بازدید 6547
۳

موضع اردوغان درباره حمله ترکیه به عراق

عراق به دنبال این حمله از آنکارا خواست که از نقض حاکمیت عراق و استفاده از آن به عنوان صحنه‌ای برای تسویه حساب‌های سیاسی دست بردارد.
کد خبر: ۱۱۱۴۸۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷ 20 April 2022

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری عراقی شفق نیوز، رئیس‌جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) در جریان نشست حزب حاکم "عدالت و توسعه" با اعلام اهداف کشورش از عملیاتی که در اقلیم کردستان عراق علیه حزب کارگران کردستان موسوم به پ‌ک‌ک انجام می‌دهد، گفت: به گروه‌های تروریستی نظیر پ‌ک‌ک اجازه هیچ‌گونه اقدام مخربی در ترکیه را نخواهیم داد و آنها را کاملا ناتوان خواهیم ساخت.


 عملیات ترکیه علیه مواضع پ‌ک‌ک در اقلیم کردستان عراق با اعتراض و خشم مقامات بغداد مواجه شده است.

عراق به دنبال این حمله از آنکارا خواست که از نقض حاکمیت عراق و استفاده از آن به عنوان صحنه‌ای برای تسویه حساب‌های سیاسی دست بردارد.

اردوغان در سخنرانی خود در جریان شرکت در نشست حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه در آنکارا گفت: هدف از عملیات "قفل پنجه" که ترکیه آغاز کرده است، پاکسازی اراضی عراق از سلطه تشکیلات تروریستی پ‌ک‌ک و تضمین امنیت مرزهای ترکیه با عراق است.

وی افزود: گروه‌های تروریستی دیگر قادر به انجام هیچ کاری در داخل ترکیه نیستند، چرا که مقامات امنیتی ترکیه تا حد زیادی از نفوذ و فرار از مرزها جلوگیری کرده‌اند.

پیش از این، دوشنبه ۱۸ آوریل ۲۰۲۲، خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد که نیروهای کشورش به تمامی اهداف برنامه‌ریزی شده در عملیات "قفل پنجه" دست یافتند.

وی اضافه کرد در جریان این حمله تعداد زیادی از نیروهای حزب کارگران کردستان کشته شدند.

شبه‌نظامیان «پ.پ‌.ک‌» اغلب در اقلیم کردستان و استان نینوا مستقر هستند و از آنجا حملات فرامرزی به خاک ترکیه انجام می‌دهند.

در سال‌های گذشته، نیروهای ترکیه عملیات‌های فشرده‌ای را علیه شبه‌نظامیان کرد که آنها را تروریست می‌دانند، در عراق و سوریه انجام داده‌اند و گفته‌اند که این عملیات در پاسخ به حملاتی صورت می‌گیرد که توسط عناصر "پ‌ک‌ک" طرح‌ریزی شده‌اند.

ترکیه دوشنبه اعلام کرد که با مشارکت نیروهای ویژه و یگان‌های رزمی، حمله هوایی و زمینی جدیدی را علیه شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) انجام داده و در همین راستا، سه منطقه نزدیک مرز ترکیه در اقلیم کردستان عراق را هدف قرار داده است.

حملات ترکیه در عراق معمولا در مکانی که پ‌ک‌ک دارای پایگاه‌ها و اردوگاه‌های آموزشی در منطقه سنجار و در مناطق کوهستانی اقلیم کردستان عراق در مرز ترکیه است، صورت می‌گیرد.

پ‌ک‌ک که آنکارا و متحدان غربی‌اش، آن را در زمره سازمان‌های تروریستی طبقه‌بندی می‌کنند، از سال ۱۹۸۴ علیه دولت ترکیه فعالیت می‌کند.

ترکیه بیش از سه دهه است که در داخل و خارج از مرزهای خود در حال مبارزه با حزب کردستان عراق است.

به دنبال این حملات روابط بین آنکارا و دولت مرکزی عراق در بغداد دچار تنش‌ شده است؛ چرا که عراق معتقد است حملات ترکیه نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است و امنیت این کشور را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.

وزارت خارجه عراق یک روز پس از این حملات، سفیر ترکیه را احضار و عملیات ترکیه را اقدامی تحریک آمیز و نقض غیرقابل قبول حاکمیت و تمامیت ارضی عراق توصیف کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
نظر دولت معظم جمهوری اسلامی در مورد این حمله ترکیه چیه؟؟
ترکیه که حمله موشکی ایران به اربیل رو تروریستی اعلام کرد!!
آیا الان دولت جرأت محکوم کردن ترکیه رو داره ؟؟ یا اون رو مثل جریان اوکراین یه عملیات ویژه و به حق لحاظ می‌کنه ؟؟
پ‌ک‌ک که آنکارا و متحدان غربی‌اش، آن را در زمره سازمان‌های تروریستی طبقه‌بندی می‌کنند.

پ . ن - اینقدر این سازمان تروریستی را تطهیر نکنید! آیا ایان این گروه را به عنوان یک گروه تروریستی نمی شناسد!؟ پژاک شاخه ایرانی آن کم سربازان بی گناه ایرانی را در مرزهای غربی شهید نکرده است!
"در سال‌های گذشته، نیروهای ترکیه عملیات‌های فشرده‌ای را علیه شبه‌نظامیان کرد که آنها را تروریست می‌دانند"
یعنی نویسنده این مطلب آنها را تروریست نمیداند؟؟!!
واقعا شرم آور است...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر