بازدید 2659

تغییری در روابط ایران و انگلیس ایجاد نخواهد شد

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نظام پادشاهی بسیار سنتی بر انگلیس حاکم است و با مرگ ملکه و تغییر حاکمیت در این کشور تفاوت ماهوی در روابط و مناسبات ایران با انگلیس ایجاد نشده است.
کد خبر: ۱۱۳۹۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱ 10 September 2022

به گزارش «تابناک»، حسن عابدینی روز شنبه در گفت‌وگو با ایرنا درباره روابط ایران و انگلیس در ۷۰ سال حکومت الیزابت دوم بر این کشور گفت: با مرگ ملکه، تحول خاصی در ساختار نظام سیاسی انگلیس اتفاق نیفتاده است که تصور کنیم ممکن است موجب تغییر در روابط خارجی این کشور با جمهوری اسلامی ایران شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با یادآوری اینکه انگلیس دارای نظام پادشاهی سلطنتی و در هفت دهه گذشته سیاست استعمارگرانه خود را در قبال کشورهای جهان اعمال کرده است، رفتارهای این کشور در برابر مردم ایران را غیرقابل گذشت دانست.

عابدینی بیان کرد: انگلستان در قضیه کودتای ۲۸ مرداد که اسناد آن هم منتشر شد، دخالت‌های بسیاری داشته است. همچنین در موضوع سرنگونی هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران هم که اسناد مربوط آن هم منتشر شده است، دولت بریتانیا از آمریکا می‌خواهد که مشخص کند لندن چه موضعی را در قبال سرنگونی هواپیمای مسافربری اتخاذ کند.

وی با اشاره به نقش انگلیس در جنگ عراق علیه ایران یادآور شد: بریتانیا همواره حمایت‌هایی را در جریان جنگ تحمیلی صدام علیه ایران از رژیم این کشور داشت و همواره از این تجاوز حمایت می‌کرد و همچنین کارشکنی‌های فراوانی نیز در قبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران انجام می‌داد.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: حتی فراموش نمی‌کنیم که در قبال فتنه‌ای که در کشور ایجاد شده بود، سفیر انگلیس در تهران شخصا در ناآرامی‌ها شرکت کرده بود که توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

عابدینی خاطرنشان کرد: بنابراین نقش انگلیس علیه مردم ایران سابقه بیش از ۱۰۰ ساله دارد.

وی عنوان کرد: انگلیس در جریان موضوع ننگین ۲۸ مرداد اقدام به سرنگونی دولت ملی ایران کرد و تلاش کرد تا مانع از ملی شدن صنعت نفت ‌شود. همچنین در دوره‌هایی تلاش کرد که مانع از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به حقوق هسته‌ای خود شود. بنابراین انگلیسی‌ها همواره رفتار ضدایرانی داشته‌اند.

کارشناس مسائل بین‌الملل در ارزیابی خود نسبت به تغییر سیاست انگلیس در قبال تهران با روی کار آمدن چارلز سوم گفت: تغییری در ساختار نظام سیاسی انگلیس پدیدار نشده است.

عابدینی تصریح کرد: تا دیروز مادر و نخست‌وزیر جدید انگلیس حاکمیت این کشور را در دست داشت و از امروز حاکمیت در دست پسر ملکه است. بنابراین می‌توان گفت نظام پادشاهی بسیار سنتی بر انگلیس حاکم است و تفاوت ماهوی در روابط و مناسبات ایران با انگلیس ایجاد نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان