بازدید 6348
مهم‌ترین جست و جو‌های کاربران ایرانی در اینترنت در شهریور ۱۴۰۰

ریزش‌های مکرر بورس در کانون توجه کاربران اینترنتی/ جست و جوی کاربران در مورد انواع واکسن‌های کرونا در اینترنت/ افزایش انتقادات به طرح ممنوعیت تردد شبانه/ برگزاری دوباره مراسم پیاده روی اربعین با ظرفیتی محدود

در بازه زمانی مورد اشاره مفاهیم و عباراتی چون «واکسن‌های کرونا»، «واکسن فایزر»، «بورس»، «سریال زخم کاری»، «وام مسکن جوانان»، «احمد مسعود»، «ممنوعیت تردد شبانه»، «مراسم پیاده روی اربعین» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.
کد خبر: ۱۱۱۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 26 March 2022

ریزش‌های مکرر بورس در کانون توجه کاربران اینترنتی/ جست و جوی کاربران در مورد انواع واکسن‌های کرونا در اینترنت/ افزایش انتقادات به طرح ممنوعیت تردد شبانه/ برگزاری دوباره مراسم پیاده روی اربعین با ظرفیتی محدود

کاربران اینترنتی، روزانه و پیاپی در حال جست و جوی مفاهیم و عبارت های متفاوتی در موتورهای جست و جوگر به ویژه گوگل هستند که رصد و ارزیابی پرتکرارترین و نیز مهم ترین این مفاهیم، قابل تأمل است، به ویژه از این بابت که می تواند به ابزاری برای رصد دغدغه های مردمی از سوی مسئولین و تلاش برای رفع و رجوع این مسائل باشد.

به گزارش «تابناک»، در شهریور 1400 همانند سایر ماه های سال فضای مجازی و به صورت مشخص اینترنت به بستری برای داغ شدن بسیاری از مفاهیم و عبارت های مهم و پرتکرار تبدیل شد که در این بسته به برخی از این موارد اشاره می شود.

در بازه زمانی مورد اشاره مفاهیم و عباراتی چون «واکسن‌های کرونا»، «واکسن فایزر»، «بورس»، «سریال زخم کاری»، «وام مسکن جوانان»، «احمد مسعود»، «ممنوعیت تردد شبانه»، «مراسم پیاده روی اربعین» و... از مهم‌ترین موضوعاتی بود که کاربران ایرانی در اینترنت به دنبال اطلاعاتی در مورد آن‌ها بودند.

واکسن های کرونا

در شهریورماه سال گذشته و بر اساس آمار رسمی منتشره، حجم واکسیناسیون کرونا در کشور افزایش یافت و به دنبال پیگیری های دولت، میزان قابل توجهی واکسن از انواع مختلف نظیر آسترازنکا، سینوفارم، اسپوتنیک و... به کشور وارد شد و نیز برخی واکسن های ساخت داخل مثل برکت، رازی و پاستوکووک وارد چرخه تزریق شدند که همین مهم سبب شد تا انواع واکسن های کرونا در این ایام توجه بسیاری را به خود جلب کند.

روسیه واکسن کرونا برای نوجوانان ثبت کرد - تابناک | TABNAK

البته در این ایام همچنان برخی شهروندان بی اعتماد به واکسن های داخلی و نیز وارداتی در پی واکسن های خارجی نظیر فایزر بودند و بعضاً برای دریافت واکسن پیش از نوبت سنی به کشورهای همسایه مثل ارمنستان سفر می کردند.

بیشتر بخوانید

بورس

بازار سرمایه و به صورت مشخص بورس، علی رغم همه وعده های داده شده در دولت جدید همچنان روند منفی خود را ادامه داد و بسیاری از خسارت دیدگان این بازار علی رغم صبوری و امید به آینده دستاورد خاصی به دست نیاوردند و زیان های تحمیلی به ایشان جبران نشد.

همین موضوع سبب شد تا مکرر در این ماه شمسی نیز در سال گذشته موضوع بورس و تحولات آن در کانون توجه کاربران فضای مجازی قرار بگیرد.

در شهریور ماه سال گذشته احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار سهام به رسانه ها گفت: محرک اصلی بورس ابهاماتی هستند که باید برطرف شوند. ابهام اصلی در حال حاضر مذاکرات برجام است.

اشتیاقی گفت: در وهله بعدی اگر سیاست‌های مربوط به قیمت‌گذاری دستوری حل و فصل شود، ابهام و بی‌اعتمادی در بازار کمتر می‌شود. در حال حاضر موضوع قیمت‌گذاری دستوری در صنایع مختلف ایجاد شوک و هیجان کرده است.

وی در بخش دیگری در همان دوران اضافه کرد: در حال حاضر عوامل مثبت اثرگذار در بازار به لحاظ بنیادی بیشتر از عوامل منفی اثرگذار در بازار است؛ پس احتمال رشد و شکل گرفتن تحرکات صعودی بیشتر است.

بیشتر بخوانید

سریال زخم کاری

سریال زخم کاری با بازی جواد عزتی، رعنا آزادی و هانیه توسلی و نیز دیگر بازیگران شاخص، از جمله سریال های نمایش خانگی بود که در تابستان سال گذشته منتشر شد و توجه بسیاری را به خود جلب کرد و به واسطه برخی حواشی مثل توقف مقطعی در اکران مورد توجه کاربران قرار گرفت.

                                                   قسمت هفتم «زخم کاری» مجوز پخش نگرفت

گفتنی است، زخم کاری نظریات اکثراً مثبتی از منتقدان دریافت کرد. این مجموعه با میانگین ۲۰ میلیون دقیقه تماشا، پربیننده‌ترین مجموعه شبکه نمایش خانگی است و در بیست و یکمین دوره جشن حافظ نامزد ۷ و برنده ۴ جایزه از جمله جایزه «بهترین مجموعه تلویزیونی» شد.

بیشتر بخوانید

وام مسکن جوانان

وام مسکن جوانان یکی از ایده ها و تسهیلات مطرح برای خانه دار کردن جوانان در آینده است، که توسط بانک های عامل اجرایی می شود و شهریورماه سال گذشته به واسطه برخی اخبار منتشر شده با حواشی رو به رو شد و در کانون توجهات و البته انتقادات قرار گرفت.

وام مسکن جوانان چیست؟

در این رابطه اعلام شد که بانک مسکن در طرح مسکن جوانان به مشتریانی که قصد خرید یا ساخت خانه را دارند تسهیلاتی اعطا می‌کند. در این طرح که جزو سپرده‌گذاری‌های کوتاه مدت بانک مسکن است، افراد می‌توانند با رعایت برنامه سپرده‌گذاری نزد بانک در بلندمدت از مزایا و تسهیلات حساب خود بهره ببرند.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا مشتریان، تسهیلات خود را دریافت کنند بین ۵ تا ۱۵ سال است. در طرح مسکن جوانان مدت بازپرداخت اقساط حداکثر ۲۰ سال و به صورت ساده و پلکانی است.

در این حساب افراد می‌توانند ماهانه، سالیانه یا یکجا واریزی خود را در زمان افتتاح حساب انجام دهند. نرخ سود این وام برای بازپرداخت پنج ساله شش درصد و برای بازپرداخت‌های بالای پنج سال ۹ درصد است.

همانطور که اشاره شد این طرح انتقادات فراوانی از سوی کاربران به همراه داشت که در ادامه به دو مورد آن اشاره می کنیم:

کاربری دیگر در توییتی نوشته است: «‏با پرداخت ماهانه ۲۰۰هزار تومان، ۱۵ سال دیگه وام یک میلیاردی مسکن جوانان می‌دهند که انشاءالله بتوانند یک موتور سیکلت یا یک متر مسکن بخرند! طفلی جوانان امروز با این سیاست‌های منسوخ!»

«‏‎والدین بنده ولی تقریبا ۲۰ سال پیش اینکار رو کردن و ۱۵ سال به بانک مسکن پول دادن امروز بنده قادر به دریافت ۴۰ میلیون تومان وام مسکن ۹ تا ۱۲ درصد هستم (بقیه اش ۱۸درصده) این پول رو می دادیم برای گوسفند الان دامداری داشتیم.»

بیشتر بخوانید

احمد مسعود

احمد مسعود متولد سال 1368 شمسی، سیاستمدار افغان و فرزند احمد شاه مسعود است که در ۵ دسامبر ۲۰۱۹ در آرامگاه پدرش در درهٔ پنجشیر به عنوان جانشین وی معرفی شد.

                                                   جدیدترین سخنان احمد مسعود پس از مدت‌ها سکوت

همزمان با قلمروگستری طالبان در افغانستان و فتح کابل توسط این گروه، احمد مسعود و همراهانش در ولایت پنجشیر در برابر قلمروگستری های طالبان ایستادگی کردند و به نماد مقاومت و مبارز در برابر طالبان در جهان و به همین بهانه به یکی از ترندهای مهم گوگل تبدیل شدند.

به صورت مشخص مسعود در ۲۰۱۹ به روند صلح افغانستان اعتراض کرد و معتقد بود که منافع همهٔ افغان‌ها در آن در نظر گرفته نشده‌ است.

در سپتامبر همان سال او اعلام کرد که یک ائتلاف جدید از رهبران مجاهدین برپایهٔ ائتلاف شمال، که با طالبان در دهه ۱۹۹۰ می‌جنگیدند، ایجاد می‌کند.

این ائتلاف تحت نام جبهه مقاومت در برابر طالبان یا مقاومت دوم، یکی از چندین نیروهای نظامی مستقل ساخته شده پیش از خروج نظامی ایالات متحده در افغانستان است. در پی هجوم طالبان و سقوط کابل، مسعود و معاون اول رئیس‌جمهور امرالله صالح در پنجشیر ملاقات و اعلام کردند که حکومت طالبان را قبول نمی‌کنند. او در درخواستی بین‌المللی در ۱۸ اوت ۲۰۲۱ از کشورهای غربی خواست تا به مقاومت، پشتیبانی نظامی و لجستیکی ارائه کنند.

احمد مسعود پس از تصرف کشور افغانستان توسط نیروهای طالبان از مردم خواست به پنجشیر بروند و به مقاومت علیه طالبان بپیوندند. وی ایستادگی پنجشیر در شمال افغانستان را ایستادگی نمادین برای کل افغانستان توصیف کرد. در ۶ سپتامبر، با چیرگی طالبان بر تمام دره پنجشیر، مسعود به مکان نامعلومی نقل مکان کرد و گفت که ایستادگی در برابر طالبان همچنان ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

ممنوعیت تردد شبانه

از جمله ایده و طرح‌هایی که در دولت دوازدهم برای مقابله با شیوع گسترده ویروس کرونا در دستور کار قرار گرفت، ممنوعیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا حوالی اذان صبح بود که سبب شده بود در بسیاری از کلانشهر‌ها از جمله تهران در شب‌ها خیابان‌ها بسیار خلوت شود و خودرو‌هایی که این مقررات را نقض می‌کردند با جریمه سنگین رو به رو می‌شدند.

همزمان با افزایش واکسیناسیون کرونا و نیز نبود ادله کافی مبنی بر اثرات مثبت این طرح در کاهش شمار مبتلایان به کرونا سبب شد تا لغو این طرح به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

بعدها سید ابراهیم رئیسی- رئیس جمهور در آبان ماه دستور داد تا این طرح لغو شود.

بیشتر بخوانید

 

مراسم پیاده روی اربعین

اواخر شهریورماه سال گذشته مصادف شد با ایامی که زائران کربلای معلی و مراسم پیاده روی اربعین خود را برای این سفر زیارتی به مناسبت اربعین حسینی در تاریخ پنجم مهرماه آماده می کردند.

                                                   نخستین برآورد از تعداد زائران اربعین در کربلا

نظر بر استمرار برخی محدودیت‌های کرونایی و نیز محدودیت‌هایی که طرف عراقی برای پذیرش زائران ایرانی قرار داده بود، موضوع مراسم پیاده روی اربعین و کم و کیف آن نیز در روز‌های پایانی شهریور ماه به یکی از ترند‌های مهم گوگل تبدیل شد.

در واقع اربعین ۱۴۰۰در حالی برگزار شد که همچنان جامعه جهانی به ویژه ایران با مسئله کرونا و شیوع نگران کننده آن دست و پنجه نرم می‌کرد. در همین رابطه و با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۹ مراسم اربعین برگزار نشد، مسئولان ایرانی تلاش می‌کنند تا ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مراسم پیاده روی اربعین برای زائران ایرانی را در سال ۱۴۰۰ برقرار کنند.

توضح بیشتر اینکه سازمان حج و زیارت که تایید سفر زائران ایرانی به عتبات عالیات عراق را از ستاد ملی کرونا گرفت، شهریور ماه از ادامه رایزنی‌ها با دولت عراق برای حضور زائران ایرانی در اربعین خبر داد.

همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز در حاشیه نشست منطقه‌ای حمایت از عراق، در دیدار با مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر این کشور، درباره زیارت زائران ایرانی در اربعین گفتگو کرد.

پیش‌تر نیز در خردادماه، خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه پس از دیداری که با وزیر فرهنگ عراق داشت، از توافق‌های اولیه برای ازسرگیری سفر‌های زیارتی ایرانی‌ها به صورت محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد.

 

بیشتر بخوانید

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی # جلفا
وب گردی