بازدید 13176

در نبرد میان «خبرمالان» و «افشاخواران» چه کسی برنده خواهد شد؟

چند قشر از جامعه هستند که عملکرد آنان زیر ذره بین توجه افکار عمومی است؛ حکمرانان و مسئولین، هنرمندان، ثروتمندان و قشرهای خاص مانند روحانیت یا پزشکان و... از آن جمله هستند و اخبار افشاگرانه درباره این گونه افراد به قولی ضریب خورده و تاثیر چندبرابری خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۱۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۱ 24 April 2022

تابناک: از گذشته تاکنون خبر‌های افشاگرانه مورد توجه افکار عمومی بوده و با توجه به ذات این گونه اخبار، ممکن است عموم جامعه تحت تاثیر چنین خبر‌هایی قرار گیرند؛ اما در این میان دو جبهه وجود دارد که هنگام انتشار چنین اخباری و در ردیف اول تقابل تشکیل می‌شود: نخست مشاوران و حامیانی که سعی دارند با نرم کردن خبر و بیان پشت پرده‌های چگونگی و نیت انتشار آن از حساسیت افکار عمومی به اصل موضوع بکاهند و از سوی دیگر، افشاگرانی هستند که قصد خود از چنین کاری را شفافیت و عدالت بیان می‌کنند، اما ممکن است این گونه نباشد!

چند قشر از جامعه هستند که عملکرد آنان زیر ذره بین توجه افکار عمومی است؛ حکمرانان و مسئولین، هنرمندان، ثروتمندان و قشرهای خاص مانند روحانیت یا پزشکان و... از آن جمله هستند و اخبار افشاگرانه درباره این گونه افراد به قولی ضریب خورده و تاثیر چندبرابری خواهد داشت. بعضی از اخبار افشاگرانه ممکن است دارای بعد محلی و استانی و برخی دیگر ابعاد ملی و حتی جهانی داشته باشند.

اینکه «عرف» و جمع بندی عموم مردم در مورد یک خبر افشاگرانه بسیار تعیین کننده است،انکار ناشدنی و کتمان ناپذیر است و قطعا با توجه به گسترش دسترسی به فضای مجازی و توسعه اطلاعات فردی در جامعه، قضاوت کردن نسبت به اخبار از کیفیت بالاتری برخوردار شده است و عموم جامعه می‌تواند به اخبار افشاگرانه‌ای که توسط «خبرنگاران تحقیقی» و موثق و در قالب فعالیت‌های خبری و تلاش‌های متمادی آنان تهیه شده اند اطمینان نمایند و تصمیمات آینده خود را بر چنین اطلاعاتی استوار کنند.

اما برخی اخبار افشاگرانه، مبتنی بر اطلاعاتی هستند که عموم جامعه نسبت به آن‌ها دسترسی نداشته و در قالب روند‌های غیر شفاف و غیر مطمئن و حتی با نیت‌های غیرصادقانه منتشر می‌شود و ممکن است به نیت حذف حریف و یا تسویه خرده حساب‌های سیاسی یا اقتصادی انجام شده باشد. اینگونه افشاگری‌ها معمولا از جنجال بیشتری برخوردارند، چون جبهه افشاگر به کمک پشتیبانی حامیان خود سعی دارند پروژه افشاگری را تا حذف کامل حریف خود به پیش برده و یا در نهایت با گرفتن امتیازاتی به سمت کاهش تنش رفته و فضا را تلطیف نمایند.

باید خاطرنشان کرد، برای افکار عمومی در وهله نخست نیت‌ها و پشت پرده‌های افشاگری از اهمیت چندانی برخوردار نبوده که شاید در حالت منصفانه هم چنین برخوردی درست باشد، چون برای عموم مردم تفاوتی ندارد پرده‌ای که برافتاده و حقیقتی عیان شده، چرا و توسط چه کسی بوده و بیشتر نادیده و ناشنیده‌ای مهم است که در معرض دیدگان عموم جامعه قرار گرفته است. اما واقعیت این است که اخبار افشاگرانه‌ای که در قالب رانت‌های اطلاعاتی و با نیت‌های خاص منتشر می‌شود، اهداف دو اصل قابل احترام یعنی «عدالت» و «شفافیت» را تحقق نمی‌بخشند.

اما چاره چیست؟

شاید یکی از مهمترین کار‌هایی که باید در این زمینه رخ دهد توسعه روند‌های شفافیت زا در هر حوزه‌ای باشد که متوجه عموم مردم است؛ مثلا در قشر حکمرانان سامانه‌های مخارج و حقوق افراد و نظرات و تصمیمات آن‌ها یکی از اقدامات موثر باشد. همچنین دسترسی آزاد به اطلاعات در قالبی سهل الوصل‌تر رخ دهد که همگان به راحتی به بسیاری از اطلاعات دسترسی داشته باشند.

قدم بعد رفتار یکسان با افراد افشاگر است و به گونه‌ای نباشد که برخی از افراد که مورد توجه برخی از نهاد‌ها یا جناح‌ها هستند از حاشیه امنیت خوبی بردار باشند، اما افراد عادی و به خصوص «خبرنگاران تحقیقی» تلاشگر و موثق از چنین حمایتی برخوردار نباشند و نسبت به آنان سختگیری شود.

دیگر آنکه عموم مردم باید نسبت به شناسایی مشاوران و حامیان و مخالفان آگاه باشند، زیرا ممکن است آن‌ها که سعی دارند در قالب دریافت امتیازات مادی یا معنوی در فضای مجازی «له یا علیه» افرادی و نسبت به اخبار افشاگرانه اعلام موضع نمایند و این سوال را در پس ذهن خود داشته باشند که ممکن است پس از این اتفاق چه جامعه ذینفعانی تشکیل می‌گردد و آن‌ها چگونه منتفع خواهند شد؟!

و در آخر باید خاطرنشان کرد، افرادی که مورد عملیات افشاگری قرار گرفته اند، متوجه باشند در دنیای امروز «کتمان» و «فریب اطلاعاتی» عواقب سهمگینی دارند و تکذیب و عذرخواهی و حتی مظلوم نمایی دیگر فایده‌ای نداشته و بهتر است چنین افرادی پیشگام روند‌های شفافیت‌زا باشند و مسئولیت مادی و معنوی اقدامات خود را صادقانه بپذیرند و به دنبال این باشند که این گونه امور را طراحی دشمن خارجی و دسیسه جلوه دهند و این ضرب المثل را نصب العین خود قرار دهند که «تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۳۷
خود این هم خبرمالی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
:))
اون چیزی که در افشاگری اخیر خیلی جلب توجه کرد عملکرد این شخص در مورد مشابه بود . ایشون که با اون شدت عملکرد دختر وزیر سابق رو فاجعه ملی و نابودی اقتصاد کشور می دونست به مورد مشابهی گرفتار شد . اگر اون گذشته نبود امروز برای او هم چنین جنجالی به پا نمی شد .... معیارهای دوگانه برای خودی ها و غیر خودی ها و همون مثل معروف یک بام و دو هوا خیلی این قضیه رو برجسته کرده . ایضا این مسئله درمورد زاکانی و پناهیان و ..... هم صدق می کنه .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
دقیقا.واین را هم باید اضافه کرد که نتیجه این افشاگری مشخص خواهد کرد که کدام گروه دست بالا تری دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
دوست عزیز دختر وزیر دویست میلیون تومان جنس با دلار 4200 وارد کرده بود نه سیسمونی برای بچه ش
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
اصلا آن دو مورد قابل مقایسه نیست. یکی برای تجارت است و دیگری مصرف شخصی. انصاف هم چیز خوبی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
ناشناس 12:04 عزیز اگر با دلار 4200 تومانی دختر وزیر سابق این کار رو کرده بود که قوه قضاییه نابودش می کرد . مگه می شه به چنین تخلفی از اون دولت اونطوری سکوت کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا یه کم فکر کنید
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
نتیجه کار دختر وزیر شد خونه نشینی پدرش. اینجا چه اتفاقی افتاد؟
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
چنان ژست حق به جانب می گیرید که انگار همه محکوم و امثال شما حاکم هستید قطعا نام قالیباف اگر نبود این جنجال هم نبود کدام ادم باشرافتی می تونه مقایسه کنه بین دختر وزیری که لباس خارجی رو با حمایت پدرش میلیاردی قاچاق می کرد با کسی که دامادش برای فرزندش از ترکیه (آنهم برفرض)سیسمونی گرفته ؟؟؟! قطعا متوجه مطلب هستید ولی عقده و حقارت تاکی و کجا
ناشناس
| Finland |
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
آن چیزی که نظر من را جلب کرد این بود که چگونه این همه سفر های زیارتی و سیاحتی که مردم و اقوام مسوولان می روند و اتفاقا خرید هم می کنند که از فرهنگ همه شماها هست را نمی بینید ولی وقتی این را دیدید زمین و آسمان را به هم دوختید هیچ انگار فاجعه ملی درست شد!!!
هرچند آن کسی که این را برای شما مقایسه کرد خوب می داندخرید شخصی با واردات جهت سود متفاوت هست ولی دنبال چیز دیگری می بود!
و سیسمونی را هم هیچ کدام از اتهام زنندگان مدرکی نداشتند که آیا درست بود یا نه!
راجب کشور جهان چندمی ایران اینا رو گفتی ؟؟؟ یه جوری گفتی آدم فکر میکنه در بهترین دمکراسی جهان داره زندگی میکنه !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
شما لطف کن فرهنگ‌ لغات فارسی رو بگرد ببین کلمه ای با املای راجب در فارسی یا عربی داریم؟
با تشکر از تابناک
خوشحالم که شما هم با بقیه صدا و سیما و دیگر رسانه ها همصدا و هم جهت شدید ،
همانگونه که خطیب فرزانه جناب علم الهدی در خطبه های نماز جمعه گذشته فرمودند این توطئه دشمن است و در نظر دارد افراد بزرگی نظیر ایشان را که با رای قاطع مردم بر کرسی ریاست یکی از سه قوا تکیه زده است را از چشم مردم بیندازد و افراد مورد نظر خود را بر سر کار آورند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
مسخره کردی یا جدی گفتی؟ نمی دونم الان مثبت بدم یا منفی؟
علی مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
واقعا چقدر رای اورده با رای بسیار بالا ادم می خندد. به این همه فرافکنی و جعل واقعیت ها اگر دین ندارید لااقل ازاده باشید .
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
کیوان جان رای قاطع مردم رو خوب اومدی!!! ساندیس غلیظ بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
کیوون از افعال معکوس استفاده وکردی
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
با همه تخریب و فضا سازی چپ و راست و اصلاح طلب و اصولگرا قالیباف یک میلیون و سیصد هزار رای کسب کرد ،شماها همه با هم جمع بشید چند تا هستید؟؟
هیچی خبر نمیشه مگه اینکه خود اون شخص خلاف حرف و بیانی که عمل کرده انجام بده
حالا هر چقدر هم دیگران بیان از اون شخص حمایت کنند
همیشه همین طور بوده در برابر کار ناشایست مسولان پاسخ دستگاه این بوده چرا باید در زندگی خصوصی دیگران کنکاش کنید وای بر شما
مثلا اگر فرد مورد افشا از فامیلاتون باشه زیاد روی اون خبر مانور نمیدید.
همه اینا درگیری نشستگان سر سفره برای جای بهتره و باعث سر کار رفتن رعیت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
دقیقن
حال آدم از این اصطلاحات جدیدی که مردان سیاست و ایادی اون ها می سازن به هم می خوره
این دوروی وریاکاری هست که مردم رو عصبی می کنه
فرزند یک مسئول به خارج از کشور سفر می کند ود ربرگشت از سفر مقداری لوازم برای مصرف خانواده خرید می کند و وارد کشور می نماید ولی فرزند یک مسئول قاچاق سازمان یافته انجام می دهد این دو اصلا قابل مقایسه نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
هر دو کار بد است.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
داوود جان مشکل اینه که دومی فرزند همون مسئولی هست که در همون مناظر گفت در حساب خودش و بچه هاش 4 میلیون بیشتر نیست و هفته ی بعدش تشریف برد حج. مشکل خرید نیست،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
این مسئول قبلا خود برعلیه آن عمل انتقاد و حرافی کرده بود و نمی‌بایست مرتکب این عمل می شد
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
جفتش بده. توجیه نکنید!. اونی که قاچاق آورده باید مجازلات بشه اینم باید خونه نشین بشه و بر اهل خونه ریاست کنه ضمنا رییس یک قوه با یک وزیر تفاوت دارد.
جالب هست برخی افراد به جای اینکه پاسخگو به افکار عمومی باشند، معترضند چه کسی آنها را افشا کرده....

باید بدانند از نظر مردم ما دست هر کسی که خبر درستی را افشا می کند می بوسیم و انتظار افشاگری بیشتر از آنها هم داریم....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
دقیقا افشاگر از هر حزب و دسته باشه مهم نیست مهم این است که اطلاع رسانی کند
در زمانی که قدرت در دست حزب مخالف بود همه اینها مباح بود
کسانی که آوردن لباس بچگانه را مورد هجوم قرار میدهند، وجدان آنها مشکل دارد. هر روز هر مسافری با خودش وسایلی میخرد و می آورد، آیا خانواده ایشان حق شهروندی ندارد؟ این چه ناجوانمردی است که در مورد ایشان می کنند؟
خدایی اکثر شایعات در مورد مسئولین درست بوده . این امر با گذشت زمان تایید شده
قابل توجه دوستانيكه با غيرقانوني دانستن كار دختر وزير سابق سعي در مباح دانستن خانواده رئيس قوه مقننه فعلي دارند
بايد بدانيم هردوغلط اندر غلط بوده وهست اما نكته اصلي رياكاري رئيس قوه مقننه ميباشد واينكه ارز مسافرتي وهدينه سفر ازكجا تهيه شده؟
مگر ايشون مدعي نبودند كل دارئي زن وفرزند مبلغ ناچيزي هست ؟
ضمنا اياسفر ضروري بوده درماه مبارك رمضان انجام شده؟
توجيهه نكنيم
خلاصه: اگه کسی فسادی رو افشا میکنه، افشاگر مقصره
به این فکر کنید که چطور افشاکننده از همون ابتدا همراهی مردم و کارکنان هواپیمایی و فرودگاه رو داشته! این نکته مهمی است. مردم در موقعیت‌های مختلف، حالا دیگه حاضرند با افشاکنندگان همراهی کنند، چون به تنگ اومدن.

از طرفی مردم به صورت عموم از این همه دخالت گسترده حاکمان در زندگی شخصی خودشون به تنگ اومدن. دخالتی که غالبا هم نتیجه‌اش ایجاد محدودیت بیشتر و کاهش رفاه بوده. اون وقت نوبت خود حاکمان که میرسه، انتظار دارن که کردم در زندگیش شخصی‌شون سرک‌ نکشن. در این مورد باید گفت جناب شما دست از سرک کشیدن از زندگی شخصی ما بردار، تا ما هم موضوع رو رها کنیم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار