بازدید 6225

خطر افزایش نزدیک بینی در کودکان

عضو هیات مدیره انجمن اپتومتری ایران نسبت به افزایش نزدیک بینی در کودکان و نوجوانان به دلیل کم تحرکی، خانه نشینی و استفاده زیاد از وسایل رایانه‌ای هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۳۳۲۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵ 04 August 2022

به گزارش «تابناک»، مسعود نقدی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: نزدیک بینی از شایع‌ترین عیوب انکساری چشم بوده و کم تحرکی در فضای بسته داخل خانه و استفاده از وسایل رایانه ای مانند موبایل و تبلت در کودکان و نوجوانان باعث افزایش شیوع این عارضه شده است.

وی خاطرنشان کرد: نزدیک بینی از اختلالات چشمی شناخته شده که در آن فرد قادر به تمرکز و دیدن واضح اجسام دور نیست، این عارضه نوع نقص انکساری است، به این معنی که در آن چشم به درستی قادر به خم کردن یا شکستن نور نیست و نوری را که وارد آن می شود به درستی متمرکز نمی کند، به همین دلیل تصاویر دور مبهم و ناواضح به نظر می رسند.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت نیز اعلام کرده که تا سال ۲۰۵۰، ۵۰ درصد افراد دچار نزدیک بینی می شوند، اظهار داشت: نزدیک‌بینی یک بیماری نیست، بلکه یک عارضه است. این افراد به وضوح قادر به دیدن اشیاء نزدیک هستند، در حالی که اشیاء در فواصل دورتر تار به نظر می‌رسند. این مشکل با عینک، لنزهای تماسی یا جراحی قابل اصلاح است.

نقدی تصریح کرد: با استفاده از عینک یا لنزهای تماسی و در بعضی موارد با عمل جراحی انکساری اصلاح می‌شود. نزدیک بینی بالا ممکن است در آینده، خطر ابتلا به شرایط بینایی جدی‌تر مانند آب مروارید، شبکیه جدا شده و گلوکوم را افزایش دهد، عوارض نزدیک بینی بالا بدون درمان، نابینایی بوده، بنابراین معاینات منظم چشم کودکان بسیار مهم است.

وی ادامه داد: نزدیک بینی با نگاه کردن بیش از حد به تلویزیون، مانیتور و غیره رخ می دهد و این باعث می شود که اشعه های نور در یک نقطه در مقابل شبکیه نسبت به قدرت تمرکز قرنیه و لنز چشم و نه به طور مستقیم بر روی سطح آن تمرکز کند. در برخی موارد نزدیک بینی ممکن است توسط لنز بیش از حد منحنی برای چشم اتفاق بیفتد، نزدیک بینی با ترکیبی از این عوامل بوجود می آید.

این اپتومتریست تاکید کرد: برای پیشگیری از نزدیک بینی لازم است افراد بویژه کودکان و نوجوانان یک ساعت در روز را در فضای باز و بدور از محیط خانه بگذارنند و تحرک فیزیکی کافی را داشته باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر