بازدید 3178

اردوغان خواستار مذاکره روسیه و اوکراین برای پایان جنگ

رجب طیب ارودغان رئیس جمهور ترکیه در حساب توییتری خود از روسیه و اوکراین خواست برای پایان دادن به جنگ با یکدیگر وارد مذاکره شوند.
کد خبر: ۱۱۱۴۵۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۹ 19 April 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از "الجزیره"، وی افزود، می‌توان راه حلی مسالمت آمیز را از طریق گفت‌ وگو و با حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین بدست آورد.

اردوغان دوشنبه شب افزود: ما به تلاش خود ادامه می‌دهیم تا مذاکرات در استانبول به نتیجه موفقیت آمیزی برسد و دوطرف و جامعه بین‌المللی راضی شوند.

مارتین گریفیتس مسئول کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد، پیشتر گفت که این هفته به ترکیه سفر خواهد کرد تا با اردوغان و دیگر مقامات درباره میزبانی مذاکرات بشردوستانه بین اوکراین و روسیه گفت‌ وگو کند.

پیش از این سازمان ملل اعلام کرد آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه درباره جنگ در اوکراین و نیز درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی گفت وگو کرده است.

سازمان ملل متحد روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد، گوترش در این تماس تلفنی بر ادامه حمایت خود از تلاش‌های ترکیه در ارتباط با جنگ اوکراین و همچنین نیاز به ایجاد کریدورهای بشردوستانه جهت توزیع کمک‌ها و تخلیه مردم تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، آنکارا ضمن محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، با وجود مخالفت مسکو پهپادهایی را به کی یف فروخته است.

ترکیه در عین حال مخالف تحریم‌های غرب علیه مسکو است و جانب احتیاط را به منظور خودداری از متهم کردن هر یک از طرف‌ها حفظ کرده است.

ترکیه تاکنون دو بار میزبان مذاکرات مستقیم میان طرف‌های روس و اوکراینی بوده است که آخرین مورد آن در روز ۲۹ مارس (۹ فروردین) در استانبول بود اما به گفته مقامات ترک جو مثبت ناشی از این مذاکرات تحت الشعاع وقایع بوچا قرار گرفت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر