در جلسه غیر علنی دو ساعته «مسئولان مذاکرات» و «نمایندگان مجلس» چه گذشت؟

روند توافق در حال انجام است و تصمیم سیاسی ایران گرفته شده و طرف مقابل خصوصا آمریکا باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.جلسه‌ای که امروز برگزار شد در نوع خود کم نظیر است. در این جلسه علاوه بر دبیر شورای عالی امنیت ملی، نماینده‌ها، وزیر خارجه، مذاکره کننده ارشد کشورمان و مقامات ارشد سازمان انرژی اتمی هم حضور داشتند.
کد خبر: ۱۱۳۵۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴ 17 August 2022

تابناک : جلسه غیر علنی دو ساعته مجلس درباره مذاکرات برجامی به پایان رسید.در جلسه غیر علنی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده هسته‌ای، اسلامی و بهروز کمالوندی رئیس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی حضور داشتند.به دلیل محدودیت زمان شمخانی، امیرعبداللهیان و باقری به بیان مطالب خود پرداختند و پنج نماینده مجلس هم به قید قرعه صحبت کردند. در نهایت هم قالیباف رییس مجلس ضمن بیان نکاتی جمع بندی از جلسه بیان کرد.

اگر با پاسخ ایران موافقت شود، در آستانه توافق هستیم/ انتفاع اقتصادی مردم خواسته نمایندگان مجلس

ابوالفضل عموئی در توضیح نشست غیرعلنی امروز (چهارشنبه 26 مردادماه) مجلس شورای اسلامی با مسئولان و مجموعه تصمیم گیر مذاکرات هسته‌ای، گفت: امروز مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای غیرعلنی با افراد دخیل در موضوع مذاکرات هسته‌ای داشت، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی باقری رئیس تیم مذاکره کننده، همچنین محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و بهروز کمالوندی در جلسه نمایندگان حضور یافتند.

وی ادامه داد: در ابتدای جلسه، شمخانی درباره روند مذاکرات گزارشی ارائه کرد، تاکید اصلی وی این بود که قانون اقدام راهبردی مجلس مهم و اساسی است و در پیشبرد منافع ملی تاثیرگذار بوده است، از این جهت ادامه مسیر حرکت هم در چارچوب حمایت از این قانون طراحی خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: امیرعبداللهیان نیز درباره مسائل کلان دیپلماتیک گزارشی ارائه کرد و باقری نیز به گفت وگوهای صورت گرفته و متن پیش نویسی که تاکنون بخش های عمده آن تهیه شده، پرداخت و به سوالات نمایندگان پاسخ دادند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: براساس اطلاعاتی که در جلسه امروز مطرح شد، نکته کلیدی این است که در مرحله فعلی مذاکرات، پیشنهاداتی از سمت طرف مقابل در وین دریافت شده و جمهوری اسلامی نیز در مورد پیشنهادها که پیشنهادهای باقیمانده از مسائل باقیمانده بوده، پاسخ آنها را ارائه کرده است و پاسخ مورد توجه طرف مقابل به جهت بررسی قرار گرفته و در حال بررسی آن هستیم که پاسخ آن را از مسیر و کانال های موجود دریافت خواهیم کرد.

عمویی اظهار کرد: اگر با پاسخ جمهوری اسلامی ایران موافقت شود، ما در آستانه یک توافق هستیم. با این توضیحات می توان تاکید کرد که ما هنوز به یک توافق کامل دست نیافته ایم، اما در مسیر دستیابی به آن قرار داریم. نکته دیگر اینکه براساس گزارشات اعلام شده موضوع منافع ملی به صورت خاص در این مذاکرات هسته ای و انتفاع اقتصادی خواسته کلیدی نمایندگان مجلس و دستور کار تیم مذاکره کننده بوده است. انتفاع اقتصادی به این معنی که موانعی که به صورت غیرقانونی در تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایجاد شده، برطرف شود.

وی افزود: به عنوان خاص نفت جمهوری اسلامی ایران بدون محدودیت به فروش برسد و منابع آن به صورت بانکی و قانونی قابل دسترسی باشد تا از آن برای تامین نیازهای کشور استفاده کنیم. همین طور اصول برنامه هسته ای ما به عنوان اساس برنامه که دستاورد بومی و صلح آمیز است، حفظ شود. نهایتاً با پذیرش محدودیت توافق سال 2015 مجدداً اجرایی شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این چارچوب مهمترین خواسته لغو تحریم هاست که باید به صورت اساسی مورد توجه قرار گیرد. تیم مذاکره کننده تا الان این موضوع را پیگیری کرده و همچنان در مسیر این مباحث است. اخذ تضمین‌های کافی نیز جزو خواسته های نمایندگان بود که توضیحات کافی در این زمینه داده شد. طرف مقابل اصل ارائه تضمین به جمهوری اسلامی ایران و راستی آزمایی رفع تحریم ها را پذیرفته و جزئیاتی به عنوان راهکار برای آن ارائه شده و جزئی از متن مذاکرات است.

دولت باید گزارش رفع تحریم ها را به مجلس ارائه کند/ نیازی به تصویب متن توافق در مجلس نیست

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: در این چارچوب منافع مردم خواسته اساسی نمایندگان بود، نمایندگان ابهامات و سوالاتی را مطرح کردند، مقرر شد دولت در پایان مذاکرات ، گزارشی در قالب رفع تحریم های صورت گرفته به مجلس ارائه کند و این گزارش مورد اظهارنظر و بررسی نمایندگان قرار می گیرد. این چارچوب براساس ماده 7 قانون اقدام راهبردی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آیا توافق باید به تصویب مجلس برسد یا خیر؟ گفت: مباحث وقتی پایان پیدا کند، حتما گزارش آن منتشر خواهد شد. همانطور که تاکنون مجلس از نمایندگان دولت برای ارائه گزارش به مجلس دعوت کرده است و ضمن تبادل اظهارنظرها، نگاه مجلس را به آنها به عنوان نگاه نمایندگان مردم منتقل می کردیم، در مورد موضوع مذاکرات نیز همین اتفاق خواهد افتاد و متن توافق را بررسی خواهیم کرد، اما آن چیزی که الزام قانونی غیر از این موضوع دارد، این است که براساس ماده 7 قانون اقدام راهبردی، دولت باید گزارش رفع تحریم ها را به مجلس ارائه کند. رئیس جمهور در گزارش خود باید اشاره کند که چه اقداماتی برای رفع تحریم ها صورت گرفته و متقابلاً طبق همین ماده قانونی، کمیسیون امنیت ملی و انرژی مجلس این گزارش را مورد بررسی قرار می دهند و پیشنهادهایی در مورد آن مطرح و برای تصمیم گیری به صحن علنی مجلس ارسال می شود.

وی تصریح کرد: هر توافقی در صورتی که تکمیل شود، توسط مقامات دیپلماتیک کشورمان و کشورهای 1+4 جمع بندی خواهد شد و سپس پروسه داخلی تایید آن مورد توجه خواهد بود. تایید آن نیازمند روند حقوق داخلیِ هر طرف توافق است. در این چارچوب مهمترین مسیر اجرای ماده 7 قانون اقدام راهبردی است.

عمویی در پاسخ به این سوال که آیا توافق به رأی نمایندگان مجلس گذاشته می شود یا خیر؟ گفت: متن برجام هم در دوره قبل به رأی گذاشته نشد. در واقع در مجلس نهم اجازه داده شد که برجام مورد اجرا قرار گیرد. در قانون اقدام راهبردی، به متن توافق اشاره ای نشده است که باید مورد تصویب قرار گیرد، اما گزارش رفع تحریم ها و اقدام پیش متقابلی که ایران می خواهد انجام دهد، نیاز است با نظر مجلس شورای اسلامی باشد.

تصمیم سیاسی ایران گرفته شده است

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس با حضور شمخانی، امیرعبداللهیان، باقری و اسلامی خبر داد و گفت: روند توافق در حال انجام است و تصمیم سیاسی ایران گرفته شده و طرف مقابل خصوصا آمریکا باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

عباس مقتدای نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه غیرعلنی مجلس با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: جلسه‌ای که امروز برگزار شد در نوع خود کم نظیر است. در این جلسه علاوه بر دبیر شورای عالی امنیت ملی، نماینده‌ها، وزیر خارجه، مذاکره کننده ارشد کشورمان و مقامات ارشد سازمان انرژی اتمی هم حضور داشتند.

وی افزود: در این جلسه دیدگاه نمایندگان منتقل و توضیحات مقامات دست‌اندر کار مذاکرات ارائه شد تا به تفاهم و هم فکری در بالاترین سطح برسیم که این کار در جلسه امروز تا حدی انجام شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی یادآور شد: جلسه دیگری هم دیروز در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده بود که در آن اعضای کمیسیون امنیت ملی به اتفاق دست اندر کارانی که گفتم حضور داشتند. در این جلسه مفاد مدنظر ایران در نامه‌ها مطرح و تاکید شد که منافع ملت را باید در بالاترین سطح تامین کنیم و قانون اقدام راهبردی در بالاترین سطح اجرا شود.

وی گفت: آنچه توضیح داده شد این بود که مذاکرات تمام شده و روند توافق در حال انجام است و تصمیم سیاسی ایران گرفته شده و طرف مقابل خصوصا آمریکا باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد آیا منافع ایران را می‌پذیرد یا باز بدعهدی می‌کند. الان پیام رد و بدل شده بین ایران و آمریکا در این فضاست اگر تصمیم بگیرند منافع ایران را به طور ویژه در نظر بگیرند، توافق در دسترس است. اما اگر قرار باشد در بیان چیزی بگویند اما در عمل آنها را عملیاتی نکنند همه مسئولیت‌ها بر عهده طرف مقابل خواهد بود.

مقتدایی در پاسخ به این سوال که‌ آیا پیش‌نویس به نماینده‌ها ارائه شده است، گفت: در جلسه دیروز که اعضای کمیسیون حضور داشتند مفاد لازم در اختیار نمایندگان قرار گرفت کمیسیون امنیت ملی در جریان امور است امروز هم در جلسه غیرعلنی این مساله مطرح شد و یکی از نقدها این بود که دسترسی به متن باید وجود داشته باشد که این متن الان در دسترس نمایندگان قرار دارد و حتی مفاد متن امروز در جلسه مورد نقد و پیشنهاد هم قرار گرفت.

وی در خصوص موارد اختلافی گفت: اگر بخواهم با صراحت بگویم مجلس در این جهت سختگیرانه عمل می‌کند. به این معنا که باید یقین کنیم منافع ملت ایران در بالاترین سطح لحاظ می‌شود. دلیلش هم این است که طرف مقابل ما قبلا همین روند را طی کرده و بدعهدی کرده است، الان باید جلوی این کار را بگیریم. ما هم موضوع راستی‌آزمایی و هم موضوع تحریم‌ها و هم موضوعات مرتبط را در جلسه شفاف بیان کردیم و تا وقتی که یقین نکنیم منافع ملت ایران تامین می‌شود، پافشاری لازم را خواهیم داشت و این را شفاف ابراز کردیم. همکاران ما در مجلس بر این موضع هستند دوستان ما در دولت هم تاکید دارند که قانون مجلس برای تامین و صیانت از حقوق ملت ایران اجرا شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در مورد زمان ارائه پاسخ آمریکا گفت: ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخی که باید می‌دادیم را ارئه کردیم. الان طرف مقابل ما باید نشان دهد حداقل در این بخش جدیت لازم را دارد که این خیلی زمان نمی‌برد. آنها یک موضوع اساسی و کلیدی را باید پاسخ دهند و آن اینکه آنچه مدنظر ایران است را برای لحاظ منافع ملت ایران بپذیرند. اروپایی‌ها اگر اقدامی نکنند و همچنان فرسایشی شدن مذاکرات را دنبال کنند، یواش یواش ماه‌های سرد اروپا هم می‌رسد و شاید آنها در بحث انرژی بیش از سایرین ضرر کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶۲
تاز مانی که تحریم های کنگره مثل کاستا را برندارید هیچ کاری نکردید زمانیمیشه گفت تحریم برداشتید که بتونیم از حساب جهانی باز کنیم از امازون یا هر جای دنیا خرید کنیم
پاسخ ها
نعمت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
بنده بعنوان یک کارشناس امور بین الملل و حقوقدان باید بگویم امضای برجام و احیای برجام مانند دو روی یک سکه دو جنبه اصلی دارد فی الواقع باید ازین دو رویکرد با موضوع مواجه شد. وجه اول و مهم مساله همین جنبه نخست مساله امضا و احیای برجام می باشد و جنبه بعدی که آنهم در نوع خود بسیار حایز اهمیت می باشد بعد دوم قضیه می باشد.
لذا مسولین محترم ما باید هر تصمیمی که میگیرند این دو جنبه را مدنظر داشته باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
یعنی مذاکره هم بشه باز نمیشه مستر کارت و ویزا کارت بگیریم؟ تف به غیرتت آمریکا که فقط مردم عادی اسیب میزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
دو ساعت آمدند کیک و چای و میوه های فصل درجه یک را میل کردند

و گفتند : ما و شما کاره ای نیستیم و تصمیم بچه های

بالاست و خداحافظ بچه ها!!!!!!؟؟؟؟
هروقت عراق بابت جنگ تحمیلی خسارت داد، آمریکا هم بابت خروج از توافق خسارت خواهد پرداخت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
شیر مادرت حلالت
بردیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
گل گفتی
برجام به به
اما برای دولت جدید

داستان همان داستان واردات واکسن است که برای دولت قبل نگذاشتند ولی برای جدیدی ها حل شد



عمو بایدن
عمو بایدن
عمو الیانو را دریاب!!!
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
البته دولت مطبوع شما میگفت تا اف ای تی اف رو تصویب نکنیم واکسن رو نمی تونیم وارد کنیم شاید اون روزها شما خواب بودی ولی من یادمه بیست و چهارساعت تمام مسایل ممکلت شده بود اف ای تی اف شب تا صبح تمام روزنامه ها و سایتها و کانالهای خبری درگیر اف ای تی اف بودن ولی الان خبری از اف ای تی اف نیست چرا!؟ چی شد!؟ اروپا کوتاه امد یا دولت مطبوع شما اف ای تی اف رو زیادی بزرگ کرده بود
عمو ترامپ
بایدن عمو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
سعید خان پز واکسن های قلابی روسیه وچین رو نخور اونم بعد اینکه دنیا پر واکسن شد روحانی محکوم به سپر بلا برای شما عاشقان قدرت مطلق شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
سخنگوی دولت وقت گفت بدون اف ای تی اف واردات واکسن ممکن نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
16:40
اگر این توافق انجام شد بعدش متوجه میشی به دلیل همون اف ای تی اف توافق بودنش با نبودنش تفاوتی نداره و دولت محبوب شما میره برای بازگشت به اف ای تی اف.
متاسفانه این چیزا طول میکشه تا متوجه بشی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
دو رویداد مشابه: اولی مخالفت با واکسن در دولت قبل و بعد زدن سند افتخار واردات واکسن به اسم اصولگراین و دوم مخالفت با برجام و سپس زدن برگشت به برجام به نام اصولگرایان. در هر دو مورد رد پای یک گروه مشخص دیده میشه. این رو هم بذارین روی اسناد منتشر شده برای واردات سنگین رمدسیور که باید دید توسط چه کسی در این حجم وارد شده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
دولت غرب گرای قبلی یک دوسال منتظر چی بود پس؟ آن هم قبل مصوبه مجلس که دنبال بهانه بودید و هنوز نبود؟ می خواست بگذارد برای دولت فعلی؟
فکر کردی همه یادشان می رود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
سعید جان کمی صبر کن مدتی که بگذرد و از توافق چیزی حاصل نشد به اهمیت اف ای تی اف و ضرر ناشی از نپیوستن به آن پی خواهی برد و به حرف روحانی خواهی رسید!! م
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
اقا سعید تیم امورخارجه روحانی و دکتر ظریف قراردادهای واکسن را نهایی کردند و وزارت را تحویل امیرعبدالهیان دادند
چرا انقد فکر میکنن تنها ایران میتونه به اروپا نفت بده!!؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
از رسانه های لندن نشین باید پرسید
این شایعه را انها فقط پررنگ میکنند که اروپا مهتاج نفت ایران است در حالی که بن سلمان در سفر اخیرش به فرانسه خیال انها را بابت نفت زمستان راحت کرده و مکرون عوضی را خوشحال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
شما اسمت ایرانه؟
مجلس کاره ای نیست این جلسات مصرف داخلی داره
چون به مذاکره کنندگان اختیار تام داده شده
يكي از رايزني ها كسب اطلاعات رانتي است كه مثلا بعد تحريم ها چه چيزي وحشتناك ميره بالا و چي ميره پايين تا برخی مدیران زحمت كش سيگنال هاشو به قرباي خودشون بلهههههههههههه و بعدش ميبيني موقع مرگشون هر كدام مولتي چند ده و يا صد ميلياردر
این قسمت غرامتش فقط برای عوامفریبی داخلی مخصوصا طرفداران دو اتیشه خودشونه و الا هر ایرانی میدونه که غرامتی در کار نیست فقط تبلیغات و استفاده داخلی داره برای حضرات
گفتند راحت باشید حتی اگر توافق کنیم باز هم اجازه نخواهیم داد مردم نفس بکشند، شما هر چه میخواهید بخورید.
به نظرتان این جلسه نباید قبل از جواب ایران برگزار میشد.
واقعا از این رویه مجلس شگفت زده ام، یعنی چه که نیازی به مصوبه مجلس نیست، اینهمه نوشابه باز کردن برای رییسی واقعا نوبره، مملکت رو به روز سیاه نشونده اونوقت همه و همه بلا استًنا شدن روابط عمومیش و مجلس هم با یه اشاره ایی عقب نشینی میکنه و استیضاحش رو پس میگره.بخدا شما رو بخاطر این همه بی عدالتی نمیبخشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
اینا همونا هستن که در برجام قبلی می گفتن چرا مجلس ده دقیقه ای برجام رو بررسی وتایید کرد !! حالا دیگه همون ده دقیقه رو هم لازم نمیدونن بابا خیلی هولید !!
متن برجام را منتشر کنید تا ببینیم چی تصویب کردید فقط مردم ایران نامحرمند و روسیه و اروپا و امریکا و چنین محرمند.
بالاخره نخبگان و خیر خواهان کشور آنجا هشتند و حتما تصمیم درست می گیرند
این سخنان مصرف داخلی دارد خلاص
کاسبای تحریم کم کم لباساشون رو عوض کنند لباس کاسبای برجام رو تنشون کنند!!
چرا به جاي شوراي عالي امنيت ملي، نمايندگان مجلس بايد گزارش دهند؟ مگر جلسه غير علني نبوده؟
جالب این است که در ارتباط با مهم‌ترین موضوعی که سالهاست همه امور کشور را تحت نأثیر قرار داد است ، منظور مذاکرات برجامی است ، ولی کمترین اظهار نظر از سوی مردم شده یا بهتر بگوییم تابناک آنها را باز نشر کرده است . همه میدانیم که در انتخابات دور اخیر مجلس تقریباً ملیهٔ نمایندگان با کمترین رأی ممکنه وارد مجلس شده اند به گونه ایکه شاید هیچ نماینده ای حائز بیش از ۵۰٪ ارای واجدین شرایط رأی دادن را نداشته باشد. این موضوع گرچه شاید به لحاظ شکلی خلاف قانون نباشد اما قطعاً مصوبات این مجلس نمیتواند به نمایندگی از اکثریت مردم کشور باشد. مشهور است که رییس مجلس با ۱۲ نا ۱۵ در صد ارای واجدین وارد مجلس شده و بر کرسی ریاست تکیه داده است . اما اینکه تک تک نمایندگانی که نظراتشان آمده است مکرراً ترجیع بند منافع مردم و ملی را در سخنان خود آورده اند که با مقدمه ای که آورده شد در تضاد است حتی به جهت اینکه این نمایندگان در جریان خواست مردم باشند. همچنین است نمایندگان دولت در این دور از مذاکرات که نهایتاً منصوب به دولتی هستند که رییس آن نیز حائز ۵۰٪ ارا به شرحی که رفت نمیباشد.
اما بدور از این مشکلات ماهوی اینک سؤال این است که نمایندگان نه سؤالی از دست اندرکاران مذاکرات داشته اند و نه خود اظهار نظری کرده اند که بطور شفاف آیا معطلی ۱۵ ماه گذشته برای نزدیک شدن به امضای توافقنامه منجر به دستاوردی خوب و قابل تقویم شده است یا خیر . ۱۵ ماه کذشته نفت در قیمتهای بالا و‌جذابی در نوسان بوده که شاید این تعلل موجب عدم النفع ۷۰ نا ۸۰ میلیارد دلاری فقط از ناحیه فروش نفت شده است .
عدم ورود نمایندگان به این مباحث نشان از بی اطلاعی نمایندگان یا الزام آنها به عدم ورود به اینگونه مباحث را به دهن متبادر میکند.
دولت باید به جای تضمین از آمریکا از خروج اورانیم از کشور جلوگیری کند. یعنی به جای این که هر دفعه اورانیمی که غنی کردی را در قبال توافق به عمان یا روسیه بدهیم در ایران نگهداری کنیم که در صورت برهم زدن توافق ضرر کمتری شامل حال ایران شود
بالاخره بفروشیم یا نگه داریم؟!!! یه خورده رانت هم به ما بدید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
تا فردا شب صبر کن
اتیش زنندگان برجام در مجلس حرفی نزدنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
ماموریت اونها قبلا اتش زدن برجام بود و الان تقدیس توافق جدید ( که البته اسم برجام هم نباید روش باشه مذاکرات رفع تحریم ها )
آیا لغو تحریم های بانکی و پرداخت بین المللی برای مردم عادی جزو این توافق هست؟ یا همه سود توافق قراره بره تو جیب فروشندگان نفت؟
این توافق میتونه مشکل استفاده از سایت ها و اپ ها و خدمات پرداختی بین المللی رو برای مردم حل کنه؟ آیا مردم میتونن از سیستم های پرداخت بین الملی استفاده کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
این قسمت رو احتمالا تیم مذاکره کننده انقلابی نماز شب خوان مخالفه نه آمریکا
hosein
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
خیر، پرداختهای بین المللی همچنان برای ایرانیا غیر ممکن خواهد بود. حتی سایتای خارجی مثل گوگل که به خاطر تحریمها سرویس هاشونو روی ایرانیا بستن هم ، همچنان برای ایرانیا قفل خواهند بود
بردیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
داداش اونها اجازه بدن طرح صیانت اجازه نمیده،نفع برجام فقط برای مسئولین و آقازاده هاشونه
متن این توافق را برای مردم منتشر کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
مردم چیکارن؟
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
مگه مردم کاره ای هستند؟
ناشناس
| United States of America |
۰۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
اين حرفا چيه
عيبه
نگو
به قول دکتر ظریف اگه دوستان تونستن دو صفحه توافق غیر از اینکه ما نوشتیم بنویسند من جلوشون تعظیم میکمم
اینور میگه توپ تو زمینه اونوره
اونور میگه توپ تو زمین اینوره
جان هرکس دوست دارید توافق یا عدم توافق فقط تمامش کنید
برادران سوپر انقلابی یادشان باشد مذاکرات برجام باید برد برد باشد .اگر نه ما ضرر می کنیم .
حتما و حتما برد آمریکا را هم در نظر داشته باشید و فقط به فکر برد خودتان و اروپا و روسیه و چین نباشید .تا برجام دوام پیدا کند .
اگر آمریکا برد نداشته باشد رییس جمهور بعدی از برجام خارج می شود چون برجام معاهده نیست بلکه توافق رییس جمهور است .فقط به فکر برد یک طرفه نباشید.امریکا بدش نمی آید ایران قدرت اتمی شود .تا اروپا و عربها از زیر سایه اش خارج نشوند.
آمریکا غرامت و ضمانت نمیده و نخواهد داد.... اگه طالبان آب هیرمند رو دادند آمریکا هم میده !!!
بازی ادامه داره...
این جلسات کاملا فرمالیته است و برای حفظ ظاهر والا نه مجلس و نه دولت در این خصوص حق دخالت ندارند
بعد از این همه برو و بیا و محکوم کردن دولت قبل اقایان این دولت و مجلس گفتند
: نهایتاً با پذیرش محدودیت توافق سال 2015 مجدداً اجرایی شود . برگشتیم به روز اول یعنی همان توافق دولت روحانی
برجام نمونه ای از قرارداد ترکمنچای هست که نفرین آیندگان از ما به همراه دارد و احیای ام دیگر بدتر
یادتان می آید که در زمان دولت قبل، نمایندگان مجلس می گفتند هرگونه تصمیمی راجع به برجام باید رسما به اطلاع و تایید مجلس برسد؟؟؟؟؟ شرم
اگر همه تحریم‌ها هم برداشته شود بنفع بعضی از آقایان نیست که دلار بیاد پایین ووضعیت عوض بشود.
ما آدم های خیلی جالبی هستیم!!!!. تا قبل از توافق تمام ایراد و اشکال این بود که چرا توافق نمی کنند چرا تاخیر چرا این دست و اون دست. حالا که نزدیک و زمزمه توافق شده حرف مون عوض شده. حالا این توافق و رفع تحریم به ملت میرسه یا فقط به دولت میرسه. ضمانت که نمیدن فقط حرفه تا حالا کاسب تحریم بودند حالا کاسب توافق.
جالبه هنوز توافق نشده ایراد گیری از توافق توسط همون هایی که می گفتن چرا این قدر تاخیر و ضرر و بدبخت کردن مردم
تابناک جان....شما اگه تونستید از طالبان ضمانت آزاد کردن حق آبه قانونی هیرمند را بگیرید از گاوچران ها هم توانید ضمانت غرامت بگیرید.... سخن حق را تاریک نکن!
الان بفرمایید آقای ذالنور کجاست.؟امیدوارم فردای قیامت جواب این نگاه حزبی ونه ملی ایشان وامثال اون داشته باشن.حالا توافق خوب شد؟فقط این چند مدت خواستید مردم عذاب بکشن .بابامثل بقیه دنیا بریدزندگی کنید
مجلس فعلی در قعر امور است
سالهاست هر شب با وعده توافق فردا به خواب میرویم و عده ای هر روز سود بیشتری از این عقب افتادن وعده میکنن، هر وقت توافق شد خبر بدهید، هر هفته خبر این که در هفته بعد توافق خواهد شد میدهید که هیچ اتری هم ندارد
مردم باید متن توافق را ببینند وبا قبلی مقایسه کنند!
در اینگونه جلسات مسئولین سعی میکنند از زیر بار پذیرش نهایی توسط آنها شانه خالی کنند تا در آینده حتمی و قطعی طلبکار شوند .
همانند گذشته
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان