجاوزدارد حامیان ارامنه درغرب وهمکیشان آنها میخواهندمانع شوندکه ارمنستان شکست بخورد یعنی درواقع مجبوربه رفع تحاوزگرددلذاابروبادومه وخورشید وفلک ودوست ودشمن همه جمعند که نکذارندآذری ها به حق قاتونی خودشان که تصاحب سرزمینهای اشغالیشان توسط ارامنه متحاوز است برسند درست مثل اشغال سرزمینهای فلسطینیان توسط اسرائیل درموردحمایت ازارمنستان علاوه برآن
حمایت غرب ازهمکیشانشان هم به اهمیت حمایت ازمتحاوز افزوده شده آذری ها تنها به خودشان وحمایت اندکی نیزازطرف ترکیه تکیه دارندولی ارامنه علاوه برحمایت همکیشان خود کاهاًاز حمایت همکیشان آذری هاهم بهره میبرند ! این معما است که بعلت تعصب زیادآنها وغرورکم اینها پدیدمیآید حامیان ولابی ارامنه دست بکارشده اندکه نگذارندآذری ها بحق خودشان برسند دراین موردروسیه وآمریکا هردوحامی تجاوزگربخاک آذربایجان شده اند پس معمائی نیست معما موقعی پیش میآیدکه طرف حق رابگیرند بدون تعصبات مذهبی بلکه فقط به خاطرانصاف وعدالت که معمولاًچنین نیست بنابراین قضیه راپیجیده نکنید
اصلا جای خوشحالی ندارد چند وقت دیگر پایگاه آمریکا در سیونیک را تحویل بگیرید
این‌همه که ایران از روسیه و ترکیه وانگلیس ضربه خورد از آمریکا نخورده چرا بحث منافع ملی باشد باید با هر کشوری داد و ستد کرد آذری ها عزیز ملت ایران هستند ولی ترکیه همیشه دنبال نقشه شوم خود است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
تحریم ها توسط ترامپ اصلیترین ضربه توسط یک گشور به ایران است
بالاخره ارمنستان هم راضی میشه زنگه زور واگذار کنه به آذربایجان، تو این منطقه حرف اول و آخر را روسیه و تورکیه میزنن
تکیه کردن به آمریکا کار کاملاً اشتباهی است. ارمنستان داره اشتباه میکنه، به جای تکیه بر توان داخلی و تقویت آن فریب آمریکا را میخوره که یک روزی به راحتی زیر پاشو خالی میکنه!
کوریدور زنگه زور باید باز شود این به نفع همه است بخصوص نفع ما ایرانی‌ها چون به جای وابسته شدن به ارامنه به آذربایجان خودمان وابسته می‌شویم که این هزاران بار بهتر از ارمنستان است یاشاسین تورک میلتی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
آره تو که حتما ایرانی هستی
اقایان کشور اداره کن الان فرصت فرصت ایران هست حالا که باکو تل اویو وانکا بر علیه ماست امریکا با ارمنستان هست شماهم طرف ارمنستان را بگیرید تا هم مرز بهم نخوره هم به امریکا نزدیک وبه به ارمنستان نزدیکتر علی اف خط از کسی دیگر میگیره خودشو به چند پهپاد اسرائیل وانکارا فروخته میبنید که با شیعه های خودش چکار میکنه یه جاهای باید طرف امریکا بریم سیاست اینو میگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
!!به همین سادگی
یاشاسین آذربایجان
قطعا حرکات آمریکا فقط در جهت تضعیف روسیه و حفظ منافع خودش هست و نتیجه آن مشغله و گرفتاری بیشتر برای روسیه و البته تنبیه بیشتر ارمنستان از طرف روسیه خواهد بود که نمونه این تنبیه را در جنگ 40 روزه با آذربایجان دیدیم ، ارمنستان در حال حاضر تنها یک راه دارد و آن تغییر دولت غرب گرای فعلی به یک دولت طرف دار روسیه است چون در غیر این صورت روسیه به چشم بر هم زدنی فاتحه ارمنستان را خواهد خواند ، مطمئنا با وضعیت موجود در اوکراین روسیه حاضر نخواهد شد ارمنستان را تقدیم غرب کند و اگر ارمنستان به غرب نزدیک شود روسیه طرف آذربایجان خواهد گرفت .
پاسخ صریح و روشن به اردوغان و علی اف و پوتین که در خصوص ارمنستان بخوان غلطی بکنن با امریکا طرف هستن.
ارمنی های جونجونیتون ناسی رو بردند جلوی تابلوی که سااسنی ها در دوران فارسیفیکیشن، ارامنه رو قتل عام کردند سخنرانی کرد
از ارمنی برا یایرانی دوست نمی شه
این سفر به صورت مقطعی به نفع ما است اما در درازمدت اگر ارمنستان به مدار امریکا وارد شود حتی اگر مرز هم تغییر نکند ممکن است به روی ایران بسته شود.
خرس روسیه یا خرگوش روسیه؟؟
هیچ معمایی وجود ندارد همه چیز کاملاً روشن است. دل ارمنی ها با غرب است ولی گردنشان در چنگال روس. اگر تکان بخورند روسیه سر از تنشان جدا می کند. به قول یک کارشناس روس کافیست 5 روز آنها را به حال خود رها کند.
مسیحیان ایران در شهرهای مختلف قالبا هموطنان ارامنه هستند که در طول تاریخ روابط خوبی بین مردم شیعه ایران و مردم مسیحی ارامنه و همچنین بین ایران و ارمنستان بوده است .بنظر من حمایت آمریکا از ارمنستان مسیحی ( که تحت فشار عثمانی هاست و حتا در برهه ای از تاریخ هم بوسیله عثمانی ها مورد نسل کشی قرار گرفتند که در کنگره آمریکا هم تأیید شده)؛ در کوتاه مدت به نفع ایران هست اما در بلند مدت ممکنه نفوذ آمریکا در ارمنستان بقدری زیاد بشه مثل کشورهای عربی ،که منافع ایران رو از جمله کریدور جنوب به شمال که از ارمنستان میگذره و مقدار و نوع کالاهایی که مجاز به تردد هستند رو تحت شعاع قرار بده .ایران باید موازنه نفوذ و روابط سیاسی رو با آمریکا در ارمنستان برقرار کنه همچون عمان و قطر و نه اینکه یه بحرین یا مراکش دیگه تولید بشه .
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
آیا به نظر شما ارامنه مسیحی که در کل ایران به سختی دویست هزار نفر می شوند ارجح بر تورک های مسلمان شیعه که بیش از سی میلیون نفر هستند می
باشند!؟ آیا قتل عام تورک های دو سوی ارس علی الخصوص تورک های اورمیه، خوی و سلماس که ظاهرا هم وطن شما نیز هستند برای شما اهمیتی ندارند!؟ ولی اخراج ارامنه هر چند کار اشتباهی بوده از امپراطوری عثمانی که به غلط نسل کشی خوانده شده است برایتان مهم تر است!؟ آیا فکر نمی کنید این تفکرات نژاد پرستانه ضد تورک اغلب فارس زبان ها دلیل موجه ای برای تمایلات جدایی طلبی تورک ها باشد!؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
احتمالا حادثه ای به اسم جیلولوق نشنیدی. که همین ارامنه تو شهرهای شمال غرب نزدیک 200 هزار نفر رو قتا عام کردن. اون موقع هم دوست بودن؟ یا خوجالی؟ یاچندین مورد دیگر. . مرگ خوبه ولی برای همسایه.
کوریدور زنگه زور هم باز خواهد شد. چه ما بخواهیم چه نخواهیم چون روسیه می خواهد. اگر مانعی بر سر راه باز شدن کوریدور ایجاد شود مطمئناً روسیه خود دست به کار شده و مرز ایران و ارمنستان را خواهد بست.
زنده باد ارامنه قهرمان که صدها سال در مقابل جلاد ها ی خونخار
مقاومت کردند و میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
ارمنی ها همیشه خائن و اشغالگر بوده اند و به هر سه
کشوری که بهشون پناه داده ان (ایران-اذربایجان و ترکیه) خیانت کرده ان
پلوسی چطور شد سی سال نسل کشی مردم مظلوم اذربایجان توسط ارامنه و اشغال ۲۰ درصد خاک اذربایجان رو اصلا ندیدید حالا با یک درگیری مرزی یک روزه نگران برادران ارمنیتون شدید؟ملل مسلمان باید متحد در کنار اذربایجان باایستند هر که امریکا درکنارش قرار گیرد شر است و دفع شر واجب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
نترس شما که برادر نتانیاهو رفیق فابریک تونه به مسلمانان احتیاج ندارید
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
برای اینکه مسیحی ها برخلاف مامسلمانها بشدت حامی یکدیگرند ارمنستان هم بخاطر منافع زودکذرش باما رفاقت طاهری دارد وگرنه احساس بهتری ازآذربایجان به مانداردواگردستش برسد بخاک ما هم تجاوزخواهد کردواین جیزی است که ماغافلیم ذات متجاوز متحاوزاست ماودیگری برایش فرقی نیست
آمریکا جنگ های صلیبی را استارت می زندهرجاازدماغ یک مسیحی قطره ای خون بچکد آمریکا سریعا واردعمل می شود
این آمریکای جهانخوار آن زمان که ۲۵۰۰۰هزارآذربایجانی توسط ارامنه نصرانی به صلیب کشیده شد کجا بوداین آمریکای لعنتی آیامحاصره یمن وبحرین سوریه را نمی بیندآیا شهیدان عراقی سوریه ویمن رانمی بیندوفقط برای کشته هلی ارمنی اشک تمساح می ریزدبرای آمریکا کیش وهم مذهب بودن مهمترین آیتم حمایت است وتمام
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
صددرصدباشماموافقیم
ارمنستان سی سال هشت استان آذربایجان رو اشغال کرد و صده هزار نفر رو به وحشیانه ترین شکل شهید کردن، آمزیکا دم نزد.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
البته الان چون امکان رفع تجاوزارامنه هست دادش بهوارفته البته درغارت حق مسلمانها شرق وغرب صمیمانه همکارند
چه کانشناسی! باتوجه محبوبیت روزافزون محبوبیت ایران درارمنستان وتمایل ارمنستان براپیوستن به ایران آمریکا براکم کردن اثرایران پابه ارمنستان گذاشت.ازطرفی اسکول پاشینیان غربزده است ومردم ارمنستان فهمیدن اوخودش مهره ترکیه وآذربایجان است بااومدنش انتقادها وتوجه به اوراکم کرد ودرحاشیه امن قرارداد.شیطان بزرگ رهبرناتو است وناتومیخواهدازطریق نخجوان وآذربایجان به دریای خزرواردشودتامحاصره روسیه وایران تنگترشود.حالا درجنگ بدون خونریزی ناتو درآذربایجان وارمنستان پایگاه خواهدزدوخودش آذربایجان ونخجوان رابهم وصل خواهد کرد وکلاه گشادی سرایران وارمنستان وروسیه خواهدگذاشت.کریدورشمال به جنوب راهم آمریکا بدون جنگ وحتی یک گلوله تصاحب کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
کی گفته ارامنستان تمایل به پیوستن بخاک ایران راداردیعنی گرگ بره شده آنهااگرمیدان رامساعد ببینند باماچنان میکنند که باآذری هاکردند نعل وارونه نزن مامنظورت رامیفهمیم موذیگری موقوف
سلام
شاید هم آمریکا نمی خواهد گاز از مسیر آذربایجان به اروپا برسد! و اروپا تحت فشار بیشتری باشد
جناب علی خان که فرمودید در هر صورت گذرگاه زنگزور وبخش بزرگی از ارمنستان خیالی به آذربایجان بر می گرده من یک سوال از شما دارم اگر ایرانی هستید چطور به خودتان اجازه می دهید طرفدار قطع ارتباط ایران با اروپا باشید یعنی هیچگونه وطن دوستی در شما وجود ندارد و منافع کشور آذربایجان را بر ایران مقدم می دانید؟ شما که می گویید ارمنستان خیالی و این کشور را جعلی می دانید نگاه اسناد تاریخی بکنید ببینید کشور آذربایجان طبق قراردادهای گلستان و ترکمنچای از کدام کشور جدا و به روسیه اضافه شده. سفرنامه های جغرافی دانان و جهانگردان را نگاه کنید ببینید جزو ایران بوده . در کتاب عالم آرای عباسی که نویسنده آن اسکندر بیگ ترکمان بوده به حدود ایران اشاره شده. سفرنامه اولیا چلبی از کشور عثمانی به کشور ایران و شهرهای شمالی آن اشاره شده و همین سرزمین های که الان کشور آذربایجان نامیده می شود اسم آن عاریتی ازآذربایجان ایران است .
فیلم بازدید الهام علی‌اف از موزه نقشه های تاریخی کشور آذربایجان واقعیت را بر همگان روشن کرد الهام علی‌اف نگاه نقشه ها می گند و نقشه کشور آذربایجان را نمی بیند می گوید کشور آذربایجان کجاست چرا نام کشور کجاست کودکان ما خواهند پرسید آذربایجان چرا نیست ؟ انتظار دارد نقشه های تاریخی راجعل کنند و نام کشور نوبنیاد آذربایجان را در نقشه های قدیمی بنویسند( سرچ کنید اندر پیدا نکردم الهام علی آف روی نقشه های تاریخی.
خودتان فیلم را ببینید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
کی گفته ارتباط ایران با اروپا قطع میشه ؟ مگه الان ارتباط ایران با اروپا از طریق ارمنستانه؟ برو یه ذره مطالعه کن بیا نظر بده. همین الان فکر می کنی ایران از طریق چه کشورهایی با اروپا ارتباط داره؟ بجز ترکیه و اذربایجان کشور دیگه ای می شناسی یا اصلا به گوشت نخورده
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
ارتباط ایران با اروپا مگه از ارمنستان هست؟ ارمنستان با اذربایجان و گرجستان و ترکیه و ایران هم مرز هست. تنها مرز ارامش مرز ایرانه. بقیه روی خوشی به تبادلات مرزی با ارمنی ها ندارند و محدود و تحریمش کردند. از کدوم اروپا حرف میزنی؟ کالای شما از تهران سوار تریلی بشه تو ارمنستان با بن بست مواجه میشه. یبار حداقل نقشه رو ببین. ضمن اینکه کل تراز تجاری ایران باهاش 200 میلیون دلار هست. یعنی یک دهم هزینه یک اربعین.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
کشور ارمنستان خیالی هست برای اینکه تا 150 سال پیش تماما خاک مسلمانان بود. از زمان جنک چالدران به اینور ارامنه اونجا به اصفهان کوچ کردن و اونجا و اسامی همه جاش در تمامی نقشه های غربی و اسیایی ترکی و اسلامی هستو نه ارمنی. ارمنستان و گرجستان و داغستان و اذربایجان طبق دو قرار دادی که گفتی از ایالت اذربایجان که حاکمش عباس میرزا بود جدا شدن. نه فقط یکیش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
شما كه جغرافيت خوبه يك بار هم شده به نقشه مراجعه كن ببين ارمنسان هيچ راهي به اروپا نداره از شمال محدود به گرجستان و از شرق و غرب هم به آذربايجان و تركيه و از جنوب به ايران ختم ميشه ضمنا به علت ادعاي ارضي ارمنستان به تمام همسايه ها فقط مرز زميني آن با ايران بازاست بنابراين اين كشور به معني واقعي يك بن بست كامل ميباشد و اونهايي كه سعي در مهم جلوه دادن ارتباط زميني با ارمنستان هستند فقط از روي كينه ترك ها اين حرف ها را مي زنند وگرنه با هيچ منطقي اين اراجيف درست نيست.
زنگزور به صاحب ابدی خود باز خواهد گشت یه کمی دیرتر
حالا وقت فکر کردن نیست امریکا هم با تعقیر مدزهای ارمنستان مخالف هست ما باید سخت به اذربایجان نشان دهیم که مرز ایران وارمنستان هرگز از بین نمیره حتی در صورت جنگ
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
بپا یوقت خودت از بین نری.
من با تمام داروندارم فدای تورکیه وازربایجان هستم...هر دشمنی را هر دشمنی را بی رحمانه باید نابود کرد
روسیه هیچی نمی تواند بکند درسته به اوکراین حمله کرد غرب وامریکا همین را می خواستن سالها روسیه را درگیر جنگ کنند که تضعیف شود وخواهد شد .درکل بگویم بعنوان یک ایرانی روسیه کشور درستی برای ایران نیست ولی متاسفانه سیاست ما را کشاند به طرف روسیه .شرق وغرب یکی هستند ولی غرب خیلی بهتر است در دنیا میبینیم کشورهای شرقی وضع زندگیشان ووچطور است وکشورهای که به طرف غرب رفتند چطور این یک واقعیت است چرا کور کورانه تبعیت کنیم پیشرفت در غرب است ولی کسانی هستند که نانشان آجر میشود اگه طرف غرب برویم بفکر مردم نیستند .ژاپن کره ووودیدید به کجا رسیدن حالا هی بگوید چه بسرشان امده .ولی ببینید روسیه درسوریه کمک بشار اسد کرد منافعشو برد ومیبرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
متاسفانه باید گفت ببخشید ها ولی دید شما بیش از نوک دماغتان نیست. ایران به دلایل بسیار عقلانی و واقع بینانه باید از روسیه حمایت کنه؟ اگر اگاهی نداری قبل از نظر دادن از چند نفر سوال کن.ساده است
آمریکا موضعش از اروپا جداست جنگ اوکراین رو راه انداخت تا اروپا در تنگنا قرار بده در واقع برای مهار دو جانبه روسیه و اروپا آتش بیار معرکه شد در مورد ارمنستان لابی گری ارامنه آمریکا رو به جنگ قفقاز باز کرد
زنگه زوربرای اذربایجان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
یا باید به مرزهای فعلی پایبند بود یا اگر قرار باشه مرزها جابجا بشه کل آذربایجان با نخجوان و زنگزور و ... باید مال ایران بشه
کشور ارمنستان کشوری با اصالت و قدیمی ست و ایران باید به نفع این کشور و علیه جمهوری جعلی باکو اعلام جنگ کند
ترک ستیزها بدجوری ذوق زده شده اید. سکته نکنید یک وقت !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
شب دراز است و قلندر بیدار عواقب این کارشان را بزودی خواهند دید ان چهره ما را تا حالا ندیده اند ما بمدت بیش از 1000 سال ازشون محافظت کردیم از این بعد زندگی منهای اذربایجان را تجربه خواهند کرد
ما در خیلی از مسائل با آمریکایی ها هم نظر هستیم و ظاهرا رابطه ما با آمریکا خردمندانه نیست بلکه تحت تاثیر یک دیدگاه بظاهر ایدئولوژیست مدارانه است
فی الواقع ما یک ایدوئولوژی واقعی داریم و یک شبه ایدئولوژی که خودمان برای خودمان درست کرده ایم و آنچنان آنرا مهم کرده ایم که تبدیل به تابو شده است که گویی اگر از آن دست برداریم همه چیز خود را از دست داده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
دقت نکردی شاید. آمریکا در واقع می خواد زنگزور رو به ناتو بده اما می بینه که فعلا شدنی نیست . میخواد در گام اول ارمنستان رو مال خودش کنه و بعد از آماده کردن افکار عمومی زنگزور رو جدا کرده و به ناتو ملحق کنه تا بتونه به ایران و روسیه فشار بیاره. و البته خیال باطل هست و ما مردم غیرتمند ایران جلوی اوهام او خواهیم ایستاد
سلام
فکر کنم خود به اصطلاح دکتر هم نفهمید چی گفته .فقط چند بار از کلمه ژئوپلتیک برداشت انتزاعی کرده شما در این مورد از پیروز مجتهد زاده یا دکتر نافظ نیا بهره گرفته بودید بهتر بود با تشکر.
آیا وقت آن نرسیده که با آمریکا رابطه برقرار کنیم ،واز قوانین مترقی آن بهره مند شویم ،چون قوانین آمریکا بر اساس قوانین کوروش کبیر وایران عزیز است .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
ای بچشم گل گفتی ولی کمی تااندکی شل گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
خودت فهميدي چي گفتي ؟
آمریکا عطسه میکنه کشورها از جمله ایران تحلیل می‌کنند ولی برای کشور خودشان تحلیل ندارند
آذربایجان و ترکیه با بی شرمی بر علیه ایران در حال کار هستند
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
روسیه، ارمنستان، آمریکا، فرانسه و ایران هم با بی شرمی بر علیه آذربایجان و ترکیه در حال کار هستند!ا
ناشناس
| Canada |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
شکرخوردی فراوان
روسیه همیشه از طرف شرق ضربه پذیر بوده وهست اما اینکه در طرف شرق دیوار دفاعی قوی نداره بدلیل اینه که تهدید مهمی از سمت شرق متوجه روسیه نبوده .حالاهدف امریکا ایجاد تهدید از طرف شرق برای روسیه است .به همین دلیله که از ارمنستان حمایت میکنه ..اول حمایت ازارمنستان بعد کمک به گرجستان ودرنهایت تقویت ناتو در شرق و یورش همه جانبه از سمت شرق به روسیه.چون عمده امکانات وخط دفاعی روسیه درسمت غرب بمنظور دفاع ومقابله با ناتو در سمت غربه روسیه مجبور به هزینه کرد برای توجه به شرق میشه.و این به معنی تضعیف خود بخود روسیه در سمت غربه.
الهام کاری کرد که حکومتش شروع به فروپاشی شد.ایشون فکر کرد که با آمدن اسرائیل و ترکیه می‌تونه اهداف خودشو به پیش ببره.وچون میدید ایران به هشت تذکر میداد ولی چون طرح ترکیه و اسرائیل براش تعریف کردند اعتنا نمی‌کرد.پس حداقل باید ببیند که الهام به فروپاشی نزدیک شد.وتوهم ارتباط ترکیه اسراییل تمام شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
چی داری می گی چند کلاس سواد داری؟
آمریکا هر انچه در صحنه بازی می کند مغایر همان کارهایی هست که در پشت صحنه بازی و به هدفش می رسد هستش
در زمان حمله روسیه به اوکراین آمریکا از رئیس جمهور اوکراین می خواست کشورش ترک کنه ولی در پشت صحنه داشت این کشور را مجهز می کرد و روسیه به هوای اینکه با ریختن تجهبزات بیشتر در مرز اوکراین رئیس جمهور این کشور را مجاب به پزیرش خواسته هایش خواهد کرد وارد مرزهای اوراین شد و کار را تاجایی پیش برد که برگشتن از مرز اوراین دیگر غیر ممکن بود و خواست با وارد شدن به این کشور جدیت خودش را نشان دهد تا بلکه رئیس جمهور اوراین به حرفهای آمریکایی ها گوش کند و اوراین را ترک کند و ریش و قیچی بیفتد به دست روسیه و الان نزدیک به یک سال است که تاوان گول خوردن از سیاست آمریکا را می دهد و این سناریویی هست که برای ایران بازی می شود و ایران خواه نا خواه همیشه در سناریوهای آمریکا گرفتار شده با اینکه کاملا واضح بوده ولی چرا تو سیاست های آمریکا گرفتار شده من نمی دانم
بعضی از هم وطنان نمی‌دونم چی فک میکنم اخه چقدر تعصب بی مورد فک کردین اگه مرز شمالی ما بیفته دست علیف از فردا میگه اه شما آذری هستین خیلی خوش اومدین،بنده کرد هستم ولی اول خودمو ایرانی میدونم بعد کرد،اخه چقدر وطن فروشی ،اگه مرز شمالی ما بسته بشه دسترسی ما به اروپا قطع میشه،فک کردین اردوغان متعصب سنی طرفدار آذربایجان شیعه است یکم تاریخو مطالعه کنین که عثمانی ها چه بلایی سرتون اوردن
پاسخ ها
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
وقتی پای ترکیه و آذربایجان به میان »ی آد شما خودتان را ایرانی می دانید ولی وقتی بحث اقلیمک کردستان به میان می آد آنوقت شما اول کرد می شوید بعد ایرانی! پارادوکس لاینحل
اروپا و آمریکا از قدرت گرفتن ترکیه واهمه دارند اینقدری که از ترکیه می ترسن از ایران هراسی ندارن اگه روسیه هم ضعیف بشه ترکیه قدرت جدیدی بغل اروپا خواهد بود که البته سلطه طلب هم هست و عثمانی گری دراونها بیداد می کند .
با هر تدبیر و ترفندی باید نخجوان رو به ایران برگردونیم
تا فتنه دشمن در نطفه خفه بشه
یا علی
زنده باد ایران زمین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
امتحان کن ببین چه بر سرت می اد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
زنده باد
چه عواملی باعث شد پلوسی به ارمنستان سفر کند؟
تذکر به ترکیه!

اهمیت سفر برای شخص پلوسی یا آمریکا چیست؟
همه تخم مرغ های دمکراتها را نمب توان در سبد بایدن گذاشت. پس برخی مانورهای مستقل از بایدن برای حفظ وجهه حزب دمکرات در انتخابات پیش رو باید از سوی کسی دیگری (خارح از دولت بایدن) از این حزب صورت گیرد

اهمیت سفر برای ارمنستان و مناقشه این کشور با آذربایجان چیست؟ ممکن است این سفر معادلات را به نفع ارمنستان تغییر دهد؟
عملیات اخیرآذربایجان بیشتر مطلوب ترکیه بوده تا خود آذربایجان. اما با شناختی که از اردوغان داریم٬ احیانا این تذکر موثر نخواهد افتاد. اما روسیه به واکنشی اندک به نفع ارمنستان تحریک خواهد شد.

نگاه بازیگران منطقه‌ به این سفر چیست؟ روسیه، ترکیه، ایران و خود آذربایجان؟
روسیه: کمی تحریک برای ایفای نقش جدی تر برای خلاصی ارمنستان از مانورهای اخیرا نیابتی آذربایجان
ترکیه: عجالتا سعی و وانمود می کند به روی خود نیاورد.
ایران:یه چشمه از دمکراتها به نفع خود می بیند تا چه پیش آید!
آذربایجان:احتمالا به مسئله بیش از همه اهمیت می دهد و علیرغم تاکید ترکیه مبنی بر آنکه مورد را خیلی جدی نگیرند ٬ از طریق اسرائیل پی ماجرا را می گیرد.
امریکا دید ایران بعنوان ناجی ارمنستان ظاهر میشود لذا سراسیمه به ارمنستان امد تا بگوید تصمیم گیرنده من هستم و به به باکو و انکارا گفت سر جای خود به نشینید تا من طرح خودم در جهت منافع غرب را برنامه ریزی و اجرا کنم .
به نظر من این سفر برای سازش ارمنستان و آذربایجان وایجاد کریدور و احیانا با راضی کردن ارمنستان ( یا مجبور کردن ) به تغییر مرز صورت گرفته چون با اتصال ترکیه به خزر در حقیقت ناتو و آمریکا به خزر وصل خواهند شد که ضمن دستیابی به منابع نفت و گاز خزر مانعی درراه صادرات چین هم ایجاد خواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
من با این نظر که آمریکا قصد دارد نقش میانجی را بازی کند به گونای که هر سه کشور ارمنستان آذربیجان وترکیه راضی باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
آقا رضا لطفا از خواب بیدار شو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
تصمیم آمریکا برای رفع تحریم‌های دفاعی در مورد قبرس یونانی اشاره مستقیم به ضرورت تقویت این کشور اروپایی در برابر ترکیه، پیام مستقیمی در مورد سطح روابط واشنگتن و آنکارا است.
پوپک خرمدین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
شاید در ظاهر این باشه. اما گمان کنم میخواد روسیه را وادار کنه با اکراین صلح کنه... مریکا زمانی از طریق ایران با روسیه هم مرز بود و خزر هم زیر نظرش. اما همه را از دست داد. جمهوری 5 میلیونی باکو چطوری میخواد جلوی روسها بایسته؟؟؟
این خانم یک از ارکان مخالفت با کشورهای اسلامی واز طرفداران ارامنه در برابر آذربایجان است که سالهاست برای اینکشور خط ونشان میکشد بی شک تاثیر گذاری لابی ارمنی ایشان را وادار به سفر به ارمنستان نموده واشگ تمساحی که در برابر بنای یادبود خیالی ارامنه ریخت برای بدست آوردن رای ارامنه در آمریکا میباشد خواهی نخواهی عدم تعامل ارمنستان با همسایگان وادعای ارضی به همسایگان بازار چنین مهمانان ناخوانده را گرم واز این طریق ادامه درگیریهای نظامی تحریک آمیز ارمنستان در کوته مدت وداز مدت این کشور به حالت ورشکستگی واسارت کامل برای کشورهای بزرگ در خواهد آورد طبیعتا میل به غرب را روسیه به هیچ عنوان قبول نخواهد کرد وبا توجه به وجود پایگاه نظامی روسها در ارمنستان واستقرار نیروهای گارد مرزی روسیه در مرزهای این کشور نفوذ ومداخله غرب در ارمنستان به این آسانی نخواهد بود واین رشته سر درازی خواهد داشت
به نظر من که آمریکا داره بازی می کنه. از ارمنستان حمایت می کنه که بعدش راضیش کنه اگه این کریدور رو در اختیار غرب قرار بده ازش حمایت می کنه تا آذربایجان بیشتر از این جلو نیاد. از اون طرف می تونه با ترکیه قبل گرفتن کریدور ببنده تا رامش کنه. ایران باید برای دفاع وارد خاک ارمنستان بشه و نذاره آمریکا مخ پاشینیان رو بزنه. پاشینیان تفکر غربی داره و سریع برمی گرده سمتشون. اون موقع کار برای ما خیلی سخت میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
منظورت از ما اگه تورک های ایرانه ما که راضی هستیم به کریدور زنگه زور توسط آزربايجان آزاد شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
تخیلات قشنگی داری
اکبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
بانیروهای مرزی روس چی کار می کنید مثل همه کشورها ارمنستان هم مارا ف وخت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
حالت خوبه؟؟؟؟
اذربایجان دنبال زمینهای اشعال شده خودش است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
آذربایجان خودش سرزمین ایران هست
ناشناس
| Norway |
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
آذربایجان وجود خارجی نداره اونجا آران هست و ایران شمالی. چیزی به نام آذربایجان و ترکیه وجود خارجی ندارن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
ارمنستان و آذربایجان هر دویشان مال ایران هست.
شروین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
کدوم زمین همرو که پس گرفت
کامی طبا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
باکو که همه زمینهای خودشو پس گرفته. منتها طمع ورش داشته میخواد از خاک ارمنستان یک راه مستقیم بین خودش و جمهوری خودمختار نخجوان برقرار کنه که .این بسیار به ضرر ایرانه چون ارتباط مستقیم ما را با ارمنستان قطع میکنه. اگر این اتفاق بیوفته ایران که اتفاقا رابطه تجاری زیادی از راه زمین با ارمنستان داره باید از آن پس از الهام علی اف اجازه تردد به سمت ارمنستان بگیره. اینست که علیرغم علاقه و احساس برادری ما با مردم جمهوری باکو و نخجوان، ایران به لحاظ مسائل راهبردی نمیتونه با این امر موافقت کنه
ارمنستان 28 سال علاوه بر قره باغ 7 استان دیگر آذربایجان را اشغال کرده بود هیچ کس مخالف تغییر مرزها نشده بود!!!
به امید خدا کشور جعلی آذربایجان که نام درست این سرزمین اران هست بزودی به مام میهن ایران برخواهد گشت.
جالب است که آمریکا و ناسیونالیسم فارس در این مقطع در کنار هم قرار گرفته اند و از قدرت گیری ترکها واهمه دارند موضع یکسانی دارند و ارمنستان که بخاطر صلح و منافع اقتصادی سعی دارد تا زنگه ور رابرای جمهورسی آذربایجان باز کند ایران و آمریکا ارمنستان را از این کار برحذر میدارند
در قبال دفاع از ارمنستان ، از ارمنستان می خواهد که کریدور انتقال گاز از دریای خزر به اروپا را فراهم کند و سر ایران و روسها کلاه گشادی میرود چون به جای گاز ایران گاز ترکها برای رقابت با روسیه به اروپا انتقال داده میشود فقط همینه باور کن و امکان جنگ هم هست مثل سوریه که قرار بود گاز قطر رو انتقال بده اروپا و با جنگ جلوش رو گرفتند
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
مشکل شما قوم گرایی است و الا ترک ها و ایران عین هم هستند ایران یک کشور ترک نشین است
علی205
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
نظر شما درسته با این تفاوت که اگه هدف اقتصادی و انتقال گاز باشه که هست به نفع آمریکا و اروپاست که برای دور زدن روسیه و ایران علی رغم تمام لفاظی ها کریدور زنگه زور با تغییر مرز یا بدون تغییر مرز باز بشه .
کافرین و تروریستها دارن رو بازی می کنن دیگه
سلام .این آقای دکتر شما یا خیلی بیسواد است و یا سفارشی صحبت می کنند.راستی خانم پلوسی زیر کدام تابلو داشت صحبت می کرد.
تورک ها کار سختی دارند چون باید با دنیا بجنگند و البته دنیا کار سخت تری دارد چون حریفش تورک است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
فهمیدین چرا دفاع از ارمنستان اوجب واجباته
سروصداهای ترکیه و جمهوری باکو در قره باق فقط بخاطر اتصال دو کشور به یکدیگر از طریق زمینی است و متاسفانه آنها این توان را در خود دیده اند که غافلگیرانه مرز ایران و ارمنستان را اشغال کنند
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
تو هنوز املای قره باغ را بلد نیستی و توان گفتن نام صحیح جمهوری آذربایجان را هم نداری آنوقت اظهار نظر هم می کنی!؟
گرچه تغییر مرزها به نفع ما نیست ولی ارمنستان در بلندمدت بازنده هستش چون راه دریایی نداره و بجز ایران در محاصره دشمنان تاریخیشه تازه آمریکا بخواد حمایت کنه از چه راهی میخواد کنکشو برسونه؟ایران؟ترگیه؟اذربایجلن؟گرجستان؟خب همه اینها به نوعی با دوست آذربایجانند یا دمن امریکا
خانم پلوسی نماینده دیپلماسی امریکا نیست۔در این مورد فعالیت ایشان بیشتر جنبه حزبی وفردی برای انتخابات اینده دارد۔ در اخبار خواندم که شوهرخانم پلوسی بعلت رانندگی در حال مستی توسط پلیس دستگیر ومحکومیت پیدا کرد۔این پوئن منفی بزرگی برای خانم پلوسی بود۔حضور خانم پلوسی در ارمنستان قدم خیری برای هیچ کدام از کشورهای منطقه نخواهد بود۔ایران سباست های دوستانه خود را باطرفین روسیه و ترکیه و اذربایجان ارمنستان بدون توجه به حضور لحظه ای خانم پلوسی در ارمنستان حفظ کند ودر ارتباط با این سفر تعمق بیشتر ومنتظر عواقب ونتیجه انتخابات باشد۔ایران دوستدار حقوق حقه وانسانی مردم ارمنستان و روابط دوستانه خود با ترکیه و روسیه و رابطه خویشاوندی خود با اذربایجان باید باشد۔سفر خانم پلوسی نشان میدهد که برنامه های بزرگی در منطقه در حال شکل گیری است که با حضور دموکرات ها عمق بیشتری پیدا میکند۔
ایران طرح براندازی علیف را با همکاری روسیه اجرا نماید و دولت همسو با ایران و روسیه روی کار اورد و سپس با کمک های مالی به ارمنستان و نیز با فشار روسیه به ارمنستان در مرز های دو کشور متخاصم صلح و ارامش بر قرارنماید . اگر باکو با ایران و روسیه همسو شود تمام نقشه های فعلی شکست می خورد .
پوتین کثیف ،ارمنستان را به اردوغان و آن دماغ گنده فروخت
این به ضرر ایران است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
متاسفانه درسته
از سیاست های اشتباه دولت هاشمی رفسنجانی همین قضیه آذربایجان است که برادر خونی ما هستند و فقط بخاطر زبان ترکی به سمت ترکیه گرایش پیدا کردند .
ایران در هر شرایطی نباید اجازه ورود و نفوذ ترکیه به نخجوان رو بده
اصل تحلیل بر اساس قطع شدن مرز ایران با ارمنستان می باشد که اساسا یک دروغ بزرگ است. ایران از این دروغ برای تحت فشار قرار دادن آذربایجان استفاده می کند. در حالیکه طبق بیانه صلح صرفا مسیرهای حمل و نقل مجدد بازگشایی و توسعه خواهند یافت و کنترل این مسیر بر عهده نیروهای حافظ صلح روسیه خواهد بود. شرایط توافق به گونه ای است که روسیه برای ادامه حضور در قره باغ چاره ای جز حمایت از آذربایجان ندارد، در ضمن منافع خود نیز تامین می شود. به عبارت دیگر مخالفت ایران با برقراری مجدد محورهای مواصلاتی مخالفت همزمان با روسیه، ترکیه و آذربایجان است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
دقیقا اصل ماجرا همینه ولی ایرانیها (فارسها) همیشه دنبال حاشیه ان کریدور تو زمان شوروی بوده و الان کسی سمت جلفا سفر کنه راه اهن دوران شوروی را می بینه الان می خوان این مسیر را احیا کنن مشکل ایران با حضور ترکیه در قفقازه که مخالفتش به جایی نخواهد رسید
باید با سیاست عمل کرد،منافع منطقه در عدم تغییر مرزها ست چون تغییر مرز در جهت غارت منابع منطقه است.اگر حماقت و قوم گرایی کنترل شود عملا غرب یکی از منابع اصلی قدرت خودش را از دست خواهد داد و همچنان رو به ضعف خواهد رفت.مسلما ریشه این تحولات را باید بیشتر در مراکز فکر غرب و نقشه های آنها برای آینده منابع این منطقه جستجو کرد.
چرا آمدن پلوسی به ارمنستان فرصتی است برای تهران مگر با آمریکا دشمن نیستید
ارمنستان گورستان کفار خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
منظور شما کفاریست که کشورشان مقر اسرائیل شده
حالا‌ که همه‌ متقاضی‌ برگرداندن‌ سرزمینهای‌ اجدادی‌ خود به کشورشون‌ هستند‌ چرا‌ ایران‌ ۱۷‌ شهر قفقاز‌ را مطالبه‌ نکنه‌ ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
کی گفته مال ایرانه؟ شهرهای زیادی در ایران هست که مال اذربایجانه
متاسفانه این تحلیل بسیار سطحی بوده و جوابهای کارشناس بدون دید عمقی و غیر واقعی بیان شده تنها چیزی که واقعی هست اینه که روسیه ممکنه برای تنبیه ارمنستان به بازپسگیری زنگه زور توسط آذربایجان چراغ سبز نشون بده و آذربایجان به اهدافش براحتی دست پیدا کنه و لازمه بدونید درسته امریکا و اروپا سیاس هستن اما از بزرگترین قدرت اتنی جهان میترسن
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
عزیزجان کامنت رو برای همین باز می ذارن که نظرات دیگران رو در مورد مطلب درج شده بدونن.کمااینکه الان نظر جنابعالی رو هم ما دیدیم و دربارش نظر دادیم
خدا ایران را خیلی دوست داره

ترکیه و آذربایجان فقط چند هفته با تصرف مرز زنگزور و قطع ارتباط ایران و ارمنستان فاصله داشتند بدون اعتنا به هشدارهای ما.

ایران باید این فرصت کوتاه پیش آمده را غنیمت بشماره و ارمنستان را برای حفظ تمامیت ارضیش تقویت کنه

فراموش نکنیم آذربایجان حیات خلوت اسراییله و رییس جمهور بعدی امریکا و حتی کنگره تابع منافع اسراییل
داستان پیچیده شده. !! ترکیه عضو ناتو که رئیس آن آمریکاست و اسرائیل هم متحد استراتژیک آمریکاست که هر دو در جنگ از آذربایجان الهام علی اف حمایت کردند و شکست را به ارمنستان تحمیل کردند. ارمنستان همیشه دلش به پشتیبانی روسها گرم بود که در جنگ آخر روسها پشتش را خالی کردند. حالا گمان کنم به آمریکائیها متوسل شده هم روسها را تنبیه کنه و هم به نوعی بتونه زمینهای از دست رفته را، لااقل بخشی را، از اذربایجان بدون جنگ پس بگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
کدوم یک از زمینها مال ارمنستان بوده که بخواد پس بگیره
خانمی با 82 سال سن این پروازهای طولانی، مرتبه قبل از واشنگتن به تایوان و هنوز دوماه نشده اینبار به ارمنستان را انجام میده. چقدر باید این سفرها برای سیاست خارجی آمریکا مهم باشه که این رئیس مجلسش با این سن و سال را به اینطرف و آنطرف میفرسته.!!؟؟ دفعه قبل که رفت تایوان مشخصا برای پرت کردن حواس چین در حمایت از روسیه در جنگ اوکراین بود. حتما اینهم در همان رابطه است تا روسیه حواسش از اوکراین به سمت حیاط خلوت خودش برگرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
این سفربرای جلب آرای ارامنه ساکن آمریکا در انتخابات آینده است وهیچ تاثیری بر سرنوشت آزادی کریدور زنگزور نخواهد داشت
درود بر ارمنستان
ایران جلوی امریکا و کشورهای عرب با اقتدار ایستادگی میکند انوقت جلوی اذربایجان که یه زمانی از خودمان بوده چنان واکنش جدی ندارد یا ایران از روسیه یا ترکیه میترسد یا از خود اذربایجان اگر این دالان از بالاتر نخجوان به ادربایجان وصل کند و مسقر بشوند ایران یه بن بست میخورد .وسلام
یاشاسین ارمنیستان
وقتی پیامها را میخوانم خیلی متاثر میشم که هموطنان فارس زبانمان چقدر از تورکها متنفر هستند که ارمنی های اشغال گر مسیحی را که مساجد آذربایجان را در مناطق اشغالی به خوکدانی تبدیل کرده بودند به آذربایجان مسلمان شیعه ترجیح میدهند با اینکه میدانند نصف جمعیت ایران تورکهای آذری تشکیل داده است .تمام تورکهای ایران طرفدارآذربایجان هستند و خواهند بود چون آنها میخواهند سرزمین های اشغالی خودشان را که 30 سال در اشغال ارمنستان بوده است آزاد کنند هموطنان فارسمان از تورکها متنفر هستند اما چگونه هست که در ترکیه خانه میخرند برای مسافرت به آنجا میروند
شعله ورتر شدن جنگ آدربایجان و ارمنستان می توانست بهانه کافی برای زدن خط لوله و تاسیسات نفتی آدربایجان را فراهم کند و اسلحه پوتین در برابر غرب را در آستانه زمستان برنده تر کنذ. آمریکا نیز منافع اش در تذاوم جربان انرژه از آدربایجان است . نیاز به صلح و خاموش شدن آتش جنگ دارد. پیمانکاران منطقه ای روسیه دستور کارشان دمیدن در آتش جنگ در کشورهای صادر کننده نفت و گاز است.
فقط اینو بگم عیران هیچ کاره هست
با درود به همه ی ایرانیان سربلند
این کسانی که با نام یا بی نام دم از پشتیبانی از آدربایجان قفقاز می زنند، باید بدانند که این کشور اکنون بر ضد منافع ایران گام برداشته است و با کمک کشورهایی چون ترکیه ، اسرائیل و دیگران می کوشند تا ایران بزرگ را ناتوان کنند. زهی خیال باطل.
یاشاسین ایران شهروند تبریزی هستم.
یعنی ما با اونایی که دلشون برای کشورهای بیگانه می تپد و منافع اون کشورها براشون مهمتره، شدیم ۸۵میلیون . حق و حقوق از ایران هم می خوان!!!!!
درود برملت بزرگ ایران.

به نظر بهتر است نخجوان که‌ قبلا متعلق به ایران بوده.
ايران آن را با هماهنگی ملت نخجوان جز خاک خود اعلام‌ نماید.

لذا ازاين پس نه جنگی و نه اختلافی و نه کریدور زنگزور مطرح می‌شود.

وهمه با صلح و صفا به زندگی خود ادامه می دهند.
و
ایران هم به حداقل حقوق خویش رسیده است
ایران دیگر اشتباهات استراتژیک را انجام نخواهد داد .مثل از دست دادن کوه های آرارات ک ب ترکیه واگذار کرد و همچنین از دست دادن بحرین . ب هیچ وجه ایران اجازه نمیده مرز ایران و ارمنستان از دست برود حتی اگر ب درگیری شدید نظامی کشیده شود
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
کورد جان مرز ارمنستان و آذربایجان مربوط به این دو کشور است و ربطی به ایران ندارد! اگر آنها توافق کردند دالان زنگه زور ایجاد شود از لحاظ حقوق بین الملل کشور ثالث حق دخالت ندارد
علی205
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
کجای کاری عزیزم الان به ما اجازه نمیدن گازمونو به اروپا و آسیا بفروشیم فک کردی اگه روسیه یا آمریکا ارداه کنن این اتفاق بیافته ایران میتونه کاری بکنه ؟
اگر روسیه وچین از آمریکا ترس نداشتند تمام کشورها را می بلعیدند
اگر نخجوان به سرزمین مادرئ ایران بازگردانده شود ودندان طمع اردوغان کنده شود ماجرا با حفظ منافع ما خاتمه مییابد باکو وعثمانی دشمنان در کمین نشسته هستند
دوستان خودتونو خسته نکنید این جنگها در منطقه همش یک بازیه از پیش ساخته شده است من که اینطور فکر میکنم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر