بازدید 11248
یک کارشناس امور گمرکی مطرح کرد:

اختلال سیستم گمرک یکی از معضلات کارآفرینان است

کد خبر: ۱۱۳۱۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۶ 25 July 2022

بخش وسیعی از فعالیت صادرات و واردات کارآفرینان و صاحبان صنایع ایرانی به حوزه گمرک و امور گمرکی برمی‌گردد اما به نظر می‌آید فرآیند و روند کارهای سیستمی گمرک ایران نیازمند اصلاحات جدی است.

به گزارش تابناک اقتصادی؛ علی‌رضا فولادی کارشناس امور گمرکی با اشاره به برخی مشکلاتی که خود دراین زمینه تجربه کرده‌است، از ضرورت اصلاح و تغییراتی اساسی در این سیستم سخن می‌گوید.

وی در پاسخ به این پرسش که اصلی‌ترین مسئله کارآفرینان و صاحبان صنایع ایرانی در حوزه گمرک را چه می‌دانید؟ می‌گوید: درباره مسائل کارآفرینان ایرانی تجربه نشان داده که هر کاری به صورت تشکلی پیگیری ‌شود بهتر نتیجه می‌گیرد. تجربه ما هم نشان می‌دهد که هر پیگیری تشکلی و گروهی در این زمینه نتیجه بیشتر و بهتری دارد.

وی درباره مسائل اصلی حوزه گمرکی هم می‌گوید: تولیدکنندگان و کارآفرینان مسائل و مشکلات خود را دارند که البته در هر حوزه این مشکلات خاص و تخصصی است. در حوزه تخصصی من، که بیشتر مرتبط با گمرک است مسئله این است که الان یک سیستمی طراحی شده که شما از زمانی که بخواهید ثبت‌ سفارش کنید تا بخواهید کارها پیش برود و کالا وارد شود، سیستم با هم هماهنگ است اما این سیستم بدون درنظر گرفتن برخی مشکلات طراحی شده‌است؛ این سیستم امکان اصلاح ندارد. مثلا یک کالا ۶۲ تن وزن دارد و اپراتور اشتباه ۶۲ هزار تن ثبت می‌کند که مراحل براین اساس پیش می‌رود و در سیستم بانکی من بدهکار می‌شوم.

وی در توضیح این مسئله و شیوه اصلاح آن هم می‌گوید: مسئله به این صورت است که به عنوان مثال بار من عدد ایکس هست اما اپراتور عدد زد را در سیستم وارد کرده و سیستم بانکی براساس آن نوشتهِ اشتباه با من برخورد می‌کند. به‌عبارت دیگر پیش‌بینی اشتباهاتی که سهوا پیش می‌آید در این سیستم وجود ندارد. پس یکی از ایرادهای اساسی در حوزه کاری من الان همین سیستم طراحی‌شده است که در برخی موارد به دلیل اشتباه یک اپراتور ما را بدهکار می‌کند. بحث این است که این سیستم در شرایط کنونی امکان اصلاح به‌موقع و دقیق ندارد؛ بالاخره خطاهای شخصی همیشه است اما مهم طراحی سیستمی است که بشود ایرادها را به موقع برطرف کرد، ضروری و مهم است.

اما آیا تاکنون کارآفرینان و نمایندگان آن‌ها در حوزه امور گمرکی این مسئله را به مسئولان اطلاع داده‌اند و پیگیری در این زمینه انجام شده است؟ فولادی در پاسخ به این پرسش هم می‌گوید: بله این مسئله به مسئولان گمرک اطلاع داده شده و وعده پیگری و اصلاح دادند اما هنوز تغییری ایجاد نشده‌است. حتما متخصصان براساس رویکردی و برای کنترل ارز این سیستم را طراحی کردند اما حتما نیاز به اصلاح دارد. فعلا معضل بزرگ همین سیستم، قطع و وصل مداوم سیستم و نبود امکان اصلاح آن است.

این کارشناس امور گمرکی درباره دیگر آثار دیگر این موضوع هم در پایان اضافه می‌کند: شما وقتی کالایی را وارد می‌کنید تا زمانی که وارد سیستم نشود کالای شما در کانتینر می‌ماند که هزنیه فراوانی برای کارآفرین دربرخواهد داشت چراکه این هزینه هیچ‌جا ثبت نمی‌شود و حتی در هزینه اولیه هم ثبت نمی‌شود. پس همین یک موضوع ساده چندین آثار سوء با خود به همراه دارد و اصلاح آن کمک مهمی به کارآفرینان است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل