بازدید 30559
تلاش کانادایی‌ها برای محو تاثیر فشار سیاسی با بهانه‌های پولی و اعتصاب بازیکنان

سه دلیل برای لغو یکطرفه بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال از سوی کانادا / فسخ مفت و مجانی؟!

در حالی که رییس و اتحادیه فوتبال کانادا در مواضع رسمی خود به لغو مسابقه با دلایل سیاسی صحه گذاشته اند، برخی در تلاشند تا اعتصاب بازیکنان تیم ملی کانادا را دلیل اصلی جلوه دهند! اما جمله آخر رییس فوتبال کانادا، نگرانی از بدون هزینه بودن لغو چنین رویدادی را بیشتر می‌کند. آیا ماجدی و همکارانش از جمله دبیرکل تازه کار فدراسیون، بدون گرفتن گرو و تعیین خسارت برای لغو بسیار محتمل چنین مسابقه ای، آن را امضا و بیش از ۵۰ بلیت برای سفر به ترکیه رزرو کرده اند؟ خسارت تازه به بیت المال را چه کسی می‌دهد؟
کد خبر: ۱۱۲۱۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳ 27 May 2022

فدراسیون فوتبال کانادا ـ که پیش از این و در توافقی دو طرفه با فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده بود دو تیم ملی کانادا و ایران روز پنجم ژوئن (بامداد شانزدهم خرداد) در استادیوم شهر ونکوور و در حضور ۵۴ هزار تماشاگر با هم دیدار خواهند کرد ـ سرانجام دیروز با فشار سیاسی شدید اقدام به لغو یک طرفه این بازی کرد.

به گزارش تابناک ورزشی؛ هرچند لغو این مسابقه از همان روز‌های نخست نیز قابل پیش بینی بود و برخی مدیران فدراسیون فوتبال ایران می‌دانستند این دیدار تدارکاتی کارساز برای تیم ملی به سرانجام نخواهد رسید، اما موضع دفاعی محکم فدراسیون فوتبال کانادا در مقابل اظهارنظر سیاسی نخست وزیر این کشور در هفته نخست اعلام این بازی؛ برخی را امیدوار کرده بود با وجود فشار‌ها این رقابت انجام خواهد شد و سیاسیون حریف عزم و اراده فدراسیون فوتبال کانادا نخواهند شد!

همچنین لغو این مسابقه آن هم در حالی که سیزده نفر از مدیران فدراسیون و چهره‌های سرشناس فوتبال کشورمان خود را برای دریافت ویزا به ترکیه رسانده بودند، شوک تازه‌ای وارد کرد.

 

سه دلیل برای لغو یکطرفه بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال از سوی کانادا / فسخ مفت و مجانی؟!

فارغ از اینکه این لغو یکطرفه مسابقه دوستانه که حتما طی قراردادی بین دو طرف ممکن شده بود، چه عواقب مالی برای فسخ کننده یعنی کانادا خواهد داشت و آیا جریمه مالی برای این خلف وعده قانونی در نظر گرفته شده بود، پرسش افکارعمومی این است که دلیل اصلی برهم خوردن مصاف دوستانه چه بوده است؟

 

فرار فدراسیون کانادا از خسارت خانواده‌ جانباختگان پرواز اوکراینی

از همان نخستین دقایق اعلام رسمی برگزاری این مسابقه، انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز اوکراینی که بیشترشان مهاجران ایرانی ساکن کانادا هستند، با فشار به دولت کانادا، خواهان لغو این مسابقه شدند و برگزاری آن را نوعی تایید اقدامات و اتفاقات در پرواز شماره ۷۵۲ قلمداد کردند.

اما نکته مهم اینجاست که فدراسیون فوتبال کانادا درآمد هنگفتی از محل برگزاری این بازی از جمله برای فروش بلیت، واگذاری تبلیغات محیطی و فروش حق پخش تلویزیونی آن به جیب می زد که با توجه به اقدامات حقوقی خانواده قربانیان، شاید به عواید اقتصادی این مسابقه نمی رسید.

گفته می شود دلیل لغو مسابقه ایران و کانادا شکایت و پیگیری خانواده‌های جانباختگان پرواز اوکراینی برای دریافت غرامت از محل عواید این مسابقه بوده است. با توجه به غرامت حدودا صد و ده میلیون دلاری در مراجع داخلی کانادا به عنوان پرداختی به سانحه دیدگان، اگر فدراسیون کانادا این بازی را برگزار می کرد، جهت انجام هرگونه مراوده مالی بین خود و فدراسیون ایران، دولت کانادا باید پیشتر این مبلغ مورد مطالبه غرامت را کسر و به خانواده قربانیان پرداخت می کرد. بنابراین تصمیم گرفته شد که برای پیشگیری از هرگونه پرونده حقوقی جدید و محکومیت برای پرداخت غرامت، از انجام این بازی خودداری شود. 

در این میان فدراسیون کانادا غرامت فسخ قرارداد با ایران را به غرامت نجومی خانواده های قربانیان پرواز مذکور ترجیح داده است؛ غرامتی که هنوز مشخص نیست آیا از اساس وجود خارجی دارد یا اصلا در قرارداد با طرف ایرانی نادیده گرفته شده و خسارتی برای این فسخ یکطرفه دیده نشده است.

سه دلیل برای لغو یکطرفه بازی تدارکاتی تیم ملی فوتبال از سوی کانادا / فسخ مفت و مجانی؟!

لغو مفت و مجانی مسابقه از سوی کانادا و اعتراف به دخالت سیاسی

نیک بونتیس، رئیس فدراسیون فوتبال کانادا پس از لغو یکطرفه دیدار دوستانه با ایران گفت: ایران به عنوان حریف کانادا انتخاب شد، زیرا این تیم سبک مشابهی با مراکش داشت؛ تیمی که کانادا در جام جهانی با آن روبه‌رو خواهد شد اما بعد از آن موضوع ژئوپلیتیک (جغرافیای سیاسی) مورد توجه قرار گرفت!

او گفت: فوتبال کانادا با حرکت رو به جلو می‌تواند در ارزیابی سیاسی ما از حریف کمی جامع‌تر عمل کند. فقط می‌خواهم تکرار کنم که ما یک سازمان فوتبال هستیم و در نهایت جنبه سیاسی تیم‌هایی که مقابل آنها بازی می‌کنیم، توسط سیاستمداران وضع می‌شود نه مدیران فوتبال. رئیس فدراسیون فوتبال کانادا اعلام کرد که نمی‌تواند در مورد توافق با همتای ایرانی خود، با استناد به یک بند محرمانه اظهارنظر کند. بونتیس گفت:‌ آنچه می توانیم به شما بگوییم این که هیچ پولی به ایران پرداخت نشده است.

این جمله آخر رییس فدراسیون فوتبال کانادا، نگرانی کارشناسان و خبرنگاران ایرانی از بدون هزینه بودن لغو چنین رویدادی را بیشتر می کند. آیا میرشاد ماجدی و همکارانش از جمله دبیرکل تازه کار و ناوارد فدراسیون کشورمان، بدون گرفتن گرو و تعیین خسارت برای لغو بسیار محتمل چنین مسابقه ای، آن را امضا و بیش از 50 بلیت برای سفر به ترکیه رزرو کرده اند؟

 

وقتی بخش حقوقی فدراسیون را از قرارداد با کانادا کنار گذاشتند!

صفی الله فغانپور که در دوره عزیزی خادم از فدراسیون برکنار شده بود و در دوره سرپرستی میرشاد ماجدی به این تشکیلات برگشت، در پاسخ به این پرسش که آیا او به‌ عنوان مسئول حقوقی فدراسیون درباره قرارداد بازی دوستانه با کانادا اظهارنظر کرده بود یا خیر، عنوان کرد: این قرارداد را به من ارجاع نداده بودند. زمانی قرارداد را به من ارجاع دادند که بسته شده بود و گفتند نظرت را بگو! من نامه نوشتم به دبیرکل و سرپرست فدراسیون و گفتم که قرار است من به فدراسیون کمک کنم، ولی اگر قرار نیست از من کمک بگیرید، مشکلات حل نخواهد شد. من گفتم به خاطر حقوق نیامدم، چرا با من مشورت نمی‌کنید؟!

وی تصریح کرد: همین قرارداد کانادا را آقایان به من نشان دادند، ولی زمانی که بحث تنظیم قرارداد بود. من باید در مورد بحث حقوقی قرارداد نظر بدهم و می‌گویند در بحث مالی نباید اظهارنظری داشته باشم. من هفته گذشته در حضور دبیرکل و سرپرست فدراسیون گفتم که من اینجا هستم تا از من کمک بگیرید. من ادعا دارم کارم را بلدم، ولی شما جلسه بگذارید. من در این مورد نامه‌هایی هم به رؤسای فدراسیون زدم.

 

بازی جدید فدراسیون کانادا برای فرار از خسارت به ایران و محرومیت

فدراسیون کانادا که ابتدا با رد دخالت های سیاسی، این بازی را در راستای صلح بین ملت ها ارزیابی کرده بود، حالا در مخمصه بدی گرفتار شده و از یک سو رییس فدراسیون فوتبال این کشور نیز تلویحا دخالت سیاسی در این تصمیم را تایید کرد اما به فاصله چند ساعت تحرکاتی مضحک برای رهایی از حکم سنگین فیفا شروع کرده اند.

بازی جدید رسانه ای توسط یک خبرنگار کانادایی استارت خورده است که دلیل لغو یک طرفه دیدار دوستانه ایران و کانادا از سوی فدراسیون فوتبال کانادا را خودداری بازیکنان این کشور اعلام کرد! بر اساس نوشته ریک وستهد، خبرنگار کانادایی، پیش از اعلام رسمی لغو یکطرفه بازی دوستانه کانادا و ایران، بازیکنان تیم ملی کانادا، امتناع خود را از حضور در این دیدار دوستانه به فدراسیون فوتبال کشورشان اعلام کرده بودند!

 

اعتراف علنی اتحادیه فوتبال کانادا به لغو سیاسی

اتحادیه فوتبال کانادا با انتشار بیانیه‌ای درباره تصمیم این سازمان برای لغو یک جانبه بازی دوستانه با تیم ملی ایران توضیحاتی داد.

در این بیانیه آمده است: «اتحادیه فوتبال کانادا نهایت تلاش خود را با نیت حصول اطمینان از افزوده شدن بر میزان تجربه تیم ملی مردان کشور از بازی مقابل تیم‌های شرکت کننده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر انجام می‌دهد. در یک هفته اخیر شرایط ژئوپولیتیک (جغرافیای سیاسی) غیرقابل دفاع مربوط به میزبانی از تیم ملی ایران به طرز چشمگیری تفرقه‌انداز شده بود و در واکنش به آن، این بازی لغو شد. هرچند ما عوامل خارجی را هم در انتخاب رقیبی مناسب در فرآیند تصمیم‌گیری اولیه خود لحاظ کرده بودیم،  برای موارد بعدی سعی خواهیم کرد که بهتر عمل کنیم.

اتحادیه فوتبال کانادا بازبینی جامعی در فرآیند میزبانی از بازی‌های ملی خواهد داشت تا اطمینان حاصل شود که در مسیر کمال‌گرایی در داخل و خارج از زمین مسابقه هیچ نکته‌ای از قلم نیفتاده است که این شامل مشورت با تمام سهامداران می‌شود. خودمان را نسبت به ایجاد محیطی سرشار از احترام برای تیم‌ها، بازیکنان و هواداران متعهد می‌دانیم. از این روی، تلاش خود را برای یافتن رقیب جایگزین انجام خواهیم داد. به تمامی افرادی که بلیت این بازی را خریداری کرده بودند، درباره لغو آن اطلاع رسانی شده و وجه خرید بلیت به آن‌ها بازگردانده خواهد شد.»

 

نویسنده: لیلا جدیدی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان