بازدید 31894
تابناک اقتصادی بررسی کرد

نسخه ارزی میرداماد برای فردوسی؛ پشت پرده یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلاری که بدون مشتری ماند

روز گذشته، نرخ دلار در صرافی‌ها با افت حدود ۱۲۰۰ تومانی همراه شد و در کانال ۳۱ هزار تومان جای گرفت. روندی که در صورت تدبیر بانک مرکزی برای افزایش سقف ۲۰۰۰ دلاری برای نیاز ارزی مردم در سرفصل ۲۴، احتمال تعدیل بیشتر شاخص ارزی را تقویت می‌کند.
کد خبر: ۱۱۲۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸ 15 June 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته‌های اخیر همزمان با اخبار متناقض از فضای مذاکرات احیای برجام، فضای معاملات بازار ارز با هیجان منفی مواجه شد، تا جایی که شاخص ارزی پس از ماه‌ها ثبات نسبی، با روند صعودی روبرو شد. در این میان، با ورود دلار آزاد به مرز ۳۳ هزار تومانی، برخی اخبار از برنامه دولت برای کنترل این وضعیت حکایت داشت. تا اینکه سرانجام (دوازدهم خردادماه) اعلام شد در جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا به ریاست رئیس جمهور، اختیارات جدید و ویژه‌ای به بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز داده شد، به گونه‌ای که با مجوز سران قوا، اختیارات این بانک در بازار ارز افزایش یافته و این بانک مجاز است تا نامحدود در بازار ارز مداخله کند. بر اساس این مصوبه، همچنین معاملات فردایی طلا همانند معاملات فردایی ارز، ممنوع و غیرقانونی شناخته شد و فعالان این بازار به جرم اخلال اقتصادی، تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.
 

نسخه جدید ارزی رونمایی شد

 
سرانجام در فضای التهابی بازار ارز، در تاریخ ۲۲ خردادماه؛ ابلاغیه جدید بانک مرکزی به صرافی‌ها خبر از یک رویکرد جدید ارزی داشت؛ بنابراین، از این پس صرافی‌ها می‌توانند اسکناس ارز صادرکنندگان را با نرخ توافقی خرید و به متقاضیان به فروش برسانند.
 
این ابلاغیه تاکید دارد که خرید ارز توسط صرافی‌ها از صادرکنندگان بدون محدودیت و با نرخ توافقی و نه دستوری انجام شود. همچنین در بخشی از این ابلاغیه بیان شده است که فروش ارز در سرفصل سایر (کد ۲۴) با احراز هویت متقاضی به فروش برسد.  با این اقدام، رفع تعهد ارزی صادرکننده نیز لحاظ می‌شود.
 
اما این سرفصل چیست؟
در سال‌های اخیر، بانک مرکزی در سرفصل‌های ۲۴ گانه برای فروش ارز در صرافی‌ها به متقاضان، یک سرفصل تحت عنوان سایر با شماره ردیف ۲۴ در نظر گرفته بود، به گونه‌ای که اگر یک متقاضی به هر دلیلی نیاز به خرید ارز داشت، بدون ارائه مدارکی همچون ویزا، گذرنامه، گواهی تحصیل، بلیت پرواز و عوارض خروج از کشور، تنها با ارائه کارت ملی و کارت بانکی بتواند نیاز ارزی خود را تا یک سقف مشخصی تامین کند. اما این سرفصل در دوره‌های مختلف، به تشخیص سیاست گذار ارزی، در زمان‌هایی غیرفعال بود، ولی در حال حاضر با اقدام جدید بانک مرکزی و در جهت تسهیل دسترسی متقاضی ارز به تامین ارزی در شبکه صرافی ها، این سرفصل باز شده است، اما با یک محدودیت. این محدودیت شامل سقف ۲۰۰۰ دلاری است. به گونه‌ای که متقاضی دریافت ارز با این سرفصل، تنها یک بار در سال می‌تواند تا این سقف ۲۰۰۰ دلاری، از صرافی‌ها خرید کند.
 
محدودیتی که در شرایط فعلی بازار به چالشی برای معاملات صرافی‌ها تبدیل شده است، زیرا در روز‌های اخیر حجم قابل توجهی از ارز صادرکنندگان به صورت اسکناس به صرافی‌ها عرضه شده است و صرافی‌ها نیز با نرخ توافقی خرید کرده اند، اما مشکل اصلی در خروجی این حجم ارزی از صرافی هاست.
 
به گفته صرافان در حال حاضر بسیاری از متقاضیان ارزی که در بازار غیر رسمی و آزاد اقدام به خرید ارز می‌کنند، در سرفصل سایر به سراغ صرافی‌ها می‌آیند، اما به دلیل محدودیت ۲۰۰۰ دلاری، از یک طرف همچنان تقاضای ارزی در بازار غیررسمی تداوم دارد و از سوی دیگر، صرافی‌ها را از خرید ارز در سطح بالاتر از صادرکنندگان دچار تردید کرده است.
 
به بیان دیگر، صرافی وقتی امکان فروش بیشتر به مردم ندارد، نمی‌تواند خرید ارزی بیشتری نیز از صادرکننده داشته باشد. این شرایط در حالی است که مشاهدات و بررسی‌های خبرنگار ما از صرافی ها، از نگرانی صادرکنندگان از احتمال کاهش نرخ ارز حکایت دارد. بسیاری از صادرکنندگان در تلاش هستند تا ارز صادراتی خود را به شبکه صرافی‌ها به فروش برسانند، اما در طرف خریدار که صرافی باشد، امکان خرید بیشتر وجود ندارد و در نتیجه آنچه حاصل شده، حجم انبوهی از ارز‌هایی است که بدون مشتری روی دست صرافی‌ها مانده است و صادرکننده نیز تلاش می کند که ارز خود را به صرافی بفروشد.
 
گواه این ادعا در توئیت مدیر روابط عمومی بانک مرکزی است. قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، روز گذشته در فضای مجازی با اشاره به اینکه از حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار ارز صادرکنندگان که امرورز صرافی‌ها عرضه کردند، تنها برای ۷۰۰ هزار دلار تقاضا وجود داشت، افزود: این یعنی تقاضا ۴۰ درصد کمتر از عرضه بوده است.
 
نسخه ارزی میرداماد برای فردوسی؛ پشت پرده یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلاری که بدون مشتری ماند
 
مسلما این سخن بیانگر این است که تقاضای ارزی در صرافی ها، اکثرا در سرفصل سایر قرار دارد، اما به دلیل محدودیت در سقف ۲۰۰۰ دلاری، صرافی‌ها اجازه قانونی برای فروش بیشتر ندارد و عملا روز گذشته حدود یک میلیون و صد هزار دلار بدون مشتری بوده است، در حالی که این تقاضا در بازار غیر رسمی در جریان است. در نتیجه پیشنهاد و تقاضای صرافان از بانک مرکزی، افزایش این سقف برای فروش ارز بدون نیاز به مدارک مسافرتی، درمان، دانشجویی و ... است.
 
به نظر می‌رسد در صورتی که برای این مساله هرچه زودتر از سوی بانک مرکزی در مقام سیاست گذار ارزی و بازارساز، چاره اندیشی شود، حجم قابل توجهی از تقاضای بازار غیررسمی به شبکه صرافی‌ها منتقل خواهد شد و با توجه به اینکه در این روزها، افزایش عرضه ارز صادرکنندگان به صرافی ها، قابل توجه است، امکان پاسخگویی به نیاز متقاضیان ارزی کاملا وجود دارد و در نهایت می‌توان به تعدیل معنادار نرخ ارز به ویژه دلار کمک کرد.
 
از سوی دیگر، باید خاطرنشان کرد که دغدغه دیگری که هم اکنون در بین صرافان وجود دارد، این است که اگر با افزایش عرضه ارز صادرکنندگان، تقاضای کمتری را شاهد باشند، باقی مانده این ارز صادرکننده چه سرانجامی خواهد داشت؟ پاسخ به این دغدغه مهم صرافان، فعلا در مراحل بررسی توسط سیاست گذار است.
 
شنیده‌های تابناک اقتصادی حکایت از این دارد که به زودی با ایجاد یک سرفصل در بازار متشکل ارزی و سامانه سنا، امکان عرضه این ارز توسط صرافی‌ها به بازار متشکل ارزی وجود خواهد داشت تا در آن بازار، سایر صرافی‌ها در صورت نیاز از این ارز خریداری کنند و حتی اگر باز هم خریداری از سوی صرافی‌ها وجود نداشت، بانک مرکزی در مقام بازارساز اقدام به خرید این ارز کند؛ رویکردی که اگر هر چه زوتر نهایی و اجرایی شود، تاثیر قابل توجهی بر تعدیل نرخ اسکناس ارز خواهد داشت.
 
در پایان یادآور می‌شود، روز گذشته نرخ دلار در صرافی‌ها با افت حدود ۱۲۰۰ تومانی همراه شد و در کانال ۳۱ هزار تومان جای گرفت؛ روندی که در صورت تدبیر بانک مرکزی برای افزایش سقف ۲۰۰۰ دلاری برای نیاز ارزی مردم در سرفصل ۲۴، احتمال تعدیل بیشتر شاخص ارزی را تقویت می‌کند. هرچند در این برنامه ارزی مهم میرداماد برای فردوسی، یک دلار از منابع بانک مرکزی خرج نمی‌شود و تنها ارز صادرکنندگان در چرخه صرافی‌ها معامله خواهد شد. اتفاق مثبتی که نشان از عدم ارزپاشی بانک مرکزی بر خلاف رویه‌های غلط در دولت‌های گذشته است؛ اما نیازمند تغییراتی در سازوکار اجرایی است تا نتیجه مطلوب حاصل شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۵
نصف مطلب را خواندن و لی دزدم چرت وپرت نوشته اید بفرمایید اگر صادرکنندگان ترس از ریزش قیمت ارز دارند پس اگر قیمت دلار بالا می رود به گردن صادر کنندگان است از طرفی مگر رییس بانک دوره احمدی نژاد نگفت کا ۵ درصدارز مربوط به غیر دولتی ها است پس این ۵ درصد بر ۹۵ درصد دولت قالب هستند . ویا نه کند این ۵ درصد همان ۴ درصد ی است که قالیباف بیان می‌کنند. کمی هم به سوابق قبل مراجعه کنید و بعد متن بنویسید چرت و پرت تحویل مردم ندهید .مطمئن باشید در کشور خودتان خواهید ماند با این طرز تفکر و آنها هم که چیزی باند خواهندرفت از این کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
تا زمانی که دلار به قیمت واقعی نرسد و عرضه و تقاضا در تعادل قرار نگیرند ارزپاشی بی پایان باید همچنان ادامه پیدا کند بتدریج مسافرت خارجی ارزانتر از مسافرت داخلی خواهد شد
خودتان را گول میزنید ؟!! در دولتهای قبل صادر کنندگان مجبور بودند ارز را به بانک مرکزی بدهند و بانک مرکزی ان را بفروش برساند تا بتواند کنترلی هرچند مختصر بر بازار داشته باشد صرفنظر از فشارهای داخلی به دولت قبل برای هر نوع تغییری !!!حالا در دولت نورچشمی فارغ بال اجازه دارد قانون را عوض کند علت این تغییر هم این است که دولت بخاطر تحریمهای سیستم بانکی جهانی بصورت نقدی یا طلا معامله می کند صرفنظر از اینکه با کشورهای معدود یا دلالهای خاصی معامله می کند و خودش انبوهی از ارز بصورت اسکناس جمع کرده و قادر به تبدیل ان نیست لذا نمی تواند زیر بار اب کردن ارز بقیه برود اما در دراز مدت عنان بازار ارز دوباره بدست صرافی ها خواهد افتاد و یا ارز از کشور قاچاق خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
واقعیت این است اگر دولت انرژی تقریبا مجانی در اختیار صنایع قرار ندهد صادراتی هم وجود نخواهد داشت زمانی که تولید کنند مواد اولیه را به قیمت جهانی از دولت بخرد روی ارز بدست آمده از صادرات هم حق دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
اگر قانون عرضه و تقاضا حکم فرماست واگر تقاضا بسیار کمتر از عرضه است چرا قیمت ایین نمی اید؟ من دلیلش را نمیدانم و نمیفهمم چرا این اتفاق در مورد ارز صادق نیست
دلار پاشی به ریال اعتبار نمی دهد. مشکل ریال بی اعتباری است. مشکل این است که مردم مطمئن هستند فردا ریال توی دست شان بی ارزش تر است برنج و روغن و پنیر کمتری می توانند بخرند. چرا شما نمی فهمید؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
شما که میفهمید استاد برای همه کافی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
نه. متاسفانه کافی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
دوستمون از فرانسه یکی از آفات اقتصاد ایران هستند مامان و ددی به ریال در بیارن باید دلار کنن بفرستن فرانسه که شازده خرج داره!
آقایی که نظر میدید چرت وپرت نوسته .چرا نگرانید قیمت دلار بیاید پایین؟چرا مشکل ایجاد می کنید.کمی وجدان داشته باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
دلار امد پایین
هورااااااااااا
عوضش سیمان خداتومان شد!!!!!ا(گرانی مجدد مسکن در راه است)قتصاد مثل زنجیر به هم وصل است
مرده شور این آمدن دلار پایین را ببرن که سیمان به بهانه کمبود برق گران شده و اقلام دیگر

پراید در پیت سال ۹۶ بوده ۲۰ میلیون الان چه قیمته؟؟؟؟
با هر ارزی حساب کنید میبنید دلار چه قدر درمی اید؟؟؟
پراید ۱۰ برابر شده قیمتش ولی دلار دولتی یا ازاد ۱۰ برابر نشده و تازه خودروسازان ارز دولتی هم دریافت می‌کردند

در دوره احمدی نژاد و روحانی، ان زمان ما ها ساده دل بودیم از این آرزوها میکردیم ولی اقتصاد تابع یک المان فقط مثلا دلار نیست
سقف را بالا ببره که سر از صندوق امانات بانک ها دربیاره؟
فکر اساسی بکنید، با دنیا دعواهاتون را جمع کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
چقدر شماها پررو تشریف دارید، آمریکا تحریم کرده و از برجام خارج شده، اونوقت شماها از ایران طلبکارید!!! بخدا نمونه ندارید در دنیا، پاشو برو آمریکا یا اروپا تو که اینقدر عشق به اینها داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
تاریخ 50 سال پیش رو بخون چه کسانی جنگ صدام علیه ما رو تامین مالی کردند
دنیا دنیای زور و پوله
ما دوستیم باهاتون خالی فایده نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
ناشناس 12و31 فرانسه آب و هواش چطوره؟
دو سه تا مسئول رو اعدام کنید درست میشه
وزارت خونه مربوطه خودش دو سه تا از مدیر ها شو معرفی کنه برای اعدام
اصلا موسوی یا کروبی رو اعدام کنند هر نوع مسئولی مورد قبول هست
با این نسخه پیچیدن نه قیمت ها درست میشه و نه مردم راضی هستن
باز هم ارز پاشی. دولت ا.ن. همین کار را انجام داد نتیجه اش را 9 سال است داریم متحمل می شویم. آقا!!! این تعامل با دنیا چه زجری برای شما دارد که بخاطر آن دارید یک ملت با تمدنی بزرگ را قربانی اش می کنید؟؟؟؟؟؟؟
تابناک اقتصای کی هست؟ چرا وقتی انقدر به متن خودتون اطمینان ندارید که اسمتون رو زیرش بزنید، این متن رو منتشر می کنید؟ بر اساس کدام نظریه اقتصادی این پیشنهاد رو بیان می کنید؟
مهر۹۹ دلار ۳۲ تومن بود بعد از گذشت ۲۰ ماه با آنهمه خلق پول و تورم در این مدت بازهم ۳۲ تومن است مشخص است کسی نمی‌تواند این اقتصاد را که میخواهند احساسی اداره کنند کنترل کند
خيلي شيك و تميز نرخ نيما رو دارن ميبرن سمت اسكناس بازار ازاد و دلار بانك مركزي رو به اسم صادركننده به خلق الله ميفروشن
همتی هم از این خالی بندی ها کرد و ارز ۲۰ تومانی را گفت آرزو بر جوانان عیب نیست و پوزخند میزد تا دلار کمانه کرد روی ۳۲ و بعد از آمدن عمو بایدن اقای روحانی دلار را دستوری آوردن ۲۵
همتی میگفت مخالف ارزپاشی است
بعدش گفت باید ارزپاشی کرد

تاسف تاسف
پاسخ ها
تاریخ
| United States of America |
۱۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
وقتی تولید کننده ارز خود را از نیما برمی دارد چه نیازی داریم تا در بازار ارز پاشی کنیم؟ مصرف کننده های واقعی هم ساز.کار برایش تعریف شود که بیایند از نیما ارزشان را بردارند در چهارراه ها و میدان ها سرگردان نشود. تازه مدارک مثبته هم اعلام و پس از راستی آزمایی ارزش را برمیدارد.چرا این اشتباه مهلک را می کنیم حالا بدون سقف و یا با سقف ارز را می دهیم مردم ببرند تو خانه هایشان انبار کنند؟ لابدی که یک مرضی داریم!!!
پس چرا دلار صرافی ها بجای کاهش افزایش پیدا کرده؟ تا کی چرند و پرند تحویل مردم میدهید؟!؟!؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
اون نرخی هست که برای ارز مسافرتی و درمانه و در کانال 27 هزار تومان افزایش داشته
اگر بانک مرکزی محدودیت سقف 2000 دلار را بردارد این بدان معنی خواهد بود که از فردا عده ای سفته باز و دلال بازار ارز با اجاره کارت ملی افراد به صرافی ها مراجعه و ارز به میزان دلخواه خریداری و با منوپول کردن آن در دست خودشان فیمت دلار را بالا برده و مجددا آن را در بازار ازاد بفروش رسانده و صاحب سودهای نجومی خواهند شد.
حقیقت این است که قیمت دلار از تورم عقب افتاده است . قیمت واقعی دلار امروز 40000 تومان است که با فشار بازار ساز مثل فنر فشرده شده است .
این بیشتر شبیه یک دام برای دولت و بانک مرکزیست تا کمک فکری
اگر سقف ردیف 24 (سایر)را بردند بالا و یک عده امدند حجم زیادی ارز خریدند و یک مرتبه به علت افزایش تقاضا قیمت رفت بالا چه کسی جوابگو است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
آخه 2 هزار هم خیلی کمه. حداقل 5 هزار تا باید بشه
این سرفصل برای خرید مردم عادی است مگر قرار است ارز پاشی کنند که سقف راببرند بالا برای تولید کنندگان از سرفصل های دیگر استفاده می شود باید دستورالعمل آن قسمت را اصلاح کنند
تا روزی بخواهیم





هیچ چیزی درست نمیشود


سانسورچی محترم این خوب است؟
ارز پاشی مسکن موقتی و بی اثره .بلاخره درد و درمان مشخصه چیه ولی کسی جرات نداره درمان کنه یا نمیخواد درمان کنه.همه میدونن مشکل گرانی ها و افزایش طلا و ارز علتش چیه.ولی اصل مسئله اینه که چرا عامدانه نمیخوان مشکل حل بشه.شاید منافع خیلی ها با قبول یه سری از مسائل برجامی در خطر بیفته و متضرر بشن به خاطر همینه که نمیخوان مشکل حل بشه.
این متن کد دادن به دلالان است که زمان خرید دلار مناسب است!!!
چقدر نقد غیر منصفانه می کنید. دولت کنترل نمی کنه میگن چرا کنترل نمی کنه کنترل می کنه میگن چرا می کنه. تصمیم دولت کار درستی بوده چرا که تزریق ارز از ذخایر نیست بلکه ارز حاصل از صادراته. بلاخره صادر کننده هم کارگر و کارمند داره باید مواد اولیه بخره و ریال نیاز داره. حتی اگه دولت یه درصد ارزی که به کالای اساسی میداد به بازار تزریق کنه قیمت به تعادل میرسه.
دوستان بنده تخصصی دراین ضمینه ندارم اما اقتصاد دان معروفی میگفت خرید بیست قلم جنس را درایران با انگلیس مقایسه کرده درنتیجه قیمت واقعی دلار بین چهل وپنج تا چهل وهشت هزارتومان است وبرای اصلاح راهای تخصصی از جمله رابطه سالم با جهان وسرمایه گزاری وپیشرفت صنایع وکنترل تورم میباشد مانند دلار هفت تومانی که ثابت بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار