بازدید 29231

پرتاب پهپاد ایرانی از زیر دریا

دریادار ایرانی گفت : انتقادهای به حقی نیز در مورد به سطح آمدن زیردریایی برای پرتاب پهپاد و خطراتی که این عمل آن را تهدید می‌کند مطرح شد که امیردریادار ایرانی در اینجا اشاره کردند که قرار است طرحی همانند پروژه جاسک-۲ (پرتاب موشک کروز در قالب اژدر) برای پرتاب پهپاد از زیر دریا نیز تدارک و عملیاتی شود.
کد خبر: ۱۱۳۰۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸ 17 July 2022

به گزارش تابناک؛ امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران شب گذشته در برنامه تلویزیونی «صف اول» با اشاره به رونمایی ناودسته پهپادبر این نیرو اظهار داشت: ناوهای پشتیبانی رزمی و پشتیبانی یک ظرفیتی دارند که در این حوزه کسی انتظار نداشت قابل بهره برداری باشد، آن ظرفیت هم این است که می‌توان در داخل خود همین یگان‌ها همین پهپادها را حتی تا بحث تولید هم داشت، یعنی در صورت ضرورت و وسایل پروازی بدون سرنشین قطعاً در عملیات‌هایی که انجام می‌دهند ممکن است صدمه‌ای هم ببینند، اما به سرعت در همان یگان این‌ها دوباره قابل آوردن به صحنه هستند.

وی گفت: وقتی که تسلط شما صدها کیلومتر افزایش پیدا می‌کند بدون این که از تجهیزاتی که ممکن است توسط دشمن رصد شود این یک نقطه قوتی است، ما در حوزه نظامی به آن اشراف هوایی می‌گوئیم و بخشی برتری هوایی می‌گوئیم که آن صیانت و سیادت هوایی در حوزه دریا اتفاق می‌افتد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: با توجه به ظرفیت‌هایی که انواع پهپادها امروز بحمدلله در نظام مقدس ما به دست توانمند جوانان برومند، با غیرت و دلسوز برای نظام و قسم خورده به خون شهدا هست، این ظرفیت ایجاد شده و ما می‌توانیم حتی ترکیبی در حوزه دریا عملیات انجام دهیم یعنی یک دسته پروازی پهپادی را از عرشه یگان‌ها به پرواز دربیاوریم، مجموعه فرماندهی- کنترل را از یک یگان به یگان دیگری منتقل کنیم یعنی صحنه را کاملاً جا به جا کنیم و هر کدام از این پهپادها یک وظیفه‌ای را عهده دار شوند برای اجرای یک مأموریت موفق.

 


مهمان مجازی شهر پنهان پهپادهای ارتش شوید / آنچه نادیدنی است ، آن بینی ... + جزئیات و عکس ها
دریادار ایرانی گفت که به طور کلی بگوییم مفهومش این است که یک دسته پروازی بلند می‌شود از یگان‌ها، این دسته می‌تواند از یک یگان بلند شود، می‌تواند از روی چند یگان بلند شود، در نهایت این‌ها در آن محدوده‌ای که باید اجرای عملیات کنند قرار می‌گیرند هر کدامشان یک وظیفه خاصی انجام می‌دهد، منظور یکی بحث شناسایی را دنبال می‌کند، یکی دیگر آن هدایت پهپاد انهدامی را به عهده می‌گیرد و یکی دیگر شرایط محیطی را از نظر اختلال‌ها و سیگنال‌ها در اختیار قرار می‌گیرد و حتی خنثی می‌کند که آن مأموریت با موفقیت کامل انجام شود، مهم این است که برد عملیاتی که ما به عنوان تسلط عملیاتی از آن یاد می‌کنیم و بحث اشراف اطلاعاتی ما صدها بلکه تا حد هزار کیلومتر به بالاتر هم قابل دسترس است که این یک ظرفیت بسیار بسیار بی نظیری است.

وی درباره اهمیت انتقال پهپادها از خشکی به یگان‌های دریایی و شناورها گفت: امروز ناوگروه‌های ما در فاصله دو هزار کیلومتر به بالا مستقر هستند و امنیت خطوط کشتیرانی و شاهرگ اقتصادی ما را تأمین می‌کنند. حالا فرض بفرمایید یگانی که آنجاست می‌تواند یک دسته پروازی در اختیار داشته باشد که او هم بیش از هزار کیلومتر می‌تواند برد داشته باشد؛ یعنی اشراف اطلاعاتی ما، تسلط عملیاتی ما از دو هزار کیلومتر به سه هزار کیلومتر و بیشتر ارتقا پیدا می‌کند.

به گفته ایرانی این یک بحث کاملاً ساده‌ای است که می‌شود مطرح کرد، مضافاً بر اینکه ما وابستگی مان را به خشکی کم می‌کنیم، چون یک شناور که حالا مأموریت اصلی اش مثلاً پشتیبانی- رزمی یا پشتیبانی است به عنوان پایگاه محسوب می‌شود، یعنی انگار شما یک پایگاهی را از خاک جمهوری اسلامی ایران بردید در هزاران کیلومتر در عمق اقیانوس‌ها مستقر کردید، این خودش یک عمق دیگری را در اختیار دارد و کاملاً هم صحنه عملیات و همه صحنه‌ها را جا به جا می‌تواند کند و یک دست بلند نظام مقدس خواهد بود در عرصه دریاها و اقیانوس‌ها.

فرمانده نداجا اضافه کرد: البته ما نگاه اصلی‌مان و بیشتر بحث همین مقابله با تروریسم دریایی و کنترل ناامنی‌ها و حتی بحث ایمنی شناورهاست که بسیار حائز اهمیت است. به سرعت می‌توانیم در صحنه حضور پیدا کنیم، برداشت اطلاعات داشته باشیم و تصمیم‌گیری کنیم؛ یعنی به راحتی در مرکز کشور می‌توانیم در عمق سه هزار کیلومتری تصمیم‌گیری کنیم و دستور بدهیم و ابزار در اختیار ماست.

ایرانی گفت که در هنگام رونمایی از ناودسته‌های پهپادبر نیروی دریایی ارتش، ما شاهد پرتاب پهپاد از روی زیردریایی بودیم که در نوع خود، ارتقا چشمگیری به حساب می‌آید و برد و چشم و گوش زیرسطحی‌های ما را چندین برابر می‌کند. اما خب انتقادهای به حقی نیز در مورد به سطح آمدن زیردریایی برای پرتاب پهپاد و خطراتی که این عمل آن را تهدید می‌کند مطرح شد که امیردریادار ایرانی در اینجا اشاره کردند که قرار است طرحی همانند پروژه جاسک-۲ (پرتاب موشک کروز در قالب اژدر) برای پرتاب پهپاد از زیر دریا نیز تدارک و عملیاتی شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر