بازدید 11231
دو راهکار برای این دردسر پرسابقه

هزینه‌ لغو مجوزهای تئاتر و کنسرت بیش از هزینه عدم صدور مجوز

وقتی مجوزی برای کنسرت یا تئاتری صادر نمی‌شود، بخشی از هزینه‌ها و دستمزدها برای تمرین اعضای گروه، اجاره سالن، تبلیغات و... پرداخت نمی‌شود و ریسک تولید به شدت کاهش می‌یابد؛ اما وقتی مجوزی داده می‌شود و این مجوز در نهایت لغو یا اجرایش معلق می‌شود، عملاً این هزینه‌ها در شرایط اقتصادی کنونی انجام و برنامه نیز لغو شده است؛ اتفاقاتی که خسارات معنادارای برای تهیه کنندگان دارد.
کد خبر: ۱۱۳۱۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵ 23 July 2022

هزینه‌ لغو مجوزهای تئاتر و کنسرت بیش از هزینه عدم صدور مجوز

پس از لغو مجوز شماری از تئاترها، لغو مجوز برخی کنسرت‌ها نیز تکراری شده و علاوه بر آنکه نظام تصمیم گیری برای صدور مجوز برای این برنامه‌های فرهنگی را به چالش کشیده، امنیت سرمایه گذاری در این جنس فعالیت‌ها نیز مباحث جدی را پیش کشیده است؛ دغدغه‌هایی که دو راهکار عملیاتی عمده برای رفع آنها وجود دارد تا دست‌کم امنیت سرمایه گذاری در این عرصه‌ها فراهم شود.

به گزارش «تابناک»؛ در ماه‌های اخیر، شماری از تئاترها قبل و به خصوص حین اجرا لغو مجوز و یا متوقف و مجدداً مشمول اصلاحیه شده است. برخی از این تئاترها متهم به عدم رعایت ممیزی شده‌اند؛ اما متولیان این تئاترها چیز دیگری گفته‌اند. این اتفاق اخیراً در حوزه موسیقی نیز رخ داده و برخی کنسرت‌ها با وجود برخی از مجوزها، با تصمیماتی در مواردی حتی در سطح استان‌ها گرفته و لغو شده و حتی یکی از استان‌ها اعلام کرده تا اطلاع ثانوی همه کنسرت‌ها لغو گشته است.

این وضعیت قاعدتاً هم واکنش‌های تند فعالین تئاتر و موسیقی را در پی دارد و هم واکنش مخاطبان این رویدادها که برای حضور در این برنامه‌ها بلیت تهیه و برنامه ریزی کرده بودند. از این منظر، لغو مکرر رویدادهای نمایشی و موسیقیایی به چهره فرهنگی دولت ثلمه وارد می‌کند؛ موقعیتی که محدود به این دولت نبوده و در دولت‌های پیشین نیز شاهد چنین تحرکاتی بودیم که تبعات ضدتبلیغی قابل ملاحظه‌ای برای دولت پیشین نیز داشت. 

در گذشته تصور می‌شد، صرفاً انگیزه‌های سیاسی پشت لغو رویدادهای هنری در دولت پیشین است؛ اما تکرار همان اتفاقات در دولت کنونی، چنین گزاره‌ای را به چالش کشیده و به نظر می‌رسد، دامنه‌ متنوعی از انگیزه‌ها و نحله‌های فکری در پس چنین اتفاقاتی است که می‌تواند اقتدار حکمرانی دولت را با چالش‌هایی مواجه کند؛ بنابراین باید برای آن فکری اساسی کرد تا هم هنرمندان و هم مخاطبان بتوانند روی قطعیت مجوزهای صادره حساب باز کنند.

یکی از ساده‌ترین روش‌ها که شاید از وضعیت کنونی بهتر باشد، صدور مجوز صرفاً برای تئاترها و کنسرت‌هایی است که هیچ مانعی برای برپایی آنها از سوی متولیان قابل تصور نیست و ایستادگی پای این مجوزهاست. شاید این رویکرد از سوی برخی خودکشی پیش از قتل تعبیر شود؛ اما واقعیت این است که هزینه لغو مجوزهای تئاتر و کنسرت بیش از هزینه عدم صدور مجوز است و این در بعد اقتصادی پررنگ‌تر است.

وقتی مجوزی برای کنسرت یا تئاتری صادر نمی‌شود، بخشی از هزینه‌ها و دستمزدها برای تمرین اعضای گروه، اجاره سالن، تبلیغات و... پرداخت نمی‌شود و ریسک تولید به شدت کاهش می‌یابد؛ اما وقتی مجوزی داده و در نهایت لغو یا اجرایش معلق می‌شود، عملاً این هزینه‌ها در شرایط اقتصادی کنونی انجام گرفته و برنامه نیز لغو شده است؛ اتفاقاتی که خسارات معنادارای برای تهیه کنندگان دارد و ممکن است برخی از آنها را از تداوم سرمایه گذاری در این عرصه‌ها بازدارد.

بنابراین از منظر اقتصادی و در راستای حفظ امنیت سرمایه گذاری در عرصه‌های فرهنگی و هنری، یا باید چنین رویکردی را در پیش گرفت و مجوزهای صادره ـ ولو با رویکرد محتاطانه ـ به هیچ عنوان لغو یا معلق نشود و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از محل صندوق اعتباری هنری یا دیگر محل‌های قابل تعریف، ردیفی را برای جبران خسارت لغو رویدادها و محصولات فرهنگی که مجوز آنها صادر شده، در نظر بگیرد و بدین ترتیب دست‌کم امنیت اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر تضمین شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۷
چرا مجوز داده نشود؟ چرا لغو شود؟؟؟؟ چرا مردم ایران حق ندارند یک زندگی عادی مثل بسیاری از مردم دنیا داشته باشند؟ چرا یک اقلیت متحجر به خود حق می دهد برای ۸۵ میلیون ایرانی تعیین تکلیف کند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
مثلا راهکار ارائه دادی تابناک؟!!! از این ببعد مجوز ندهند؟!!!!ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
چون به قول جواد ظریف مردم ایران خودشون انتخاب کردن که اینطوری زندگی کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
همه کشورها تضاد منافع را دارند ولی باید به سمت سود مردم و آسایش بیشتر مردم گام برداشت
مسلما عمدیه. می‌خوان تو این حوزه هم تولیدکننده‌ی داخلی رو ورشکست کنن تا مملکت تو فرهنگ هم وابسته به بیگانه بشه و بتونن با دلالی خودشون پول دربیارن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
صاحبان تورهای مسافرتی خارج از کشور منافع می برند
تضاد منافع است
همان کسانیکه که اعتقادی به ایرانی بودن خود ندارند وفکر میکنند همه بایستی نظرات انهارا قبول کنند وبقیه هیچی نمی فهمند انها کوروش داریوش را قبول ندارند بعد میخواهید موسیقی را قبول داشته باشند
اگه مجوزی صادر میشه باید مقامات قضایی هم روی اون محکم بایستند! نه اینکه به چند نفر فشار لباس شخصی ها, این میدان داده شود و بیایند با مجوزهای قانونی ساز مخالف بزنن. داریم به کجا می ریم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
دقیقاً. اگر باید برویم از گروههای فشار مجوز بگیریم صادقانه اعلام کنید تا وقتمون تلف نشه.
بابا بعد از ۴۳سال هنوز نمی دانید چه می خواهید ؟!! چرا دست از سر مردم بر نمیدارید ؟! مثل بختک روی دوش این ملت سوار شدید وپایین هم نمی آیید !!
عاقا من میگم بیاین همه مون رو زندانی کنین راحت بشید دیگه زندانی باشیم از گشت ارشاد و لغو کنسرت و گرونی این ها هم کسی شکایت نمی کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۱
نکردند؟؟؟؟؟
یکی با رسم شکل بگه ما مردم ایران به چی دلخوشیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با طالبان مسابقه گذاشتید ؟ شرم آوره
عمديه ميخوان با روح و روان مردم بازي كنن
لطفاً اول مشخص کنید از چه کسی باید مجوز گرفت تا وقت مردم تلف نشود و مجوز را از کسی بگیرند که تاثیرگذار است.
متاسفانه همونطور که توی کلیپ های متعدد دیده شده اهواز بهشت هفت تیر کشا و سارقای مسلح شده و حتی برای سرقت موبایل و موتور سیکلت از اسلحه بدون کوچکترین ترسی استفاده میکنن و هیچ برخوردی نمیشه اونوقت یه کنسرت مجوز دار رو به بهانه امنیت کنسل میکنن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر