بازدید 15290

سمت دبیر اجرایی شورای توسعه مکران به «حسین دهقان» واگذار شد

با حکم رییس جمهور، سردار حسین دهقان به عنوان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران منصوب شد. سواحل مکران در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است.
کد خبر: ۱۱۱۵۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱ 22 April 2022

با حکم رییس جمهور، سردار حسین دهقان به عنوان دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران منصوب شد. سواحل مکران در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان از ایستگاه‌های مهم و اصلی تجارت، اقتصاد و گردشگری ایران است و این منطقه از حوزه گواتر و پسابندر چابهار آغاز شده و تا منطقه میناب هرمزگان ادامه دارد که ۶۰ درصد سواحل مکران در استان هرمزگان قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»؛ با تدابیر ویژه فرمانده معظم کل قوا در سال‌های اخیر، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، چند سالی است به طور ویژه بر سواحل مکران متمرکز شده و بسیاری از مناطق و پایگاه‌های دریایی خود را به شهرستان‌های شرقی استان هرمزگان و جنوبی استان سیستان و بلوچستان منتقل کرده است و شهر جاسک به عنوان یکی از کانون‌های اصلی استقرار نیروی دریایی ارتش در سواحل مکران انتخاب شده که کمک بزرگی به تأمین امنیت منطقه‌ای و همچنین توسعه زیرساخت‌های متنوعی نظیر بیمارستان و مراکز درمانی، فرودگاه و بنادر و توسعه شهری شده است.

سردار حسین دهقان، دانش آموخته دکترای مدیریت و کارشناسی ارشد مهندسی متالورژی از دانشگاه تهران بود، فعالیت نظامی خود را از سال ۵۸ با عضویت در سپاه پاسداران آغاز کرده و در طول جنگ ایران و عراق از اعضای این نهاد بوده است. همچنین سردار دهقان از سال ۶۵ تا ۶۹ جانشین فرمانده نیروی هوایی سپاه، از ۶۹ تا ۷۰ فرمانده نیروی هوایی سپاه و از ۷۱ تا ۷۵ جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه نیز بوده است.

گفتنی است، او در دولت هفتم بعنوان قائم مقام وزیر دفاع و در دولت‌های هشتم و نهم به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران فعالیت می‌کرده و در دولت یازدهم نیز وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بوده است، او اکنون نیز به عنوان مشاور فرمانده کل قوا در صنایع دفاعی فعالیت می‌کند؛ وی یکی از نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود.

سردار حسین دهقان در یکم بهمن ۱۳۹۹ در نشست هم‌اندیشی توسعه پایدار سواحل مکران اظهار داشت: بی‌آبی و بی‌برقی و نبود امکانات اولیه زندگی در روستا‌ها و شهر‌های سیستان و بلوچستان به ویژه در بلوچستان و جنوب آن در سواحل راهبردی مکران دردآور است و اصلا در خور و شان نیست، مردم این سرزمین پس از سال‌ها هنوز آب و برق و یا امکانات اولیه زندگی نداشته باشند.

وی افزود: سواحل مکران ظرفیت استقرار ۵ میلیون تن را دارد و جمعیت فعلی ۴۰۰ هزار نفری این سواحل، جمعیت پایینی بوده و لازم است مسئولان شرایط سرمایه‌گذاری در این سواحل را تسهیل کنند. این سواحل ظرفیتی ویژه برای سرمایه‌گذاری دارد؛ هرچند اقدامات ارزشمندی برای توسعه این سواحل شده، هم‌چنان عقب هستیم و لازم است فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری گسترده تری صورت گیرد.

مشاور رهبر انقلاب در حوزه صنایع دفاعی و پشتیبانی نیرو‌های مسلح تصریح کرد: امنیت در سواحل مکران خوب است و مردم منطقه می‌توانند تضمین‌کننده امنیت این منطقه باشند. در این باره باید گفت، مرز‌های آبی و خاکی به اقتصاد ملی، کشاورزی، گردشگری کمک می‌کند و نباید سرزمین خالی از سکنه داشته باشیم، بلکه باید در تمام طول سواحل براساس اقتصاد دریا محور برنامه‌ریزی شود. دهقان با اشاره به نقش طوائف سیستان و بلوچستان گفت: طوائف استان نقشی ویژه در توسعه دارند و اگر به گذشته و تاریخ این منطقه برگردیم، واضح است که مردم منطقه با انسجام و همدلی توسعه را رقم زدند و لازم است در ادامه هم با تصمیمات درست محرومیت‌های بالای منطقه جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: بندر راهبردی چابهار می‌تواند نقش ملی و منطقه‌ای و بین المللی بازی کند و برای توسعه زیرساخت‌های آن از هیچ کوشش و تلاشی نباید دریغ شود و لازم است حتما توسعه منطقه ملی_محلی توامان باشد و از نیرو‌های انسانی کارآمد منطقه نیز برای آبادانی استفاده شود، چون این منطقه نیرو‌های نخبه و زحمتکش بسیاری دارد.

سواحل مکران، علاوه بر بهره‌مندی از مردمی نجیب و پر مهر و پرتوان و سخت‌کوش، دارای منابع خدادادی معدنی، ظرفیت‌های شیلاتی و بندری ویژه‌ای است که می‌تواند بستری برای رونق تولید ماهی و میگو در قالب طرح‌های پرورش در دریا و مزارع پرورش میگو باشد؛ همچنین وجود منطقه کوه مبارک که دومین پایانه صادراتی نفتی کشورمان است و وجود تأسیسات مهم در این منطقه می‌تواند میزبان شرکت‌های مختلف پالایشگاهی و پتروپالایشی برای ساخت مجموعه‌های جدید ارزش آفرین در حوزه نفت باشد.

در زمینه گردشگری نیز مناطق شرقی هرمزگان، یکی از کانون‌های بکرترین نقاط گردشگری ایران بشمار می‌روند، به طوری که طبیعت خاص این منطقه، می‌تواند میزبان مقاصد جدید گردشگری برای کشور باشد. از سوی دیگر، سد جگین در منطقه جاسک از معدود سد‌های کشور است که از زمان ساخت آن تاکنون همواره پر آب و لبریز بوده و با ظرفیتی بیش از ۲۵۰ میلیون متر مکعب، می‌تواند نیاز آبی هر اقدام توسعه‌ای در زمینه جمعیتی و یا کشاورزی را پاسخ دهد.

عمق آب در سواحل مکران نیز با توجه به بررسی‌ها سازمان بنادر و دریانوردی، نشان می‌دهد که این منطقه می‌تواند میزبان برپایی یک بندر اقیانوسی در محدوده سیریک باشد؛ بنابراین، همه این مواهب خدادادی در منطقه به سرمایه‌گذاری‌های جدیدی نیاز دارد که برنامه‌ریزی برای آن‌ها به شورای توسعه سواحل مکران سپرده شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۹
ایشان چه تحصیلات و سابقه در این سمت داشته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بغیر سردار ها کسی تو مملکت بلد نیست کار کنه؟؟؟
چرا سردار حسین دهقان ؟
10 نفر از همان خواص خودتان بخواهید پیشنهادها و ایده هایشان را برای توسعه ارائه دهند دارنده برترین پیشنهاد را مامور توسعه کنید.
می دانید چرا؟ به دو دلیل کلیدی: اولا صاحب ایده بر روی موفقیت طرحش تعصب عمیق دارد
دوما کسی که صاحب ایده است در حین اجرا به ایده های بهتری دست می یابد.
خوب الان تجربه ایشان دراین موردمسئولیت به این بزرگی چیست!؟
خوب الان تجربه ایشان دراین موردمسئولیت به این بزرگی چیست!؟
پستها بین دوستان میچرخد
درود بر سردار دهقان
به نظر شما نظامیان بهتر نیست به فکر دفاع از کشور باشند
يه پادگان هم به اول اسم مملكت اضافه كنيد
اینم دست مزد سردار،برای کناره گیری زودهنگام از رقابت های انتخاباتی به نفع رئیسی!!!؟؟
اینم دست مزد سردار،برای کناره گیری زودهنگام از رقابت های انتخاباتی به نفع رئیسی!!!؟؟
سردار دهقان ظرفیت و توان به مراتب بیشتری دارد...کاش آقای رئیس جمهور ایشان را راضی می کرد برای مسئولیت استانداری سیستان و بلوچستان...
مبارکه
ماشالله خوب سمت ها رو بین خودتون تقسیم میکنید
اصل بقای مسوولیت مثل اصل بقای انرژی شده
طبق پیش بینی های دانشمندان هواشناسی، سواحل جنوبی ایران، به خاطر گرم شدن کره زمین تا 30 سال آینده غیر قابل سکونت خواهند شد، لطفا به سردار دهقان بفرمایید، اینجا هم مثل پروژه‌های سد سازی سرمایه های ملی به باد نرود.
کلا یک عده تا زنده هستند پست و مقام گردشی و ثابت دارند اگر این همه توانایی دارند که اصلا بازنشسته نمی شوند چرا وضع کشور و مردم به این فلاکت است؟؟؟؟؟
فوق لیسانس متالورژی فرمانده ارتش!چه دکترای مدیریتی! چه ارتباطی بین تخصص ،سوابق کاری و شغل جدید؟
رئیسی به تمام رقبای سوری اش که نقش را خوب بازی کردند سمت داد واقعاً آفرین به این قدرشناسی
ایشان از نظر مدیریت در حد ایلان ماسک و بیل گیتس هستند و کل نظام پر شده از این نابغه ها فقط چرا وضع کشور به این بدبختی افتاده؟؟؟؟!!!!!!!!
بنده خدا بيكار بوده گفتن بذاريمش سر كار ، والا هيچ تخصصي در اين زمينه نداره !فقط ايشون تو هر زمينه اي فقط اظهار نظر ميكنه ، سخنران خوبيه ،
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست