رئیس کمیسیون عمران مجلس تشریح کرد:

عبدالخاطی های همراه عبدالباقی چه کسانی بودند؟

نظام مهندسی آبادان با فرماندار و دادستان وقت مکاتبه‌ای کرده که این پروژه در حال تخلف است، ولی متأسفانه اتفاقی نیفتاده است یعنی شورای شهر، دادستان و فرماندار در جریان کار بودند، این قدر تخلف محرز بوده که یک فرد معمولی هم متوجه تخلف می‌شد، ولی متأسفانه کسی اقدامی نکرده است.
کد خبر: ۱۱۲۱۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹ 28 May 2022

تابناک : رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به محرز بودن تخلفات برخی از دستگاه‌ها در حادثه ریزش ساختمان متروپل، گفت: به دنبال این هستیم که در اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها و نظام مهندسی، ضمانت‌های گزارش نظام مهندسی را افزایش دهیم.

محمدرضا رضائی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ارتباط تصویری با برنامه گفتگوی ویژه خبری جمعه شب گفت: حادثه متروپل در آبادان یک تلنگری به همه کشور بود و ممکن است در شهر‌های دیگر هم این اتفاق بیفتد که نقش نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی پررنگ‌تر می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: ساختمان متروپل به صورت مشارکت بین بخش خصوصی و شهرداری در حال انجام بوده است و از نظر من تعارض منافع صورت گرفته چرا که شهرداری شریک این ساختمان است و از یک طرف وظیفه نظارت دارد و ما باید در قوانین یک دستگاه نظارتی دیگری را در پروژه‌های مشارکتی مشخص کنیم.

رضایی کوچی اظهار کرد: ابتدای کار با وجود اینکه باید نظام مهندسی برای نظارت ورود می‌کرد به هر دلیلی یک شرکتی به صورت مشاوره، کار طراحی و نظارت را به عهده گرفته که با مداخله وزارت راه و شهرسازی نهایتاً نظام مهندسی سه مهندس ناظر بر این پروژه مشخص می‌کند.

وی افزود: در حین اجرای پروژه با وجودی که در ابتدا پروانه برای چهار طبقه طراحی شده بود، ولی متأسفانه طبقات بیشتری به این پروژه اضافه می‌شود یعنی محاسبه اولیه برای چهار طبقه بود، اما در حین ساخت طبقات دیگری به ساختمان اضافه می‌شود بدون اینکه نقشه اولیه و محاسبات اولیه تغییر کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مهندسین ناظری که نظارت داشتند از طرف نظام مهندسی چندین بار تذکر داده و درخواست توقف کار را داشتند، ولی چون شهرداری در آنجا منافع داشته است متأسفانه توجه نکرد که در این شرایط ابتدا ناظرین اول انصراف می‌دهند و ناظرین دیگری جای آن‌ها را می‌گیرند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: سوال اینجاست زمانی که مهندس ناظر درخواست توقف ساخت را داد وظیفه شهرداری چیست؟ بعد وزارت راه و شهرسازی به عنوان ناظر عالیه اینجا چه نقشی دارد؟ فرض بر اینکه مهندس ناظر گزارش داد و شهرداری کار را تعطیل نکرد اینجا وزارت راه و شهرسازی از نظر من وظیفه دارد در جایگاه نظارت عالیه ورود و کار را متوقف کند.

نماینده مردم جهرم و خفر در مجلس ادامه داد: نظام مهندسی آبادان با فرماندار و دادستان وقت مکاتبه‌ای کرده که این پروژه در حال تخلف است، ولی متأسفانه اتفاقی نیفتاده است یعنی شورای شهر، دادستان و فرماندار در جریان کار بودند، این قدر تخلف محرز بوده که یک فرد معمولی هم متوجه تخلف می‌شد، ولی متأسفانه کسی اقدامی نکرده است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مکاتبات زیادی در این زمینه صورت گرفته بود گفت: فکر کنم مکاتبات صرفاً برای رفع تکلیف بوده است و یک اراده جدی برای توقف کار وجود نداشته است.

وی ادامه داد: انتظار داشتیم بعد از مکاتبه‌ای که نظام مهندسی کرده بود و شهرداری کارش را انجام نداد، دستگاه قضایی در سطح استان و شهرستان ورود پیدا می‌کرد و راه و شهرسازی استان و حتی وزارت راه و شهرسازی در جایگاه نظارت عالیه وظیفه داشت کاری انجام دهد که متأسفانه اقدام صورت نگرفته است.

رضایی کوچی بیان اینکه از نظر ما تخلفات شهرداری کاملاً محرز است افزود: شخص شهردار و مجموعه‌ای که وظیفه داشتند کار را تعطیل کنند کاملاً تخلف کردند و تخلفشان محرز است و در گزارشی که برای صحن مجلس و دستگاه قضایی آماده می‌کنیم شهرداری از نظر ما کاملاً متخلف است البته نظام مهندسی در سطح استان و کشور هم باید نظارتی می‌کرد که به نظرم آنجا هم کم کاری شد همچنین وزارت راه و شهرسازی در جایگاه نظارت عالیه کارش را خوب انجام نداده است.

این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که در اصلاح قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها و نظام مهندسی، ضمانت‌های گزارش نظام مهندسی را افزایش دهیم.

وی درباره زمان انتشار گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: بدلیل اینکه نمایندگان دو هفته در حوزه انتخابی هستند بنابراین هفته اولی که مجلس کارش را شروع می‌کند گزارش کمیسیون عمران در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

منبع: خانه ملت

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۳
عبدالباقی ها هم دو نفر بودند یکی مالک و دیگری پیمانکار
اینها همه قبول
پاسخ خانواده های داغدار رو کی میده
من اگر بودم شخصا تصفیه حساب می کردم با مجرمین
در نهایت چند کارگر بدبخت مجازات می شوند
اصلا ماده 100 برای برخی موارد مانند اضافه کردن طبقات و یا میزان تراکم باید ملغی شود و اینگونه تخلفات باید تخریب شود چون این تخلفات معمولا در طی مرحله ساخت و ساز انجام می شود و در محاسبات اولیه دیده نشده است و عملا بار اضافی بر بنا بدون امکان تقویت ان تحمیل می کند. از این موارد در کشور هزاران مورد وجوددراد که هر کدام ممکن است موجب فاجعه ای مانند متروپل شود. باید اختیارات ناضران ساختمانی تا حد توقف موقت پروژه ها افزایش یابد.
ده ها هزار ماریوپل در تهران هست که براساس منافع افراد تکرار شده و خواهد شد.
موارد بسیاری از گزارش های ناظرین است که بایگانی می شود
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
ماریوپل را پوتین خراب کرده مترو پل را عبدالخاطی ها.خخخ
اصلاح قانون و دستور العمل ها سر جای خود!مغلطه را کنار بگذارید و مجرمین و خائنین و خاطیان را مجازات کنید. مجازات عبرت ساز@@@
وقتی دادستان شریک جرم به کی باید نالید
عزیزان فعلا نماینده ها به مدت دو هفته رفتن هوا خوری. کمی صبور باشید.
همه با هم‌ گفت‌و‌گو کردند و با توجه به مقام شامخ عبدالخاطی تصمیم بر‌ان شد که سکوت کنند و ایشان به عنوان چهره ماندکار انتخاب شده و مدال افتخار بگیرد.
تا شهردار وشورای شهر حق شتیل خود را نگرفته باشند امکان ندارد برای چندرغاز حقوق دولتی اینچنین خود را در مهلکه بندازند.همین آقایی که الان توی بازداشتگاه خوابیده بعد از آنکه ۶ سال شهردار ابادان بود رفت مدیر عامل سازمان‌همیاریهای شهرداری های البرز شد.اما ظاهرا نون وآب شهرداری آبادان چربتر بود که اونجا را ول کرد ودوباره برگست شهرداری ابادان تا خدا بخواهد وگلویش را بفشارد.
ایشون حالا تازه بیدار شده و تازه به دنبالشه. تا اینو شما دنبال کنی و بهش برسی هزاران مورد مثل این تکرار میشه. قوانینی‌که هزار ماده و تبصره به اونها آویزانه به درد نمیخورند. قانون قاطع و بدون ماده و تبصره و برای همه باید یکسان باشه و مهمتر به اون قانون عمل بشه.
آخرش کسی که فروشنده مصالح ساختمانی بوده مجازات میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر