بازدید 5150

مسمومیت با متانول درکرمان با یک فوتی و هشت مسموم

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کرمان از فوت یک نفر و مسمومیت هشت نفر دیگر طی چند ساعت اخیر در این شهر به دلیل مصرف متانول خبر داد.
کد خبر: ۱۱۳۷۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۰ 29 August 2022

به گزارش «تابناک»، سید محمد صابری یکشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متوفی مسمومیت با متانول امشب در شهر کرمان مردی ۳۸ ساله بود که از طریق اورژانس به بیمارستان منتقل شده است.

وی بیمارستان های پذیرش دهنده افراد مسموم شده با متانول را افضلی پور و پیامبر اعظم (ص) واقع در شهر کرمان عنوان و تصریح کرد: تا این لحظه هفت مرد و یک زن با رنج سنی ۳۲ تا ۴۱ سال به دلیل مسمومیت متانول در بیمارستان افضلی پور بستری هستند و متاسفانه همگی دیالیز شدند.

وی ادامه داد: شش نفر از افراد دچار مسمومیت شده با متانول نیز با خودروی شخصی به بیمارستان مراجعه کرده که دیالیز شدند.

صابری ادامه داد: دو بیمار دیگر نیز عصر امروز با خودروی شخصی به بیمارستان پیامبر اعظم (ص) مراجعه کرده بودند که در حال حاضر بستری هستند و خوشبختانه دیالیز نشدند.

وی در ادامه از افرادی که الکل مصرف کرده اند خواست هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنند و گفت: این افراد حتما به منظور معاینه و پیشگیری از عوارض سوء آن به بیمارستان مراجعه کنند.

متانول یا الکل چوب به عنوان حلال در محلول های بخش چاپ و تکثیر، چسبها، رنگ، جلادهنده ها مورد استفاده قرار می گیرد.

متابولیت های حاصل از متانول بسیار سمی و برای بدن انسان مضر است و علائم مسمومیت با متانول معمولا در عرض ۳۰ دقیقه تا چهار ساعت ایجاد می شود که به صورت گیجی، خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد و تضعیف دستگاه اعصاب مرکزی است و معمولا بیماران در این مرحله به پزشک مراجعه نمی کنند.

پس از آن یک دوره نهفته وجود دارد که تقریبا ۶ تا ۲۴ ساعت و بسته به میزان متانول مصرف شده به طول می انجامد که در این مرحله اختلال بینایی افزایش می یابد و علائمی همچون تاری دید، تغییرات میدان بینایی، ترس از نور، دوبینی تا کوری کامل ایجاد می شود.

طی یک تا ۲ ساعت اولیه پس از مصرف مشروب تقلبی آلوده به متانول، به دلیل وجود اتانول در مشروبات، علائم مستی، برافروختگی، پرحرفی و علایم گوارشی بروز می کند که این امر سبب می شود این بیماران معمولا دیرتر و به طور شایع پس از ۲۴ ساعت و با وضعیت بدتر و وخیم تر به بیمارستان مراجعه کنند.

کوری، نارسایی دائمی کلیه ها، کما و نهایتا مرگ عوارض ناشی از مصرف مشروبات الکی مشکوک به آلودگی با متانول است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست