بازدید 198311
خط و نشان پارلمان بخش خصوصی برای صندوق توسعه

مرغ اتاق بازرگانی یک پا دارد: وام دلاری گرفتیم، اما ریالی تسویه می‌کنیم/ مابه‌التفاوت ارز را دولت به عهده گیرد/ فشار بیاورید؛ کارگران و طلبکاران تجمع می‌کنند!

منابع ارزی صندوق توسعه ملی حق همه ایرانیان است؛ اما در این شرایط، گروهی خاص در دولت‌های گذشته با نام های مختلف، حدود ۱۵ میلیارد دلار دولتی به عنوان وام ارزی دریافت کرده اند، ولی حالا برای بازپرداخت این وام‌ها، ساز مخالف کوک کرده اند و می‌گویند بگذارید وام‌های ارزی، ریالی تسویه شود!
کد خبر: ۱۱۲۱۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۱ 30 May 2022

محمدرضا مقامی فرد؛ به گزارش تابناک؛ در هفته های اخیر، کشمکش میان اتاق بازرگانی ایران و صندوق توسعه ملی بالا گرفته است. این اختلاف از زمانی آغاز شد که هفدهم اردیبهشت ماه امسال، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در نامه‌ای خطاب به صندوق توسعه ملی راهکار‌های پیشنهادی اتاق بازرگانی برای رفع مشکل بازپرداخت‌های معوق تسهیلات گیرندگان ارزی را مطرح کرد. اما مهم ترین نکته پیشنهادی اتاق بازرگانی، عملیاتی شدن پیشنهاد بازپرداخت ریالی تسهیلات اعطایی صندوق توسعه ملی به متقاضیان آن هم با نرخ ۴۲۰۰۰ ریالی بود؛ درخواستی که از همان ابتدا به نظر می رسید با واکنش تند رئیس صندوق توسعه روبرو شود.

اتفاقی که چند روز بعد، در زمانی که  همایش «صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی» برگزار شد، مهدی غضنفری رئیس این صندوق، در اظهاراتی انتقادی و کنایه آمیز خطاب به رئیس اتاق بازرگانی ایران، به خواسته‌های غیر منطقی اتاق بازرگانی اشاره و تاکید کرد؛

چرا مثل یک بچه با صندوق صحبت می‌کنید؟

تعجبم که اتاق بازرگانی نامه می‌دهد یک عده‌ای که از صندوق وام به نرخ ارز ۴ هزار تومان گرفته اند، حالا می‌گویند با همان نرخ ۴ هزار تومان با ما حساب و تسویه کنید. این حرف با هیچ ادبیات اقتصادی همخوانی ندارد. بنده یک سوال خیلی ساده از آقای شافعی، رئیس اتاق بازرگانی می‌پرسم؛ به عنوان مثال شما خانه‌ای که به قیمت ده سال پیش خریده‌ای را به قیمت ده سال پیش به بنده می‌دهید، اگر شما قبول می‌کنید، بنده هم با همان نرخ ۴ هزار تومان محاسبه کنم. کارخانه‌ای که با پول صندوق ساختید با همان قیمت به بنده می‌دهید؟ صندوق ۶۰ درصد پول کارخانه را داده، اصلا پول صندوق را ندهید، ولی ۶۰ درصد کارخانه را به صندوق بدهید. چرا مثل یک بچه با صندوق صحبت می‌کنید؟ این ادبیات را مطرح نکنید. شما اتاق بازرگانی هستید؛ آیا حاضرید شیر و ماست و کشک و دوغ تولیدی خودتان را به قیمت قبل از هدفمندی بدهید؟ معلوم است این کار را نمی‌کنید؛ حق هم دارید. پس بنده چرا باید از منابع صندوق بگذرم؟

مرغ اتاق بازرگانی یک پا دارد: وام دلاری گرفتیم، اما ریالی تسویه می‌کنیم/ مابه‌التفاوت ارز را دولت به عهده گیرد/ فشار بیاورید؛ کارگران و طلبکاران تجمع می‌کنند!

بنده نمی‌خواهم اینجا مطرح کنم که برخی از این افراد آمده اند و حتی نیروگاه هم زده اند، در حالی که یک دینار و یک سنت هم از خودشان نیاوردند و اصلا این کاره نبودند و با پول صندوق این کار‌ها را کردند. اگر قرار باشد هر کسی با پول صندوق سرمایه دار شود، ۸۵ میلیون تن در صف می‌ایستند و از پول صندوق می‌خواهند!

این از عدالت به دور است؛ این همان قرعه کشی است که در خودرو داریم؛ می‌گوید زودتر آمدم و ارز ۴ هزار تومان گرفتم و الان هم می‌خواهم با نرخ ۴ هزار تومان پس بدهم؛ یک عده‌ای همه برج‌های فرشته برای آن هاست و یک عده‌ای هم در شوش نان شب ندارند که بخورند؛ بنابراین، این گونه که نمی‌شود و باید پول صندوق را پس بدهید. اگر پول را نمی‌دهی، همان ملکی را که با پول صندوق ساختی، ۴۰ درصد آن را به صندوق بده؛ واقعا تعجب می‌کنم با این ادبیات با صندوق گفت‌وگو می‌کنند."

بخش هایی از صحبت های رئیس صندوق توسعه را در فیلم زیر می بینید:

تعداد بازدید : 2892

 

مرغ اتاق بازرگانی، همچنان یک پا دارد!

با گذشت چند روزی از اظهارات رئیس صندوق توسعه ملی، بالاخره اتاق بازرگانی از سکوتی که اختیار کرده بود خارج شد و نسبت به اظهارات فوق بیانیه ای صادر کرد.

در بخش هایی از این بیانیه آمده است؛

اقساط دلاری را ریالی پس می دهیم

در بخشی از این بیانیه ای آمده است: «هم‌زمان با تصویب اساسنامه صندوق توسعه ملی در قانون برنامه پنجم توسعه (ماده ۸۴)، قانون‌گذار بیمه مرکزی ایران را موظف کرد تا از طریق شرکت‌های تجاری بیمه، خدمات بیمه‌ای مربوط به نوسانات قیمت‌ها و نوسانات نرخ ارز را فراهم کند. همچنین در بند (ت) ماده (۴۶) قانون برنامه ششم، دولت مکلف شد تا در دوران اجرای قانون برنامه (سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰)،"سازوکار لازم را برای پوشش خطرات افزایش سالانه بیش از ده درصد نرخ ارز را در بودجه سنواتی پیش‌بینی کند و برای بنگاه‌های اقتصادی دریافت‌کننده تسهیلات ارزی طراحی و به اجرا درآورد»؛ «پیشنهادهای ارائه شده توسط صندوق توسعه ملی بدون توجه به چهارچوب حقوقی و ملاحظات فوق و صرفاً به استناد اساسنامه صندوق هستند. درحالی‌که پیشنهاد ریالی شدن اقساط که توسط اتاق ارائه شده است (حداقل برای گروه بزرگی از وام‌گیرندگان که نیروگاه‌ها هستند)، مبنای قانونی داشته و نرخ این تبدیل نیز به‌ صراحت در مصوبه هیات دولت ذکر شده است (به بند الف مراجعه شود). در نتیجه پیشنهاد اتاق، مطالبه‌ای اضافه بر حق و حقوقی که قانون‌گذار برای گروه بزرگی از بنگاه‌های اقتصادی دریافت‌کننده تسهیلات ارزی صندوق قائل شده است، نیست. ضمن آنکه لزوم پوشش خطرات افزایش سالانه بیش از ده درصد نرخ ارز برای تمامی بنگاه‌های دریافت‌کننده تسهیلات ارزی مطرح شده و استثنایی در این بند قانون مشاهده نمی‌شود. افزایش چند صد درصدی نرخ ارز نوعی نااطمینانی است که پوشش آن به هیچ شکل در توان هیچ بنگاه اقتصادی نیست.»

مرغ اتاق بازرگانی یک پا دارد: وام دلاری گرفتیم، اما ریالی تسویه می‌کنیم/ مابه‌التفاوت ارز را دولت به عهده گیرد/ فشار بیاورید؛ کارگران و طلبکاران تجمع می‌کنند!

اداره کشور به شکل جزیره‌ای امکان‌پذیر نیست

در ادامه بیانیه فوق: پیشنهادهای اتاق ایران با تمرکز بر نقش تمامی دستگاه‌ها و شرایطی که در ایجاد مشکل معوق شدن تسهیلات ارزی نقش داشته‌اند، تهیه و تنظیم شده است. درحالی‌که اظهارات صندوق بدون در نظر گرفتن دلایل و نقش نهادهای مختلف در پیدایش این مشکل، صرفاً موضوع راه‌حل‌های ارائه شده درباره تسویه بدهی به صندوق را مدنظر قرار داده‌اند. به‌طوری‌که به نظر می‌رسد بار عدم اجرای قوانین و مصوبات توسط دولت و سازمان‌های زیرمجموعه به‌طور کامل به دوش فعال اقتصادی منتقل شده است که نقشی در عدم اجرای قوانین نداشته است، در حالی که اداره کشور به شکل جزیره‌ای و با نگاه بخشی توسط دستگاه‌های اجرائی امکان‌پذیر نیست. چنین شیوه حکمرانی از طریق افزایش ریسک‌ها و نا اطمینانی‌های سرمایه‌گذاری، منجر به خروج سرمایه‌ها از فعالیت‌های مولد خواهد شد. 

مرغ اتاق بازرگانی یک پا دارد: وام دلاری گرفتیم، اما ریالی تسویه می‌کنیم/ مابه‌التفاوت ارز را دولت به عهده گیرد/ فشار بیاورید؛ کارگران و طلبکاران تجمع می‌کنند!

انتقاد از پیشنهاد سرمایه‌گذاری مستقیم توسط صندوق

در بخش دیگری از بیانیه اتاق ایران تاکید شده است: مقامات صندوق توسعه ملی تأکید زیادی بر سرمایه‌گذاری مستقیم توسط خود صندوق به‌جای اعطای تسهیلات دارند. نکته‌ این است در سایر کشورهایی که تجربیات موفقی از اداره صندوق‌های ثروت ملی دارند، بازارهای سرمایه توسعه‌یافته داخلی و شرایط سیاسی با ثبات به‌موازات سرمایه‌گذاری‌های این صندوق‌ها، امکان تأمین مالی پروژه‌های تولیدی را برای فعالان خصوصی نیز از طریق ابزارهای داخلی و بین‌المللی فراهم می‌کند. در ایران ما از هر دو کانال فوق کم‌بهره هستیم، در چنین شرایطی حذف کانال تأمین مالی صندوق توسعه ملی خصوصاً در پروژه‌های زیرساختی با نیاز بالا به منابع و به‌ ویژه منابع ارزی، عملاً منجر به قفل شدن حضور بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری‌های فوق خواهد شد.

همچنین در ادامه بیانیه آمده است: اشاره شده است، کارخانه‌هایی که قادر به بازپرداخت تسهیلات خود با نرخ‌های چند برابر ارزی نیستند، بخشی از دارایی خود را به صندوق واگذار کنند. سؤال اینجاست نیروگاه تولیدکننده برق که تحت شرایط امنیتی شدید فعالیت می‌کند؛ به‌طوری‌که سرمایه‌گذار کوچک‌ترین اختیاری مبنی بر خروج سرمایه یا تبدیل سرمایه خود ندارد و حتی یک ساعت تعطیلی بدون اطلاع و هماهنگی قبلی یک نیروگاه، شبکه برق کشور را با تهدید فروپاشی روبه‌رو می‌کند، از چه نقد شوندگی برای صندوق توسعه ملی برخوردار است؟ اگر هدف دست‌یابی به دارایی‌های صندوق توسعه ملی است که مطالبه‌ای به‌حق برای این صندوق و کل ملت ایران است، آیا راهکاری که به حل مشکل و بازپرداخت اصل و سود وام‌های دریافتی توسط خود سرمایه‌گذار بینجامد، منطقی‌تر به نظر نمی‌رسد؟

مابه‌التفاوت ارز را دولت به عهده گیرد

درباره بررسی پیشنهادهای مربوط به بازپرداخت مطالبات صندوق نیز به استحضار می‌رساند، اصل کلی ایفای تعهدات (اوفوا بالعقود)، اصلی مسلم و تردیدناپذیر است؛ اما بنا به قواعد شرع، اصل اضطرار و بنا به قواعد بین‌المللی اصل فورس ماژور را داریم که تا زمان رفع آن شرایط، اجرای مفاد قراردادها به حالت تعلیق درمی‌آید. درصورتی‌که قرار بر انجام قراردادهای منعقده باشد، باید درباره تسهیلات گیرندگانی که تقصیری در معوق شدن بازپرداخت تسهیلات نداشته‌اند، دولت مابه‌التفاوت ارز به نرخ روز گشایش اعتبار یا پرداخت را تا نرخ روز ارز بر مبنای بند (ت) ماده (۴۶) قانون برنامه ششم و با رعایت تبصره (۳) ماده (۲۰) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر با درج در بودجه‌های سنواتی به عهده گیرد.

مرغ اتاق بازرگانی یک پا دارد: وام دلاری گرفتیم، اما ریالی تسویه می‌کنیم/ مابه‌التفاوت ارز را دولت به عهده گیرد/ فشار بیاورید؛ کارگران و طلبکاران تجمع می‌کنند!

خط و نشان برای صندوق؛ تجمع کارگران در مقابل ساختمان صندوق توسعه ملی

در نهایت در بخش پایانی بیانیه اتاق ایران آمده است: چنانچه نظر بر اجرای مصوبه اخذ شده از هیات امنا در باب وصول مطالبات صندوق، مبنی بر تملیک سهام بانک‌ها و شرکت‌های بدهکار باشد، اتفاقی که خواهد افتاد، نه‌ تنها منجر به وصول مطالبات نخواهد شد، بلکه احتمالاً پس‌ از آن شاهد تجمع کارگران و طلبکاران شرکت‌هایی که دارای حقوق و دستمزد و مطالبات معوق از این شرکت‌ها هستند در مقابل ساختمان صندوق توسعه ملی خواهیم بود، چون سهامدار ثروتمندی را یافته‌اند و از وی انتظار پرداخت معوقات خود را دارند. همچنین صندوق باید به فکر تعیین صدها عضو هیات مدیره و مدیرعامل برای شرکت‌های تملیکی باشد و سازمان‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی نیز برای وصول معوقات خود از این شرکت‌ها روی به صندوق خواهند آورد و آیا بنگاهداری در زمره مأموریت‌های صندوق توسعه ملی قرار دارد؟

مرغ اتاق بازرگانی یک پا دارد: وام دلاری گرفتیم، اما ریالی تسویه می‌کنیم/ مابه‌التفاوت ارز را دولت به عهده گیرد/ فشار بیاورید؛ کارگران و طلبکاران تجمع می‌کنند!

اتاق بازرگانی این ابهام را شفاف سازی کند؛ ۳۰۰ همت کجاست؟

آنچه خواندید بخش های مهمی از بیانیه اتاق بازرگانی در واکنش به اظهارات رئیس صندوق توسعه بود که پیشتر فیلم این صحبت ها را نیز مشاهده کردید. اما در این شرایط، سوالات و ابهامات زیادی از سوی مردم و کارشناسان مطرح است؛ به عنوان نمونه با استناد به صحبت های رئیس صندوق توسعه ملی، تا به امروز خبری از ۱۵ میلیارد دلار به نرخ دولتی نیست.

اما ماجرای این ۱۵ میلیارد دلار چیست؟

مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی در پاسخ به این سوال گفته است: «در این دوازده سال اخیر، بخش خصوصی ۱۵ میلیارد دلار تسهیلات گرفته و پول‌ها را هم پس نمی‌دهند.» اما برای اینکه بدانیم جزئیات این رقم ارزی چند میلیارد دلاری چیست، باز هم به صحبت های رئیس صندوق توسعه باید مراجعه کنیم؛ جایی که غضنفری به صراحت می گوید «متاسفانه طول زمان پروژه‌ها در کشور ما خیلی طولانی شده است؛ مثلا به طور تقریبی ۱۴سال پول در یک پروژه می‌خوابد. این رویه بهره وری سرمایه را به شدت کاهش داده است، در حالی که ما در کشورمان نیازمند سرمایه گذاری هستیم. وقتی پول بیست سال در یک پروژه می‌خوابد هیچ توجیهی ندارد. در گذشته، صندوق در ۲۰۰ طرح، چهارصد بار استمهال دادند. چه هیات عامل خوبی داشته این صندوق که مداوم جلسه گذاشته اند و با استمهال موافقت کردند. یعنی فکر نمی‌کردند و فقط موافقت می‌کردند. سال ۴۰۰ روز نیست، یعنی هر روز هم با یکی از این‌ها موافقت کرده باشند، حقوقشان هم حلال است

رانتی با طعم دلار دولتی  و بی خیالی برای تسویه

بنابراین با یک حساب و کتاب ساده، مشخص می‌شود که رانتی در قبال این ۱۵ میلیارد دلار نصیب افراد به اصطلاح فعال در بخش خصوصی شده است، حداقل معادل ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که از مابه التفاوت نرخ دلار ترجیحی و آزاد حاصل شده است. در نتیجه از رئیس اتاق بازرگانی و دیگر اعضای فعال در این اتاق، این خواسته عمومی مطرح است در شرایطی که کشورمان در این سال‌ها با سخت‌ترین تجریم‌های اقتصادی دست و پنجه نرم کرده، حال چگونه است که گروهی از اعضای اتاق بازرگانی در آن دوران خاص، علاوه بر اینکه بخشی از آن ۱۵ میلیارد دلار دولتی بهره‌مند شدند، حالا بر خود تکلیف نمی‌داند که حداقل اگر جریمه دیرکرد در بازپرداخت وام‌های ارزی را نمی‌خواهد پرداخت کنند، رویکردی داشته باشند که منجر به بازپرداخت وام‌های ارزی به نرخ روز دلار در بازار انجام شود. این در حالی است که به گفته رئیس صندوق توسعه ملی، با این رانت و سازوکاری که این گروه در گذشته از آن بهره مند شدند، "یک عده‌ای همه برج‌های فرشته برای آن هاست و یک عده‌ای هم در شوش نان شب ندارند که بخورند". 
 

سخن پایانی


در پایان ذکر این نکته نیز مهم است که چرا اتاق بازرگانی در بیانیه فوق، به صراحت از احتمال تجمع کارگران و طلبکاران در مقابل ساختمان صندوق توسعه ملی یاد کرده است. موضوعی که نیازمند ورود جدی نهاد‌های نظارتی و امنیتی است تا مشخص شود چرا پارلمان بخش خصوصی، به دنبال ایجاد فضای منفی و شکل گیری تجمع و اعتضراض گروهی از کارگران است و همچنین ضرورت دارد تا هرچه سریع تر نتیجه رسیدگی به پرونده ناپدید شدن ۱۵۰۰ میلیارد تومان پول در اتاق بازرگانی  از سوی نمایندگان و نهاد‌های نظارتی به عموم مردم اعلام شود.
 
این در حالی است که به تازگی محمدرضا بهزادیان عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگویی اظهار داشته است: "کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به رئیس اتاق بازرگانی نامه زده و اعلام کرده که این اتاق، گزارش‌های مالی خود را ارائه نداده و در این رابطه خواستار توضیح شده؛ همچنین بودجه آن از ۳۰ میلیارد تومان بیشتر شده که اعضای هیات رئیسه اتاق ایران، ۲.۸ میلیارد تومان ودیعه و ۱۹۴ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کنند." 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۲۱
انتشار یافته: ۶۵
اقتصاد دودوتا چارتاست. وقتی ارزش ریال را 7 برابر کاهش می دهید پس انداز میلیون ها ایرانی را 7 برابر کاهش می دهید اما معادله باید برقرار بماند ثروت غیب نشده کجا رفته؟ عده قلیلی هزاران برابر ثروتمندتر شدند.
این حکومت عدل علی است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
کاهش واژه درستی نیست دزدیدند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
عزیرم اقتصاد دو دوتا هست ولی این که شما میفرمایید نیست. تحریم شدیم و واردات جنس به کشور کم شد ولی مقدار ریال در جامعه ثابت ماند. این یعنی تورم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
اون 4 درصدیها که قالیباف می‌گفت همیم پارلمان بخش خصوصی هستند که خون مردم رو می‌مکند!!!
واقعا چقدر وقیح هستند. پول مفت رو گرفته اند حالا می‌خوان پس بدن زورشون میاد تازه تهدید هم می کنند. آقا شما که می‌دونستی ضرر می کنی (که دروغ میگی) چرا اومدی وسط؟ تازه اگر هم ضرر کرده باشی (که بازم دروغ میگی) همه جای دنیا همینه. سرمایه گذار باید پای سود و ضرر کارش بمونه. بعدشم مگه این تسهیلات به مردم عادی رسیده. همه می‌دونن ارکان قدرت و ثروت از این تسهیلات بهره بردند. باید جلوی این زیاده خواهی ایستاد.ارزش ریالی همه چی ۱۰ برابر شده. اگه ندارین بدین همون سرمایه رو که زمین یا دستگاه یا تجهیزات هست رو بدین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
ثروت ملی گوشت قربونی شده هر کی میتونه سهم بیشتری ازش می بره!! واقعا تو این مملکت نمیشه جلوی این غارتگری ها رو گرففت.؟! این فاصله تبقاتی فاحش که داریم از محل همین رانت ها وحقا بازیهاست که شکل گرفته چون ثروت مردم رو یه عده نو کیسه به غارت بردن و انقدر هم احساس گردن کلفتی میکنند که حتی مقامات رو هم تهدید به ایجاد اشوب میکنند ایا خود این موضوع تهدید، جرم محمحسوب نمیشه؟ نباید یقه همین اقا وامثال اینها رو گرفت؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
حرف حق
کاملا مشخصه که پول رو خوردند و تهدید هم می کنند.
ترو خدا رسانه ها پیگیر باشند تا دست این رانت خوارا از بیت المال قطع بشه. پولی که باید صرف زیرساختهای اقتصادی و اشتغال کشور می شده را آوردن تو دلالی و واسطه گری, حالا مدعی هم هستن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
شما شک نکن اگر مبنای صحبت اتاق بازرگانی که همگی با دانش بازرگانی و تجاری هم هستند قانونی نبود و بر مبنای خود دستور العملهای دولت نبود مسئولین صندوق توسعه که عموما هم افراد بیسواد و کم سوادی هستند بجای جنجال و کشیدنش به رسانه از طریق قانون دلاری ازشون پس میگرفتن و الان هم فقط میخوان با بازی کردن با روان مردم یه چیزی تیغ بزنن از بخش خصوصی
کافیه متن بالا رو بخونی یکم با دقت بیشتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
کاملا مشخصه از رو بیسوادی حرف میزنی و اسیر بازی رسانه ای دولت شدی که میخواد به بخش خصوصی دست اندازی کنه
کار تملیک این کارخانجات و نیروگاه ها آغاز شده است.این سرمایه ها متعلق به تمام ملت ایران است و صندوق نمیتواند به عده ای خاص حاتم بخشی کند
ایران خودرو نیز هر وقت حرف از بازپرداخت بدهی به بانک مرکزی میشه تهدید به اخراج کارگران و تجمع اونا در بانک مرکزی می کنه.کشور که نیست خانه مافیاست‌
تورم بی قاعده و چند نرخی بودن دلار اقتصاد ایران را بیمار کرده و باید سریعا درمان را همه بخش ها با هم شروع کنند کل کشور و مردم با هم
کالا ها و خدمات قیمت قانون قیمتی خود را از دست می دهند رباخواری شکل می گیرد فساد شکل می گیرد .....
هفته پیش نوشتم. رانت از این بالاتر ؟ کلاهبرداری در روز روشن.
وام ارزی گرفتی باید ارز تسویه کنی ولی غیر
آقاب بابک زنجانی هم در زمان خودش ۳ میلیارد دلار به مملکت بدهکار است نه ۳ هزار میلیارد تومان
امروز میشود ۸۴ هزار میلارد تومان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
اگر کار صندوق قانونی بود با هیاهو به رسانه نمیکشیدش میرفت و بدهی های ارزیش رو وصول میکرد
دلاری گرفته اند دلاری باید پس دهند. بیت المال است.
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
باشه منتظر باش تا پس بدن
باذکر صلوات و ی لیوان اب رفت تو معده
چی رو گرفتن تا حالا پس دادن ؟
جنگله هر کس زور بیشتر شکم سیرتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
حرف شما درست ولی خودمونیم قیمت ارز رو هم دولت بالا میبره نه مردم
سواد ندارند بلد نیستند همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
بله درسته دقیقا این در مورد صندوق توسعه ملی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
سواد دارند به مفت خوری عادت کر دهاند.
در مملکتی که با پول می شود هر بی قانونی را انجام داد بدانید اتاق بازرگانی پولدار حریف صندوق توسعه ملی خواهد شد.
مگه ثروتمند، مخصوصا اونی که با تبانی ثروتمند شده، به راحتی از مال باد آورده میگذره؟
همه جای دنیا همینه فقط بقیه جاها، قانون محکم و برای همه اجرا میشه اما اینجا قانون برای همه نیست.
این اتاق بازرگانی منحل شده که ؟؟چرا هنوز هستن؟ تحقیق تفحص مجلس از اتاق چه شد؟
به عنوان یک پیشنهاد ...آماری از اعضای صندوق که دارای تابعیت کانادا و آمریکا و ...هستند منتشر شود هم چنین تعداد نفراتی که عضو بوده یا هستند که بدلیل پرونده قضایی یا فرار کرده اند یا محکوم و ودر زندان هستند ...
نتیجه ای که می خواهم بگیرم معلوم است ...ابتدا این جماعت فرق چندانی با بقیه حکومت نئارند ...اتفاقا غالب آنها از بدنه همین نظام هستند و موضوع پیش آمده فعلی فقط بدلیل کمبودهای اقتصادی حال است ...دوم اینکه قوانین ناقص و پول پاشی بی حساب در قالب وام و تامین مالی و غیره ، که توسط همین جماعت و امثال آنها وضع شده ،و منتفع نشدن مردم از حاصل این کمک ها و تعویق پروژه ها و .... نتیجه ای بجز فقر مردم ( ساکن در ایران ) ندارد ....
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
اصلاح می کنم ...اتاق بازرگانی منظورم است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
بین اینهمه نظر افراد کم اطلاع و عموما بیسواد یک نفر هم از جنبه درستی به قضیه نگاه کرد بالاخره
قیمت گذاری دستوری ارزی و کالایی (کارخانه ها) و کنترل قیمت ارز توسط دولت و دوگانه بودن قیمت ارز فقط آی دزد گویان را فربه کرده اطاق بازرگانی با توجه به رابطه اش با دولت و روابط ویژه اش بلحاظ ماهیت آدمهایی که قبلا مسئولیت های اجرایی در بدنه دولت یا ... داشتند یکی از مراکز ام الفساد مالی است و معلوم است پررویی بکند
منابع صندوق توسعه ملی متعلق به نسل های آتی است ونباید اشخاصی که دلار از صندوق گرفتند ریال پس دهند این سواستفاده تسهیلات گیرندگان از شرایط اقتصادی است ودراین مورد حق با صندوق توسعه ملی میباشد. منابع ارزی صندوق متعلق به همه ملت ایران است نه عده ای خاص .رانت خواران با شلوغ کاری و تهدید به تجمع کارگران جلوی ساختمان صندوق سعی در فرار از ایفای تعهدات ارزی خودشان هستنند.
شرم آور است که عده ای حتی سعی در بالا کشیدن ثروت نسل های آتی هستندو به آیندگان هم رحم نمیکنند.
اتاق بازرگانی هم سهمش از سفره نابسامانی اوضاع اقتصادی را می خواد.
من 30 میلیون تومان وام گرفتم 1 روز پرداختش عقب بیفته بانک به من اخطار میده، این آقایون چطور مبالغ کلان دلاری از صندوق بدون هیچ ضمانت و وثیقه گرفتن که الان با کمال پرروئی میگن ریالی با قیمت ارز 4200 تومانی پس میدیم؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
تازه اونم میگه ریالی پس میدیم! اگه پس داد
عزیز اگر در زمان اخذ وام که مثلا دلار 3000 تومان بوده دوستان وام ریالی می گرفتند و با ان دلار 3000 تومانی می خریدند با تصفیه ریالی فعلی چه تفاوتی می کرد؟صنعتکار را اغفال کردند که اقتصاد در و پیکر دارد و ارز جهش نمی کند لذا گرفتن وام ارزی به نفع شماست بعد ارز را 10 برابر کردند و حالا می خواهند تاوانش را از خریداران ماشین الات تولیدی بگیرند گویا ایشان با این پول خودرو وارد کرده اند.رئیس محترم صندوق می گوید ایا صنعتکاران کارخانه خود را به نرخ 10 سال قبل می دهند،گویا ایشان غافل است که اگر همان کارخانه بواسطه مشگلات کسب و کار نتواند کار کند به سمن بخس هم ارزش ندارد و ان ماشیتن الات ارزش اهن قراضه را خواهند داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
تسهیلات ارزی مورد اشاره جهت ورود ماشین آلات و تجهیزات برای احداث کارخانه های تولیدی به شرکت‌ها و بخش خصوصی پرداخت شده و طبق قانون ریسک افزایش نرخ ارز بیش از ده درصد سالانه بر عهده دولت بوده ولی ز متاسفانه موقع بازپرداخت نرخ ارز بیش از ۱۰ برابر شده و از طرفی دولت سود و جرایم تاخیر اقساط را هم بصورت دلاری محاسبه کرده است این موضوع کمر بخش خصوصی صی و تولید را می شکند و منجر به تعطیلی و بیکاری کارخانه ها می شود . البته باید با افرادی که ارز گرفته اند و در مسیری غیر از کار تولید مصرف شده شناسایی و برخورد شود ، ولی تولیدکننده نباید تاوان جهش نامتعارف نرخ ارز و بی ارزش شدن ریال را بدهد . اگر این تسهیلات را بصورت ریالی داده بودند خیلی به نفع تولیدکنندگان بود و بازپرداخت آن بسیار راحت تر بود . ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
کاش بقیه هم بفهمند دارن اسیر بازی رسانه ای دولت میشن برای تیغ زدن بخش خصوصی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
دوست عزیز ...تراش دستی سه میل چینی کارکرده 150 میلیون تومان ..تراش سی ان سی ( مجبورم فارسی بنویسم ) مال دهه 90، 800 میلیون تومان ...منظورت کدوم آهن قراضه است ...با ارز دولتی حتی با قیمت قراضه هم بفروشی که کلی سود می کنی ..الان قراضه 13 هزار تومان است ...بازهم بده ؟؟؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
علی جان قیمت های ماشینی که میگی مثل قیمت های خانه های شمال شهر است که ماهی 5 تا از 500000 معامله میشه تو اوضاع وانفسا که ماشین صنعتی میخره که ارزان یا گران باشه من صدتا کارخانه بهت معرفی میکنم 20 درصد زیر قیمت کارشناس بفروش 10 درصدم پورسانت بگیر
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
دوست عزیزم ..هم قطار ....اینطور نیست ...اگر معامله نشود قیمت بالا نمی رود ...عرضه تقاضا ...همان فرمول ساده..موضوع اصلی ایفای تعهدات است ..20 درصد زیر قیمت کارشناسی هم عمل شود با زهم با سود فراوان از این بازار وانفسا خارج میشوید ...راحت
اول اینکه چرا برای القا حرفهایتان عکس یک شخص کراواتی را مشخصا نمایش میدهید ؟! ثانیا اگر عمده این بدهی مربوط به نیروگاههاست که مخارج یا ساخت انها به دلار و ارز است و درامدانها به ریال است پس بازپرداخت قاعدتا باید به ریال باشد ثالثا اگر رشد قیمت برق برای مصرف کننده با رشد قیمت ارز برابر باشد بازهم می شود مطالبه بدهی را بصورت ارزی خواست اما وقتی رشد قیمت برق با دلار هماهنگ نیست منطقی نیست رابعا در حال حاضر دولت دم از ازاد سازی قیمتها میزند ایا این رفتار یک نوع زمینه سازی برای ازاد سازی قیمت برق است ؟!! پنجم اگر حرفشان بهانه است چرا باید درصورت تسویه بروش ارزی ورشکسته شوند و ایا صندوق ذخیره ارزی حاضر است عواقب ورشکستگی ان را بپذیرد
ما میخواهیم بریم بانک یه وام 10 میلیونی تومانی بگیریم باید دو تا ضامن و مدارک اثبات درامدی که میتونیم اقساط وام رو بدیم باید ارائه بدیم حالا اگه رئیس بانک از ما خوشش اومد به ما وام بده. این اقایون دولتی و اطاق بازرگانی چطور بیت المال مردم رو با اعمال نفوذ و رابطه میگیرن بدون ارائه هیچگونه ضمانتی به صندوق که تضمین کننده وصول مطالبات باشه که حالا صندوق توسعه ملی التماس کنه و اقایون هم بگن حالا اگه بتونیم و اگه بشه شاید با نرخ ارز جهانگیری بیاییم با شما تسویه کنیم اونم ریالی. اخه مگه این اقایون موقع گرفتن وام خبر نداشتن که داره وام ارزی میگیرن نه ریالی و باید ارزی هم تسویه کنن که حالا عطف میکنن به چهار تا ماده از من دراوردی که پول مردم ایران رو به جیب بزنن و رانت رو بزارن تو جیبشون. اخه تا کی مملکت اسلام ناب محمدی ما باید اینجوری اداره بشه که فرصتها و رانتها همش باید نصیب یه عده ای خاص بشه و بقیه مردم در فقر و محرومیت مطلق زندگی کنن. اخه این چه وضعیه کی میخواهید این اوضاع رو سر وسامان بدین وقتی که دیگه دیر شده.
نیازی به رفتن به هزار توی کی چکار کرد و چکار نکرد نیست .آورده ی خودت چقدر بوده و چقدر از صندوق گرفتی وحالا به همان نسبت داراییهای موجودت را قیمت گزاری کن و بدهی صندوق را حساب کن. گشتن و خوردنت هم و وصله هایی که به زندگیت زدی هم بابت تلاشهایی که کرده ای مال خودت.
کپی از متن:
... افزایش چند صد درصدی نرخ ارز نوعی نااطمینانی است که پوشش آن به هیچ شکل در توان هیچ بنگاه اقتصادی نیست.
پس مردم ما چرا باید هزینه های چند صد درصدی افزایش نرخ ارز را در تمام عرصه های زندگی از جمله تولیدات و خدمان اعضای اتاق بازرگانی بپردازند؟ و کسی نمی آید بگوید " این اقتصادی نیست " اما وقتی پای مایه دارها به این عرصه باز می شود تازه یادشان می افتد که " اقتصادی نیست" انگار مردم حساب و کتاب سرشان نمی شود و فقط 4 درصدی ها ماشین حساب مغزشان عملگرهای اصلی زا بلد است!!!! وقاحت هم حدی دارد. اگر:
1- بنگاه های اقتصادی به این افراد " هبه " نمی شد امروز اینقدر وحوشت در وقاحت نمی داشتند.
2- محصولات و خدماتی که با ارز نرخ 42000 ریالی دریافت کرده و به مردم با ارز نرخ 500000 ریالی تحمیل کردند مورد سکوت مسئولین واقع نمی شد امروز اینها اینقدر متوقع نمی بودند.
در خاتمه بعنوان یک شهروند که هزینه همه جانبه سوء مدیریت در اقتصاد را دارم می پردازم خواستار تحقیق و تفحص از اعضای اتاق بازرگانی ایران هستم که مشخص شود چند تن از اینها ارز و به چه مقدار از کشور جهت سرمایه گذاری در دبی و ترکیه خارج کردند و گزارش آن نیز به مردم داده شود.
صنعت کار ایا حاضر است تجهیزاتی را که با ارز 4200 گرفته با همان قیمت بفروشد. ضمن اینکه همه ملت می دانند که فقط درصد کمی از ارزی که به اسم صنعت در چهل سال گذشته گرفته شده صرف صنعت شده و بقیه در بازار ازاد فروخته میشود و یا صرف وارات کالاهای با نفع زیاد می شود. اگر فقط نیمی از ارز ارزان و وامهای ریالی کم بهره که در چهار دهه گذشته به اسم صنعت و تولید گرفته شده در این بخش سرمایه گذاری شده بود حالا ما باید یک کره جنوبی بودیم. صنعتکاران همیشه مظلوم نمایی و بعد تهدید می کنند در حالی که کارخانه داران ثروتمند ترین افراد ایران هستند. ما که دو نفر را از نزدیک می شناسیم که واخدهای صنتعتی زیر متوسط دارند و نمی دانند پولهایشان را چطور خرج کنند ودائم دنبال مکانهای جدید در دنیا می گردند که به انجا سفر کنند.
وقتی خود دولتها با تحمیل قیمت دستوری برای کارخانه هایی چون فولاد، مس، خودرو ... خودش از جیب سهامدانش نشخوار سخیفانه می کند توقع اطاق بازرگانی بیخد نیست
کیف میکنم از این حرفها خوب و دق میکنم از ناتوانی دولت در پس گرفتن این پولها.
عجب کشور شیر تو شیری داریم
خیلی خوبه که اعضای اتاق فکر میکنند تو این مملکت فقط اونا مدیریت بلدن و حق دارن وام بگیرن
یعنی این همه جوون تحصیلکرده و ... غاغن
وقتی حضرات این آقایان را افسران جنگ اقتصادی معرفی کردند!!! باید این روزها را هم فکر میکردند.در دولت قبلی هم وقتی آمار دادند که آقایان اتاق بازرگانی مبالغ زیادی ارز با قیمت دولتی گرفته اند و پس هم نمیدهند اعضای اتاق طلبکار شدند و آخرش هم همه چیز به سکوت سپرده شد!!چرا چون آقایان پولدارند و صاحب نفوذ!!! قابل توجه دولت انقلابی جناب رییسی که با گذشت چند ماه از سال حاضر نیست افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را تصویب کند ولی در مقابل صاحبان زر و زور تمکین میکند!!! اگر انقلابی بودن این است بنده اعلام میکنم انقلابی نیستم و از انقلابی بودن هم بیزارم!!!
خب مسلما اگه فردی بتونه پول کلان بالا بکشه، خب سعی میکنه این کار انجام بده. قانون باید سفت و سخت باشه. البته اینم باید در نظر گرفت که کاهش ارزش پول ملی مسبب همه این فجایا هستش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
فجایا ؟؟؟!!!
خب چرا از پلیس ضدشورش استفاده نمیکنید ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
خوب فهمیدن بعضی‌ها که مملکت بی‌صاحب شده
من ضمانت چند نفرکاسب را کردم حدودهشتصد هرارتومان درمجموع شش فقره ضمانت ماند منهم اطلاعی نداشتم بعداز
حدود9سال مبلغ26,000000تومان باتهدیدازمن گرفتند برای طبقه ضعیف قلدرهستند وبرای ارباب قدرت موم
ایشان در این سالها چرا کم کاری کردند و گزارش ندادند حالا که صندوق خالی شده و پول نداره گزارش می دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
باید مدیران دولت روحانی پاسخ بدهند
حکومت باید مقابل دزدان سازمان یافته بایستد ما مردم پشت سرشماییم.
ابر بدهکاران به راحتی وبدون هیچ واهمه‌ای نظام ودولت را تهدید میکنن حالا سازمان‌های امنیتی بیان برآن چهار کارگر بدبخت و معلم را به جرم تهدید و امنیت نظام زندانی ومورد ارعاب قرار دهند
اینه که عده معدودی همه چیز دارند و خیل عظیمی هیچ .چون مردم عادی ریال می گیرند و باید دلار پس دهند و خرجهایشان به دلار است و عده ای مثل این آقایان دلار می گیرند و می خواهند ریال پس بدهند.خدایا تو به داد مردم برس!!!!
مملکت بی صاحب. اموال و کارخانه هایشان را به قیمت روز مصادره کنید. همینهایی که به این آشکاری قلدری میکنند، قابلیت تبدیل شدن به عبدالباقی ها (متروپول) و عبدالله عبدی ها (پتروشیمی میانکاله) هستند
نیروگاه ترکیبی کهنوج کرمان از جمله نیروگاهایی هست که بخش خصوصی 350000000دلار وام گرفته بیایید ما را از دست این بیشرفهای به اصطلاح سرمایه گذار نجات دهید ما کارکنان نیروگاه نه تنها تجمع اعتراضی نمی کنیم بلکه تجمع حمایتی از دولت می کنیم که ما را به دولت برگردانند
دلارروزنهم خردادماه رکوردسالهای اخیرراشکست اولین بیمار زیرتیغ جراح اقتصادمان جان داداین مصیبت رابه همه یارانه بگیران ویارانه نگیران تسلیت میگوئیم ولی آیا بهترنیست قیمت دلاررافردا ۴۰۰۰۰ تومان اعلام کنند وبگویندتایکماه همین قیمت خواهدبودوتورم تایکماه شدیدترنخواهدشدچون مرگ یکبارشیون هم یکبارهرروز که برای خریدمیرویم میبینیم توانمان کمتر میشود وبادستانی خالی تربرمیگردیم البته جراح اقتصادمان برای اینکه
صدای ضجه بیمارش رانشنوداورابیهوش کرده
شرکت‌ها شان را مصادره ملی کنید و آ ورده خودشان به عنوان سرمایه گذار را به نرخ دلار جهانگیری بهشون برگردانید ، والسلام . تا ببینیم سرمایه گذار راضی میشه یا سکته میکنه و .....
اینکه آنها گفته اند ریالی تسویه میکنیم که حرف مفتی بیش نیست ولی شما اشتباه کردید از بیت المال پول دادید که بعضی میلیاردر شوند آنها با آن پول هرچه کرده اند و سودش را باید از آنها بگیرید اگر نیروگاه یا کارخانه ساخته اند همان مقدار مصادره شود سود آن هم در یافت شود
منم از این پول های بی حساب و کتاب میخواهد لطفا آدرس
هر شخص یا شرکت وام دلاری گرفته یا باید دلار به نرخ 50هزار تومان تسویه کند یا برگشت ارز با سود و دیر کرد.در حال حاضر صادرکنندگان بنرخ روز تعهد ارزی را صاف می کنند. اینها را رانت دلار را گرفته کارخانه بسازند خبیر باباشون بردن ددر دودور.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی