بازدید 5391

فاطمی امین ماندنی شد

فعلا، فاطمی امین ماندنی شد . اما این استیضاح کم نظیر ، متن و حاشیه هایی داشت که توجه افکار عمومی را جلب کرد و البته این سوال همچنان باقی است که با ابقای وزیر صمت ، تکلیف مشکلات مدیریتی حوزه تحت پوشش او چه می شود؟
کد خبر: ۱۱۲۷۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱ 28 June 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و تیدیل فضای رسانه ای کشور به عرصه جدل مخالفان و موافقان ادامه وزارت فاطمی امین ، امروز ، قالیباف ضمن تایید وجود ۱۷ امضا و حدنصاب بودن درخواست استیضاح با توسل به استدلالی غافلگیر کننده ، از اعلام وصول استیضاح خودداری کرد و از نمایندگان خواست با توجه به بررسی تفکیک وزارت صمت و بازگشت وزارت بازرگانی ، مهلت دو ماهه ای به دولت بدهند . به این ترتیب ، فعلا، فاطمی امین ماندنی شد . اما این استیضاح کم نظیر ، متن و حاشیه هایی داشت که توجه افکار عمومی را جلب کرد و البته این سوال همچنان باقی است که با ابقای وزیر صمت ، تکلیف مشکلات مدیریتی حوزه تحت پوشش او چه می شود؟

انتقاد از هجمه های کم سابقه علیه استیضاح کنندگان

محمود عباس‌زاده مشکینی ، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفته حضور و سخنرانی وزیر صمت در نماز جمعه هیچ تاثیری در تصمیم مجلس مبنی بر استیضاح او ندارد. از سوی دیگر، مقاومت های داخل و خارج از مجلس برای جلوگیری از استیضاح وزیرصمت، شائبه منافع عدم استیضاح فاطمی امین برای عده ای را علیرغم ضعف در عملکرد او تداعی کرده، به نحوی که صدای بهارستانی از چرایی حاشیه ها بلندتر شده است. نماینده مردم قزوین در واکنش به فشارها گفته «اینکه استیضاح وزیر صمت چه قباحتی دارد که این همه هجمه علیه مجلس راه افتاده است را نمی‌دانم!»

این در حالی است که انتشار شایعات از سوی نمایندگان مجلس برای کاهش امضاهای استیضاح، اثرگذار نشد و در آخرین مورد لطف الله سیاهکلی که از امضاءکنندگان و پیگیران اصلی استیضاح است درباره سخنان حسینی کیا مبنی بر از نصاب افتادن استیضاح، ضمن تکذیب این «ادعا»، روز قبل از سخنان قالیباف ، اعلام کرد تعداد امضاها افزایش یافته و از ۳۴ به ۴۰ امضا رسیده است.

استیضاح وزیرصمت در امتداد نارضایتی ها از تیم اقتصادی رئیسی

سریال نارضایتی از وزرای اقتصادی دولت و افزایش موج گرانی در کنار عدم انجام تغییرات محسوس در سفره مردم، دلایلی بود که بهارستانی ها را قانع کرد تا ابراهیم رئیسی را مجبور به انجام تغییر در تیم اقتصادی نمایند. تصمیمی که از اواخر سال۱۴۰۰ مطرح شد اما با مقاومت های هیات رئیسه و نظرات شخص قالیباف برای تعامل بیشتر با دولت در شرایط سختی معیشت مردم، استیضاح ها اعلام وصول نمی شد.

سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس، مهم‌ترین دلیل استیضاح فاطمی امین را عدم مدیریت صحیح صنعت خودروسازی و محقق‌نشدن وعده‌های وزیر صمت اعلام کرده اما عدم اجرا و پیگیری برنامه‌ها و وعده‌های ایام رأی اعتماد و عدم مدیریت صحیح بازار در حوزه‌های مختلف مهمترین انتقاداتی بود که از سوی نمایندگان منتقد در تذکرات شفاهی و کتبی و حتی در مصاحبه‌ها انعکاس می‌یافت. این همان موضعی است که نمایندگان مجلس را با وجود مدارا با دولت در یکسال گذشته متاثر از فشار افکارعمومی به نقطه استیضاح وزرا رسانده است.

ضعف در مدیریت صنایع و تجارت

گرانی گسترده متاثر از طرح اصلاح اقتصادی در بازار اقلام مصرفی خانواده‌ها، مدیریت نادرست، ضعف در تنظیم بازار که به عدم تعادل در بازارهایی مانند سیمان و فولاد منجر شد، از سوی دیگر روند افزایشی نرخ خودروهای تولید داخل در غیاب خودروهای خارجی بدون مواجهه با هیچ مانعی روندی صعودی به خود گرفته و اعتراضات نسبت به آن نیز نتیجه بخش نبوده است. جان تازه‌ به روند افزایشی قیمت‌ها در بازار که نقطه اوج آن در روزهای نخست ماه مبارک رمضان علیرغم تاکیدات مسئولان دولتی بر تنظیم بازار و ممنوعیت یا جلوگیری از گرانی، افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار اقلام مصرفی متناسب با ماه مبارک، موجی از نارضایتی ها را ایجاد کرد. در عین حال برخی نمایندگان به طرح درج قیمت تولید کننده و مصرف‌کننده و بی‌تاثیری آن در مهار تورم ایراداتی داشتند.

پالس معاون اول برای استیضاح وزیر صمت؟

واعظ اشتیانی، از فعالان اصولگرا با اعلام اینکه «بازدید سرزده معاون اول رئیس جمهور از سایت پاسخگویی وزارت صمت و اولتیماتوم ۴۸ ساعته که برای آن دادند، پالسی برای تغییر وزیر صمت بود». او تاکید کرد «از وزرای دولت سیزدهم هم انتظار می‌رود که سرعت خود را با آقای رئیس جمهور تنظیم کنند و اگر نمی‌توانند مثل وزیر کار شجاعانه کنار بروند تا فردی توانمند به جای آنها گمارده شود. ما در شرایطی هستیم که زمان بسیار حائز اهمیت است و باید از آن بهترین استفاده را کنیم».

امیدواری روزنامه دولت برای از نصاب افتادن استیضاح

اما جریان رسانه ای حامیان دولت سیزدهم برای اخلال و ارائه اطلاعات دستکاری شده به افکارعمومی و نمایندگان مجلس با بن بست مواجه شده است. روزنامه ایران به نقل از نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن نوشت «تعداد امضاهای طرح استیضاح رو به کاهش است و با ادامه این روند این طرح از دستور کار مجلس خارج می شود».

ادعای مشکوک فارس و ایرنا درباره تهدید وزیر صمت از سوی دو نماینده

در ادامه خبرسازی ها برای اثرگذاری بر تصمیم نمایندگان مجلس، خبرگزاری ایرانا وابسته به دولت رئیسی و خبرگزاری فارس حامی بقای وزیرصمت، به دروغ مدعی شدند، ۲ نفر از نمایندگان مجلس پس از اعمال فشارهای متعدد به فاطمی‌امین برای انتصاب گزینه‌های مورد نظر خود در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو و به نتیجه نرسیدن این فشارها، در قالب پیامکی تهدیدآمیز، با وی اتمام‌حجت کرده‌اند که باید گزینه آنها در شرکت صنعتی و معدنی چادرملو به عنوان مدیر منصوب شود. خبری که فاطمی امین وزیر صمت این موضوع را شخصا در جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس تکذیب کرد.

هشدار مخالفان استیضاح درباره افرایش تجمعات اعتراضی اصناف

احمد راستینه عضو جبهه پایداری و نماینده فعلی مجلس و از مخالفان استیضاح وزیر صمت می گوید این استیضاح، آن هم زمانی که هنوز عمر دولت به یک سال نرسیده یک اقدام هیجانی است. او با اشاره به اینکه «شاهد اعتراضات مردمی نسبت به افزایش قیمت کالا هستیم و این اقدام نیازمند اصلاح ساختاری است و ۹ ماه فرصت کمی برای انجام این اصلاحات است»، معتقد است بایستی فرصت بیشتری به وزیر صمت برای کنترل شرایط داده شود. اما موسوی لارگانی از موافقان تغییر وزیر صمت گفته «شاهد تجمعات اعتراضی اصناف مختلف هستیم که در شرایط رکود تورمی با افزایش مالیات روبرو شده‌اند. نباید بهانه دست بدخواهان بیفتد. اصناف و بازاریان اگر از کار بیفتند، اقتصاد کشور فلج خواهد شد.»

لابی هیات وزیران رئیسی برای کاهش امضای استیضاح

سمیه محمودی، نماینده دوره‌های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی درباره فشار نزدیکان ابراهیم رئیسی برای جلوگیری از استیضاح گفته: «برای آقای فاطمی امین از سوی وزارتخانه‌ها خیلی لابی شد. من شش سال است نماینده هستم و استیضاح‌های زیادی را امضاء کردم، تا حالا ندیدم از هیات دولت به من زنگ بزنند، اولین بار بود از اعضای هیات دولت، معاونین و وزرا، تماس گرفتند که «چرا استیضاح را امضاء کردید» و جالب اینجاست که وقتی من توضیحاتم را به ایشان ارائه و موضوعات را تشریح می کردم می‌گفتند حق با شماست!»

شیب تند افزایش قیمت ها از دلایل استیضاح فاطمی امین

بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم اجرای هر چه زودتر طرح کالابرگ الکترونیکی مصوب در قانون بودجه از سوی دولت و تبعات ادامه روش پرداخت نقدی، گفت: درخواستی که مجلس از دولت داشت این بود که قیمت‌ها در سطح شهریور ۱۴۰۰ بماند اما خود دولت آزاد است که چگونه برخورد کرده و سیاست‌گذاری کند، یعنی اختیارات را به دولت دادیم. اما چیزی که دارد اتفاق می‌افتد متفاوت از انتظار و چیزهایی بود که در ذهن داشتیم. وی ادامه داد: کارت زردی که اخیرا توسط مجلس به وزیر صمت داده شد پیام روشنی به دولت بود مبنی بر اینکه مجلس در مسیر دفاع از حقوق مردم مصمم است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل