بازدید 8033

مستعمره‌های سابق به فکر جدایی از بریتانیا هستند

نخست وزیر آنتیگوآ و باربودا اعلام کرد، به دنبال درگذشت ملکه الیزابت دوم، وی ظرف سه سال رفراندومی را درخصوص تبدیل این کشور به یک جمهوری برگزار خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۳۹۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰ 11 September 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از دیلی میل، این کشور حوزه کارائیب یکی از ۱۴ کشوری است که پادشاه انگلیس را به عنوان رهبر کشورشان حفظ کرده‌اند و گاستون براون، نخست وزیر آنتیگوآ و باربودا با امضای سندی جایگاه چارلز به عنوان پادشاه جدید این کشور را تایید کرد.

اما کمی بعد گاستون براون ضمن اعلام اینکه اوایل سال جاری میلادی در جریان سفر شاهزاده ادوارد، چهارمین و جوان‌ترین فرزند و سومین پسر ملکه الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ به این کشور موضوع برگزاری یک رفراندوم جمهوری را مطرح کرده، گفت: برای برگزاری این رفراندوم تلاش خواهم کرد.

گاستون براون افزود: این یک اقدام خصمانه نیست و هیچ اختلافی میان آنتیگوآ و باربودا و خاندان سلطنتی انگلیس وجود ندارد اما این گام نهایی برای تکمیل روند استقلال و تضمین اینکه ما حقیقتا یک کشور مستقل هستیم، محسوب می‌شود.

وی درباره چهارچوب زمانی برگزاری این رفراندم گفت: احتمالا این رفراندوم ظرف سه سال آینده برگزار می‌شود.

براون تاکید کرد که حتی اگر کشورش از طریق رفراندوم از سلطنت انگلیس جدا شود، باز هم به عنوان یکی از اعضای متعهد اتحادیه کشورهای مشترک‌المنافع باقی خواهد ماند.

براون در آوریل سال جاری میلادی از شاهزاده ادوارد و همسرش، ارل و کنتس وسکس خواست تا از "نفوذ دیپلماتیکشان" برای دستیابی به "عدالت جبرانی" استفاده کنند. وی همچنین به آرزوی کشورش برای اینکه روزی برسد که به یک جمهوری تبدیل شود، اشاره کرد.

شاهزاده ادوارد به خاطر مزاح کردن درباره اینکه از صحبت‌های براون هیچ یادداشتی برنداشته، مورد انتقاد قرار گرفت.

در همین حال، شاهزاده ویلیام و همسرش کیت میدلتون نیز پس از آنکه در سفری در ماه مارس با مردم جامائیکا از پشت حصارهای مشبک فلزی دست دادند و در پشت یک خودروی لند روور ایستادند درست مثل کاری که ملکه الیزابت دوم ۶۰ سال پیش انجام داده بود، به بازگشت به روزهای استعماری در جامائیکا متهم شدند.

معترضان آنها را به سود بردن از "خون، اشک و عرق" برده‌ها متهم کردند در حالی که در باهاما از آنها خواسته شد تا اذعان کنند که اقتصاد انگلیس بر پشت مردمان قدیم باهاما ساخته شده و باید بابت این کار غرامت بپردازند.

اندرو هولنس، نخست وزیر جامائیکا به شاهزاده ویلیام و همسرش کیت اعلام کرد که جامائیکا کشور بعدی است که به یک جمهوری تبدیل می‌شود در حالی که یکی از وزرای بلیز گفت، شاید زمان آن فرا رسیده که گام بعدی را در رسیدن به استقلال واقعی‌شان بردارند.

شاهزاده ویلیام پس از بازگشت از این سفر اذعان کرد که روزهای خاندان سلطنتی در منطقه کارائیب به شماره افتاده و آینده از آن مردم است که درباره آن تصمیم بگیرند.

آنتیگوآ و باربودا یک کشور جزیره‌ای مستقل بین دریای کارائیب و اقیانوس اطلس، در قاره آمریکا استک پایتخت آن‌ها سنت جانز است. این کشور عضو اتحادیه کشورهای مشترک المنافع می‌باشد، واحد پول آن دلار کارائیب شرقی نام دارد.آنتیگوا و باربودا در ۱ نوامبر ۱۹۸۱ از بریتانیا اعلام استقلال کرد.

منبع: ایسنا
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان