بازدید 97150
با نود و یکمین روز حمله روسیه به اوکراین

تشدید عملیات نظامی روسیه در اوکراین/رکوردزنی صادرات نفت روسیه/ هشدار پنتاگون درباره وقوع جنگ میان قدرت های بزرگ/ دبیرکل ناتو: پوتین مرتکب اشتباه بزرگی شد

نود و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۲۰۷۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۳ 25 May 2022

تشدید عملیات نظامی روسیه در اوکراین

بین الملل تابناک: نود و یکمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

هشدار جورج سوروس درباره وقوع جنگ جهانی سوم
۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۹:۱۲

جورج سوروس، میلیاردر لیبرال معتقد است حمله روسیه به اوکراین می‌تواند "آغازگر جنگ جهانی سوم" باشد و "حتی تمدن هم ممکن است از آن جان سالم به در نبرد".

به گزارش وب‌سایت روزنامه ایندیپندنت، جورج سوروس ۹۱ ساله، میلیاردر مجارستانی الاصل آمریکایی، در مجمع جهانی اقتصاد "داووس" گفت: «بهترین راهکار برای جوامع غربی جهت حفظ جامعه‌ای آزاد، شکست نیروهای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است.»

وی طی این سخنرانی با اشاره به شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و ولادیمیر پوتین مدعی شد که رژیم‌های سرکوبگر "در حال صعود" و جوامع باز "در حال محاصره" هستند.

جورج سوروس همچنین به کشورهای اتحادیه اروپا که به دلیل اتکای بیش از اندازه به انرژی روسیه با انتقاداتی مواجه شده‌اند، هشدار داد که پوتین می‌تواند عرضه گاز طبیعی را که در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از نیاز اروپا را تشکیل می‌دهد، قطع کند.

وی درخصوص حمله روسیه به اوکراین ادعا کرد: « این حمله می‌تواند آغازگر جنگ جهانی سوم" باشد و "حتی تمدن هم ممکن است از آن جان سالم به در نبرد.»

سوروس افزود: «فکر می‌کنم در حال حاضر پوتین متوجه شده که حمله روسیه به اوکراین یک اشتباه بوده است. اما آتش‌بس دست نیافتی است زیرا پوتین قابل اعتماد نیست. هر چقدر که او ضعیف‌تر می‌شود، وضعیت او غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شود.»

جورج سورس گفت: حمله روسیه به اوکراین ناگهانی رخ نداد. جهان به طور فزاینده‌ای درگیری دو سیستم حکومتی مختلف و متضاد است؛ جامعه باز و جامعه بسته. امروزه چین و روسیه "بزرگترین تهدید برای جامعه باز" محسوب می‌شوند.

وی درخصوص استراتژی چین و کنترل کووید-19 در این کشور گفت: «رئیس‌جمهوری چین رازی را پنهان کرده و او در این خصوص مقصر است. شی هرگز به مردم چین نگفته واکسنی که برای ویروس کرونا دریافت کرده‌اند، صرفا مناسب سویه منتشر شده در ووهان بوده است و این واکسن ایمنی بسیار کمی در برابر سایر گونه‌ها ایجاد می‌کند.»

سورس افزود: قرنطینه چین جهت کنترل شیوع این پاندمی، باعث سقوط اقتصاد این کشور شده اما رئیس‌جمهوری چین حاضر نیست بپذیرد که رویه او درخصوص کنترل این بیماری اشتباه بوده است.

روسیه ورود ۱۵۴ عضو مجلس انگلیس به این کشور را ممنوع کرد
۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۸:۴۰

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو در واکنش متقابل به تحریم‌ها علیه سناتورهای خود، ورود ۱۵۴ نماینده مجلس انگلیس به این کشور را ممنوع کرده است.

به گزارش شبکه الجزیره، وزارت خارجه روسیه افزود که این تصمیم بر اساس اقدام متقابل در واکنش به اعمال تحریم‌های لندن در ماه مارس علیه تقریباً تمام اعضای مجلس این کشور اتخاذ شده است.

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه سابق انگلیس و رهبر حزب محافظه کار از جمله کسانی بود که ورودش به روسیه ممنوع شده است.

ماه گشته نیز وزارت خارجه روسیه، در اقدامی تلافی جویانه ورود ۲۸۷ نماینده مجلس سفلی انگلیس به این کشور را ممنوع کرده بود.

اختلاف نظر اروپایی‌ها در مورد تحریم نفت روسیه
۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۸:۴۰

رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در حاشیه نشست مجمع اقتصاد جهانی در شهر داووس گفت، بعید است که در این اجلاس توافق مشترکی در مورد تحریم علیه روسیه بدست آید.

به گزارش رویترز، اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در حاشیه نشست مجمع اقتصاد جهانی تصریح کرد: فکر نمی‌کنم اجلاس مجمع اقتصاد مکان مناسبی برای بحث درباره تحریم نفت روسیه باشد ولی مذاکره با کشورهای عضو درباره این موضوع همچنان ادامه دارد.

کمیسیون اتحادیه اروپا پیشنهاد کرده است که واردات نفت از روسیه تا پایان سال در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تدریج متوقف شود، در حالی که مجارستان و چند کشور دیگر می‌توانند فرصت بیشتری داشته باشند. این شدیدترین تحریم اتحادیه اروپا در پاسخ به حمله روسیه علیه اوکراین خواهد بود.

کمیسیون اروپا در نظر دارد تغییراتی را در برنامه تحریم خود بر نفت روسیه برای جلب نظر کشورهایی مانند مجارستان، اسلواکی و جمهوری چک که مایل به اعمال تحریم‌ها نیستند انجام دهند.

اجماع در مورد تصویب این بسته در این هفته با موانعی روبه رو شده است، به طوری که برخی از کشورها به دلیل وابستگی انرژی خود به نفت روسیه، در برابر تحریم پیشنهادی واردات نفت این کشور مقاومت می‌کنند و این احتمال که آنها این اقدام را وتو کنند وجود دارد، مگر اینکه معافیت‌هایی به آنها اعطا شود.

دولت مجارستان گفته است هر گونه تحریم علیه نفت روسیه را وتو خواهد کرد.

رکوردزنی صادرات نفت روسیه
۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۵:۴۰

بر اساس داده‌های شرکت تحلیل انرژی وورتکسا، در یک ماه گذشته نزدیک به ۶۲ میلیون بشکه از نفت خام اورال روسیه صادر شده است که یک رکورد جدید محسوب می‌شود.

به گزارش "راشا تودی"، به گفته این شرکت، اگرچه محموله‌های نفتی روسیه در نفتکش‌ها روی دریا قرار دارد، اما به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در اروپا برای خرید نفت از روسیه، فروش برخی محموله‌های نفتی این کشور با مشکل مواجه شده است.

بر اساس این گزارش، حجم صادرات نفت روسیه سه برابر بیشتر از نفت صادراتی این کشور پیش از آغاز عملیات نظامی در اوکراین در ۲۴ فوریه است.

این شرکت افزود، اکثر محموله‌های نفتی روسیه به سمت آسیا و به مقاصد هند و چین درحال حرکت هستند درحالی که صادرات نفت به اروپا نیز افزایش یافته است.

پیش از این، گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد با وجود تحریم‌های غرب علیه روسیه، درآمدهای نفتی مسکو در سال جاری افزایش یافته است.

 بر اساس جدیدترین داده‌های منتشر شده از سوی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با وجود تحریم‌های غرب، درآمد صادرات نفت روسیه از ابتدای سال ۲۰۲۲ حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

طبق گزارش ماهانه این آژانس، مسکو در سال جاری هر ماه حدود ۲۰ میلیارد دلار از فروش نفت خام و محصولات مرتبط با نفت درآمد کسب کرده است.

برگزاری کنفرانس بازسازی اوکراین
۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۵:۳۹

سوئیس قرار است برای بسیج کمک‌های مالی به‌منظور بازسازی اوکراین که در زمان جنگ با ویرانی وسیع مواجه شده، کنفرانسی را در روزهای ۴ و ۵ ژوئیه (۱۴ و ۱۵ خرداد) برگزار کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با اعلام رئیس جمهوری سوئیس، قرار بود در همین تاریخ کنفرانسی با موضوع «اصلاحات در اوکراین» در شهر «لوگانو» برگزار شود که امروز اهداف و عنوان آن با توجه به وضعیت کنونی این کشور تغییر یافته است.

«ایگنازیو کاسیس» رئیس جمهوری سوئیس در نشستی خبری در حاشیه اجلاس دائوس که نخست وزیر و وزیر خارجه اوکراین به شکل ویدئو کنفرانس در آن حضور داشتند، گفت: کنفرانس اصلاح نهادی اوکراین به روند بازسازی تغییر موضوع خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه جزئیات مربوط به شرکت کنندگان این کنفرانس هنوز مشخص نیست، خبر داد که از رهبران حدود ۴۰ کشور دعوت به عمل آید و نهادهایی چون بانک جهانی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و اتحادیه اروپا در این کنفرانس حضور خواهند یافت.

وی همچنین از حضور «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین در کنفرانس مذکور سخن گفت، اما به نحوه آن اشاره ای نکرد.

«دنیز شمیهال» نخست وزیر اوکراین نیز در این نشست خبری عنوان کرد: روسیه راه‌ها و زیرساخت‌های ارتباطی (اوکراین) را ویران کرده و از هیچ اقدامی برای غیرممکن کردن زندگی در اوکراین فروگذار نکرده است.

درخواست زلنسکی برای دیدار مستقیم با پوتین
۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۵:۲۸

ولودیمیر زلسنکی رئیس جمهوری اوکراین گفت او فقط می خواهد به طور مستقیم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مذاکره کند و از طریق میانجیگران این مذاکرات را انجام نخواهد داد.

خبرگزاری رویترز نوشت: اگر رئیس جمهوری روسیه «واقعیت را درک کند» امکان یافتن راه حلی دیپلماتیک برای برون رفت از این درگیری وجود دارد.

زلنسکی خطاب به حاضران در مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس همچنین گفت که اوکراین تا بازگرداندن همه اراضی خود به جنگ ادامه خواهد داد.

رئیس جمهوری اوکراین افزود: مسکو باید نیروهایش را به خطوط قبل از آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه باز گرداند.

وی افزود: این باید اولین گام به سمت مذاکرات باشد و روسیه در مذاکره با اوکراین وقت کشی می کند.

ارسال موشک به اوکراین توسط دانمارک
۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۵:۲۴

با تداوم محاصره بندر اودسا در جنوب غربی اوکراین به عنوان معبر مهم ارسال غلات به کشورهای دیگر، دانمارک به دولت کی‌یف پیشنهاد ارسال موشک هارپون را با هدف رفع محاصره دریایی آن داد.

به گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، طرح دانمارک برای ارسال موشک‌های ضد کشتی هارپون به اوکراین، تسلیحات پیشرفته ای در اختیار دولت کی‌یف قرار می دهد که می‌تواند با استفاده از آن محاصره دریایی روسیه را کنار زده و امکان ازسرگیری صادرات غلات را از طریق دریای سیاه فراهم کند.

هرچند کارشناسان نظامی بر این باور هستند که این امر ممکن است ماه ها برای ارتش اوکراین به طول انجامد تا بتواند این تسلیحات را در سیستم دفاعی خود ادغام کند. به عقیده ناظران این موشک ها نمی تواند به سرعت بازی را تغییر دهد.

این روزنامه در ادامه گزارش خود آورده است: آمریکا استفاده از موشک های هارپون را در طول جنگ سرد توسعه داد. هارپون ها دارای قابلیت های چندگانه هستند و قابل شلیک از روی کشتی، زیردریایی، هواپیما و پرتابگر های مستقر بر روی زمین هستند.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در واکنش به طرح دانمارک مشخص نکرد که کپنهاگ کدام مدل موشک های هارپون را به اوکراین پیشنهاد داده، اما براساس دستورالعمل این سامانه موشکی که در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت سازنده بوئینگ ارائه شده، این سامانه دفاعی برای پرتاب موشک از گزینه زمینی استفاده می کند.

هرچند پیشنهاد دانمارک مورد استقبال سران بسیاری از کشورهای غربی قرار گرفته و آستین این اقدام دولت کپنهاگ را ستوده است، اما این کشور به طور علنی در مورد محموله تسلیحات اظهارنظری نکرده است.

موشک های هارپون تسلیحات هدایت شونده دقیقی هستند که برای حملات نیازمند سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) می باشند.

ادعای انگلیس در مورد اخلال روسیه در کشتیرانی تجاری در دریای سیاه
۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۵:۰۹

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات در اوکراین ادعا کرد که محاصره دریایی روسیه بر بنادر کلیدی دریای سیاه، صنعت کشتیرانی تجاری را از فعالیت در این منطقه منصرف و دلسرد کرده است.

وزارت دفاع انگلیس با صدور بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کرد، افزود: از زمان شروع جنگ اوکراین هیچ فعالیت کشتیرانی تجاری قابل توجهی در داخل یا خارج از اودسا وجود نداشته است.

این درحالیست که بر اساس ارزیابی وزارت دفاع انگلیس، مکانیسم های صادرات زمینی اوکراین، بسیار بعید است که جایگزین کمبود ظرفیت حمل و نقل ناشی از محاصره روسیه شود؛ در نتیجه، ذخایر قابل توجهی از غلات اوکراینی در انبار باقی مانده و امکان صادرات وجود ندارد.

در این بیانیه آمده است؛ جنگ فشار غیرمستقیمی بر قیمت جهانی غلات وارد کرده است. در حالی که تهدید محاصره دریایی روسیه همچنان مانع از دسترسی کشتیرانی تجاری به بنادر اوکراین می شود، کمبود عرضه ناشی از آن، قیمت بسیاری از محصولات اصلی را بیشتر خواهد کرد.

روسیه ادعاها در مورد ممانعت از صادرات غلات اوکراین را حدس و گمان خوانده و اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرده‌ است. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت: اظهارات مبنی بر اینکه روسیه صادرات غلات اوکراینی را در بنادر دریای سیاه مسدود می کند، گمانه زنی است.

زاخارووا در ادامه افزود: صحبت در مورد ممانعت روسیه از صادرات غلات اوکراین در بنادر دریای سیاه و کسری در بازار غلات درست نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که روسیه به صادرات مواد غذایی و انجام تعهدات خود ادامه می دهد زیرا کشور ما علاقه مند به عملکرد پایدار بازار جهانی مواد غذایی است.

با این حال یک نشریه انگلیسی دیروز گزارش داد که این کشور به همراه شرکای خود در ناتو قصد دارد تا به دلیل آنچه محافظت و اسکورت کشتی‌های حامل غلات مهم اوکراین خوانده می‌شود، کشتی جنگی به «اودسا» در دریای سیاه اعزام کند.

دبیرکل ناتو: پوتین مرتکب اشتباه بزرگی شد
۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۵:۰۶

دبیرکل ناتو، حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین را یک "اشتباه بزرگ و اشتباهی استراتژیک" خواند و افزود به موجب این حمله و در آینده با اضافه شدن سوئد و فنلاند به ناتو، این ائتلاف نظامی به سمت شرق گسترش خواهد یافت.

به گزارش پایگاه خبری هیل، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مجمع جهانی اقتصاد "داووس" تصریح کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه با حمله به اوکراین می‌خواست "نفوذ ناتو را کاهش دهد" اما به موجب این جنگ و با اضافه شدن فنلاند و سوئد به ناتو در آینده، "این ائتلاف به سمت شرق گسترش" خواهد یافت.

وی طی این کنفرانس افزود: من درخصوص احساسات او گمانه‌زنی نخواهم کرد اما پوتین یک اشتباه بزرگ و اشتباهی استراتژیک را مرتب شد. او تصور می‌کرد که می‌تواند موجب جلوگیری از گسترش ناتو به سمت شرق شود اما اکنون دریافته است که ناتو قرار است، گسترش یابد.

دبیرکل ناتو در ادامه سخنرانی خود مدعی شد که روسیه در تصرف سرزمین‌های کلیدی اوکراین با "شکست" مواجه شده است و خروج نیروهای روسی از منطقه کی‌یف خود بیانگر این است.

وی افزود: «هدف پوتین، تصرف کی‌یف بود تا درنتیجه بتواند کنترل کشور را به دست بگیرد اما وی در نهایت مجبور شد تا نیروهای خود را از این منطقه خارج کند. من نتیجه این جنگ را پیش‌بینی نمی‌کنم؛ یعنی هیچکسی نمی‌تواند چنین کاری بکند اما روسیه موفق نشد به اهدافش در اوکراین دست یابد.»

ینس استولتنبرگ شرکت‌کنندگان در این نشست را دعوت کرد روابط تجاری با چین و دیگر کشورهای دارای "رهبری خودکامه" را مورد بازبینی و بررسی قرار دهند.

او گفت: «جنگ در اوکراین نشان می‌دهد که روابط تجاری با رژیم‌های خودکامه چه نقطه ضعف‌هایی می‌تواند ایجاد کند.»

او برای مثال از وابستگی به مواد خام و انرژی و نیز کنترل خارجی بر زیرساخت‌های حساس مانند استاندارد موبایل جی۵ و صادرات فن‌آوری برای هوش مصنوعی نام برد.

دبیرکل ناتو که در دهه پیش چند سالی نخست وزیر کشورش، نروژ بوده است، با ا شاره به همین دوران، افزود: «من و بسیاری از ما که امروز اینجا حضور داریم، تلاش‌های فشرده‌ای برای اقتصاد جهانی‌شده از خود به خرج دادیم... امروز اما درمی‌یابیم که این تصمیم‌های اقتصادی با تهدیدها و ریسک‌هایی برای امنیت ما همراه بوده‌اند.»

استولتنبرگ به تأکید گفت: «آزادی مهم‌تر از آزادی تجارت است. حفاظت از ارزش‌های ما مهم‌تر از سود و منفعت‌های تجاری است.»

به گفته استولتنبرگ تجارت آزاد رفاه و ثروت به همراه آورده است، ولی این‌ها بها و هزینه‌ای داشته‌اند، چرا که "بخشی از این تجارت آزاد با رژیم‌های اقتداگرا بوده است که خطری برای امنیت ما هستند."

او این تصور را که "می‌توانیم هر چقدر گاز از روسیه خواستیم بخریم" اشتباه خواند، چرا که "اهرمی در دست روسیه قرار می‌دهد که ما را مرعوب کند و علیه ما به کار گیرد."

از نظر دبیرکل ناتو، مسئله هم بر سر روسیه و هم چین است. به گفته او رژیم‌های خوکامه در کشورشان ارزش‌های کشورهای آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند و نظم پایه‌ای بین‌المللی را به راحتی زیر پا می‌گذارند.

استولتنبرگ تصریح کرد که پیمان ناتو با اراده و توانمندی خود به مقابله با تجاوزگری روسیه خواهد رفت.

او در عین حال تأکید کرد: «ما تمایلی به دامن زدن مناقشه نداریم، ما صلح می‌خواهیم.»

آلمان: اوکراین به حمایت نظامی بیشتری نیاز دارد
۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۱۵:۰۲

علی‌رغم هشدارهای جدی روسیه، وزیر خارجه آلمان خواستار "حمایت نظامی بیشتر" از اوکراین شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه آلمان در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای لهستانی خود گفت: «اوکراین به حمایت نظامی بیشتری نیاز دارد.»

وی افزود گروهی که به رهبری ایالات متحده درخصوص حمایت از اوکراین تشکیل شده و شامل آلمان، لهستان و متحدان کلیدی ناتو است، پیرامون "کمک‌های جدید نظامی" به اوکراین گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه آلمان در ادامه اظهار کرد: ما با همکاری لهستان و سایر شرکا درخصوص ارسال تجهیزات و تسلیحات بیشتر به اوکراین گفت‌وگو می‌کنیم.

این دیپلمات آلمانی همچنین تاکید کرد که کشورهای عضو اتحایه اروپا در روزهای آتی اقدامات اقتصادی بیشتری را درخصوص افزایش فشار علیه کرملین انجام خواهند داد.

بربوک افزود: من به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا مطمئنم که به زودی به توافقی درخصوص بسته ششم تحریم‌ها از جمله تحریم نفت روسیه می‌رسیم.

تشدید عملیات نظامی روسیه در اوکراین

یک مقام ارشد نظامی اوکراین روز سه شنبه گفت که عملیات روسیه در اوکراین وارد مرحله فعالی شده و نظامیان روس در پی عبور از یک رودخانه مهم در شرق اوکراین هستند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» «آلکساندر موتوزیانیک» سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفت که عملیات نظامی روسیه در اوکراین وارد فعال ترین مرحله خود شده است.

بر اساس این گزارش، سه ماه پس از حمله به اوکراین، نیروهای روس در تلاش هستند تا نیروهای اوکراینی را در شهرهایی که در رودخانه «سیورسکی دونتس» در شرق اوکراین قرار دارند، محاصره کنند.

سخنگوی وزارت دفاع اوکراین همچنین گفت که نیروهای روسی از تلاش برای عبور از رودخانه سیورسکی دونتس دست برنداشته‌اند.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا نیز روز دوشنبه در سخنانی گفت که ۲۰ کشور آمادگی خود برای ارائه بسته کمک‌های امنیتی جدید به اوکراین را ابراز داشته‌اند.

وی که این سخنان را پس از دومین نشست گروه تماس که به صورت مجازی برگزار شد، مطرح می‌کرد، گفت:‌«دانمارک موافقت کرد که به اوکراین لانچرهای هارپون و موشک‌های آن را ارائه دهد تا اوکراین بتواند از سواحل خود دفاع کند.»

این در حالی است که یک مقام ارشد امنیتی روسیه گفت که مسکو به تمام اهداف تعیین‌ شده در حمله به اوکراین دست خواهد یافت.

«نیکولای پاتروشف» دبیر شورای امنیت روسیه، در مصاحبه‌ای که امروز منتشر شد در پاسخ به سئوالی درباره طولانی شدن جنگ گفت: «نازیسم یا باید صددرصد ریشه‌کن شود، یا چند سال دیگر به شکلی زشت‌تر خود را نشان می‌دهد.»

وزارت دفاع روسیه در تازه‌ترین بیانیه خود اعلام کرده که از آغاز نبرد با اوکراین، نیروهای مسلح روسیه ۱۷۴ هواپیما، ۱۲۵ بالگرد، ۹۷۷ پهپاد، ۳۱۷ سامانه موشکی ضدهوایی، ۳۱۹۸ تانک و سایر خودروهای زرهی جنگی، ۴۰۸ سامانه راکت‌انداز چند منظوره، ۱۶۲۲ قبضه توپخانه و خمپاره و همچنین ۳۰۷۷ خودروی نظامی ویژه را منهدم کرده‌اند.

هشدار پنتاگون درباره وقوع جنگ میان قدرت های بزرگ

«مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه‌شنبه گفت که روسیه نظم جهانی را نقض کرده و به اوکراین به صورت غیرقانونی و با هدف سیطره بر آن حمله کرده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در ادامه سخنانش گفت: «در خطر بروز جنگ میان قدرت‌های بزرگ قرار داریم».

وی گفت: «اتفاقی که در اوکراین روی می‌دهد نتیجه مستقیم شیوه‌ای است که جنگ جهانی دوم پایان یافت و روسیه با حمله به اوکراین، تمامی قوانینی که از سال ۱۹۴۵ گذاشته شده، نقض کرد».

از سوی دیگر «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی روز سه‌شنبه مدعی شد که این ائتلاف مداخله مستقیمی در اوکراین نخواهد کرد و هرگز به این کشور نیرو ارسال نمی‌کند.

وی که در کنفرانس جهانی داووس در سوئیس سخنرانی می‌کرد، افزود: «ناتو هرگز بخشی از جنگ در اوکراین نخواهد بود و هیچگونه مشارکت مستقیمی از سوی ناتو در این نبرد وجود نخواهد داشت».

این در حالی است که «سرگئی کوشلیف» رئیس اداره آمریکای شمالی در وزارت امور خارجه روسیه هشدار داده بود که محموله‌های تسلیحاتی که از آمریکا و دیگر کشورهای ناتو به اوکراین برسد، هدف قرار خواهد گرفت.

وی افزود: «به آمریکایی‌ها تاکید می‌کنیم که نیروهای روسیه این حق را دارند که محموله‌های تسلیحاتی که از آمریکا و ناتو به سرزمین‌های اوکراین وارد می‌شود به عنوان اهدافی مشروع در نظر بگیرند».

ارتش روسیه: ۳۰۰ ملی‌گرای اوکراینی در عملیات شبانه از پای درآمدند

همزمان با انتشار اخباری مبنی بر تشدید عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس و احتمال تصرف کامل استان «لوهانسک»، وزارت دفاع این کشور نیز آمار جدیدی از خسارات ارتش اوکراین در عملیات شب گذشته منتشر کرد.

«ایگور کناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز (چهارشنبه) گفت: «نیروهای پدافند هوایی روسیه یک فروند بالگرد می-۸ اوکراینی را در منطقه نیکولایف و ۱۱ پهپاد از جمله یک فروند بیرق‌دار [ساخت ترکیه] را در جمهوری دونتسک سرنگون کردند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، کناشنکوف طی نشست خبری توضیح داد:‌ «نیروهای موشکی و توپخانه‌ای روسیه ۵۱ مرکز فرماندهی و ۳۸۵ محل تجمع پرسنل و تجهیزات نظامی اوکراینی را منهدم کردند».

وی همچنین افزود: «طی عملیات شب گذشته نیروهای روسی علیه مواضع ارتش اوکراین، بیش از ۳۰۰ ملی‌گرای اوکراینی از پای درآمدند و ۴۶ یگان تجهیزات نظامی اوکراین از کار افتاد».

وزارت دفاع روسیه همچنین تصاویری از انهدام یک مقر فرماندهی ارتش اوکراین توسط بالگردهای تهاجمی کا-۵۲ موسوم به «تمساح» را منتشر کرد.

 

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۹
رییس جمهور اوکراین کشورش را به میدان جنگ شرق و غرب تبدیل کرده و نباید انتظار داشت از اوکراین چیزی بیشتر از یک ویرانه باقی بماند
روسیه با گرفتن بازار نفت ما رکورد زد!!!!
روسیه با گرفتن بازار نفت ما رکورد زد!!!!
صداسیما بهش دستور دادند از آبادان گزارش نده ، شماها چرا گزارش نمی دید بابا بخدا فاجعه است ،نه گزارشی نه خبری
شما خبرنگار رسالتتون اینه بدون سیاست بازی اخبار رو مخابره کنید
بخدا باید خون گریست برای آبادان
لعنت بر پوتین
پوتین دیکتاتور که در خواب هم این ایستادگی اکراین و اتحاد ناتو را در برابر خودش نمی‌دید، حالا مستاصل و زخم خورده تلاش می‌کند که با ایجاد اخلال در تجارت دریایی و صادرات غله جهت رسیدن به خواسته‌های خود بر جامعه جهانی فشار وارد کند. اما جامعه جهانی باید یک بار برای همیشه این دندان کرم‌خورده را کنده و پرت کند، چون در غیر اینصورت این دیکتاتور در آینده بسیار گستاخ‌تر خواهد شد و با همین روش به اجرای نیات پلید خود ادامه خواهد داد.
نتیجه‌مشخصه‌شکست‌غرب‌وگرفتم‌لوهانسک‌ماریاپول‌و‌مولداوی‌وخرسون‌توسط‌روسیه
دلقک اکراین این فیلم سینمایی نیست وپوتین هنرپیشه نیست ،دومباس شرق اکراین خرسون کریمه به سرزمین مادریش ضمیمه شده ومیشودبرو درکی یف بچر،""تادیگرکودکان معصوم روستباررا توسط نازیها قتل عام نکنید،روسبه وپوتین بی غیرت نیستندکه مجددا روستبارهارادراختیارشما نازیهای بیرحم قراردهند دیگه تما م شو،غیرت ودرک وفهم اشرف غنی بسیاربیش ازتوبود،فکرکردی سیاست سینماست که ارتیست شوی !؟
پوتین‌ لعنتی‌ نگذاشت‌ مردم‌ دنیا‌ بعد‌ خلاصی‌ از کرونا‌ نفس راحتی بکشند‌ خدا‌ عمرشو‌ قطع بکنه‌ آن شا الله ...
درود بر ارتش مقتدر روسیه که جای حق نشسته است امیدوارم هر چه زودتر به خواسته های برحقشان دست پیدا کنند و پوزه آمریکا و ناتو را به خاک بمالند
این جنگ برنده ای به صورت کلی نداره و بخشی از خاک اوکراین در اشغال روسیه خواهد بود و روسیه هم تحت تحریم خواهد بود و هیچگونه توافق صلحی امکان نداره که امضا بشه صرفا اتش بس خواهد بود وقتی طرفین خسته بشن همین
در صورتی که اوکراین عضو ناتو بشه و یا از نظر نظامی و اقتصادی قویتر بشه خب اتفاقی در آینده نمیفته براش ولی در غیر اینصورت بعد از چند سال مجددا روسها حمله میکنند پس احتمالا اوکراین تبدیل به اسرائیل در اروپا خواهد شد برای متوقف کردن روسیه یعنی غرب روسها رو در برابر پیشروی روسها قرار خواهد داد
به نظر من بهتر است تا آقای خطیب زاده به عنوان سخنگوی وزارت جنگ روسیه مشغول به کار شود
دم روسیه گرم پوزه اینا رو مالید به خاک. امریکا فعلا بره مدرسه هاش و اداره کنه امروز باز یه نفر مسلح ۱۹ تا بچه دبستانی و دو تا معلم و بسته به رگبار
نردبان این جهان ما و منی است
عاقبت این نردبان افتادنی است
لاجرم هر کس که بالاتر نشست
استخوانش سخت تر خواهد شکست
خدایا تو را به خون سید الشهدا قسم می دهیم استخوانهای طاغیان و گردنکشانی که بشریت را به نابودی می کشانند بشکن .
یکی باید جلوی این غربی هارو بگیره
پوتین فاتحه
مرگ برروسبه خاعن
آمریکا مانند جنگ جهانی اول و دوم می خواد بار خودش را ببندد.
مرگ بر کمونیست
عزیز جان روسیه با ارزان کردن نفت خودش اندک سهم ایران در فروش نفت به چین وهند را هم داره از بین میبره
جنگ بین کشور های کوچک بین خودشان میماند و از ان خارج نمیشود . جنگ بین کشور های بزرگ دنیا را درگیر خواهد کرد . تاریخ تکرار می‌شود. قبلا هیتلر بود حالا پوتین .
باید تا دیر نشده جنگ را تمام کند
روسها خر هستن و این را در تاریخ میبینیم .
مرگ بر پوتین و هواداران و عوامل او !
سوروس نگفت که همین کشورهای غربی چقدر باعث فروپاشی نظام های کشورهای دیگه شدن فقط بخاطر منافع شرکت های بزرگ
جامعه باز و مدرنیته چیزی جز فقر و فساد و نابودی خانواده و جهان نداشته ، نجات جهان دوری از زندگی مدرنیته و ماشینی و آشتی با زندگی سنتی و طبیعت ، غرب و توهماتش در مورد سلطه بر جهان و انسانها رو به پایان است ، زنده باد پوتین
روسیه ...قدرت پوشالی
روسیه دمت گرم.بزن این اوکراین رو بترکون
درودبرپوتین وحامیانش ,,لعنت بردشمنان پوتین
جنگ جهانی سوم، ویرانی، کشتار و قتل وجنایت و قحطی مواد غذایی، با خودخواهی و طمع یک عده روانی، مردم جهان را تهدید میکند. فقط باید به خدا پناه ببریم از شر شیاطین انس که ابلیس هم کم آورده ...
بله؛"نظم گسترش سینه خیز" ناتو به هم خورده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر