بازدید 38014

مجریان که ازصداوسیما می‌روند پوشششان تغییر می‌کند

نجمه جودکی، مجری سابق تلویزیون در مراسم اکران فیلم «روز ششم» پس از تعجب مجری دیگر این برنامه از نوع پوشش او، گفت که از تلویزیون رفته و راحت شده است!
کد خبر: ۱۱۲۸۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰ 06 July 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه جوان، در دنیای حرفه‌ای نمی‌توان یک مجری یا گوینده را پیدا کرد که اینگونه به مقررات اخلاقی رسانه‌ای که در آن فعالیت می‌کرده، دهن‌کجی کند، حتی اگر امروز دیگر رابطه سازمانی با آنجا نداشته باشد. سلبریتی‌زدگی حاکم بر صداوسیما باعث شده مجریان سابق این سازمان بعضاً حتی در مقام اپوزیسیون سیاسی هم ظاهر شوند و گاهی با ایراد سخنانی سیاسی ضدیت با رسانه‌ای را که آن‌ها را به شهرت رسانده علنی کنند.

تلویزیون کارخانه شهرت

از کارکردهای رسانه، به‌خصوص رسانه‌های تصویری ایجاد شهرت و شناخت عمومی است. تلویزیون را می‌توان کارخانه ایجاد شهرت دانست. محلی که افراد گمنام را به چهره‌های مشهور تبدیل می‌کند، به افراد حسن‌شهرت می‌بخشد و در مواردی هم باعث شهرت منفی می‌شود. جایگاه تلویزیون به عنوان رسانه فراگیر بیش از هفت دهه است که پابرجا مانده است. چه در ایران و چه در جهان تلویزیون با وجود فراز و نشیب‌هایی که طی کرده، هنوز اصلی‌ترین راه برای دیده شدن است. از این‌رو افرادی که جلوی دوربین تلویزیون قرار می‌گیرند یا برندهای تجاری که آگهی‌های خود را با پرداخت هزینه‌های سنگین از طریق تلویزیون پخش می‌کنند، همه می‌دانند که عاقبت حضور در تلویزیون، یعنی شهرت و مشهور شدن در بین مردم می‌تواند منافع مستقیم و جانبی داشته باشد.

یک شرکت با معرفی محصولاتش در میان مردم، فروش خود را بالا می‌برد. یک شخص با حضور در تلویزیون به عنوان مجری یا کارشناس در کنار انجام فعالیت محوله، یک «پرسنال برندیگ» کامل برای خود انجام می‌دهد.

تحقیقات جهانی نشان داده که نزدیک به ۶۰ درصد از شهرت افراد یا کالاها منوط به حضور آن‌ها در تلویزیون است و پس از آن با فاصله زیاد شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، روزنامه‌ها، رادیو، مجلات و دیگر وسایل ارتباطی قرار دارند.

شبکه‌های موفق تلویزیون و شرکت‌های گرداننده آن‌ها به خوبی از شرایط حاکم برای ایجاد شهرت و معروفیت برای کارکنان خود آگاه هستند. از این‌رو یکی از بندهای تقریباً ثابت در اصول اخلاقی این شبکه‌های تلویزیونی، جلوگیری از ایجاد تضاد منافع است. در اینجا کارمند تلویزیون متعهد می‌شود کاری را که منجر به ایجاد لطمه مادی و معنوی به رسانه می‌شود انجام ندهد. بندهای متعدد بحث تضاد منافع، یک تعهد اخلاقی و حقوقی برای فرد ایجاد می‌کند.

رفتار غیرحرفه‌ای صداوسیما

سلبریتی تلویزیونی می‌تواند شامل همه بازیگران، خوانندگان، کارشناسان، مجریان و گویندگان تلویزیون و به‌طور کلی همه هنرمندانی باشد که شهرت خود را مدیون حضور جلوی دوربین‌های تلویزیون هستند. افرادی که بدون حضور در تلویزیون یا هرگز شناخته نمی‌شدند یا شهرتشان هیچ‌گاه به حد فعلی نمی‌رسید. به‌طور خواسته یا ناخواسته، مجریان و گویندگان تلویزیون، نه تنها شهرت خود را بلکه آینده شغلی خود را هم مدیون تلویزیون هستند.

تا به حال چندین مجری و گوینده تلویزیون به واسطه شناخته شدن در قالب شبکه‌های صداوسیما به عنوان روابط‌عمومی وزارتخانه‌ها و مجموعه‌های دولتی فعال شده‌اند. برخی نیز به واسطه حضور در تلویزیون و کسب شهرت پس از کنار رفتن از صداوسیما، فعالیت‌های سیاسی یا اجتماعی را شروع کرده‌اند. شاید نبود یک تعهد اخلاقی بلندمدت باعث شده برخی از این افراد از شهرتی که به واسطه تلویزیون و صداوسیما کسب کرده‌اند به عنوان ابزاری برای خدشه وارد کردن به منافع صداوسیما استفاده کنند.

ماجرای حضور نجمه جودکی، مجری سابق تلویزیون در یک مراسم سینمایی و دیالوگی که میان وی و مجری مراسم برقرار می‌شود، نشانه‌ای از همین عدم تعهد است.

جودکی که به خاطر نوع پوششی که انتخاب کرده مورد توجه قرار گرفته است در واکنش به مجری می‌گوید: «من که از تلویزیون رفتم و راحت شدم.» وی سپس از اعلام آمادگی برای حضور در سینما خبر می‌دهد. این کلیپ کوتاه در فضای مجازی بازتاب زیادی داشته است. مجری که تمام شهرت خود را به واسطه حضور در تلویزیون به دست آورده از اینکه دیگر خود را مقید به رعایت حجاب و پوشش اسلامی و هنجار اجتماعی نمی‌داند، ابراز خوشحالی کرده و به جایی که برای او سکوی پرش بوده دهن‌کجی می‌کند.

اینکه چرا صداوسیما نتوانسته مجری خود را از میان افرادی انتخاب کند که به هنجارها مقید بوده و حتی پس از خروج از سازمان به آن احترام بگذارند، ناشی از عدم شناخت مدیران گذشته این سازمان و بویژه مدیران میانی است. حتی اگر این افراد به اصول مدیریت حرفه‌ای رسانه‌ها واقف نبودند، می‌توانستند توصیه‌هایی را که مقام معظم رهبری بیش از سه دهه پیش به مدیران صداوسیما داشتند عملی کنند.

بی‌توجهی به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب

ایشان در بازدید از صداوسیما در اردیبهشت ۱۳۷۰ می‌فرمایند: «متأسفانه در تشکیلات ما،آن نظارت قوی، آن دقت نظر، آن هوشیاری کامل و آن بی‌رودربایستی‌گری لازم وجود ندارد، لذا یک هنرمند را می‌آورند، بعد یک میکروفن به دست او می‌دهند و این مال او می‌شود؛ دیگر او تعیین‌کننده و حاکم است! لذا عناصر ناباب می‌آیند و جهتی را که عرض شد، عوض می‌کنند. به این جهت شما باید مراقب باشید و عناصر مورد اعتماد بیاورید و برای این مورد استفاده کنید.» ایشان در سال ۱۳۸۳ در دیداری که با مسئولان صداوسیما داشتند، در تذکر دیگری می‌فرمایند: «درمجموعه صداوسیما سراغ دارم که یک نفر میکروفنی در دستش هست، خیال می‌کند که صاحب میکروفن است! یعنی سلیقه خودش را برسلیقه نظام، سیاست خودش را بر سیاست نظام و فهم خودش را بر فهم نظام ترجیح می‌دهد! این غلط است.»

توصیه به انتخاب افراد درست برای اجرای برنامه تلویزیونی چقدر مورد توجه مدیران صداوسیما بوده است؟ در میان مجریان صداوسیما چند نفر هستند که به دلیل رفتارهای خارج از عرف، تصمیم‌های غلط در زندگی شخصی و سیاسی اکنون ممنوع‌التصویر شده‌اند یا در خارج از صداوسیما از اینکه دیگر لازم نیست پوشش کامل داشته باشند ابراز خرسندی می‌کنند؟! ریل‌گذاری صداسیما چه زمانی قرار است در مسیر درست قرار بگیرد که در آن افرادی را که ظرفیت شهرت ندارند به شهرتی که لایق آن نیستند، نرساند؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۵۹
انتشار یافته: ۴۰
کی می خواهید بفهمید افکار انسان با زور و اجبار تغییر نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
این افراد بعد از رفتن از صدا و سیما رفتارشان تغییر نمی کنه.همونی هستند که بودند.فقط ناچارند به خاطر نان ،نقابی که صدا و سیما مجبورشان می کنه به چهره بزنند.یعنی نقاب نفاق که به شدت در قرآن مذمت شده وووو
وقتی کاری از روی اجبار باشد و از ته دل نباشد همین می شود!بخاطر اینکه در جایی مشغول کار شوند ظاهر خود را مطابق سلیقه آقایون می چینند بعد که آمدند بیرون طوری که خودشان دلشان می خواهد انتخاب می کنند!باز اینها که خوب است ادر خصوص امثال مرجان شیخالاسلامیها و خاوریها و ... چه می گویید که با ظاهر فریبنده در راس قرار گرفتند بعد سرمایه کشور را به یغما بردند.وقتی ملاک انتخاب ظاهر شخص باشد آخرش همین می شود.
این که کلا عوض شده بخدا یکی دیگست این !!!
عجب!!!! معلوم شد مشکل مملکت ما، حجاب خانم جودکی بوده!!
با حجاب خوشگل تر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
چرا فکر می کنی که هر چیز که به ذهنت آمد را باید بگب یا بنویسی ؟
یه چیزی هست به اسم شخصیت
شخصیت حکم می کنه که در خصوص ظاهر افراد قضاوت و اظهار نظر نکنی
چند تا دوست با شخصیت پیدا کن که رفتار و افکارت تغییر کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
كلا نازه
خدا به شوورش ببخشدش
چیزی که اجباری باشه همینه دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
آخه بیسواد چی تا راجع به حجاب صحبت میشه فوری بحث اجباری و غیر اجباری رو مطرح میکنید ! تو این کشور حجاب یه امر قانویست و کسی که میخواد تو مراکز دولتی و بخصوص صدا و سیما استخدام بشه این مسئله رو میدونه حالا چهار تا آدم عوضی که مشکل روانی و شخصیتی دارند و با نفاق و دو روئی یه مدت سر مردم رو کلاه گذاشتن تظاهر به آدمیت کردن و وقتی به شهرت رسیدن یهو همه چیشون عوض شده اینا چه ربطی به اجباری بودن یا نبودن حجاب داره حمایت از این آدما یه حمایت از بی اخلاقی و دروغ و تظاهر و نفاق ....
پوشش مجری تغییر نمی کند بلکه همان مجری با لباس مبدل در صدا و سیما فعالیت می کند. کار کردن در محیطی که شما گزینه ی لباس دیگری ندارید به این معنا نیست که تمامی کارکنان به همان لباس تعهد دارند بلکه آنها با در نظر گرفتن جبر و حساسیت بالایی که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی نسبت به پوشش وجود دارد آن نوع لباس را به عنوان یکی از ابزارهای حفظ شغل خود حفظ می کند. مسئله اینجاست. اگر در صدا و سیما اجازه ی انتخاب لباس (حتی رنگ لباس) داده می شد وضعیت شاید هیچ شباهتی به آن چه امروز در آن حاکم است وجود نداشت.
دلیل ساده ای دارد و آن اینکه قاطبه مردم با محدودیتهای حکومتی مخالفند ولی گاهی بخاطر شرایط شغلی مجبور به تظاهر میشوند.
یعنی قشنگ معلومه به زور و اجبار صدا سیما و برای حفظ شغل حجاب دارن
خیلی ها شون مخصوصا برای دهن کجی به صدا و سیما این کار رو میکنن...که دم شون م گرم
عاقبت حجاب اجباری همینه !!!!
مگه فقط سلبریتی ها این رفتار را دارند نگارنده قطعاً در میان دوستان، فامیل، نزدیکان و عموم مردم (اگه چشم باز کند) موارد زیادی(اکثریت) را مشاهده می کند که همین رفتار دو گانه را دارند.
نتیجه فرهنگ زوری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
بی فرهنگی زوری نه فرهنگ زوری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
تو اصلا معنی فرهنگو میدونی چیه خوراکیه پوشیدنیه و.. ؟
اگر میخوای در این کشور باشی، دیده بشی یا رشد کنی باید خودت نباشی! باید نقش بازی کنی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
احسنت
این ها اصن خودشون می خوان که ملت دو رو باشن
نکته خیلی سختی نیست مجریانی که به تلویزیون می آیند از بطن جامعه هستند از مریخ که نیامده اند. با توجه به اینکه نگاه افکار عمومی به مقوله حجاب با نگاه سیستم حاکمیتی موجود اصلاً همخوانی ندارد این مجریان مجبور میشوند تقیه کنند و بصورت موقت هم پوشش و هم کلامشون مطابق با کد اخلاقی رسانه میلی داشته باشند اما پس از واکنش منطقی به اوضاح و احوال مملکت و ارائه نظر (ناچار) در خصوص موضوعی خاص، یا ممنوع اکار میشوند یا از رسانه بیرون می آیند و مجددا همان آش و همان کاسه قبلی. به همین سادگی دیگه نیاز به واکاوی ندارد 95درصد مردم همین نگاه را دارند اما جاکمیت نمی خواهد این موضوع را درک کند
هرچیزی باید از درون باشد هیچ کسی را به اجبار وادار به کاری نکنید چه می خواهد حجاب باشد یا .......... نتیجه اش معکوس است هنوز بعداز 42 سال هنوز با ابلاغ و بخشنامه و ...... میخواهید حجاب و عفاف را درست کنید ایمان باید در دل و قلب و روح انسان باشد نه در ظاهر و پوشش و........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
ایمان ربطی به حجاب اجباری نداره. خداوند از دل هرکس بهتر خبر داره
هرچیزی باید از درون باشد هیچ کسی را به اجبار وادار به کاری نکنید چه می خواهد حجاب باشد یا .......... نتیجه اش معکوس است هنوز بعداز 42 سال هنوز با ابلاغ و بخشنامه و ...... میخواهید حجاب و عفاف را درست کنید ایمان باید در دل و قلب و روح انسان باشد نه در ظاهر و پوشش و........
در میخانه ببستند خدایا مپسند
که در خانه تزویر و ریـا بگشایـند
این رو بسط بدید به جامعه و حجاب اجباری که مردم مجبور به رعایت اون هستند. حالا یک مجری از صدا و سیمایی که اصلا بین مردم طرفدار نداره اومده و تغییر پوشش داده، اون که مردم در میهمانی ها و اماکن خصوصی و سفرهای خارجی و شبکه های مجازی و ... چه پوششی دارند رو ندیدید؟! این نشون میده که مردم به اجبار اگه کاری رو بکنن دلیل بر این نیست که قلبا به اون کار اعتقادی داشته باشند و در اصل به اجبار هست که اون موضوع رو رعایت میکنن. مثل همین بحث حجاب اجباری در جامعه که خیلی ها بهش اعتقادی ندارن.
من همیشه این را گفته ام که , وقتی برای تصدی یک جایگاه قابل احترام شرایط ظاهری معیار میشود ,
نتیجه این میشود که کسانی که به آن معیارها اعتقادی ندارند , برای کسب آن جایگاه مجبور به تظاهر و فریب میشوند.
و همین رویه باعث شده که هر جایگاهی که محترم تر و مطلوب تر باشد , درصد آدمهای متظاهر و فریبکار در آن نسبت به دیگر جایگاه ها بیشتر است .
درصد دزدها در جایگاه های با شرایط مالی خوب بیشتر است , و قص علی هذا.
و صد البته این گزینش ها باعث افزایش فرهنگ ریا , ظاهر سازی شده ست .
مگه شما با همون لباسی که تو خونه میپوشین عروسی یا مراسم ختم میرین؟؟؟؟؟ هر کسی با توجه به محیط کارش لباس میپوشه . مهم درست پوشیدن است یعنی اینکه هر پوششی مناسب هر جایی نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
مرسی
دليلش معلومه. براي يك لقمه نان مردم را مثل برده وادار به رعايت اصولي مي كنيد كه به آن اعتقاد ندارند. وقتي از سيستم خارج شدند به هويت اصلي خود بر مي گردند.
خودتون بگید این نشونه چیست؟ انسان دوست داره زیبا دیده بشه.انسان فطرتا زیبا دوست است
چرا تعارف می کنید؟بیش از 40 سال گفتید نتیجه نگرفتید.
چرا واکاوی نمیکنید؟
چرا واقعیت دنیا و ایران را درک نمی کنید؟
مردم را آزاد بگزارید. خانواده ها بهتر مدیریت میکنند.
هر محیط و سازمانی قوانین تعریف شده خاص خودش را داره در خصوص پوشش ، شرکتها و سازمانها مخصوصا خصوصی لباس فرم مشخص و یکسانی را ممکن است برای کارکنانش تعریف کند که طبیعی هست که آنان باید از قوانین حاکم بر سازمان پیروی کنند مثل لباس بخشهای درمانی و غیره این ربطی به اجبار ندارد قانون است هیچ وقت یک پرستار به لیاس پرستاری معترض نیست و از قوانین بیمارستان پیروی میکند ، این واقعا دو رنگی و دو روی این مجریان را نشان میدهد چرا که ابتدا هویت واقعی خود را پنهان میکنند و پس از چهره شده نقاب بر میدارند .
نتیجه‌ی گزینش هیئتی می‌شه همین.
استدلال نویسنده کودکانه است؟؟؟ مثلا اینکه بگوییم پزشکان باید به روپوش سفید محل کارشان متعهد باشند و با آن تردد کنند و ارتشیان فقط باید لباس نظامی در خارج محیط کارشان بپوشند و ... اینکه بر اساس اجبار لباس پوشیده صدا و سیمای میلی را می پوشند بخاطر میلشان نیست بخاطر قوانین آنجاست و هر کسی مطابق سلیقه خودش پوشش را برای خارج محل کارش انتخاب کند امری کاملا بدیهی است... حالا شما اصرار دارید که مردم ایران و بخصوص بانوان حجاب مورد نظر ج اا را را دوست دارند تنها و تنها از طریق مراجعه به آمار و رفراندوم عمومی قابل اثبات است نه با مقالات بی سروته و ارایه آمارهای دروغین...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
اگر اینجوری باشد غواص .آتشنشان. .معدنجی ... بعد از کار بخواهند در شهر بگردند خیلی مملکت دیدنی میشود سالی 12 ماه هالویین داریم
پوشیدن پوشش مورد علاقه آقایان و رعایت حجاب طبق سلیقه ایشان عین پوشیدن لباس و پوتین سربازی موی سربازی زمان خدمت است آقایان دلشان میخواهد مملکت هم کلا عین ارتش باشد و همه مطابق مبل آنها بپوشند زندگی کنند اگر کسی را سراغ دارید که بعد از خدمت . تمام شدن زور بالای سرش کماکان به پوشیدن پوتین لباس سربازی بیدار باش خشم شب علاقه داشته باشد احتمالا علاقمندان به پوشش دستوری و حجاب اجباری را هم پیدا میکنید. آرزو بر کسی عیب نیست و آرزوی پادگان 80 میلیونی آرزوی برآورده شدنی نیست
این خانم کلا نچسبه چه با حجاب و چه بی حجاب ، چند وقت دیگه هم میره ایران اینتر نشنال پیش دوستاش، شاید یک بار به طور اتفاقی برنامه شو دیدم به مهمان تلفنیش بی احترامی میکرد، سیرت آدم باید زیبا باشه نه صورت
وقتی به هرکسی ک از راه نرسیده بهترین تایم شبکه رو دراختیارش میزارن نباید بیشترازین انتظار داشت.برای این افراد چیزی به اسم گزینش معنی نداره با بند پ میان به هیچ چیزم پابند نیستند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی