بازدید 83086

تله تازه آمریکا در بازی با لغو تحریم‌ها

اتهام زنی‌ها، لفاظی‌ها و شگردهای تبلیغی اخیر آمریکایی‌ها در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد که آن‌ها در تلاش‌اند تا برای فرار از لغو تحریم‌ها، مقصرنمایی ایران و نهایتاً به زانو درآوردن تیم مذاکره‌کننده کشورمان بازهم به تله‌گذاری‌های جدید و اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی روی بیاورند.
کد خبر: ۱۱۳۵۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۹ 15 August 2022

 

به گزارش تابناک به نقل از‏ روزنامه کیهان نوشت: با اینکه بیش از دو هفته از پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای برجام گذشته و همچنان جزئیات دقیقی از آن در دست نیست اما برخی اخبار و روایت‌ها درخصوص محتوای متن پیشنهادی جوزف بورل (هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا) و همچنین مذاکرات اخیر وین، حکایت از تله‌گذاری جدید آمریکایی‌ها در بازی با لغو تحریم‌ها دارد.

لحن زورگویانه اتحادیه اروپا در مذاکرات وین و تعیین مهلت اعلام توافق یا عدم توافق (تا ۲۴ مردادماه) و همچنین ادعاهای رسانه‌ها و مقامات غربی مبنی بر اینکه «بر سر رفع تحریم‌ها توافق صورت نگرفته»، «تحریم‌های آمریکا علیه سپاه نه حذف بلکه کم‌رنگ شده»؛ «متن توافق، شامل تعهد بایدن و تضمین‌های آمریکاست»؛ و ... حاکی از کارت‌های بازی جدید غربی‌ها در قبال ایران است.

برخی لفاظی ها و شگردهای تبلیغی آمریکایی‌ها در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای (به‌ویژه طی یک هفته گذشته) از ادامه تحریم‌ها تا اتهام‌زنی‌ها و لفاظی‌ها علیه ایران نشان می‌دهد که آن‌ها در تلاش هستند تا برای فرار از لغو تحریم‌ها، مقصرنمایی ایران و نهایتاً به زانو درآوردن تیم مذاکره‌کننده کشورمان بازهم به اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی و تله‌گذاری‌های جدیدی روی بیاورند.

از گوشه و کنار زمزمه توافقی نیمه نصفه به گوش می‌رسد حال ‌آنکه اولاً) اقدامات متناقض آمریکایی‌ها در بحبوبه مذاکرات به‌ویژه یکی دو ماه گذشته و حتی برخی اقدامات تبلیغی آن‌ها طی چند روز گذشته، نشان‌دهنده این واقعیت است که غربی‌ها در قبال ایران حسن نیت و ابتکار عملی از خود نشان نداده و از ابزار تحریم دست بر نداشته‌اند

ثانیاً) آنچه آمریکا به دنبال آن است فرسایشی کردن مذاکرات، شرطی کردن اقتصاد کشور به برجام و از همه مهمتر کاهش قیمت نفت است. آن‌ها در شرایطی که با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند می‌خواهند از یکسو قیمت نفت را کنترل کرده و از سوی دیگر ابزار تحریم علیه ایران را از دست ندهند.

شایان ذکر است تیم مذاکره‌کننده کشورمان که تاکنون بر اصول اصلی جمهوری اسلامی ایران (لغو تحریم‌ها، ارائه تضمین و راستی آزمایی طرف مقابل) هم در مذاکرات وین و هم در دوحه پافشاری کرده و هربار دشمنان نظام را ناامید کرده‌اند بایستی ضمن در نظر گرفتن جمیع اقدامات و رفتارهای غیرسازنده غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها، دستاورد ارزشمند خود (مقاومت در برابر نظام سلطه) را حفظ کرده و بازهم پای استفیای حقوق ملت ایران و بهره‌مندی از منافع اقتصادی برجام بایستند و برای برخی مدعیان اصلاحات که به دنبال بستن با کدخدا بودند و به قول خودشان زبان دنیا را بلد بودند! تفاوت‌های روشنی از توافق قوی جدید و توافق ضعیف قبلی را به تصویر بکشند.

جنون تحریم آمریکایی‌ها؛حتی بعد از پیشنهاد تازه اروپایی‌ها
«جوزپ بورل»، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته اول مردادماه اعلام کرد که پیش‌نویس تازه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای که بهترین توافقی است که می‌توان به آن رسید را به ایران و آمریکا داده است. آمریکایی‌ها هم با بیان اینکه متن مشترک با مشورت آنها تهیه شده است گفتند در حال بررسی آن هستیم. تقریباً تمام طرف‌ها از پیشنهاد تازه بورل و تاکیدات او مبنی بر اینکه «اکنون زمان تصمیم‌گیری برای نجات توافق هسته‌ای است» استقبال کردند. همزمان با استقبال طرف‌های مذاکرات از پیشنهاد بورل، آمریکایی‌ها تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کردند. وزارت خزانه‌داری آمریکا ۹ مردادماه، ۶ شرکت و یک کشتی را به بهانه ارتباط با ایران در فهرست تحریم‌ها قرار داد. همین چند روز پیش (۱۷ مرداد) وزارت بازرگانی آمریکا یک شرکت چینی را به نقض تحریم‌های ایران متهم کرد.
بر همین اساس بود که ناصر کنعانی، سخنگوی جمهوری اسلامی ایران در واکنش ایران به تحریم‌های جدید آمریکا گفت: اعتیاد کاخ سفید به تحریم‌ها و استفاده ابزاری از آنها، شاخصی از نظام سلطه آمریکا است و تغییر دولت‌ها در این کشور، در رویکرد آن فرقی ایجاد نمی‌کند.

تشدید همراهی آمریکا و اسرائیل در دولت بایدن
با اینکه تصور بر این بود که جو بایدن بعد از ورود به کاخ سفید، سیاست حمایتی آمریکا نسبت به رژیم صهیونیستی را تعدیل می‌کند اما در عمل حمایت بی قید و شرط آمریکا از امنیت رژیم صهیونیستی در دوره بایدن با شدت و حدت هر چه تمام‌تر ادامه پیدا کرد. رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ (همزمان با طرح برجامی بورل) و همچنین سفر اخیر رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل و دیدارهای مکرر و مستمر مقامات اسرائیل و آمریکا، نشان‌دهنده عمق وحدت استراتژیک آمریکا و رژیم منحوس صهیونیستی در قبال ایران است.

دولت بایدن در طول دو سال گذشته همواره خود را شریک اسرائیل اعلام و تاکید کرده است که از امنیت رژیم کودک‌کش حمایت می‌کند. چندی پیش یک مقام ارشد آمریکا مدعی شده بود: «صرف‌نظر از این که آمریکا با ایران بر سر برجام به توافق برسد یا نه، واشنگتن مصمم است که در همکاری با اسرائیل با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه مقابله کند.» این در حالی است که برخی مدعیان اصلاحات و برخی دیگر از ساده اندیشان داخلی گمان می‌کنند که آمریکا و اسرائیل در قبال ایران اختلاف دارند و می‌توان از فرصت روی کار آمدن دموکرات‌ها در آمریکا استفاده و پای برجام را امضا کرد!

تلاش برای ترور «جان بولتون»؛ اتهام‌زنی‌های جدید آمریکا به ایران
وزارت دادگستری آمریکا عصر چهارشنبه ۱۹ مردادماه با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد یک تبعه ایران که عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است را به تلاش برای ترور جان بولتون مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید متهم کرده است!
بعد از این خبر، مقامات آمریکایی در صدر اخبار ظاهر شدند و به طور مستقیم و غیرمستقیم به لفاظی علیه ایران پرداختند. «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا پنج شنبه ۲۰ مردادماه در توییتی مدعی شد: «پیام ما به ایران روشن است: ما تهدید به خشونت علیه آمریکایی‌ها را تحمل نخواهیم کرد - و این قطعاً شامل مقامات دولتی سابق نیز می‌شود. هر حمله‌ای با عواقب شدید روبرو خواهد شد.».

«جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از بیانیه روز چهارشنبه آمریکا مدعی شد: «دولت بایدن بر سر محافظت از همه آمریکایی‌ها در برابر تهدیدهای خشونت و تروریسم مصالحه به خرج نخواهد داد.» خود «جان بولتون» نیز در واکنش به بیانیه وزارت دادگستری آمریکا گفت: «این مسئله به من کمک می‌کند درک بیشتری به دست بیاورم که رژیم مستقر در تهران قادر به انجام چه کارهایی است.» بیانیه وزارت دادگستری آمریکا و اتهام زنی‌های جدید به ایران در حالی است که بعد از مذاکرات اخیر هسته‌ای در وین، پیشنهاد اتحادیه اروپا در پایتخت‌ها در حال بررسی است!

هنوز یکی دو روز از اتهام زنی جدید به ایران (برای ترور جان بولتون) نگذشته بود که روز جمعه ۲۱ مردادماه، اخبار و گزارش‌هایی درخصوص نویسنده مرتد (سلمان رشدی) منتشر شد.
با اینکه رسانه‌های خارجی بر اساس گزارش پلیس نیویورک خبر دادند که ضارب سلمان رشدی، جوانی ۲۴ ساله به نام «هادی مطر» است که ساکن ایالت نیوجرسی و اصالتاً لبنانی است، اما طی یکی دو روز گذشته برخی سناتورهای آمریکایی بدون هرگونه سند و مدرک تلاش کردند ماجرای حمله به سلمان رشدی را به جمهوری اسلامی ربط داده و در مساله برجام، زمینه‌های فشار علیه ایران را تمهید کنند.

«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا در پیامی توییتری خود با اتهام‌زنی به ایران نوشت: «ایران به هر آن که سلمان رشدی را ترور کند، پاداش می‌دهد. امروز (جمعه) او در آمریکا مورد اصابت چاقو قرار گرفت. چرا بایدن هنوز توافقی را با این تروریست‌ها در تهران مورد مذاکره قرار می‌دهد.»

بر اساس گزارشی که فارس نوشته، چندین تن دیگر از سناتورها و نمایندگان کنگره که از همان ابتدا به دنبال از بین بردن برجام بودند نیز به روبیو پیوستند و از دولت بایدن درخواست کردند تا از توافق با ایران صرف‌نظر کند.
«تام کاتن» سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس هم در پیامی توییتری نوشت: «رهبران ایران چندین دهه است که خواستار قتل سلمان رشدی هستند. ما می‌دانیم آن‌ها تلاش می‌کنند امروز مقام‌های آمریکایی را نیز ترور کنند. بایدن باید فوراً به مذاکره با این رژیم تروریست پایان دهد».

به موارد فوق این واقعیات را هم اضافه کنید که «قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام آژانس»، «فعال کردن سرویس‌های اطلاعاتی صهیونیستی»، «ترور شهید صیادخدایی»، «خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای»، «وضع تحریم‌های جدید علیه کشورمان در حوزه پتروشیمی»، «دزدی محموله نفتکش ایران در آب‌های یونان»، «اعلام جایزه برای کسب اطلاعات درباره سپاه» و... بخشی از اقدامات خبیثانه آمریکا و همپالگان اروپایی‌اش علیه جمهوری اسلامی ایران در یکی دو ماه اخیر بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۱۱
چاقو کشی برای قتل سلمان رشدی به نفع امریکا شد هرچند که امریکا عاشق سلمان رشدی نیست ولی باعث شد بهانه لازم برای تدابیر جدید بدست بیاید
کیهان بس کن ... بیدار شو
به نقل از‏ روزنامه کیهان! بنده قصد داشتم مقاله رو بخونم اما تا همین جا کافی بود.
امیدوارم این برجام هرچه زودتر تمام شود و دوست دارم مراسم آتش زدن آن از تلویزیون پخش شود.
بس کنید دیگه آقا این تخیلات ذهنی شماست ولمون کنید مردم دیگه بیشتر از این تحمل هیچ تحریمی را ندارد شما مگه تخصص دارید تو هر زمینه دخالت می کنی تابناک
دنبال قاتل بروسلی نگردید مردم درتنگنا هستن شما داری شعر میگی شکم خودتون سیره مردم بدبخت چیکار باید بکنن
مرگ برامریکاو اورپا دورغگو
مذاکره بی مذاکره مرگ برآمریکا واذانبش
توروخدا بس کنین. اگه میتونین توافق کنین. اگه هم قصد توافق ندارین برای همیشه تمامش کنین.
با این اقتصاد بیمار ایران هر بار که صحبت مذاکرات میشه وبه نتیجه نمیرسه ی شوک مجدد به اقتصاد وارد میشه وهر روز تورم بیشتر وبیشتر میشه. همه مردم رو بیچاره کردین با این سیاستمداری وکشورداریتون.
توافق برجام اشتباه بزرگ ایران است از npt خارج بشین جواب تحریمه
اصلا توافقی صورت نگیره راضی میشوید
صف نانوایی ها را نبینید؟
گرانی حاصل از عمل کردتان را نمیبینید؟
مردم بدبخت وکشاورز وکارگر و...نمیبینید؟
اخه همه ایران وایرانی حقوق بگیر نیستند ه باج حقوق بدهید تا سکوت کنند؟
باج وام بانکی هم با اوضاع ضامن و.... جواب نداد وبه این صورت جواب نمی دهد.گفتن از ما .نشنیدن از شما
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی