بازدید 19273
۳
رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به تابناک اقتصادی در نشست خبری

نهاد داوری بیمه با هماهنگی قوه قضائیه خواهد بود/ پرداخت خسارت کمتر از ۲۰ میلیون تومان شخص ثالث بدون کروکی/ پروژه سوئیچ قطعا اجرا خواهد شد/ از ۱۰۲ آیین نامه بیمه، ۲۰ درصد فعال است/ از کاهش تصدی گری بیمه مرکزی استقبال می‌کنم

مجید بهزادپور گفت: در قانون شخص ثالث پیش بینی شده تا ۲.۵ درصد سهم خسارت در صورتی که طرفین درگیری در تصادف توافق داشته باشند، نیازی به کروکی نیست و توافقی خسارت به زیان دیده پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۱۱۳۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۸ 31 August 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مجید بهزادپور، رییس کل بیمه مرکزی، امروز در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک اقتصادی، مبنی بر اینکه برای رفع مشکلات و اختلافات بیمه گذاران با بیمه گرها، سازوکار نهاد داوری مطرح شده است، در این خصوص بیمه مرکزی در دفاع از حقوق بیمه گذاران و مشکلات آن ها، چه پیشنهادی دارد و برای موضوع داوری در این باره، چه برنامه‌ای مد نظر است اظهار داشت: موضوع داوری که مطرح شده، کار بسیار خوبی است که در حال انجام است. ما جلسه‌ای با قوه قضاییه داشتیم و خواهش داشتیم تا در این طرح به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: دوستان و همکاران بنده در صنعت بیمه اعتقاد دارند که بحث نهاد داوری خارج از قوه قضائیه شکل بگیرد، ولی من شخصا از باب اینکه سال هاست از ظرفیت و فضای قوه قضائیه مطلع هستم، نظرم این است که این کار با هماهنگی قوه قضائیه باید اتفاق بیفتد. یک کار کلی را قوه قضائیه در سطح کشور انجام می‌دهد؛ بنابراین، ما خواهش کردیم تا در بخش بیمه هم بتوانیم از ظرفیت داوری حداکثر استفاده را ببریم.

رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه پاسخ به تابناک اقتصادی با انتقاد از اینکه در برخی مسائل مرتبط با اختلافات و در بخش‌های مختلف صنعت بیمه، مستقیم بیمه مرکزی ورود می‌کند افزود: بنده این رویه کنونی را شکل درستی نمی‌بینم؛ انشاءالله بتوانیم آن نهاد داوری را شکل بدهیم. هرچند در دستور کار است و انشاءالله با کمک قوه قضائیه این کار را انجام می‌دهیم.

بهزادپور در ادامه در خصوص بیمه زائران اربعین گفت: با توجه به جهت گیری که ریاست محترم جمهوری در خصوص سفر اربعین داشتند تا یک سفر آسان و ارزان برای مردم باشد، نقش بیمه مرکزی و صنعت بیمه در ستاد اربعین امسال خیلی پررنگ بود و سعی کردیم با توجه به مقررات و قوانین، حداکثر مساعدت را انجام دهیم. تلاش بر این شد تا میزان حق بیمه‌ای که از زائران محترم دریافت می‌شود، نسبت به دو سال گذشته هیچ افزایشی پیدا نکند و در عوض ارائه خدمات بیمه‌ای افزایش ۳۵ تا ۸۰ درصد پیدا کرد. وی افزود: در این باره، یک سازوکار بیمه‌ای را باید طراحی می‌کردیم تا خسارت را از ناحیه بیمه اتکایی پوشش دهد و همچنین به کار گرفتن امکانات شرکت‌ها در جهت ارائه خدمات بهتر به مردم را مد نظر قرار دادیم.

بیمه شخص بر اساس راننده محور به کجا رسید؟

رییس کل بیمه مرکزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تکالیف بر زمین مانده در قانون شخص ثالث اظهار داشت: در این خصوص پروژه راننده محور در بیمه شخص ثالت، پس از پیگیری‌های چند ماهه آماده اجرا در دو فاز است؛ در حقیقت بر اساس یک سری شاخص ها، ریسک‌ها سنجیده می‌شود و در فاز دوم، هوشمندسازی این سیستم را خواهیم داشت تا با ارائه اطلاعات و داده‌های بیشتر به این سامانه، قدرت پیش بینی برای ریسک افراد را مشخص خواهیم کرد. تکلیف بیمه مرکزی انجام این کار و سامانه مربوطه بود، اما اجرای این طرح نیازمند یکسری مقررات و قوانین دیگری است تا انشاءاالله با کمک سایر دستگاه‌های مرتبط در زمان مناسب به اطلاع مردم می‌رسانیم.

پرداخت خسارت کمتر از ۲۰ میلیون تومان بدون کروکی

مجید بهزادپور همچنین در خصوص موضوع مطرح مبنی بر امکان پرداخت خسارت کمتر از ۲۰ میلیون تومان بدون کروکی اظهار داشت: در قانون شخص ثالث پیش بینی شده تا ۲.۵ درصد سهم خسارت در صورتی که طرفین درگیری در تصادف توافق داشته باشند، نیازی به کروکی نیست و به صورت توافق، خسارت به زیان دیده پرداخت می‌شود. در واقع این موضوع جدیدی نیست و در قانون وجود دارد؛ منتهی ما برای این موضوع قانونی، یک اپلیکیشن طراحی کردیم. این نرم افزار آماده است و تا دیشب پنج شرکت بیمه برای پیوستن به این نرم افزار اعلام آمادگی کردند. به این ترتیب شما می‌توانید به این نرم افزار متصل شوید و داده‌ها را در آن سیستم برای بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه ارسال کنید. ما ظرف روز‌های آینده تعداد شرکت‌های بیمه را کامل و برای مردم اطلاع رسانی می‌کنیم تا هرکس مایل بود به این سیستم بپیوندند و از طریق این سیستم و نرم افزار، اگر دچار حادثه و تصادف با مبلغ کمتر از ۲۰ میلیون تومان شد، می‌تواند از طریق نرم افزار اطلاعات تصادف را منتقل بکند و پس از ارزیابی خسارت توسط شرکت بیمه مربوطه خسارت به حساب زیان دیده واریز می‌شود. بخش مربوط به ما آماده است، اما اتصال به شرکت‌های بیمه‌ای فعلا در حد پنج شرکت است و انشاءالله بتوانیم این شرکت‌ها را افزایش دهیم.

پروژه سوئیچ قطعا اجرا خواهد شد

رییس کل بیمه مرکزی در خصوص پروژه سوئیچ با اشاره به بحث نظارت هوشمند به عنوان یکی از پروژه‌های مهم گفت: در گذشته این کار شروع شده بود و در حال حاضر پروژه تقریبا آماده اجراست. اما به دلیل نکاتی که مطرح شد و سوالاتی که مراجع نسبت به این موضوع داشتند، با کمال احترام موارد را توضیح می‌دهیم و قطعا یکی از پروژه‌های اصلی است تا با رفع اشکالات احتمالی، این پروژه اجرا خواهد شد تا گام اول را در بحث نظارت هوشمند برداریم و به سرعت پروژه نظارت هوشمند در جهت تکمیل پروژه سوئیچ اجرا خواهد شد.

۲۰ درصد از آیین نامه‌های بیمه‌ای فعال است

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به ضرورت ساماندهی مقررات بیمه‌ای اظهار داشت: ما دو محور کاهش تصدی گری بیمه مرکزی و این که چگونگی به روزرسانی مقررات و قوانین را داریم. برخی از آیین نامه‌های ما قدیمی است و شاید با شرایط روز تطبیق ندارد و به روزرسانی آن کار وسیعی است، ولی در برخی از آیین نامه‌ها شروع کردیم. با کمک شورای عالی بیمه موارد را نهایی خواهیم کرد. تقریبا برآورد کردیم که از تعداد ۱۰۲ شماره آیین نامه، حدود ۲۰ درصد این آیین نامه‌ها فعال است و نیاز به بازنگری در سطح کلان این آیین نامه‌ها داریم. در کنار اصلاح آیین نامه ها، بحث کاهش تصدی گری بیمه مرکزی با ملاحظات منافع کشور و مصالح صنعت بیمه وجود دارد، مهم است و از آن استقبال می‌کنم.

 

مجید بهزادپور در ادامه نشست خبری به مناسبت هفته دولت، گزارشی از عملکرد بیمه مرکزی ارائه کرد و گفت: حق بیمه تولیدی در سال گذشته ۱۱۵ هزار میلیارد تومان، معادل حدود ۲۷.۵ میلیارد دلار است که سهم ما از حق بیمه دنیا ۴ دهم درصد و سرانه بیمه در کشور ما ۳۲۲ دلار و ضریب نفوذ در کشور ما به حدود ۲.۴ تا ۲.۵ درصد رسیده است. ضریب نفوذ بیمه ما نسبت به منطقه پایین نیست، اما فاصله زیادی تا هدف ضریب ۷ درصدی برنامه توسعه داریم.

بهزادپور بیان کرد: حق بیمه‌های دریافتی در سال‌های گذشته نسبت به سال قبل از رشدی معادل ۴۱ درصد برخوردار بوده. در چهار ماهه امسال هم ۵۴.۵ هزار میلیارد حق بیمه دریافت شد که نسبت به مشابه سال قبل ۷۳ درصد رشد داشته، تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در سال گذشته ۷۱.۳ میلیون فقره بود که نسبت به سال قبل ۴.۶ درصد رشد داشته است.

به گفته بهزادپور در چهار ماهه امسال ۲۱ میلیون فقره بیمه‌نامه صادر شده که نسبت به مشابه سال قبل ۲.۸ درصد رشد نشان می‌دهد. خسارت پرداختی صنعت بیمه در سال گذشته ۶۵ هزار میلیارد تومان بوده که ۴۸ درصد رشد داشته، در چهار ماهه امسال این رقم به ۲۱.۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. همچنین در ۴ماهه امسال ۵۲.۵ میلیون فقره خسارت به ارزش ۲۱.۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که از رشدی معادل ۴۶.۲ درصد برخوردار است.

وی در مورد بیمه‌های زندگی گفت: سال گذشته ۱۶ درصد از پرتفوی بیمه مربوط به زندگی بوده است در چهار ماهه اول امسال ۱۲.۸ دهم درصد بیمه‌نامه‌ها مربوط به زندگی بوده، ضریب نفوذ بیمه بر مبنای نسبت فروش حق بیمه به تولید ناخالص داخلی در کشور ما حدود ۲.۵ درصد است. طبق قانون باید به ۷ درصد برسد، در حالی که این هدف بسیار بلند است و ظرف ۹ سال گذشته از ۲.۱ درصد به حدود ۲.۵ درصد رسیده است.

رئیس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: در صنعت بیمه سالانه ۱۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی انجام می‌شود. دارایی شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد که البته نسبت به صنعت بانکداری و بورس عدد بزرگی نیست، اما یک شاخص بزرگ در صنعت بیمه وجود دارد که پرتفوی بسیار بزرگی در کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد، به‌ گونه‌ای که در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های کشور از قبیل پتروشیمی‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها، کارخانه‌ها و سایر تجهیزات کشور تحت پوشش صنعت بیمه قرار گرفته است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
فقط حرف
من ماشینم برلیانس هاچ بک بود از پشت به من زدند.مقصر بیمه ایران داشت.ولی خسارتی که به من دادند ۱۱ ونیم میلیون بود.من ۱۸ میلیون خرجم شد چند بار گفتم اعتراص کردم فایده ای نداشت. فقط حرف الکی میزنند
بیمه و بانک دو آفت جامعه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها