بازدید 21102
جزئیات مصوبه دولت درباره واردات خودرو با رمزدارایی‌ها

چراغ سبز دولت برای واردات خودرو با بیت کوین/ تعرفه‌ خودرو‌های وارداتی شناور خواهد بود/ هیچ گونه رانتی برای واردکنندگان ایجاد نمی‌شود

وزیر صمت گفت: مراکز رسمی استخراج بیت کوین که زیرنظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند و دارای مجوز هستند، با هماهنگی که با بانک مرکزی انجام شده، عملا می‌توانند از بیت کوین برای واردات خودرو استفاده کنند.
کد خبر: ۱۱۳۷۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴ 29 August 2022

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به مصوبه هیات دولت در مورد رمز ارزها، گفت: آیین‌نامه‌ای که امروز در دولت مصوب شد، آیین‌نامه بسیار کامل و دقیقی است که تمام موضوعات مربوط به رمزدارایی‌ها را از جمله نحوه تامین سوخت و انرژی آنان، نحوه واگذاری و اعطای مجوز‌ها را مشخص کرد که این مجوز‌ها را وزارت صمت درباره استخراج رمزدارایی‌ها خواهد داد.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه اختتامیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو در جمع خبرنگاران به تشریح جزئیات مصوبه اخیر دولت درباره آزادسازی واردات با رمزدارایی‌ها پرداخت و گفت: قبلا وزارت صمت به یکسری از واحد‌ها جواز تاسیس داده بود که بتوانند واحد‌های استخراج رمزدارایی را احداث کنند که مشکلات حقوقی وقفه‌ای را در این موضوع ایجاد کرد که خوشبختانه امروز در دولت آیین‌نامه کاملی مصوب شد و استخراج رمزدارایی‌ها رسمیت پیدا کرد.

وی ادامه داد: همان گونه که می دانید از چند هفته قبل، امکان واردات با رمزدارایی‌ها فراهم شد که این مساله در توافقنامه‌ای بین وزارت صمت و بانک مرکزی صورت گرفت و برای اولین بار واردات از محل رمزدارایی‌ها فعال شد.
 
وزیر صمت تصریح کرد: آیین‌نامه‌ای که امروز در دولت مصوب شد، آیین‌نامه بسیار کامل و دقیقی است که تمام موضوعات مربوط به رمزدارایی‌ها را از جمله نحوه تامین سوخت و انرژی آنان، نحوه واگذاری و اعطای مجوز‌ها را مشخص کرد که این مجوز‌ها را وزارت صمت درباره استخراج رمزدارایی‌ها خواهد داد.
 
فاطمی امین خاطرنشان کرد: این خبر مهمی است که مدت هاست فعالان این صنعت منتظرش بودند و این واردات می‌تواند درباره هر کالایی از جمله خودرو باشد. شما وقتی قصد واردات یک کالا را دارید، باید یک ارزی را پرداخت کنید که این ارز می‌تواند اکنون به جای دلار و یورو از بیت کوین استفاده شود. در همین رابطه مراکز رسمی استخراج بیت کوین که زیرنظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند و دارای مجوز هستند، با هماهنگی که با بانک مرکزی انجام شده عملا می‌توانند از بیت کوین برای واردات خودرو استفاده کنند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان اعلام تعرفه‌های واردات خودرو گفت: آیین‌نامه این مساله مشخص شده است، ما دو هفته تا ۱۸ شهریور به واردکنندگان حائز شرایط زمان داده‌ایم چرا که بر اساس قانون مجلس در بحث واردات خودرو باید انتقال فناوری صورت بگیرد و عملا این گونه نیست که هرکسی برای خودش بتواند خودرو وارد کند، در نتیجه ما یک فراخوانی را دیروز اعلام کردیم که متقاضیان واردکننده خودرو مدارک خودشان را ارائه دهند. این شرکت‌ها باید نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش داشته باشند و باید اعلام کنند که در ازای واردات خودرو چه فناوری را به کشور وارد می‌کنند. وزارت صمت بعد از بررسی به متقاضیانی که فناوری کیفی و بهتری ارائه کنند، مجوز خواهد داد تا خودرو وارد کنند.

فاطمی امین در پاسخ به سوالی درباره میزان تعرفه واردات خودرو خاطرنشان کرد: تعرفه‌های خودرو به صورت شناور و در یک محدوده باز تعریف شده است که بستگی دارد خودرو به چه صورتی فروخته شود. به دلیل اینکه ما نمی‌خواهیم رانتی برای یک واردکننده ایجاد شود، سازوکاری را تعریف کردیم که پس از واردات خودرو، پیش فرض و علی الحساب یک سود بازرگانی پیش‌بینی می‌شود و متقاضی خودرو را وارد می‌کند.
 
وی افزود: پس از این خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود و فرض کنید که اگر به قیمت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون به فروش برسد، سود مناسب و عادله‌ای را سازمان حمایت تعیین خواهد کرد. اگر خوردو به طور فرضی ۵۰۰ میلیون تومان به فروش برسد و ۴۵۰ تومان قیمت واقعی و ۵۰ میلیون تومان را سود در نظر بگیریم، در این شرایط سود بازرگانی به نحوی شناور تعیین می‌شود که آن قیمت ۴۵۰ میلیون تومان دربیاید. اگر قیمت خودرو‌های وارداتی در بازار بیش از آن چیزی باشد که آن خودرو در خارج از کشور دارد، این مابه‌التفاوت در قالب سود بازرگانی به خزانه دولت واریز می‌شود تا هیچ سوءاستفاده و رانتی برای واردکنندگان ایجاد نشود.

وزیر صمت در پاسخ به سوالی دیگری درباره اظهارات وزیر اقتصاد مبنی بر رتبه‌بندی میان صادرکنندگان و آیا وزارت صمت هم در این مساله دخالت خواهد کرد، گفت: اصلا این کار ماست و رتبه‌بندی را درباره واردکنندگان و صادرکنندگان آغاز کردیم و اگر صادرکننده‌ای ماده خامی را صادر کند، این به لحاظ فناوری ارزش کمتری دارد تا اینکه صادرکننده‌ای یک تجهیزات پزشکی را صادر می‌کند. کالا‌ها بر اساس اینکه دانش پایه یا معمولی باشند و صادرات آن به کدام کشور انجام می‌شود و کیفیت و مبلغ کالا به چه ترتیبی است، بر اساس شاخص‌های مختلفی ارزش‌گذاری و رتبه بندی می‌شود، چراکه متاسفانه شاهد هستیم صادرکننده محصولی را صادر می‌کند که موجب دید منفی به محصولات ایرانی می‌شود. البته هم اکنون واردات هم بر اساس رتبه‌بندی انجام می‌شود و این مساله درباره تولیدکنندگان هم به همین ترتیب است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
آقایون دست از سر بازار خودرو بردارن یا حداقل هی بورس بورس نکنن. بورس برای وقتی است که تقاضا کم است یا عرضه کننده خیلی زیاد. بازار خودرو که دقیقا برعکس است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
هشدار.هشدار.هشدار



قابل توجه دامداران و مرغداران محترم سراسر کشور



به هیچ عنوان از کنستانتره پلت و مش،تولیدی کارخانجات خوراکدام و طیور سراسر کشور،جهت حیوانات و پرندگانتان استفاده نفرمائید،
صاحبان این کارخانجات،سبوس گندم یارانه ایی که سهم شما دامداران و مرغدارانه زحمتکشه،رو در بازار آزاد فروخته و بجاش از پوسته آسیاب شده برنج(معروف به سبوس برنج دوکوب دقیقا شبیه لطفا به دوستان و همکارانتان اطلاع رسانی فرمائید
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
آقا سرمایه را بردارید برید کشور دیگه زندگی کنید خیلی بهتره کسی که با هزینه شخصی خودش نتواند خودرو وارد کند به چه دردی میخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
چرا مابه‌التفاوت قیمت به حساب دولت برود؟ برای مردم چه فرقی میکند که پول اضافه در جیب چه کسی برود وقتی آن پول اضافه را باید پرداخت کنند؟ مابه‌التفاوت آن را به مردم برگردانید
پس خیال می کنید، تولید کنندگان خودرو دنیا برای صادر مردن فناوری به ایران صف کشیده اند؟
رانتی خواهید داد که آن سرش ناپیدا
سلام
از اول هم معلوم بود بحث واردات خودرو قرار نسیست منجر به کاهش قیمت بشه و مردم مجبورن باز با قیمت بالا خودروهای غیر ایمن داخلی رو بخرن چون انحصار از بین نخواهد رفت فقط برا حفظ ظاهر مدتی شعار دادن در نهایت هم محتوی قضیه بدون تغییر موند.
شما دقت کنید در همین تابناک یک نظر مثبت راجع به این قانون نمی بینید.
طبق گفته وزیر بالای 10 درصد سود به دولت میرسه نه وارد کننده پس دولت انگیزه داره قیمتها رو بالا نگه داره تا هم قیمت خودروهای داخلی رو توجیه کنه و هم سهم عمده از سود واردات رو به جیب بزنه بنابراین طوری مقررات میزاره که بالاترین نفع رو ببره با توجه به کمبود عرضه و قیمتهای غیر واقعی خودروهای داخلی، خودروی وارداتی هم به بالاترین مبلغ در بورس فروش می رود ( در ضمن شرایطی برا واردات گذاشتن که فقط خودروسازهای فعلی امکان واردات داشته باشن)
بیت کویین را ارگانهای خاص استخراج کردند که با شروع افت ارزش آن حالا دارند تبدیل به پول نقد می کنند!!!!
از این جیب به اون جیب!!!
این عملیات خودش آخر رانته!!!!!
واقعا با این کارهاتون مردم را مسخره کرده‌اید. تعرفه وارداتی شناور؟ عدم شفافیت باعث فساد وحشتناکی میشه.
تو این اوضاع خراب آب و برق، وزارت صمت با چه استدلالی مجوز داده؟ حرف های وزیر سراسز نادرست و بدون پشتوانه علمی و اقتصادیه.
بیت کوین باعث گرم شدن کره زمین و نابودی کره زمین میشه چرا؟
اولا گرما و مواد هسته ای مصرف میکنی تا برق بدست بیاری !
بعد این برق با ارزش رو برای بدست آوردن یه چیز بی ارزش به گرما تبدیل کنی!
همونقدر این کار احمقانه هست که آزادی اسلحه در هرجایی احمقانه هست!
در بهترین حالت میخوان ۱۰۰ هزار تا خودروی داغون ارزون وارد کنن چه ادا اطوارایی درمیارن.
همینکه وزیر صمت فرمودند مراکز رسمی استخراج بیت کوین که زیرنظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند و دارای مجوز هستند، نشاندهنده نادرستگویی مسئولین است. شما که مدام تکذیب می کردید و می گفتید استخراج بیت کوین در کشور غیرقانونی فعالیت می کنند. گفتید ساز و کار قانونی ندارید. اگر می تونین مراکز رسمت استخراج بیت کوین رو معرفی کنید تا خودمون تشخیص بدیم کدم کلاهبردار از آب در میاد یا سابقه کلاهبرداری داشته. واقعا همه چیز این کشور به همه جیزش میاد. عاقلان دانند.
با سلام واحترام
جلال رشیدی‌کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها گفت: با این بند‌هایی که در آیین‌نامه آمده است، تمام اقشار مردم دیده شده‌اند، اما به نفع خودروسازان.
(آیین نامه جدید واردات با نفوذ مسنقیم مافیا")

اینکه چرا در آخرین لحظات ۱۰ درصد حقوق ورودی خودرو‌های تا سقف ۱۰ هزار دلار را به ماده ۱۴ قانون گمرکی تغییر دادند که بشود ۳۰ تا ۳۵ درصد؟ مگر قرار نبود به قشر کم‌درآمد جامعه برای خرید خودرو کمک کنیم، پس چه شد که در آخرین لحظه، خودرویی که می‌شد با ۱۰ درصد عوارض، ۳۲۰ میلیون تومان به دست مردم برسد، حال باید حدوداً ۴۵۰ میلیون تومان به آن‌ها عرضه شود. یعنی آقایان همین آیین‌نامه نیم‌بند را هم تغییر دادند.
داداشای من. اینا همش فیلمه. بازار خودرو هیج تغییری نخواهد کرد. ببینین آیین نامه رو دیگه!! بعد جالبه همین الان مثلا فیدیلیتی 18 هزار دلاری رو دارن می فروشن تو مملکت خداد تومن یعنی مورد تاییده و براشون حسابی سودآور اما اصلا برای واردات حرفی از این خودرو های چینی نمی زنن که بازارشون و سود این شرکتها خراب نشه. همش حرف از چند تا خودرو اروپایی و ژاپنیه که اونها هم عمرا تکنولوژی بدن به ما و کلا همه چی فرت!
داداشای من. اینا همش فیلمه. بازار خودرو هیج تغییری نخواهد کرد. ببینین آیین نامه رو دیگه!! بعد جالبه همین الان مثلا فیدیلیتی 18 هزار دلاری رو دارن می فروشن تو مملکت خداد تومن یعنی مورد تاییده و براشون حسابی سودآور اما اصلا برای واردات حرفی از این خودرو های چینی نمی زنن که بازارشون و سود این شرکتها خراب نشه. همش حرف از چند تا خودرو اروپایی و ژاپنیه که اونها هم عمرا تکنولوژی بدن به ما و کلا همه چی فرت!
عجب آئین نامه ای تصویب کردید! جای تعجب نیست وضع کشور چرا اینجوریه!
واردات خودرو برای قشر متوسط ( هدف از طرح) با تعرفه ورودی و... که قیمت رو تا مرز 2 برابر قیمت جهانی می رسونه
واردات خودرو برقی در مناطق آزاد که عملا یعنی ممنوعیت واردات خودرو به این مناطق به دلیل عدم وجود زیر ساخت ها و ...
ارائه خودرو در بورس کالا و ...
این آئین نامه صرفاً باعث ایجاد رانت برای گروه همیشه رانت خوار می گردد و برای آقازاده هایی ( آقازادگان میانی) که ماشینشون مدل 2020 هست و خجالت می کشیدند تصویب شده ، این دولت انقلابی دولت مستعضفین هم شعاری بیش نبود هر چند از این اول هم انتظاری ازش نمی رفت دولت حداقلی کارایی حداقلی تری دارد صد رحمت به دولت هایی که همین آقایان آنها را با عناوینی مانند لیبرال، نئولیبرال موصوف داشتند.
داره راست میگه هیچ رانتی ایجاد نمیشه چون کار از بنیاد با رانت برای یک عده خاص آغاز شده
بیت کوین . حالا فهمیدیم که کمبود عجیب و غریب برق از کجاست ؟ ظاهرا مقدار بیت کوین از ما بهتران به اندازه ای رسیده که می توانند باهاش بیزینسهای جدید به راه بیاندازند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
خیرش را نبینند وهزینه دوا درمان خود وخانواده مال مردمخورشان بشه
کی با بیت‌کوین ماشین می‌فروشه آخه؟ این کار رسما پولشوییه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
همین است و بس.
به بهانه مافیا واردات و جلوگیری از سود وارد کننده فروش در بورس کالا معلومه که نتیجه اش همون قیمت های میلیاردی و طبعاً ماشین ۵۰۰ تومنی بی از یه میلیارد در بورس عرضه می شه و سود هم تو جیب دولت پس هدف اقشار متوسط چی شد خودتون رو مسخره کردید یا مردم رو ؟
میره توخزانهددولت پس مردم چی
دروغ و دروغ و دروغ
چرا اینقدر قوانین کشور ما با همه کشورها متفاوت است چرا ما باید حتما قانونی خاص کشور داشته باشیم و قیمت هر کالای مردم را چند برابر کنیم مگر امارات و عراق چنین قوانینی دارند مگر انها کالا وارداتی را در فضای مانند بورس کالا عرضه می کنند تا به بهانه ان با چند برابر قیمت واقعی به ست مصرف کننده برسانند
ـعرفه شناور یعنی همه چیز روی هوا و ما تصمیم میگیریم کجای دنیا وقتی میخواهی ماشین وارد کنی ولی هیچ چیزش معلوم نیست این یعنی همون فساد و رانت ، حالا هی شعار بدهید
همه کامنت ظاهرا مال مافیای خودرو هست یک کار مثبت انجام میشه همه منفی میدن
این تصمیم کمک غیر مستقیم مالی به شرکتهای خودرو ساز داخلی و کمکی به دولت است به هر قیمتی که وارد شدبه دست مردم بعد از تعیین انواع مالیات و عوارض و... حدود دو برابر قیمت واقعی بدست خریدار خواهد رسید . میخواهند با یک کاسه اب اتش یک جنگل را خاموش کنند یک جوری قیمت تمام شده را تعیین میکنند که مردم خودرو داخلی را حلوا حلوا کنند
قابل توجه یک سری از خریداران ساده لوح که به این امید بودن قیمت خودرو افت میکنه.یکی از اقوام خودش رو داشت جر میداد که ماشین خارجی ۴۰۰....۵۰۰ میلیون افت میکنه اگه واردات بشه...خواب بودی داداش...آب بردت...
خیلی بیاد پایین ۱۰۰ تاست...ماشین داخلی هم نره بالا شان س اوردی
از اين وزير و اين دولت هيچ ابي براي مردم گرم نميشه ، هيچ اميدي به اينها نداسته باشيد
بجای واردات خودرو از چین دستگاه های تولیدی وارد کنید و در روستا ها کار های تولیدی جهت صادرات مثل چین راه بیندازید.
بجایش کارشناسان کارخانه های تولید بزرگ دنیا را استخدام و ماهی چمد میلیون دلار حقوق بدهید تا دانش فنی را در اختیار بگذارند.
خدایا تو شاهد باش که وزرای این مملکت در زمان سهولت واردات فقط بفکر واردات خودرو و واریز کردن پول به جیب مافیای واردات خودرو هستند حتی یک کلمه در باره واردات ارزاق صحبتی نیست که کمی این بازار ها فرو کش کنند و مردم خجالت خانواده نکشند
فاطمی امین در پاسخ به سوالی درباره میزان تعرفه واردات خودرو خاطرنشان کرد: تعرفه‌های خودرو به صورت شناور و در یک محدوده باز تعریف شده است که بستگی دارد خودرو به چه صورتی فروخته شود. به دلیل اینکه ما نمی‌خواهیم رانتی برای یک واردکننده ایجاد شود
جناب فاطمی احتمالا لابی وارد کنندگان ماشین در صدد تغییر جنابعالی هستند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست