بازدید ۹۵۰۷
عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است: افزایش قیمت بنزین به منظور کنترل مصرف آن در برنامه دولت و مجلس نیست. دولت تلاش دارد با استفاده از نظربات کارشناسان راهکار‌های غیرقیمتی برای حل مشکل ناترازی بنزین پیدا کند.
کد خبر: ۱۱۴۰۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰ 15 September 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ به تازگی بر اثر عواملی همچون فروکش کردن کرونا و افزایش سفر‌های تابستانی و عدم سرمایه گذاری دولت قبلی در زیرساخت‌های پالایشگاهی با مشکل ناترازی بنزین در کشور مواجه شده ایم، به طوری که در برخی مواقع، میزان مصرف بنزین در کشور از تولیدش پیشی گرفته است.
 
برای کنترل مصرف سوخت همواره دو راهکار شامل قیمتی و غیر قیمتی پیش روی سیاستمداران وجود داشته است. در اوضاع کنونی، تمرکز دولت و وزارت نفت در بررسی‌های کارشناسی، استفاده از ابزار‌ها و راهکار‌های غیر قیمتی است تا بدون افزایش هزینه برای مردم، جهش مصرف و قاچاق سوخت کنترل شود.
 
یکی از راهکار‌های غیر قیمتی، کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر است که در گذشته نیز سابقه داشته و به خصوص در کنترل قاچاق سوخت نقش مهمی ایفا می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع با سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد، امکان پیمایش ۲۱۰۰ کیلومتر برای هموطنان وجود دارد و عملاً اغلب قریب به اتفاق شهروندان نیازی به اعدادی بیش از این میزان پیدا نمی‌کنند.

به عقیده کارشناسان، از آنجایی که فروش بنزین نسبت به نفت خام ارزش افزوده بیشتری دارد، لازم است در زمینه تولید این فرآورده سرمایه گذاری‌های بیشتری داشته باشیم، به گونه‌ای که ضمن برآوردن نیاز‌های داخلی به صادرات آن مبادرت کنیم. نظرات قاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس را در این خصوص جویا شدیم که در ادامه می‌آید.

ساعدی در خصوص ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور تصریح کرد: بروز این مشکل امری طبیعی است. سایه کرونا طی سال‌های گذشته بر کشور سنگینی می‌کرد و مسافرت‌ها محدود شد؛ اما با فروکش کردن این همه گیری، مردم به مسافرت‌های تابستانی رفته و سفر‌ها به اوج خودش رسیده است. یکی از دلایل مهم افزایش میزان مصرف بنزین در کشور، همین موضوع است. از طرف دیگر، محدودیت‌هایی در برخی پالایشگاه‌های تولید بنزین به وجود آمده و تولید آن کاهش یافته است. عدم اورهال کردن خطوط تولید بنزین در پالایشگاه‌های کشور نیز در بروز این ناترازی موثر بوده است.

وی در ادامه گفت: دولت و مجلس در حال بررسی موضوع و یافتن راهکارهایی برای آن هستند. مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون انرژی و کارگروه وزارت نفت در حال بررسی‌های علمی هستند. افزایش جایگاه‌های عرضه سی ان جی و تشویق استفاده از گاز به جای بنزین در دستور کار قرار گرفته است. حتی خطوط تولید خودرو‌ها نیز به منظور کاهش میزان مصرف بنزین بهینه سازی شده است. اقدامات خوبی در راستای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور جریان دارد و وزیر نفت و کارگروه مربوطه در حال رصد توزیع و پخش فرآورده‌های نفتی هستند و برنامه‌های قابل قبولی در حال انجام است.

ساعدی خاطرنشان کرد: وضعیت ناترازی بنزین در فصول مختلف سال متفاوت است. در برخی فصول، ناترازی مثبت می‌شود و تولید بر مصرف پیشی می‌گیرد. اما در فصل تابستان که مسافرت‌ها به حداکثر می‌رسد، این ناترازی منفی طبیعی است، به ویژه که مردم دو سال نتوانستند به خاطر کرونا به مسافرت بروند و الان میزان سفر‌های مردمی به حداکثر رسیده است. امیدواریم مسئولان وزارت نفت بتوانند با استفاده از نظریات کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون انرژی این ناترازی را رفع کنند.
 
راهکار‌های غیرقیمتی دولت برای کنترل قاچاق بنزین چیست؟

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: شکی نداریم که کنترل مرز‌ها و مبارزه با قاچاق بنزین می‌تواند در رفع مشکل ناترازی بنزین موثر باشد. هر چقدر مرز‌ها کنترل شوند و قاچاق بنزین سخت‌تر شود، کاهش ناترازی را خواهیم داشت. مرزبانی ها، نیروی انتظامی، نهاد‌های نظارتی بر عملکرد آن‌ها و ستاد مبارزه با قاچاق کالا باید به مدیریت مرز‌های کشور بپردازند و بستر قاچاق بنزین را از بین ببرند. دولت اصرار زیادی بر راه اندازی سامانه سوخت داشت تا بتواند میزان مصرف را در کشور مدیریت کند. با تمام تلاش‌های ستاد مبارزه با قاچاق سوخت، می‌توانیم بگوییم که این تلاش‌ها کافی نبوده و لازم است اقدامات شدیدتری به اجرا گذاشته شود. امکانات بیشتری باید در مرز‌ها از طریق هماهنگی بین بخشی برای مقابله با قاچاق سوخت در نظر گرفته شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش قیمت بنزین به منظور کنترل مصرف آن در برنامه دولت و مجلس نیست. دولت تلاش دارد با استفاده از نظریات کارشناسان راهکار‌های غیرقیمتی برای حل مشکل ناترازی بنزین پیدا کند. تغییر میزان سهمیه بنزین خانوار‌ها و کنترل جایگاه‌های مرزی از جمله این راهکارهاست. این سهمیه به گونه‌ای خواهد بود که نیاز‌های خانواده‌ها برای حمل و نقل برطرف شود و در ضمن به مدیریت مصرف و کنترل قاچاق کمک کند.
 
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
هیچی فقط و فقط دستکاری در قیمت نکند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
دستکاری و سرکوب قیمتی نکند همین و بس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
طبیعی است وقتی قیمت یک کالا ارزان باشد مصرف آن بالا میرود ارزان بودن بنزین باعث شده بصورت غیر متعارف از ماشینهای شخصی استفاده شود که خسارات زیادی به اقتصاد وارد میشود و آلودگی هوای شهرها هم از عواقب آن است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
با دنیا تعامل درست داشته باشین که ارزش پول ملی هرروز افت نکنه، خودبخود همه چی درست میشه. بنزین توو بقیه کشورها گرون نیست و قیمتش اونجا سالهاست ثابته، پول ملی ما بخاطر سیاستهای غلط آقایون کم ارزش میشه بعد میگن بنزین اینجا ارزونه و تاوانش رو مردم بدبخت باید بدن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
تعامل مدنظر شما برقرار شود ارزش پول ملی ثابت می شود؟ تاریخ بخوان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
پاداش پایان خدمت فرهنگیان که بیش از یکسال است بازنشسته شده اند پرداخت نشده و هیچ کس پاسخگو نیست.آقای وزیر!آقایان نماینده !با وجود تورم بالای آیا انصاف است!سایر دستگاها پرداخ کردند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
ارزش پاداش پایان خدمت بعد از یکسال تقریبا نصف شده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
مگه مملکت پلیس ومرزبانی نداره؟چجوری که آدمهاواسلحه واجناس قاچاق رابااون حجم کوچک میگیرن،اماتانکرسوخت رانمیبینین؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
هرچند سال یکبار بدلیل بی‌کفایتی مسئولین ارزش پول کشور سقوط میکنه و آقایان به بهانه قاچاق میان سوخت رو گرون میکنن.
محسن
|
Belgium
|
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
خوب شروع شد صحبت درباره قاچاق بنزین؟اگر قرار بر گران شدند باشد خوب قیمت بنزین باید هم قیمت کشورهای همسایه شود تا بنزین قاچاق نشود خوب اڴرقیمتها با همسایه ها یکی شود با این درامد مردم چه بر سرشان می اید؟ دوم کسر کردن بنزین از کارتها و گران کردن بنزین بابت صادرات بنزین مجانی نیست وجایگزین کردن پول صادرات مجانی و گرفتن پول ان از مردم بابت گران کردن بنزین ؟؟؟؟ قاچاق فقط باهانه است؟؟ اقتصاد ایران مانند بورس در حال جان دادن است؟؟؟.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
میتوان با تخصیص سهمیه و فروش آن بر اساس پلاک خودرو اقدام کرد
به این صورت که هر ماشین یک سهمیه خاص داشته باشه و بر اساس اسکن پلاک آن توسط پمپ بنزین به میزان مانده سهمیه بنزین دریافت کند
اگر هم سهمیه ش تمام شد تا سقف در نظر گرفته شده بنزین ۳هزاری بزنه از طریق اسکن و بیشتر از اون آزاد بزنه
هر کاری میشه بشه اما بنزین گران نشه
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
عرضه ندارن مرزارو کنترل کنن مردم رو اذیت میکنن با کم کردن سهمیه و محدودیت در میزان سوخت گیری و جمع کردن کارت سوخت جایگاه. 80 درصد کاروان‌های گازوئیل قاچاق در شهرستان منوجان جنوب کرمان از 200 متری مقر نیروی انتظامی در شهرستان رد میشن، یعنی نمی‌خوان جلوشون بگیرن، تو مسیر شون تا استان هرمزگان هم یه پاسگاه انتظامی در نورآباد چاهشاهی وجود داره،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
قیمت بنزین باید واقعی بشه و از آن طرف هم ماشینهای کم مصرف و هیبرید با تکنولوژی روز جهان که کم مصرف هستن در اختیار مردم قرار بگیره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
تو را خدا به بهانه‌ی قاچاق دنبال کران کردن بنزین نباشید اینهمه بگیر وببند ومامور پلیس و نیروهای نظامی و امنیتی مگه چقدر بنزین قاچاق میشه؟
این اهانت به ماموران مرزی است مثل قضیه گران کردن آرد به بهانه‌ی قاچاق حالا دارند با بنزین می‌کنند تاکی دروغ وشانتاژ!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۵
حالاخوبه سهمیه بندیه.
قانونمندش کنید. صادرات حساب کنید.
هرکس صادرات کرد درصدی به دولت بدهد.
وگرنه کار نباشد اتها همه مهاجرت می کنند استانهای دیگر دنبال کار.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
مذاکرات وین قاسم مکارم مهسا امینی روح الله دهقانی فیروزآبادی هفته دفاع مقدس امین تارخ
وب گردی