بازدید 31194

چگونه برفک یخچال را از بین ببریم؟

یکی از مشکلات رایج یخچال‌ها، به خصوص یخچال های قدیمی برفک زدن است. شاید برای شما هم این سوال به وجود آمده باشد که یخچال چرا برفک می‌زند و چگونه می‌توان برفک یخچال را از بین برد؟
کد خبر: ۱۱۳۴۴۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴ 11 August 2022

به گزارش تابناک، بی‌توجهی به برفک زدن یخچال منجر به کاهش راندمان موتور، افت قدرت خنک کنندگی و در نهایت خرابی دستگاه خواهد شد.

در این مطلب ابتدا دلایل مختلف برفک زدن یخچال را بررسی خواهیم کرد و در ادامه راه‌های از بین بردن برفک یخچال را به صورت کامل آموزش خواهیم داد.

قبل از اینکه به مهم‌ترین دلایل برفک زدن یخچال بپردازیم، ابتدا باید بگوییم که برفک یخچال چگونه تشکیل می‌شود؟

هوای فضای درون یخچال، بسیار خنک بوده و دمای پایینی دارد. این هوای خنک باید به‌طور مرتب، در قفسه‌ها و قسمت‌های گوناگون یخچال در گردش باشد. هنگامی که هوای خنک درون یخچال با هوای گرم و مرطوب بیرون برخورد می‌کند، در نقطه برخورد آن‌ها برفک ایجاد می‌شود. روش‌های مختلفی که موجب ورود هوای گرم به داخل یخچال می‌شود، از مهم‌‌ترین دلایل برفک زدن یخچال به حساب می‌آید.

۱. پوسیده شدن درِ یخچال
نوار یا لاستیک دور در یخچال وظیفه دارد مانع از ورود هوای گرم به یخچال و خروج هوای سرد از درون آن شود. با خرابی یا پوسیدگی این لاستیک، درب یخچال درست بسته نشده و هوای گرم به محیط یخچال وارد شده و دستگاه برفک می‌زند. باز و بسته کردن بیش از حد و یا محکم بستن درب یخچال، بعد از مدتی باعث خرابی لاستیک دور درب خواهد شد.

۲. نامناسب بودن مکان یخچال
ساده‌ترین علت برفک زدن یخچال، به مکان قرارگیری آن بر می‌گردد. اگر یخچال در کنار وسایل گرمایشی مانند سماور و اجاق گاز قرار بگیرد، با هر بار استفاده مقدار زیادی گرما و هوای مرطوب به فضای آن وارد و باعث ایجاد برفک می‌شود.

۳. مستهلک شدن بدنه دستگاه
گاهی اوقات این مستهلک شدن بدنه دستگاه است که باعث ایجاد برفک می‌شود. ضربه خوردن در هنگام جابه‌جایی و یا رطوبت زیاد محیط، می‌تواند باعث پوسیدگی و آسیب به بدنه دستگاه شود.

۴. معیوب شدن ترموستات
ترموستات، وظیفه ثابت نگه داشتن دمای محیط درونی یخچال را بر عهده دارد. خرابی ترموستات، باعث برهم خوردن تعادل دما و افزایش سرمای بیش از حد استاندارد یخچال و برفک زدن آن می‌شود. ترموستات از قطعات مهم یخچال محسوب شده و باید توسط سرویسکار ماهر عیب‌یابی و رفع ایراد شود.

علت برفک زدن بخش‌های مختلف یخچال چیست؟
برای پیدا کردن مناسب‌ترین راهکار از بین بردن برفک یخچال، ابتدا باید علت برفک زدن در بخش‌های مختلف دستگاه را ریشه یابی کرد.

برفک زدن در اطراف و کناره‌های درب یخچال فریزر، به معنای درست بسته نشدن کشو و یا پوسیدگی لاستیک دور درب است.
وجود برفک زیاد در تمام بخش‌های یخچال فریزر، به معنای باز ماندن درب یخچال برای مدت زمان طولانی است.
برفک کم در تمام قسمت‌های یخچال به این معناست که دمای دستگاه بیش از حد استاندارد پایین بوده است.
وجود برفک در قسمت عقبی یخچال، یعنی مکانی که سیم پیچ‌های اواپراتور قرار گرفته‌اند خبر از وجود مشکل در پروسه یخ زدایی دستگاه می‌دهد و این احتمال وجود دارد که دیفراست معیوب شده باشد.
با دانستن علت برفک زدن بخش‌های مختلف یخچال، می‌توانید مشکل را عیب یابی و آن را برطرف کنید.

آشنایی با عملکرد یخچال‌های نوفراست یا بدون برفک
به دلیل رطوبت حاصل از مواد غذایی و سرما، برفک زدن یخچال امری طبیعی و اجتناب ناپذیر است. در گذشته برای از بین بردن برفک، یخچال را از برق کشیده و بعد از خارج کردن مواد غذایی منتظر آب شدن برفک می‌شدند. اما با پیشرفت صنعت یخچال سازی و به کارگیری سیستم یخ زدایی در یخچال‌های نوفراست، می‌توان به سرعت و بدون زحمت برفک‌های تشکیل شده را از بین برد.

در این یخچال‌ها، کویل اواپراتور در بخش انتهایی یخچال فریزر قرار گرفته و با روکش پوشیده شده‌اند. هوای سرد نیز، توسط فن به درون کابین می‌رود. طی این پروسه نیز رطوبت درون یخچال روی کویل‌های اواپراتور نشسته و سرد شده و یخ می‌زند. اما المنت نصب شده کنار این کویل‌ها، با دستور برد الکترونیکی، این برفک‌ها را آب می‌کند. برفک آب شده، از مسیر تخلیه به سمت کمپرسور رفته و با گرمای آن تبخیر شده و باعث خنک شدن این قطعه می‌شود. در حال حاضر تمامی مدل‌های جدید یخچال مانند ساید بای ساید ال جی، سامسونگ و بسیاری از برند‌های ایرانی مانند امرسان، یخچال‌های نوفراست یا بدون برفک تولید می‌کنند. یخچال‌های نوفراست یا بدون برفک، با کمک المنت برفک‌های روی اواپراتور را آب می‌کنند.

آیا یخچال بدون برفک هم برفک می‌زند؟
در سیستم یخ زدایی یخچال نوفراست، برفک‌ها به طور اتوماتیک آب شده و نیازی به خاموش کردن یخچال برای طولانی مدت نیست. این پروسه با کمک المنت، برد الکترونیکی و کندانسور به درستی انجام می‌شود، پس طبیعی است که با خرابی هر یک از این قطعات، یخچال بدون برفک هم برفک بزند. به عبارت دیگر با از کار افتادن این قطعه‌ها، حجم برفک کویل اواپراتور به مرور افزایش و قدرت خنک کنندگی دستگاه هم کاهش می‌یابد.

یخ زدگی و برفک زدن در یخچال نوفراست، اغلب در محصولات برند سامسونگ دیده می‌شود. برفک زدن یخچال ساید سامسونگ، خبر از خرابی قطعات مهم آن می‌دهد.

 

برای بالا بردن راندمان و جلوگیری از خرابی قطعات، باید برفک یخچال‌ های دیفراست را سریع از بین برد. برای از بین بردن برفک یخچال قدیمی، باید به صورت دستی اقدام کرده و یک برنامه مشخص داشته باشید. حجم برفک را نیز در نظر بگیرید، اگر لایه‌های یخ در زمان کمتری ضخیم شده‌اند، باید پروسه از بین بردن برفک را جلو بیاندازید.

با آب کردن برفک یخچال، دمای دستگاه نیز به حالت استاندارد برمی‌گردد. زیرا برفک ضخیم، مانع از کارکرد درست ترموستات برای تنظیم دما شده و اجازه نمی‌دهد دستگاه درجه مشخصی داشته باشد.
با از بین بردن برفک، فضای بیشتری برای نگهداری مواد غذایی خواهید داشت.
برفک می‌تواند بوی بدی در یخچال ایجاد کند، بنابراین آب کردن آن باعث از بین رفتن بوی نامطبوع نیز خواهد شد.

چگونه برفک یخچال را سریع از بین ببریم؟
اگر می‌بینید که یخچال، با لایه ضخیمی از برفک پر شده و دیگر فضایی برای ذخیره مواد غذایی ندارید وقت آن رسیده که، برای از بین بردن برفک یخچال اقدام کنید.

۱. وسایل مورد نیاز را فراهم کنید!
برای برفک زدایی از یخچال فریزر، باید قفسه‌ها و کشو‌ها را بیرون بیاورید. پس از قبل روی زمین روزنامه یا پارچه‌ای بزرگ بیاندازید، تا کشو‌های بیرون آورده شده را روی آن قرار دهید.

برای خشک کردن نقاط مختلف یخچال، به چند دستمال تمیز هم نیاز پیدا می‌کنید. یک سینی بزرگ یا جعبه مخصوص نگهداری یخ تهیه کنید، تا موادغذایی را از یخچال به آن منتقل کنید.

۲. خاموش کردن یخچال فراموش نشود
فراموش نکنید که ابتدا باید یخچال را خاموش کنید، تا تمام یخ‌ها و برفک درون آن به شکل طبیعی آب شود. این پروسه کمی زمان‌بر است، اما بهتر از انجام کار‌هایی مانند گرفتن سشوار روی یخ است که می‌تواند به قطعات دستگاه آسیب بزند. آب کردن برفک یخچال با وسایلی مانند سشوار و یا حتی آب جوش به قطعات دستگاه آسیب خواهد زد.

۳. تمام این نکات را در نظر بگیرید
طی آب شدن برفک‌ها، کف آشپزخانه کمی خیس خواهد شد. بهتر است برای پیشگیری از این مشکل، تعداد زیادی حوله یا پارچه ضخیم کناره‌های یخچال قرار دهید. برای جدا کردن برفک‌های باقی مانده روی یخچال، هرگز از چاقو و سایر وسایل تیز استفاده نکنید. یک کاردک پلاستیکی می‌تواند کمک خوبی باشد. بعد از تمیز کردن برفک، بهتر است درون و بیرون یخچال را با آب گرم و مواد شوینده تمیز کنید. با این کار لکه‌ها و تکه‌های جا مانده مواد غذایی، از یخچال پاک شده و دیگر خبری هم از بوی بد دستگاه نخواهد بود.

شستن قفسه‌ها و کشو‌ها را فراموش نکنید. سپس با یک دستمال تمیز رطوبت درون یخچال و قفسه‌ها را بگیرید. بعد از قرار دادن کشو‌ها در مکان مخصوص خود، مواد غذایی را هم درون آن‌ها گذاشته و یخچال را به برق زده و روشن کنید.


کشو و قفسه‌های یخچال را بیش از ظرفیت مجاز از مواد غذایی پر نکنید، تا به موتور فشاری وارد نشود.
در هنگام نصب یخچال، آن را در حدود ۱۰ سانتی متر از دیوار فاصله دهید.
به طور طبیعی، برای برفک زدایی یخچال باید هر چند ماه یکبار اقدام کنید. اما اگر مجبورید این کار را ماهی یکبار و یا حتی هر دو هفته یکبار انجام دهید، باید برای تعمیر دستگاه اقدام کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان