مصرف زیاد نمک فشار خون را افزایش می‌دهد که یکی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی است.
کد خبر: ۱۱۳۹۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۶ 08 September 2022

به گزارش تابناک، نمک که در گذشته‌های دور ماده‌ای کمیاب بود امروزه فراوان، ارزان و در دسترس همه مردم است. علاوه بر تاثیر نمک در نگهداری مواد غذایی، مهم‌ترین چاشنی در دنیا نیز محسوب می‌شود و مصرف متعادل آن برای بدن لازم است. البته در مورد نمک توصیه‌‌های مختلفی مبنی بر بروز عوارض سلامت وجود دارد که گرچه بعضی کاملا علمی هستند اما بعضی دیگر نادرست تلقی می شوند.

در ادامه این مطلب به باورهای رایجی درباره مصرف نمک خواهیم پرداخت که برخی درست و برخی نادرست هستند و عبارتند از:

 

افراط در مصرف نمک عامل فشار خون بالاست
درست. مصرف زیاد نمک فشار خون را افزایش می‌دهد که یکی از عوامل خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی است. همچنین، موجب احتباس آب بدن و پوکی استخوان نیز می‌شود زیرا دفع کلسیم از ادرار را تسهیل می‌کند و مبتلایان به دیابت و بیماری‌های قلبی بیشتر در معرض خطر هستند.

برای کاهش نمک حذف نمکدان کافی است
نادرست. گرچه افزودن نمک مستقیم به خوراکی‌ها عادت کاملا اشتباه است اما این مقدار واضح فقط 10 تا 20 درصد نمک مصرفی را شامل می‌شود. برای کاهش قابل‌توجه نمک باید توجه بیشتری به نمک پنهان داشت زیرا بسیاری از خوراکی‌ها مانند نان، پنیر، سوسیس و کالباس، سس، سوپ‌‌های آماده، بیسکوییت و... دارای نمک فراوان هستند. به‌عنوان مثال، یک برش سوسیس یا حدود یک مشت بیسکوئیت حاوی یک‌پنجم نیاز بدن به نمک است.

نمک برای بدن ضروری است
درست. نمک یا به عبارت دقیق‌تر سدیم به‌دلیل بازگرداندن آب به بافت‌‌ها و مایعات بدن موجب حفظ رطوبت‌رسانی بدن می‌شود. سدیم در تنظیم فشار خون، انقباض عضلات و عملکرد مطلوب کلیه‌‌ها و قلب تاثیر دارد و در انتقال پیام‌های عصبی نیز موثر است. تماس نمک با پرزهای چشایی نیز باعث ترشح شیره گوارشی می‌شود که برای فرایند هضم غذا ضروری است.

نمک دریا ارجحیت دارد
نادرست. امروزه تبلیغات بسیاری در مورد ارجحیت مصرف نمک دریا نسبت به نمک تصفیه‌شده وجود دارد اما باید اشاره کرد که این مسئله فقط جنبه تبلیغاتی دارد. در واقع، نمک دریا اگر تصفیه نشود حاوی آلودگی بسیار از جمله فضولات جانوران دریایی است. از طرفی، افزودن ید به نمک تصفیه‌ شده اقدام موثر در پیشگیری از کمبود ید است که با مصرف نمک دریا نمی‌توان از تامین این ماده مغذی اطمینان پیدا کرد.

رژیم بدون نمک به کاهش وزن کمک می‌کند
درست. خوردن غذاهای شور سبب تحریک اشتها و پرخوری می‌شود بنابراین، کاهش مصرف نمک اهمیت دارد. البته نمک هیچ کالری ندارد و مصرف زیاد آن فقط باعث تورم می‌شود. در نتیجه، کاهش مصرف نمک از نظر ظاهری می‌تواند تا حدی تغییر ظاهری ایجاد کند.

کاهش مصرف نمک از سرطان معده و پوکی استخوان محافظت می‌کند
درست. مطالعات نشان می‌دهد مصرف زیاد نمک مخاط گوارشی را ضعیف کرده و به دلیل ایجاد زخم معده بروز عفونت هیلوکوباکتری را تسهیل می‌‌کند. مصرف زیاد نمک دفع کلسیم از ادرار را افزایش می‌دهد و می‌‌تواند در کنار عوامل دیگر مانند دریافت ناکافی کلسیم و ویتامینD، عامل خطر ابتلا به پوکی استخوان محسوب شود.

منبع: سلامت

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
برچسب منتخب
جام جهانی قطر آلودگی هوا تیم ملی فوتبال ایران وریا غفوری روزبه چشمی رامین رضاییان