بازدید 31212
تابناک اقتصادی بررسی کرد

خرج دولت رئیسی بدون یک ریال تنخواه/ حجم نقدینگی آب رفت؟

دولت سیزدهم با شروع سال به عهد خود مبنی بر عدم استقراض از بانک مرکزی پایبند بوده و از سوی دیگر، دولت از تنخواه استفاده نکرده است. این در حالی است که دولت قبل در سال ۱۴۰۰ تنها در ماه فروردین بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کرده بود.
کد خبر: ۱۱۲۲۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳ 01 June 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ شرایط اقتصاد کشورمان در سال‌های اخیر به دلیل تصمیمات پراشتباه سیاست گذاران پولی و ارزی در دولت‌های قبل، با رشد حجم نقدینگی و پایه پولی و در نهایت تورم افسارگسیخته مواجه بوده است تا جایی که بررسی‌ها نشان می‌دهد، در پایان سال گذشته، حجم نقدینگی برابر با ۴۸۳۲۴.۴ هزار میلیارد ریال یا به عبارتی بیش از ۴ هزار و ۸۳۲ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به پایان سال ۱۳۹۹، معادل ۳۹ درصد رشد یافته است.
 
اما این میزان نقدینگی زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که مقایسه‌ای با شروع دهه نود داشته باشیم؛ جایی که نقدینگی در رقم ۲۹۴ هزار میلیارد تومان قرار داشت و پس از گذشت بیش از ده سال، شاهد شانزده برابر شدن حجم نقدینگی بوده ایم؛ بنابراین نتیجه سیاست‌های گذشته، حاصلی جز کاهش ارزش پول ملی و افت چشم‌گیر قدرت خرید مردم نداشته است.

به عبارت دیگر، آمار‌های رسمی نشان می‌دهد، دولت‌های گذشته هر زمان که دچار کسری می‌شدند، به سراغ استقراض‌های بی‌حساب‌وکتاب از بانک مرکزی رفته اند که درنهایت این چرخه باطل نیز به بدهی‌های کلان به بانک مرکزی منجر شده که نتیجه‌ای جز ناترازی و فشار به بانک مرکزی برای افزایش پایه پولی و چاپ پول نداشته است.

اما با شروع به کار دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهمی رئیسی، رویکرد تیم اقتصادی و بانک مرکزی به گونه‌ای بوده است که عوامل موثر در افزایش حجم نقدینگی، شناسایی و در جهت کنترل آن‌ها برنامه ریزی و اقدام شود؛ بنابرابن، یکی از مهم‌ترین دلایلی که به رشد پایه پولی و حجم نقدینگی همواره منجر شده است، به استقراض دولت‌ها از بانک مرکزی بازمی‌گردد. موضوعی با تاکید رئیس جمهور بر عدم استقراض دولت از بانک مرکزی که رفته رفته نتایج مثبت آن را نشان می‌دهد.
 

رشد نقدینگی در کشور منفی شد!

جدیدترین گزارش بانک مرکزی از تحولات اقتصاد کلان در پایان فروردین ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که حجم نقدینگی در پایان اولین ماه سال ۱۴۰۱ (معادل ۴۸۲۳۴.۰ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۴۰۰ معادل ۰.۲ درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در فروردین‌ماه ۱۴۰۱ معادل ۳۸.۲ درصد بوده است.

این در حالی است که پیش از این، در پایان سال گذشته حجم نقدینگی (برابر با ۴۸۳۲۴.۴ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۳۹.۰ درصد رشد یافته بود.  

اما دلیل آب رفتن حجم نقدینگی چیست؟

این اتفاق مثبت در حالی پس از سال‌ها در اقتصاد کشورمان رقم خورده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت سیزدهم بر خلاف دولت‌های قبل، با شروع سال به عهد خود مبنی بر عدم استقراض از بانک مرکزی پایبند بوده و از سوی دیگر دولت از تنخواه استفاده نکرده است، در حالی که دولت دوازدهم در اولین ماه سال گذشته، به استفاده تنخواه از بانک مرکزی اقدام کرده بود که نتیجه آن به رشد پایه پولی و نقدینگی منجر شده بود.

این رویکرد دولت سیزدهم در شرایطی است که دولت قبل در سال ۱۴۰۰ تنها در ماه فروردین بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کرده بود؛ بنابراین، دولت رئیسی با انضباط بودجه‌ای بی‌سابقه در دو ماه نخست ۱۴۰۱ یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نکرده است.

صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در سخنانی در این باره اظهار داشته است: «هر سال طبق قانون بودجه، بانک مرکزی تنخواهی را در اختیار دولت قرار می‌دهد. یکی از محور‌های مهم اصلاح این سازوکار است، چون خزانه نباید نیازی به استفاده از تنخواه داشته باشد و همانطور که شاهد  بودیم این موضوع تبعاتی همچون افزایش پایه پولی و نقدینگی را در پی داشته است. بدین معناکه تأمین تنخواه خزانه باید به عنوان آخرین راهکار دولت باشد؛ لذا با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه و وزارت امور اقتصادی و دارایی راهکاری را برای این موضوع اندیشیدیم و این سازوکار جایگزین تنخواه شد. این سازوکار در ستاد اقتصادی دولت و در جلسه سران قوا به تصویب رسید که دولت بتواند از محل منابع خودش و حساب‌های خزانه‌ای خود نزد بانک مرکزی، از رسوب آن‌ها استفاده کند و نیازی به تنخواه نداشته باشد.  این سازوکار تاکنون جایگزین سازوکار تنخواه شده است، بدین معناکه دولت باید از محل نقدینگی‌های خود نزد بانک مرکزی که شامل حساب‌های خزانه و شرکت‌های دولتی است، مدیریت و برنامه ریزی لازم را داشته باشد تا از محل گردش وجوه خودش، هزینه‌های خود را تامین کند و نیازی به تامین از جانب تنخواه بانک مرکزی نباشد.»

ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی نیز با اشاره به اقدامات دولت و بانک مرکزی از زمان استقرار دولت سیزدهم عنوان کرد: در جلسات و تعامل با دولت توانستیم دولت را منضبط‌تر ببینیم و علاوه بر تسویه تنخواه سال گذشته، در ماه‌های ابتدایی سال جاری نیز دولت از تنخواه استفاده نکرده است. ادامه روند انضباط مالی دولت می‌تواند ما را در زمینه کنترل تورم یاری کند.  

چهار عامل تشدید تورم چیست؟

بنابراین رویکرد دولت و تیم اقتصادی آن در خصوص مهار روند افسارگیخته رشد حجم نقدیگی تا به امروز به گونه‌ای بوده که مانع از تداوم روند معیوب گذشته، شده است، اما به هر حال به دلایل مختلفی همچنان روند تورمی اقتصاد کشورمان در سطح مناسبی نیست. سوال اینجاست که عوامل موثر در تشدید تورم در اقتصاد ایران چیست؟

قائم مقام بانک مرکزی در پاسخ به این سوال، با اشاره به مولفه‌های ایجاد تورم اظهار داشت: عامل اول تورم را می‌توان در بخش عرضه جستجو کرد. بخش واقعی اقتصاد ایران دارای اشکالات ساختاری اساسی است و برخی مواقع چه با قانون گذاری و چه با سیاستگذاری نادرست مانند نظام قیمت گذاری دستوری، عوارض گمرکی، سرکوب قیمتی در بخش کالا و خدمات و ... به این بخش شوک نیز وارد و منجر به شکاف در بخش عرضه و تقاضا شده و تورم ایجاد می‌شود. همچنین برآورد درستی از پتانسیل‌های بخش تولید که به سرعت به تقویت بخش عرضه شود، موجود نیست و از طرفی برای افزایش تولید نیازمند تزریق منابع پولی عظیم هستیم، در حالی که تزریق منابع بدون برنامه نیز باعث هدررفت منابع پولی و بروز تورم می‌شود.

قائم مقام بانک مرکزی دومین عامل ایجاد تورم را در بخش تقاضا و مرتبط با متغیر‌های پولی عنوان کرد و افزود: در بخش تقاضا عمده مطالعات در خصوص تورم و به خصوص پول گرایان بر حجم نقدینگی تاکید دارند و تورم را عمدتا پدیده‌ای پولی می‌دانند، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایران و کشور‌های نفتی این مشکل بیشتر از ناحیه ناترازی در درآمد و مخارج بخش دولتی ناشی شده است، چون دولت‌ها بخش بزرگی از اقتصاد را در بر گرفته اند و سلطه مالی دولت منجر به ناترازی در بخش ترازنامه بانک‌های مرکزی و رشد پایه پولی و نقدینگی و در نتیجه تورم شده است؛ بنابراین، بی انضباطی مالی دولت، بی انضباطی مالی بانک‌ها و عدم استقلال سیاستگذار پولی در این بخش عوامل اصلی تورم هستند.  

عضو هیات عامل بانک مرکزی عامل سوم تشدید تورم را انتظارات تورمی برشمرد و اظهار داشت: در کشور ما اقتصاد سیاسی و محدودیت‌های تحریمی، منجر به بروز رفتار‌های اقتصادی خاصی از سوی شهروندان و بروز انتظارت تورمی در کشور شده است که به سرعت شکل می‌گیرد و به سختی از بین می‌رود و دلیل این موضوع نیز بی اعتمادی و تجارب گذشته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد، حدود نیمی از تورم در ایران را با انتظارات تورمی می‌توان مرتبط دانست و برای کنترل آن نیازمند همکاری فرادستگاهی تمام سازمان‌ها هستیم.  

وی تاکید کرد که کنترل انتظارات تورمی به راحتی امکان‌پذیر نیست و بررسی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که وقتی ۱۰ سال پیش نرخ تورم ۳۱ درصد بوده، ۱۴ درصد از آن ناشی از انتظارات تورمی بوده است.  

قائم مقام بانک مرکزی گفت: همین امروز نیز که طرح مردمی سازی یارانه‌ها انجام شده، بیش از آنکه افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش قیمت نهاده‌های تولید باشد، ناشی از افزایش انتظارات تورمی است.

ابوالحسنی عامل چهارم را نیز به عامل تورم وارداتی خواند و گفت: این عوامل خارج از کنترل ما بوده و در شرایطی مانند بروز جنگ روسیه و اوکراین باعث افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و دامی در سطح جهانی شده و تنها راه مقابله با آن کنترل واردات غیرضرور برای مقابله با تورم از این ناحیه است.  


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶۱
دروغ که مالیات نداره هی بگید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
اگر پول چاپ نکردید یا از بانکها قرض نگرفتید این پولایی که خرج میکنید از کجا امده ؟ این گرانی ها علتش چیه؟ کم دروغ بگید
الان 15 عدد تخم مرغ در بازار امریکا با وجود تورم زیاد یکسال اخیر باز دو دلار یا 60 هزار تومن هست ولی همین تخم مرغ که از کوچکی نصف تخم مرغ های امریکا هم هست 75 هزار تومن هست. همه اجناس دیگر هم همین. حالا بماند که حداقل دارمد متوسط یک خانواده امریکایی در ماه 150 میلیون تومن هست. بیخود نیست که حتی افغانستان و عراق هم دیگر حاضر نیستند از ایران تخم مرغ و مرغ وارد کنند چون از ترکیه و ازبکستان وارد می کنند که بمراتب ارزانتر از ایران هست.
وقتی ارز 4200 تومنی اعلام شد نرخ دلار در بازار ازاد 4800 تومن یا 15 درصد بیشتر بود. حالا که ارز 4200 تومنی را تبدیل به ارز 24 هزار تومنی نیما کردید نرخ دلار به 32000 تومن رسیده یعنی 35 درصد بیشتر و هر روز هم بیشتر می شود. یعنی عملا هیچ کاری نکردید جز پخش فقر و نارضایتی بیشتر مردم. عوض اینکه هزینه های درون مرزی و برون مرزی و نهادها و حقوق و خرجهای نجومی مانند مراسم صد هزار نفری و و اردوهای قطر و کانادا و.. که فقط برای گرفتن دلار و یورو و خرج از بودجه کشور هست.... را کم کنید یا کنترل کنید فقط هر سال داستان را تکرار می کنید . همین
متاسفانه در نبود موسسات مرجع مستقل مانند مرکز امار مستقل یا بانک مرکزی مستقل دولتهای ایران همیشه همانطور که می خواهند با واقعیات اقتصادی بازی می کنند و نبود امار دقیق ومستقل که نشان از کارکرد دولتها دارد بزرگترین مشکل برای حل مشکلات هست. چون اگر شما ندانید وضعیت چه خبر هست که نمی دانید چگونه باید ان را حل کنید.

مثلا دولت اقای روحانی در هشت سال اصرار عجیبی داشت که نرخ تورم برای اقای روحانی رکورد تاریخ معاصر ایران که 45 درصد برای سال 74 بوده را نشکند. مرکز امار و بانک مرکزی که هر دو را خود اقای روحانی منصوب می کرد بسیج شدند که نرخ تورم رسمی اعلام شده در تمام این 8 سال به 45 درصد نرسد!

نمونه دیگر همین بحث نرخ بیکاری است. در امار دیروز که در تابناک هم منتشر شد دولت دوباره اعلام کرده نرخ بیکاری در سال 1400 در ایران نیم درصد کاهش یافته. یعنی در تمام چهار سال گذشته که رشد اقتصادی منفی بوده و تورم و وضعیت اقتصاد و درامد درهم شده ولی خلاف همه اصول علم اقتصاد نرخ بیکاری مانند کشورهایی که نرخ رشد بالا دراند رو به کاهش بوده!

نمونه دیگر همین بحث تورم کنونی و گران شدن همه اجناس و حذف دلار 4200 تومنی و در نتیجه رسیدن دلار در امروز به 32 هزار تومن هست. چطور دولتها و مدیران اقتصادی انها انتظار دارند در سال حقوقها ودرامدها و هزینه ها و بودچه را افزایش دهند و کسری بودجه را بشدت افزایش دهند ولی قیمت دلار پایین برود!

همین هست که مردم متوجه شدند و متاسفانه اعتماد عمومی به گفته مدیران نزدیک به صفر شده. فقط ببینید که در این سه سال چند بار شایعه از منابع دولتی و مدیران وزارت خارجه و اقتصاد و بانک مرکزی بیرون امد که 7 میلیارد دلار کره جنوبی ازاد شد ولی بعد معلوم شد فقط خبر سازی بوده. خلاصه با این دست فرمون میرویم به همان جایی که در این چهل سال در حرکت بودیم. یعنی سراشیبی!
عملا بدتر شد. چون نرخ نان را از نگرانی نارضایتی بیشتر مردم نتوانستید دست بزنید ولی یارانه را از محل انتشار پول و افزایش کسری بودجه افزایش دادید و سونامی افزایش شدید تورم را در دو ماه دیگر باز هم بیشتر از الان شاهد خواهیم بود. شما این کاره نیستید. هیچ وقت نبودید و ده تا دولت دیگر هم نخواهید بود.
این تورم افسارگسیخته نهایتا با یک ابر رکود و بیکاری پایان میابد.
اولا که استقراض از بانکهای عادی تفاوتی با استقراض از بانک مرکزی نداره ثانیا این کم شدن رشد دو دهم درصد از نقدینگی مربوط به انضباط مالی و برنامه ریزی و .... چون هیچکدام از اینها اینکاره نیستند از تغییرات دهک بندی هاشون معلومه از بودجه نویسی بدون ردیف معلومه از دستورات فوری و انی معلومه !! این کم شدن بسیار جزئی رشد نقدینگی بخاطر اینه که دولت به قانون افزایش حقوق کارمندان و بازنشسته ها و کارگران با توجه به تورم پایبند نبوده و ان را اجرا نکرده است بخاطر اینه که مردم از بی ارزش شدن پولشون نگرانتر از همیشه شدند و ان را به اقلام دیگری تبدیل کردند
ریشه تورم در اقتصاد ایران افزایش سرسام‌آور نقدینگی هست و تا الآن دولت برای کنترل رشد نقدینگی هیچ کار خاصی نکرده. کلّی سازمان، نهاد و یا آدم‌های بی‌خاصیت که هیچ تولید و فایده‌ای برای مملکت ندارند ولی دارند بودجه می‌گیرند، وجود داره که هنوز دولت بودجه اونها را داره پرداخت می‌کنه و بعضاً خیلی از اونها سالانه افزایش بودجه هم دارند!
در واقع ریشه و دلیل اصلی افزایش سرسام‌آور نقدینگی و متعاقباً تورم و کاهش ارزش پول ملّی وجود همین مفت‌خورها هست و تا دولت مقتدرانه وارد عمل نشه و بودجه این عناصر بی‌خاصیت و مفت‌خور و زالوصفت را قطع نکنه و تمام این سازمان‌ها و نهادهای مافیایی را منحل نکند و دست اونها را از اقتصاد ایران قطع نکنه، نقدینگی رو به افزایش خواهد بود و تورم هم افسارگسیخته‌.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
صددرصد حق با شماست
وقتی قیمت ارز و کالاها و خدمات به سرعت در حال افزایش هستند این آمار و ارقام مسئولان چه دردی از مردم دوا می کنند
اینها همش مخاسباته و بازی با اعداد جیزی که مردم می بیتتد دلار هست که قعلا به 31 رسبده
دلار را به چند رسونده ؟!
در کمتر از یکسال سفره مردم را چقدر کوچکتر کرده ؟!
چقدر باید تلاش و زحمت کشیده بشه تا 8 سال روحانی جبران بشه
این هایی که بارایشان روحانی را سرکار آوره بودند و با رای ندادنشان باعث شدند این دولت سرکار بیاید خواهشا حداقل یک دوره دیگر رای ندهند
ما را به خیر تو امید نیست
شر مرسان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
تا وقتی افرادی مثل تو هستند که فکر می کنند دولتها با رای ملت انتخاب می شوند و در زندگی و سیاستهای کشور تاثیر دارند وضع هر روز بدتر خواهد شد.
پس دولت پولا رو از کجا میاره ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
از جیب مردم با گران کردن کالاها و خدمات و افزایش مالیات ها و ایجاد مالیات های جدید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
دولتها یک حیاط خلوت دارند بنام سازمان تامین اجتماعی کارگران که الان حدود 500 هزار میلیارد تومان هم به آن بدهکار هستند شاید از این جیب برداشت میکند
38/2 منفیست چرا به شعور مخاطب توهین می کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
تورم با نقدینگی فرق داره
امیرحسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
تورم و میگه کجایی عمو؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
یه بار درست بخون بعد پست بذار
نتیجه؟؟؟؟تورم وحشتناک؟؟
حرف درمانی و در آخر آنچه واقعیت دارد تورم نجومی و فشار بر گرده مررم
رئیس پیشین بانک مرکزی از چاپ اسکناس به میزان صدو چهل و دو هزار میلیارد می گوید لطفا این موضوع را روشنگری فرمائید .
این دولت به جای کاهش هزینه های بسیار اضافی در بودجه جیب مردم بدبخت را نشانه رفته البته به قیمت فلاکت بیشتر مردم حالا به آن افتخار می کند
وای چقد همه چیز خوبه چقد این دولت اقتصاد را رونق داد
اونچه که آب رفته ، سفره مردمه ! بیخود با اصطلاحات و عبارات بازی نکن !
خجالت بکشید ،حیا کنید ،مردم بیچاره شدن ،شما چسبیدید به این دولت واون دولت ؟؟!! فعلا که این سید مرحومانتون داره یکی یکی مردم ایران رو مرحوم میکنه ! دلار رو از ۲۳ تومن رسوند به ۳۲ تومن، تورم رو رسوند به ۴۰ درصد، بابا اگه نمیتونید مملکت رو ا اداره کنید بکشید کنار! ما اگه نخواهیم شما به ما خدمت کنید ،دقیقا بگید باید چکار کنیم ؟؟؟؟؟؟؟
از بانک مرکزی استقراض نکرده پس چکار کرده؟ چرا دولت روحانی از روش دولت رئیسی استفاده نمیکرد؟ چرا توضیح بیشتری داده نمیشه؟ استقراض نکرده دست تو جیب مردم کرده؟ با افزایش ۶۰% قیمت کالاها گفته هرکی پول داره بخره بخوره ، هرکی نداره نخوره؟
تو یکسال دلار سی درصد رشد کرده.و تا پایان سال هم معلوم نیست چه اتفاقی بیوفته.بقول میرسلیم اینو چی می گی؟
سلام آره تو راست می گی
همه چیزا رو که چند صد درصد گرون کردین و افزایش حقوق بازنشسته ها رو هم که نمیدین.پس درامدهایی که ازش دم میزنین کجا میره؟؟؟
بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی که در وبگاه این ارگان هم به صورت آزاد در اختیار همه هست و قابل راستی آزمایی است، نرخ رشد نقدینگی در 12 ماه منتهی به 1400 برابر با 38.2% درصد هست. این مقدار در ماه قیل از آن برابر با 38.4% بوده. عملا نقدینگی به صورت وحشتناکی در حال افزایش است. اون چیزی که کاهش یافته نرخ رشد رشد نقدینگی هست که 0.2%- که نگارنده با زیرکی عجیبی و هولناکی سعی در القای اون به عنوان یک آمار مثبت دارد!!!.
اين دولت كشور را با 3.800.000 ميليارد تومان نقدينگي تحويل گرفت و الان نقدينگي برابر است با 4.800.000 ميليارد تومان
چه ميگوييد؟
بله
کاملا متین
قرض نکرده دوتا پاشو کرده تو جیب مردم تورم وحشتناک دلتون رو خوش کنید به دروغ های خودتان ....
دروغ میگویند
برنامه وبودجه این دولت آقای رییسی احکام صادره 1400 بازنشستگان کشوری که قانونی است را پرداخت ننمودند
وپاسخگو نیستند
وعملکردشان ضعیف است ودر قبال بازنشستگان تکریم قانونی را انجام نمی دهند.
واین خاطرات تلخ در میان بازنشستگان کشوری فراموش نمی شود
از جیب مردم می‌زنند یارانه ها رو میدزدن
از
جیب ملت میاره .
اگه ارزش پول بالا رفته چرا دلار بالا رفته پس! خخخ
خوب حتما دارین با تمام قدرت پول چاپ میکنین... احسنت بر شما...
ماهی 20000مبلیاردتومان یارانه را ازکجا می دهد
این که مورد دو کل مطلب رو نقض می‌کنه به کنار
چرا این ادعاها با واقعیت میدانی هیچ تناسبی نداره؟ اگه صرفا انتظار تورمیه، چرا خود دولت نرخ مصوب خودش رو افزایش می‌ده؟ یعنی دولت هم منتظره تورم درآمدش رو افزایش بده و کسری بودجه‌شو جبران کنه؟
نقدینگی کم شد و دلار بالا رفت
دبالا رفتن دلار که دروغ نیست پس اولی دروغه
بله شاید شما راست بگین ولی بهتره شفاف سازی بشه که دولت این پول رو از کجا میاره، دولت داره با این گرانیها و تورم از جیب ملت پول در میاره و خرج خودش میکنه، این گرانی ها خودش یک جور وام بلا عوض برای دولت هستش
اگر رشد نقدینگی متوقف شده پس چرا در همین دو ماه اول سال جاری شاهد افزایش قیمت ها هستیم !؟
بعضی فقط منفی بافند. فهمی از مثبت ندارند. البته پابوسی غرب بهتر از این نمیشه
طرف وعده. دلار زیر ۱۵۰۰۰تومان میداد و حالا وعده اش بیش از ۱۰۰درصد با رشد مواجه شده این یعنی بدجور سر مردم را کلاه گذاشتن…
دولت خودش میگه کسری بودجه داره،از اپنطرف هم میگه قرار نیست از واقعی کردن قیمتها چیزی توی جیب دولت بره ،پس پول را از کحا آورده کسری بوجه را جبران نکنه؟! قیر از اینکه قصد داشته باشه اینبار دستش را توی جیب مردم بکنه ،که البته ظاهر امر هم گواه همین هست از یک طرف یارانه های خیلی را قطع مرده پس درصد زیادی از مردم اجناس را گران می خرند حتی بالاتراز قیمت جهانی مثل خودرو،روغن خوراکی، شکر، برتج و گوشت قرمز و مرغ البته اگر مرغ به قیمت مسوب فروخته شود ،از طرفی دیگر به اسم پولشوی قصد دارد روی پسنداز مردم و جابجایی دارم مردم مالیات ببندد،و این یعنی دست در جیب مردم کردن
اگر پول خلق نشده چرا قیمت سکه و دلار اینقدر رشد داشته
مساله اینست که دولت فقط صورت مساله را پاک کرده و اسم خلق پول را روی کاغذ عوض کرده و به جای بانک مرکزی این امر را به بانکهای دیگر سپرده
والا شما هر چه بنویسید لابد مردم باید باور کنند ؟ هر دولتی هم که میاد مشکلات اقتصادی رو رو سر دولت قبلی خودش خالی می کنه بدون اینکه بازخواستی از دست اندر کاران قبلی بشه . این شیوه حکومت داری بعد از 42 سال در نهایت به تباهی و فرو پاشی منتهی خواهد شد .
نیاز به تجدید نظر اساسی در این مسیر 40 ساله اقتصاد توام با گرانی خجالت آور
اتجادیه فروشندگان (کارتل دلالان) را از قلم انداختید آنها طلایه دار کاهش ارزش پول ملی هستند و دولت را در برابر کار انجام شده قرار می دهند ابتدا با یک هماهنگی سازمان یافته قیمت ها را افزایش می دهند سپس وقتی دولتِ غافلگیر شده می خواهد ارزش قبلی ریال را حفظ کند داد سخن می زنند که «اقتصاد دستوری نیست!!»
کارتل ها آفت بزرگ اقتصاد هستند به همین دلیل در کشورهای غربی، علیرغم تمام آزادی های اقتصادی، تشکیل کارتل جرم است و خاطیان بشدت جریمه می شوند نمونه اش جریمه هنگفت تولید کنندگان تلوزیون ال سی دی در اواخر نخستن دهه قرن میلادی توسط اتحادیه اروپا.
اگر دولت از بانک مرکزی قرض نمیگیره از کجا پول میاره بریز و بپاش میکنه چون در عوض کرایه اتوبوس،هزینه انتقال وجه، انواع مالیات،گرانی های سر سام آور در همه چیز بصورت محسوس و نامحسوس اتفاق افتاده و هنوز هم ادامه داره! از جیب یکعده به جیب یکعده دیگر، یک عده رو ساکت و عده ای دیگر صدا و اعتراضشون بلندمیشه !در حال حاضرو امسال ،شب میخوابی صبح چند تا قانون جدید استرس آور ،سمی و کشنده و یکطرفه تصویب میشه! همه چیز بنفع خودشونه نه ملت!
می بینید چگونه با خلق واژه من درآوردی «انتظارات تورمی»، سودجویی و از آب کره گرفتن هاشان را به گردن مردم می اندازند؟
سه روز پیش رئیس اتحادیه دلالان لوازم خانگی اعلام فرمود لوازم خانگی باید گران شود از آن روز، نه تنها ها قیمت ها آرام آرام در حال افزایش است بلکه همان کالا را هم نمی فروشند. مردم مسببش هستند یا زد و بندهای پنهانی شما با روسای دلالان دندانگرد؟
خجالت اوره!!!!
ماشاالله همه یه پا فوق تخصص دکترای کلان هستن.
اجرای کامل برجام و ایجاد رابطه خوب با سایر کشور ها بخصوص امریکا راه حل نجات
امار سازی دروغ و دروغ و دروغ و چپاول بیت المال و ...
دولت قبل از بانک تنخواه گرفت ریسی از جیب مردم بدبخت
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست