بازدید 9014
۹
نمایشگاه کتاب تهران، کورسوی امیدواری برای حفظ سبد فرهنگی

۲۱۱ میلیارد تومان فروش کتاب در دوران فشار‌های اقتصادی

فروش بیش از ۲۱۱ میلیاردی در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهم‌ترین عرصه رونمایی و بزرگ‌ترین بازار کتاب سالیانه ایران، کورسوی امیدواری برای حفظ سبد فرهنگی محسوب می‌شود، چون با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و همچنین افزایش چشمگیر و اجتناب ناپذیر قیمت کتب، تصور می‌شد کتاب شانس چندانی برای بقا در سبد خانوار نداشته باشد، اما ظاهراً هنوز گروه بزرگی حاضر به زمین گذاشتن کتاب نیستند.
کد خبر: ۱۱۲۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۵ 27 May 2022

211 میلیارد تومان فروش کتاب در دوران فشارهای اقتصادی

فروش بیش از ۲۱۱ میلیاردی در نمایشگاه کتاب تهران به عنوان مهم‌ترین عرصه رونمایی و بزرگ‌ترین بازار کتاب سالیانه ایران، کورسوی امیدواری برای حفظ سبد فرهنگی محسوب می‌شود، چون با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و همچنین افزایش چشمگیر و اجتناب ناپذیر قیمت کتب، تصور می‌شد کتاب شانس چندانی برای بقا در سبد خانوار نداشته باشد، اما ظاهراً هنوز گروه بزرگی حاضر به زمین گذاشتن کتاب نیستند.

«تابناک»، دل آرا مجتبایی؛ «۲۱۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون و ۴۳۵ هزار و ۵۹۴ تومان کتاب در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به فروش رسید که از این مبلغ، ۱۰۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان متعلق به بخش فیزیکی و ۱۰۳ میلیارد و ۸۹۲ میلیون تومان متعلق به بخش مجازی است.» این سخنان یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خصوص میزان فروش این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است؛ سخنانی که نشان می‌دهد کشش برای خرید آنلاین کتاب افزایش یافته است.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «با کتاب سلامتیم» در دو بخش مجازی و فیزیکی همزمان با حضور ۲۸۰۰ ناشر داخلی و  همچنین ۱۹۰ ناشر خارجی در ۷۰ غرفه از بیست‌ویکم اردیبهشت تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در مصلی امام خمینی (ره) برگزار و بخش مجازی تا دوم خرداد ماه ۱۴۰۱ در سامانه ketab.ir میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی بود و بدین ترتیب کتاب‌خوان‌ها بار دیگر علاوه بر خرید آنلاین کتاب، به شکل حضوری نیز امکان خرید کتاب را یافتند. نمایشگاه این دوره کم سروصداتر از سال‌های دورتر بود و رسانه‌ها تمرکز کمتری بر آن داشتند.

همواره گروهی منتقد نمایشگاه کتاب هستند و تاکید می‌کنند تاثیر منفی روی فروش کتاب‌فروشی‌ها می‌گذارد و گروهی موافق این رویداد هستند و تاکید می‌کنند نمایشگاه کتاب تهران باعث می‌شود گروهی که عادت به کتاب‌خوانی ندارند، به قصد یک گردش در معرض کتاب‌ها قرار گیرند و مشتری کتاب فروشی‌ها شوند و بدین تریب کتاب به خانه گروه وسیع‌تر از مردم می‌رود. سوای اینها، این رویداد باعث شده سالیانه دست کم برای ده روز نام کتاب را در رسانه‌ها بیش از پیش بشنویم.

«استقرار تمامی ناشران در فضای مسقف ۹۰ هزار متر مربع، برگزاری همزمان نمایشگاه در دو شکل مجازی و فیزیکی، هزینه کرد تمامی یارانه اعطایی برای خرید کتاب برای اولین بار در سی‌وسه دوره، تخصیص یارانه اعتباری خرید کتاب به شکل مجازی با هدف شفاف‌سازی و توزیع عادلانه، همکاری بیش از ۷۰ نهاد و سازمان در برگزاری نمایشگاه و... ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود.» ویژگی‌هایی که احمدوند برشمرده حاوی اتفاق ویژه‌ای نیست؛ اما نفس برپایی این رویداد و کوشش برای برقراری عدالت فرهنگی ارزشمند است.

با وجود این، اتفاق مهم‌تر از نفس تداوم خرید کتاب، آن هم در این دوران است که قاعدتاً اولویت‌های دیگری برای مردم وجود دارد، این رقم بیش از ۲۱۱ میلیارد است؛ فروشی که کوروسوی امیدواری برای حفظ سبد فرهنگی محسوب می‌شود. البته برگزارکنندگان این دوره از نمایشگاه همچون ادوار پیشین اعلام نکرده‌اند چند نسخه کتاب فروخته شده، چرا که برای مقایسه وضعیت بازار کتاب، این سنجه حیاتی است اما صرف اینکه هنوز گروهی از مردم در سبد خانوار، جایی برای کتاب نگه داشته‌اند، ارزشمند است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۹
۳۰۰ جلدش رو اقای حداد عادل خریده لابد بقیه هم به همین منوال بوده
دلتون خوشه بابا... تعداد رو بگید نه رقم! وگرنه الان هر کتابی قیمتش سر به فلک زده...
من که به مدت 10 سال حداقل هفته ای یک کتاب می خریدم و می خوندم الان شاید سالی دو تا کتاب بخرم...
فروش مجازی نمایشگاه کتاب خیلی عالی بود فقط کاش مبلغ بن ها کمی بیشتر بود
به نظرم زود ذوق زده نشید. ببینید چی خریدند. احتمالا بیشترش گاج و قلم چی و این چیزا بوده است. کتابهای تست زنی.
عالی است
بیشتر این رقم مربوط به خرید سازمانها و نهادها هست نه مردم عادی
چقدر از این مبلغ کتاب کنکور بوده؟ و چقدر خرید سازمانی؟
آنقدر موسسات و سازمان ها که با بودجه دولتی سیراب می‌شوند زیاد است .. که نیاز دارند پشت سر مدیر بیسواد را با کتابخانه ای از کتاب های نو پر کنند....دلتون رو خوش نکنید...از جیب دولت رفته..نه مردم..محتاج به ماکارونی و روغن مایع....
ایکاش واقعا این خبر به منزله ازدیاد علاقه به مطالعه ایرانیان بود ولی فکر میکنم قیمت گران کتابها و خرید تعداد زیاد از طرف یک سازمان یا نهاد دولتی جهت پخش به مراکز خود، خیلی امیدوار کننده نیست .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار