بازدید 79878
بی توجهی برخی از بانک‌ها به اولتیماتوم‌های بانک مرکزی

نرخ سود سپرده‌های بانکی قد کشیده است/ شورای پول و اعتبار همچنان بی تفاوت است؟

بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود بر آخرین اخطار و تذکر به بانک‌ها و موسسات اعتباری ناقض نرخ‌های سود اشاره داشته است؛ بنابراین انتظار می‌رود که این بانک گزارشی شفاف از برخورد با بانک‌های متخلف ارائه کند تا مشخص شود نهاد ناظر اقدام موثری داشته است.
کد خبر: ۱۱۳۸۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸ 03 September 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ این روز‌ها افزایش نرخ سود سپرده بانکی، به چالشی جدی در نظام بانکی کشور تبدیل شده است، در حالی که آخرین بار در ۲۴ تیرماه سال ۱۳۹۹ شورای پول و اعتبار به ریاست عبدالناصر همتی و در راستای دستیابی به هدف حفظ ارزش پول ملی با پیشنهاد بانک مرکزی در خصوص افزایش تنوع سپرده‌های بانکی موافقت کرد. همچنین در آن جلسه سقف نرخ سود علی الحساب سپرده‌های سرمایه گذاری به شرح زیر تعیین شد؛

سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت عادی: ۱۰ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه سه ماهه: ۱۲ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت ویژه شش ماهه: ۱۴ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید یک سال: ۱۶ درصد
سپرده سرمایه‌گذاری با سررسید دو سال: ۱۸ درصد

اما حال با گذشت بیش از دو سال از سقف گذاری‌های ذکر شده، برخی بانک‌ها چند وقتی است، چراغ خاموش و در نبود نظارت موثر در سوی نهاد ناظر، اقدام به افزایش نرخ سود سپرده تا سطح ۲۰ درصد کرده اند؛ رویکردی که باعث شکل گیری رقابتی ناسالم در بین بانک‌ها شده و می‌تواند منجر به آثار منفی همچون خلق پول در میان مدت و بلند مدت شود.

به عنوان نمونه؛ شعب برخی از بانک‌ها به مشتریان متقاضی افتتاح حساب سرمایه گذاری می‌گویند که نرخ سود پرداختی به سپرده‌های بالای ۱۰۰ میلیون ۲۰ درصد و زیر ۱۰۰ میلیون تومان همان ۱۸ درصد قبلی است.

تخلف برخی از بانک‌ها در زمینه افزایش نرخ سود سپرده‌ها در شرایطی است که سال گذشته در آذرماه، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها بر رعایت نرخ ۱۰ تا ۱۸ درصدی سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار تاکید کرده بود. بانک مرکزی به بانک‌ها و موسسات اعتباری اعلام کرد، بنا بر مصوبات هزار و دویست و نود و هفتمین جلسه شورای پول و اعتبار نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار بین ۱۰ تا ۱۸ درصد تعیین شده و اجرای دقیق آن علاوه بر آن که طی بخشنامه‌ای در بهمن ماه سال گذشته مورد تاکید قرار گرفته، در جلسات ریاست کل بانک مرکزی با مدیران بانکی کشور نیز تصریح شده است.
 
بانک مرکزی یادآور شد، بررسی‌ه حاکی است،  نرخ‌های سود علی الحساب پرداختی به سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار اشخاص و به ویژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری از سوی برخی بانک‌ها و موسسات اعتباری رعایت نمی‌شود، به طوری که با استفاده از روش‌های متفاوت، نرخ سود موثر سپرده‌ها فراتر از موارد مصرح در ضوابط ابلاغی بانک مرکزی است؛ بنابراین، بانک مرکزی در بخشنامه جدید خود، مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک‌ها و موسسات اعتباری را مسئول مستقیم اجرای دقیق این بخشنامه معرفی کرده و از آن‌ها خواسته اقدامات اصلاحی لازم را به عمل آورند.

همچنین اسفندماه سال قبل، دوباره بانک مرکزی در مقام نهاد ناظر بر بانک‌های کشور، نسبت به این مساله واکنش نشان داد. این بانک در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی ضمن تاکید بر اجرای مقررات ناظر بر نرخ‌های سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار اخطار داد با بانک‌های متخلف از طریق هیات انتظامی برخورد قاطع خواهد کرد.

نکته قابل تامل در بخشنامه فوق این بود که در آن مقطع بانک مرکزی تاکید داشت: «بر اساس نتایج بازرسی‌های انجام شده و همچنین بعضی گزارش‌های به دست آمده، برخی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی با توسل به روش‌ها و شیوه‌هایی خاص و نامتعارف به قصد دور زدن مقررات ناظر بر نرخ‌های سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، عملاً از نرخ‌های مصوب ابلاغی به شرح بخشنامه اشاره شده تخطی می‌کنند.
 
بدیهی است تداوم چنین اقدامات مخرب و ناسالم برای جذب سپرده بیشتر و بدون توجه به پیامد‌های آن، ضمن افزایش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی کشور، موجبات تضییع حقوق سایر ذینفعان و همچنین تهدید ثبات، سلامت و استحکام مالی مؤسسات اعتباری را فراهم می‌سازد.
 
در ادامه تاکید شده بود: مسئولیت حسن اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی بر عهده هیأت مدیره و مدیران‌عامل بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی است و بانک مرکزی بر رعایت نرخ‌های سود سپرده، نظارت لازم را معمول و با موارد نقض آن از طریق هیات انتظامی بانک‌ها برخورد قاطع خواهد کرد.»


اولتیماتوم جدید بانک مرکزی به بانک‌های متخلف


بنابراین با هشدار بانک مرکزی در اواخر سال گذشته به بانک‌ها در زمینه رعایت نرخ سود سپرده، این گونه تصور می‌شد که در سال ۱۴۰۱، خبری از تخلف برخی بانک‌ها از نرخ سود سپرده نباشد؛ اما با آغاز سال و گذشت چند هفته، دوباره خبر‌ها حکایت از پیشنهاد برخی بانک‌ها به مشتریان برای افتتاح حساب با نرخ سود ۲۰ درصد داشت. موضوعی که دوباره با واکنش بانک مرکزی مواجه شد.

این بانک هفته گذشته همچون سال قبل، در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، به بانک‌ها توصیه کرد به نرخ مصوب سود سپرده‌ها پایبند باشند. در این بخشنامه آمده است: «پیرو بخشنامه شماره ۱۲۶۶۴۲‏‏‏‏‏‏‏/۹۹ مورخ ۲۸‏‏‏‏‏‏‏/۴‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۹ موضوع ابلاغ مصوبه یک¬هزار و دویست و نود و هفتمین جلسه مورخ ۲۴‏‏‏‏‏‏‏‏/۴‏‏‏‏‏‏‏‏/۱۳۹۹ شورای پول و اعتبار در خصوص سقف نرخ‌های‌سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، به رغم تأکیدات مکرر بانک مرکزی منتهی به بخشنامه های شماره ۳۷۳۵۲۵‏/۰۰ مورخ ۲۲‏/۱۲‏/۱۴۰۰ و شماره ۱۳۳۵۷‏‏/۰۱ مورخ ۲۳‏‏/۰۱‏‏/۱۴۰۱ مبنی بر لزوم رعایت مفاد بخشنامه اشاره شده، حسب بازرسی‌های انجام شده و همچنین گزارش‌های واصله، برخی از بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی، همچنان با توسل به روش‌ها و شیوه‌های مختلف، از نرخ‌های مصوب ابلاغی به شرح بخشنامه صدرالذکر تخطی می‌نمایند.

لازم به ذکر است که ادامه روند نقض ضوابط ابلاغی در خصوص نرخ های سود علی الحساب یادشده بدون توجه به پیامد‌های آن توسط برخی از بانک ها و موسسات اعتباری، ضمن افزایش بهای تمام شده پول در شبکه بانکی کشور، موجبات تضییع حقوق سایر ذینفعان و همچنین تهدید ثبات، سلامت و استحکام مالی بانک ها و مؤسسات اعتباری را فراهم می آورد. از این  روی و متعاقب تأکیدات عمومی و یا موردی مکرر قبلی، مجدداً بر لزوم رعایت دقیق و کامل ضوابط موصوف تأکید و بدین وسیله ضمن ابلاغ آخرین اخطار و تذکر به بانک ها و موسسات اعتباری ناقض نرخ های سود موصوف برای رعایت مقررات یادشده، یادآوری می  شود که مسئولیت حسن اجرای ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی بر عهده هیأت مدیره و مدیران عامل محترم بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می‌باشد و این بانک بر رعایت نرخ‌های سود سپرده، نظارت لازم را معمول و با موارد نقض آن از طریق هیئت انتظامی بانک‌ها برخورد قاطع خواهد نمود.»

آنچه مسلم است وجه مشترک ابلاغیه‌های بانک مرکزی در این خصوص، لزوم رعایت نرخ مصوب سود سپرده در بانک‌ها و برخورد با بانک‌های متخلف است. محور‌هایی که به نظر می‌رسد از سال گذشته تا به امروز، چندان موثر نبود؛ زیرا این روز‌ها برخی بانک‌ها همچنان بر روال خلاف نرخ مصوب حرکت می‌کنند ضرورت دارد تا در برخورد با بانک‌های متخلف اقدام موثری صورت پذیرد.


چهار مسئول نظام بانکی چه نظری دارند؟


در این میان باید تاکید داشت که کارشناسان اقتصادی معقدند در شرایطی که نرخ تورم بالاتر از نرخ سود سپرده‌ها قرار دارد، ضرورت دارد تا شورای پول و اعتبار نسبت به تغییر نرخ سود سپرده ها، تصمیم گیری کند.

هرچند محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی و رییس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی اخیرا گفته است: تصمیم‌گیری درباره نرخ سود سپرده جزو وظایف شورای پول و اعتبار است، تا جایی که بنده اطلاع دارم، اخیرا در شورای پول و اعتبار موضوع افزایش نرخ سود سپرده مطرح شده، ولی تصویب نشده است.

همچنین ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی درباره تغییر نرخ سود سپرده‌ها اظهار داشته است: هنوز تصمیمی درباره تغییر نرخ سود گرفته نشده است. وی در گفت‌وگو با تسنیم درباره پرداخت نرخ سود بیش از ۲۰ درصدی در برخی از بانک‌ها نیز گفته است: اگر نرخ سود سپرده افزایش پیدا کند، هزینه بانک‌ها بالا می‌رود. وقتی نرخ سود را افزایش داده اند به این معناست که سود و زیان خودشان را تحت تاثیر قرار می‌دهند

مردادماه امسال نیز صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارات خود اعلام کرد که شورای پول و اعتبار هنوز به جمع‌بندی خاصی برای افزایش سود سپرده نرسیده و به محض جمع‌بندی موضوع، اطلاع‌رسانی لازم در این باره انجام می‌شود. صالح‌آبادی همچنین با اشاره به اصلاح سود بانکی در کشور‌های اروپایی، آمریکا و روسیه تحت تاثیر تورم جهانی، گفته که ایران نیز باید در این خصوص تصمیم‌گیری کند.

این اظهارات از سوی مسئولان تصمیم گیری در نظام بانکی در حالی است که پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی خردادماه امسال در نشست تقویت ثبات پولی و مالی، الزامات و راهکارها، با اشاره به نرخ سود به عنوان یکی از ابزار‌های سیاست پولی گفت: نرخ سود سپرده‌ها در کشور به دلیل وجود عوامل و ملاحظات مختلف تغییری نکرده است، اما سیاستگذار پولی می‌تواند در افق پیش روی و با توجه به شرایط نسبت به تعدیل نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی اقدام کند.

سخن پایانی


در هر صورت در شرایط کنونی اقتصاد و نظام بانکی کشور، ضرورت دارد تا اگر قرار بر این است که نرخ سود سپرده بانک‌ها به صورت قانونی افزایش پیدا کند، هرچه زودتر شورای پول و اعتبار در این خصوص تصمیم بگیرد، زیرا در این فضا، برخی بانک‌ها به اذعان بانک مرکزی، در حال تخلف در اجرای مصوبات نرخ سود سپرده هستند و بانک‌های قانون مدار، در این رقابت ناسالم بازنده می‌شوند؛ بنابراین، آنچه نیاز امروز نظام بانکی است، تصمیم گیری قاطع از سوی نهاد ناظر و سیاست گذار پولی کشور است. چراکه وقت کشی شورای پول و اعتبار به بهای تخلف بانک‌ها و تحمیل زیان بر اقتصاد و معیشت مردم، موضوعی نیست که بتوان از آن چشم پوشی کرد. همچنین همان طور که بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود بر آخرین اخطار و تذکر به بانک‌ها و موسسات اعتباری ناقض نرخ‌های سود اشاره داشته است، انتظار می‌رود که بانک مرکزی گزارشی شفاف از برخورد با بانک‌های متخلف ارائه کند تا مشخص شود که نهاد ناظر اقدام موثری داشته است.

در هر صورت باید منتظر ماند و دید، همان طور که معاون اقتصادی بانک مرکزی گفته بود، سیاستگذار پولی در افق پیش روی، در جهت تعدیل نرخ سود سپرده‌ها اقدامی خواهد داشت یا خیر؟!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۴۹
قرار بود نرخ بهره وام ها هم از 18% به 12 % و 9%برسه که نه تنها کمتر نشد بلکه 1% هم بعنوان نرخ کارمزد اضافه شد و 19% شده !! چرا بانک مرکزی به این بهره های بالای تسهیلات حساس نمیشه هان !؟ و با متخلفان برخورد نمیکنه ؟ جواب اینه که سود دادنی به پول مردم باید با زور قانون کم بشه و بهره گرفتنی از تسهیلات با زور و تزویر قانون(1% کارمزد) زیاد گرفته بشه.
باید علت رو در روش بدست آوردن سود بانک ها از پول مردم بررسی کرد ، و جلوی اون رو گرفت تا توان پرداخت این سود رو به مشتری نداشته باشن . وگرنه با دستور که نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
سود ندن به مشتری اون همه پول از بانک ها سرازیر میشه سمت بازار طلا سکه مسکن دلارو ....کاری که زمان احمدی نژاد و روحانی انحام شد و دودش رفت تو حلق و چشم ملت .ظاهرا این دولت هم چنین قصدی داره. حتی موش هم توی ازمایشگاه یه مسیر رو دوبار نمیره
وقتی تورم 60% است خوب حتی سود سپرده 20% نیز منطقی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
سود تعیین شده از قبل کلا حرام است به هر عنوانی و به هر میزانی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
با سود ۲۰ درصد هم با توجه به تورم سپرده گذاران با خسارت روبرو هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
علت همین تورم هم سود بانکی است
آنچه مهم است نرخ بهره واقعی است که برابر با نرخ بهره اسمی منهای تورم است. فرض کنیم که تورم 50 درصد در سال است، این بدان معناست که اگر صد میلیون در ابتدای سال در بانکی سپرده گذاری شود، و بهره اسمی بیست درصد باشد، آنگاه در پایان سال ارزش واقعی آن مبلغ تنها هفتاد میلیون است. به عبارت دیگر سپرده گذار نه تنها سودی نبره بلکه متحمل ضرر سی میلیونی شده است. واضح است که این امر تنها منجر به رونق اقتصاد زیرزمینی خواهد شد و بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۲
محاسبه ساده زیبایی کرده‌اید اما این فقط نصف ماجراست. حالا شما که ریاضیت خوبه بفرمایید چرا
چهل ساله در هر شرایطی نرخ تورم دو رقمی و اخیرا بیش از پنجاه درصد شده؟ نقش بانک‌های مظلوم این وسط چیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
در آمریکا الان تورم 10 درصد است و سود بانکی 4 درصد
کی گفته باید سود بانکی برابر و بیشتر تورم باشه؟
تبدیل سودروزشمار به ماهشمار که زمان ناصرهمتی انجام شد باعث بهم ریختگی حساب وکتاب کسانی شد که بهردلیل زندگی خودرا ازطریق سود بانکی تامین میکنند. اگر کسی 1 میلیارد دربانک داشته باشد وبرای کاری یکروز 999 میلیون آنرا یکروز بردارد به علت محاسبه سود برمبنای حداقل مانده ماهانه سودآن ماهش یکهزارم میشد.آیا این عدالت است؟ چرا مسئولان جدید بانک مرکزی این کار دورازعقل وعدل تاصرهمتی را اصلاح نکردند ونمیکنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
کسی که زندگی خود را با بانک میگذراند درآمد حلالی ندارد
به نظر می آید بدنه مدیران میانی در دولت هیچ اهمیتی برای دستورات دولت قائل نیستند. این از وضعیت فساد در همه سازمانها و ارگانها و آن از از وضعیت انتخابات فدراسیون و ...
چشم به همین 2 زار سود بانکی و درآمد مردم دوختید؟ دنبال کاهش نرخ بهره وام ها و کاهش تورم نیستید نگران رفتن پول به جیب مردمید؟ دیگه هیچ مشکلی در مملکت نمونده فقط همین که سود بانکی رو کم کنید که مبادا کسی سر در زباله نکنه
میلیون ایرانی را من میشناسم که از کار افتاده هستند و وسن انها بالا رفته و دیگر توان کار کردن ندارند مجبورند که از سود سپررده خود ارتزاق کنند حتی اگر سود 20 درصد هم به انها بدهند کم است بهتر است که انصاف به خرج بدهید
ایکاش مباحث مطرح شده از زبان روسای جمهور قبل مخصوصا روحانی و....را دراینجا باز بیان می‌کردید وبعداز آن انتقاد از سود سپرده به میان می آمد بارها وبارها شخص آقای روحانی وتیم اقتصادی ایشان در تلوزیون به صراحت اعلام نمودند چرا باید نرخ تورم ۱۱ و۱۳ باشد نرخ سود سپرده ۲۲ حتما باید نرخ سود ۱۱ بشود حالا چرا کسی نمی‌گوید تورم ۶۰ نرخ باید چند بشود هرچند اون افرادیکه سپرده گداری می‌نمایند از روی ناچاری وبدبختیشونه که سرمایه خودرا به بانک می‌دهند وتوسرش می‌زنند ارزش سالیانه آنرا به یک سومکاهش داده ودست اندر کاران نیز از آن بعنوان خلق پولوایجا د تورم یادمیکنندبابا یکبار برای همیشه اصلا سفره سپرده گداری در بانکراجمع کنید ببینیم تورم را بهصفر میرسانید یا در سکه طلا ارز زمین ومسکن انفجار می‌شود
نرخ سود باید اندازه تورم بشه
با توجه به نرخ تورم سالیانه نرخ سود بانکی باید بالای 40 درصد باشدتا سپرده گذار ضرز نکند و برای همین است نقدینگی مردم بطرف ملک و طلا و ارز و خودرو رفته و حجم عظیمی از نقدینگی جدید ایجاد کرده است این رو کی می خواهید متوجه شوید.
همه چیز گرون شده جز سود بانکی . ای کاش همه چیز در این کشور مثل سود بانکی ثابت بود . یک میلیون میزاری بانک برای یک ماه و در پایان ماه بهت 15 تومان سود میده که اندازه یه پفک ارش نداره
مقدار سود بانک ها مهم نیست مهم این است که بانک ها این سودها را از کجا می آورند در حالی که نرخ سود تولید در حد ۵ الی ۱۲ است کاملا مشخص است که سودهای بانکی از محلی تامین می شود که غیر تولید است.

بانک هایی که بعد از ۴۰ سال هنوز درست نشده و اساس و بنیان پول ملی را به تباهی کشیده اند و بهره های مضاعف و تکرار شونده می گیرند و مردم را دچار تشویش کرده ند چه سودی به حال تولید و کشور دارند
مگر قرار نیست که بانک ها پشتوانه تولید و حامی آنها باشند پس چرا کمر تولید را شکسته و جدای از آن کمر مردم را هم با ایجاد نقدینگی و تورم شکسته اند
.......
سودی که بانک ها از پول مردم کسب می کنند با سودی که مردم از بانک ها کسب می کنند کاملا متفاوت است مثلا سودی که مردم از سپرده گذاری کسب می کنند اگر ۲۰ درصد باشد بانک ها باید از طریق وام دادن سود کمتر مثلا ۴ درصد کسب کنند تا همطراز سود ۲۰ درصد سپرده گذاران شود
چون بانک ها از طریق پول مردم از چند طریق کسب درآمد می کنند
اول خدمات مالی: بعنوان مثال از طریق صدور کارت و یا مبادله پول کارمزد می گیرند
دوم از طریق سود وام هایی که به مردم می دهند
سوم از سایه وام هایی که به مردم می دهند
بعبارتی هر شخصی که وام می گیرد پول نقدی دریافت نمی کند بلکه از طریق چک و یا حواله الکترونیکی آنرا جابجا می کند و عملا پول مذکور همواره در بانک ها موجود و با توجه به تصمیمات وام گیرندگان به حساب هایی واریز می شوند که در بانک ها وجود دارد و بانک ها از این پول موجود می توانند دوباره وام بدهند
دوباره وام دادن بانک ها از همان پول وام ها اشکالی ندارد اما بانک ها باید صادقانه با این موضوع برخورد کنند و با کاهش سود بانکی مردم را هم در این موضوع سهیم کنند
بانک های خارجی در اینکار صادقانه عمل می کنند و اسلام را بیشتر از ما رعایت می کنند و سودها را تا ۲ درصد کاهش می دهند و ممکن است از سایه این وام ها حتی تا ۳۰ و ۴۰ درصد هم سود کسب کنند
اما مواظب هستند که این شبه نقدینگی تبدیل به پول واقعی نشود
اما در کشور ما بانک ها با همکاری جریان تزویر و ثروت و رانت خوار هم از توبره و هم از آخور می خورند و هم براحتی شبه نقدینگی را تبدیل به نقدینگی واقعی می کنند و هم سودهای سرشار یکطرفه می برند و اسم خودشان را بانک های اسلامی گذاشته اند در حالی که تبدیل به بانک های سوپر ربوی شده اند و متاسفانه مرجعیت و کسانی که در این موضوع مسئولیت دارند هم بواسطه ضعف در دانش و قدرت و ملاحظات نمی توانند جلوی آنها را بگیرند
جشنواره فروش سود دانه بلند هندی با جوایز ارزنده!!!!
دولت پولها تو بانک باشه بهتر میتونه نقدینگی را مدیریت کند (مثلا بصورت وام دادن به صنایع تولیدی و ....) یا سرگردان کردن آن در دست واسطه ها برای بازی کردن با ارز و سکه و....
خب ملت بریزند ارز و سکه بخرند روز به روز پول ملی بی ارزش تر بشه خوبه؟ اتفاقا تو کشوری که کسی پولش رو سمت تولید نمیبره، بهترین راه افزایش سودهای بانکیه
اگربهره بانک هازیادبشه ملت پولشونومیزارن بانک مثل خانوما نمیرن دنبال دلارخریدن ودلال بازی
همتی که فقط فکر خودش بود حالا این مسئولین جدید تجدید نظر کنن فکر مردم و مشگلات اقتصادی مردم باشن
در صورتی که اعتقاد بر اسلام است و سودها براساس مضاربه و قعود اسلامی است سودی که بانکها از سرمایه سرمایه گذاران می برند می بایست پس از کسر کارمزد به سرمایه گذاران پرداخت گردد، ولاغیر، سرمایه بانکها که از این طریق انباشته می شود نجس است و عین حرام که باید پاک گردد، من الله التوفیق
یکی از بستگانم پول یک ساله سپرده با ۲۳ در صد بانگ مرکزی تو شوله زرد دنبال گوشت می گرده
تورم ۵۰ درصدی سود سپرده ۲۰ درصد آیا زیاده؟
دست پیش گرفتن پس نیوفتند
این همه بی نظمی سود باید بیشتر از تورم باشه به نفع همه است تمام
نرخ تورم ۵۰درصده اون موقع نرخ بهره رو دارید ۲۰درصد میدید یعنی حق مردم رو ۳۰درصد کمتر می دید واین حق الناس
چراغ خاموش؟ خب وقتی تورم بالای 50درصد هست چه اشکالی داره که سود بانکی هم بالا باشه؟! وگرنه خیلی از بازنشستگان و .... هستند که با اندوخته ای که دارن و سود اون دارن زندگی میکنن که همینجوری هم ارزش پولشون داره کم میشه!! بعد انتظار داری 10 درصد سود بدن؟!!
این رقم یا درصدی که بانکها از آن به عنوان سود سپرده نام می برند، آیا واقعا سود سپرده است یا جبران بخشی و تنها بخش کوچکی از زیان سپرده گزار ناشی از چاپ پول و خلق نقدینگی که همان بانکها انجام میدهند و تورم را دامن میزنند.!؟ 10 سال پیش با 200 میلیون میشد بنز 230 خرید الان پراید هم نمیتوانی با آن بخری.
حداقل سود نبیاید از ۳۰ در صد با این اوضاع باشد باز هم ضرر هست ۵۰ درصد باید بشه تا پولت حذف نشه
شما اگر دوم ماه حساب باز كنيد و بيست و نهم ماه بعد پولتون را از بانك برداريد با اينكه پولتون نزديك دوماه كامل توي بانك بوده ولي هيچ سودي به شما تعلق نمي گيرد
آموزش كلاهبرداري را از بانك ها ياد بگيريد
شما اگر دوم ماه حساب باز كنيد و بيست و نهم ماه بعد پولتون را از بانك برداريد هيچ سودي به شما تعلق نمي گيرد!!!!
شما اگر دوم ماه حساب باز كنيد و بيست و نهم ماه بعد پولتون را از بانك برداريد هيچ سودي به شما تعلق نمي گيرد!!!!
من در کشوری که شما قبول ندارید و مسلمان نیستند وام یک میلیاردی گرفتم بدون ضامن و تمام کارهایم در عرض ۲۰ بیست دقیقه انجام شد و پول را بحسابم ریختن برای پرداخت ۵ پنج ساله و سود کمتر از یک درصد!!!؟؟؟ حالا ان را با کشور اسلامی خودمان که سود را ربا و حرام می داند مقایسه کنید!!؟؟؟؟؟ چیزی که برای بانک مهم است که شما بیتوانید قسط را پرداخت کنید......
تورم پنجاه درصد در بازار ها چند درصد رشد کردن مثل مواد غذایی خودرو مسکن یکه ارز چه خبر سود سپرده مال لیست سال پیش است چرا از طریق بانک این نقدینگی را به تولید نمی برید تا این گرانی راند حر ج مرج گرانی ناحق جمع شود اشتباه تا که بس کنید
من دو ماه است که سپرده کوتاه مدت در بانک رفاه باز کرده ام و برای این دو ماه(200میلیون ریال) کلا 6000ریال سود داده چرا؟
تا با خرید و فروش ماشین و دلار و سکه و خونه یه شبه میشه به سود بالاتر از نرخ بانکی اونم یه سال پولت بخوابه رسید کی پولشو میبره بزاره بانک . نه سود بهش تعلق بگیره نه چیزی تازه ارزشش هم یه شبه بشه یک سوم
آخه چرا انقدربانک مرکزی زور میگه تو مملکتی که تورمش بالای ۵۰ درصده سود بانکی باید ۲۰ درصد بشه این ظلم به یه قشر ضعیفی که چندرقاز جمع کردن که با سودش زندگیشون رو بگذرونن نیست اگه ۴۰ درصدپایینتراز تورم هم حساب کنید حداقل باید بانکها ۳۰ درصد سود بدن اون کشورایی که سود ۴درصد میدن تورمشون هم همون اندازس
با این تورم سود بانکی هم باید افزایش یابد ۲۰ درصد منطقی نیست در سالل ۹۳-۹۲سود بانکی ۲۲ درصد بود
رقابت پذیری بانکها با تعیین دستوری سود سپرده میسر نمی شود .
رقابت پذیری بانکها با تعیین دستوری سود سپرده میسر نمی شود .
چرا ناراحتید از اینکه مردم سود داشته باشند خوب این سپرده های مردم رو در کارهای عمرانی وکشاورزی وصنعتی سرمایه گذاری کنید که همه سود ببرند
واقعیت اقتصاد کشور نشان دهنده تورم بالای ۴۰ درصده و باید هم به سپرده های مردم سود بالای ۲۰ درصد داده بشه.
اگر کسی سود بانکی میگیره باید یه پولی هم بگذار روش بده برای تورم و رشد قیمت ها و مالیات و انواع هزینه ها. بنابراین منفعتی در کار نیست و گردش پول به نفع مردم عادی نیست . قانون دارید برای ضرر زدن به مردم با دادن سود کم به پول مردم عادی.
اگربانک مرکزی به تورم صدرصدی بیشتراقلام محصولات کشوربعدازتحریم 97تاکنون نظربیندازدعملا خواهددیدسود20درصدی بانکهای کشورنیزبمیزان صددرصد ، عملا به2درصد ، برابربامعادل ریالی آن درحال حاضردرمقایسه باماقبل ازتحریم وتورم گرانیها رسیده است ، اگرچه هم اکنون تورم حدودا شش،هفت،الی ده برابری است بنابرین سودحال حاضرنیزرامیتوان درحقیقت ونهایتا دو،سه ونهایتاشش درصدمتضرر ازبرای سپرده گذاران دیدونه هیجده یابیست درصد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی