بازدید 7356
تجربه شیرین معامله در دیوار با گزارش رفتارهای مخرب از سوی کاربران

ارتقای کیفی «دیوار» با مشارکت کاربران

کد خبر: ۱۱۳۱۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳ 25 July 2022

ارتقای کیفی «دیوار» با مشارکت کاربران

کسب‌و‌کارها، فیزیکی یا مجازی باید براساس قوانین و بدون رفتارهای مخربی که به ضرر خریداران و کاربران نهایی است، فعالیت کنند؛ بنابراین در هر دو محیط کسب و کار سنتی و مجازی، هر کاسبی از قواعد تخطی کند، باید به ناظران گزارش شود تا با آنها برخورد شود. البته باید گفت در محیط و کسب‌و‌کار سنتی و فیزیکی، معمولا برقراری ارتباط فیزیکی و رو‌در‌رو است و امکان دستگیری امکان‌پذیرتر است ولی با رشد روز افزون فناوری در کشور و دیجیتالی شدن کسب‌و‌کار به‌خصوص فعالیت رو به افزایش کسب‌و‌کارها روی پلتفرم‌ها ، کلاهبرداری اینترنتی و نقض قوانین کسب‌و‌کاری برخلاف قوانین و قواعد کشور و به‌خصوص رفتارهای مخرب بیشتر شده و این به ضرر کاربران نهایی پلتفرم‌ها و حتی خود پلتفرم‌هاست به‌خصوص که برخلاف کسب‌و‌کارهای سنتی ، برقراری ارتباط دیگر رودر‌رو نیست و کارها غیرحضوری صورت می‌گیرد از این رو با اینکه در پلتفرم‌های کسب‌و‌کاری، صاحبان پلتفرم‌ها تلاش می‌کنند به روش‌های مختلف مانند استفاده از ربات یا ناظر انسانی برای یافتن تخلفات خلاف قوانین کشور و کلاهبرداری‌ها، آگهی‌های تکراری، ناموجود و غیرواقعی محتوای آگهی و ... ولی حجم بالای فعالیت کاربران کسب‌و‌کاری روی برخی پلتفرم‌ها مانند دیوار کار نظارت بر رفتارهای مخرب را سخت و دشوار می‌کند و نیاز به مشارکت کاربران خود دارد.

نظارت بر ۲۱ میلیون آگهی‌گذار

از میان بیش از ۵۳ میلیون کاربری که اپلیکیشن پلتفرم دیوار را نصب کرده‌اند، بیش از ۲۳ میلیون با اپلیکیشن این پلتفرم کار می‌کنند و فعالند و بیش از ۲۱ میلیون کاربر نیز آگهی‌گذارند. این حجم زیاد کاربر و آگهی‌گذار نشان می‌دهد هر چقدر هم پلتفرم بخواهد مانع از گزارش‌های کلاهبرداری و خلاف قوانین کشور و حتی خلاف منافع کل آگهی‌گذارها باشد، بحث نظارت دشوار است؛ بنابراین به همکاری و همیاری کاربران خود نیاز دارد تا به ناظران پلتفرم گزارش دهند.

ارتقای کیفی «دیوار» با مشارکت کاربران

اما میزان گزارش‌دهی کاربران در این پلتفرم چقدر است؟ طبق گزارش‌ها در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۹۶ میلیون آگهی (آگهی‌های تازه‌ ارسال‌‌ شده یا آگهی‌های ویرایش‌‌ شده) بررسی شده‌است که ۷۶ درصد از بررسی‌ها منجر به پذیرفته ‌شدن آگهی و ۲۴ درصد منجر به رد شدن آن شده‌است؛ این در حالی است که نرخ رد آگهی در سال ۱۳۹۹، ۱۸ درصد بوده است. افزایش نرخ رد آگهی در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال ۱۳۹۹، به دلیل مقابله جدی دیوار با آگهی‌های جعلی یا تکراری است. ۴۱ درصد از بررسی آگهی‌ها توسط ربات‌‌ها انجام شده است که در سال ۱۳۹۹ این نسبت ۳۸ درصد بوده است. همچنین در سال ۱۴۰۰ مدت زمان بررسی آگهی‌ها توسط ناظر انسانی (از زمان ثبت تا انتشار) در ۵۴ درصد موارد کمتر از دو دقیقه و در ۸۶ درصد موارد کمتر از ده دقیقه است.

ارتقای کیفی «دیوار» با مشارکت کاربران

آگهی‌های مشکوک را گزارش کنید!

اما برای کاهش تخلفات کاربر آگهی‌گذار و افزایش رضایت خریداران چه اقدام‌هایی باید صورت بگیرد؟ یکی از کارهایی که باید آن را انجام دهید، گزارش‌دهی تخلفات و رفتارهای مخرب از سوی کاربران است. اما چه نوع آگهی‌هایی در فهرست آگهی‌های مخرب قرار می‌گیرد؟ و اینکه چرا بر همکاری کاربران در گزارش‌دهی تخلفات تاکید می‌شود؟ این همکاری کاربران چه پیامدهایی دارد؟

در این‌باره باید گفت که هدف از راه‌اندازی چنین پلتفرم‌هایی این است که کاربران خریدار و فروشنده بتوانند با کمترین تماس با هم ارتباط برقرار کرده و معامله کنند.اما در این میان یکی از دغدغه‌ها کاهش رفتارهای مخربی است که در پلتفرم ها مشاهده و منجر به افت کیفیت فهرست آگهی‌ها و نارضایتی خریدار در فرآیند جست‌وجوی آگهی و رسیدن به آگهی مطلوب و خرید می‌شود. بنابراین نیاز به گزارش‌دهی است.

آگهی‌های مخرب به چند دسته تقسیم می‌شود.

۱. اولین آگهی مخرب «آگهی‌های تکراری و اسپم» هستند. آگهی‌هایی که محتوای ظاهری یا باطنی تکراری دارند و کاربر از طریق چند آگهی به یک کالا/خدمت می‌رسد و فرایند پرداخت در دیوار را دور می‌زند که به این دسته از کاربرها هم اسپمر می‌گویند.

۲. دومین مدل آگهی مخرب، آگهی‌های ناموجودند. آگهی‌هایی که مورد آنها فروش رفته یا آگهی‌گذار از فروش منصرف شده یا اینکه آگهی‌گذار دیگر پاسخگو نیست در دسته بندی آگهی‌های ناموجود قرار می گیرد. کاربر وقتی در حال جست‌وجو برای خرید و فروش است می‌تواند این دسته از آگهی‌ها را گزارش دهد.

۳. سومین دسته از آگهی‌های مخرب را هم آگهی‌های غیرواقعی (فیک) تشکیل می‌دهد. در این دسته از آگهی‌ها، آگهی‌گذار یک کالای به‌ظاهر جذاب با قیمت مناسب با هدف جذب مشتری و دریافت تماس بیشتر در پلتفرم دیوار منتشر می‌کند و بعد از آن تخلفی که صورت می‌گیرد این است که اغلب آگهی‌گذار با معرفی گزینه دیگری، تلاش می‌کند بیننده آگهی را به خریدار تبدیل کند.

گزارش بر‌اساس مسئولیت اجتماعی

پلتفرم دیوار به دنبال ارتباط کیفیت و گزارش محتواست و در راستای کاهش این رفتارهای مخرب یک سری اقدام های محصولی- فنی در دیوار در حال انجام است که یکی از راه‌هایی که می‌تواند در کاهش رفتارهای مخرب کمک کند، گزارش کردن آگهی‌ها از سوی کاربرهاست. به این‌صورت که اگر کاربر هر کدام از رفتارهای مخرب و هر مورد مشکل دیگری در محتوای آگهی را مشاهده کرد، می‌تواند از طریق لینک «ثبت تخلف و مشکل آگهی» که در صفحه آگهی قرار دارد به تیم پشتیبانی گزارش دهد.

ارتقای کیفی «دیوار» با مشارکت کاربران

ممکن است برخی افراد چه در کسب‌وکارهای سنتی و فیزیکی و چه در کسب‌وکارهای مجازی، وقتی تخلفی را می‌بینند از کنار آن به راحتی عبور می‌کنند با این تصور که به گزارش‌ها ترتیب اثری داده نمی‌شود. در حالی‌که پلتفرم بزرگی مانند دیوار با اینکه از طریق ربات‌ها و ناظران نیروی انسانی خود تخلفات را شناسایی و از انتشار آنها جلوگیری می‌کند ولی به همکاری کاربران خود نیز برای گزارش رفتارهای مخرب نیاز دارد، زیرا هدف حفظ کیفیت است و این جز با مشارکت کاربرها میسر نمی‌شود.

نباید فراموش کرد که رد آگهی‌های تکراری، ناموجود و غیرواقعی، تجربه بهتری را برای همه کاربران در خرید‌و‌فروش، معامله، استخدام و سفارش خدمات، خلق می‌کند. بنابراین بهتر است همه ما بر اساس مسئولیت اجتماعی که داریم، بعد از مشاهده هر رفتار مخرب در زمینه آگهی را نادیده نگرفته و به بخش گزارش ثبت تخلف و مشکل آگهی رفته و یکی از گزینه های کلاهبرداری، نقض قانون یا وقوع جرم، محتوای آگهی، مشکلات با صاحب آگهی و یا سایر را تیک زده و به تیم دیوار ارسال کنیم تا شاهد محیطی کیفی‌تر برای خرید‌وفروش بوده، اطمینان داشته باشیم که تمام گزارش‌ها بررسی می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان