بازدید 13447
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

تحقق وعده «ساخت یک میلیون مسکن در سال» نیازمند همکاری نظام بانکی است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: امیدواریم بانک‌ها همکاری لازم را در پرداخت تسهیلات داشته باشند، برای اجرای قانون جهش مسکن و هدایت اعتبارات بانکی به سمت تولید، از ابزار‌های نظارتی مجلس استفاده خواهیم کرد. حل مشکل مسکن نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است.
کد خبر: ۱۱۱۰۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰ 25 March 2022

«ساخت یک میلیون مسکن در سال» وعده‌ای است که بسیاری از خانواده‌های بی‌سرپناه را به داشتن سقف بالای سر امیدوار کرده و روزنه‌های امید را برای خانه‌دار شدن بخش قابل توجهی از متقاضیان مسکن همچنان باز نگه داشته است. بدیهی است تحقق این وعده بزرگ به‌ویژه در شرایط اقتصادی فعلی کشور، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی همه‌جانبه ارکان اجرایی این طرح بزرگ اقتصادی است و البته در این میان، نقش بانک مرکزی و به طور کلی سیستم بانکی کشور بسیار تعیین‌کننده و تأثیرگذار خواهد بود.

برای بررسی بیشتر ابعاد قانونی و اجرایی این طرح ملی به سراغ مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس رفتیم و دیدگاه وی را در این زمینه جویا شدیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تابناک اقتصادی توجه به مسکن را یکی از اولویت‌های دولت و مجلس می‌داند و می‌گوید: حدوداً هفتاد درصد از سبد خانوار را هزینه‌های مسکن به خودش اختصاص داده است و حل این مشکل هم یک برنامه‌ریزی بلندمدت می‌خواهد. یعنی اگر کسی بگوید من در کوتاه‌مدت می‌توانم مشکل مسکن را حل کنم، قطعاً این حرف کارشناسی نیست؛ بنابراین، در حوزه ساخت و پر کردن فاصله عرضه و تقاضا نیاز به برنامه‌ریزی جدی داریم.

وی همچنین با اشاره به رویکرد مجلس در زمینه حل مشکل مسکن افزود: مجلس با تصویب قانون جهش تولید مسکن هم تأمین منابع مالی و هم حمایت از ساخت مسکن با تأمین زمین رایگان یا ارزان‌قیمت را مورد توجه قرار داد و بر همین اساس ۳۶۰ هزار میلیارد تومان به حوزه مسکن اختصاص داد تا هزینه ساخت مسکن با تأمین زمین و حمایت از انبوه‌سازان کاهش یابد. ضمن اینکه بدنه نظام فنی مهندسی ما در داخل کشور بسیار قوی است؛ بنابراین، حرکت به سمت تکنولوژی‌های جدید در صنعتی‌سازی و روش‌های مؤثر در تأمین مسکن مثل اجاره‌داری حرفه‌ای نیز باید مورد توجه قرار گیرد. البته در پایان این زنجیره بحث ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی یا مالیات بر خانه‌های خالی و خانه‌های لوکس نیز در کوتاه‌مدت می‌تواند این آشفتگی حوزه مسکن را مدیریت کند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تأکید بر ضرورت رفع موانع موجود اظهار داشت: بانک‌ها قطعاً مقاومت‌هایی در برابر الزام پرداخت تسهیلات خواهند داشت و این نکته را هم نباید فراموش کنیم که این دولت تازه شروع به کار کرده است. به هر حال باید ابتدا زمین تأمین شود و مردم تعاونی تشکیل بدهند که این کار‌ها قطعاً زمان‌بر است، اما امیدواریم بانک‌ها جدیت بیشتری داشته باشند و بخش قابل توجهی از تسهیلات را پرداخت کنند.

مجلس حتماً باید این‌ها را از دولت مطالبه کند تا اجرایی شود. وظیفه ما این بود که منابع لازم را برای تأمین دغدغه اصلی مردم پیش‌بینی کنیم و بر همین اساس گفته‌ایم که باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شود. اگر این کار انجام نشود، می‌توانیم از ابزار‌های نظارتی مجلس برای پیگیری موضوع استفاده کنیم تا قانون جهش تولید مسکن به سرنوشت بقیه قوانین دچار نشود.

 

عبور از رکود و رونق اقتصادی امکان پذیر است

پیش از این نیز دنیا مالی، عضو کمیسیون عمران مجلس در ابتدای گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی به کلیات تامین مالی طرح دولت پرداخته بود و اظهار داشت: بر هیچ کس پوشیده نیست که ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، منابع متنوع و زیادی را طلب می‌کند. طبیعتا بخشی از این منابع بر اساس لایحه جهش تولید مسکن، توسط بخش خصوصی و مابقی آن توسط بخش دولتی در قالب تسهیلات ساخت مسکن تامین می‌گردد. ساخت مسکن با اعطای تسهیلات ساخت مسکن، می‌تواند رکود در حوزه مسکن و صنایع وابسته به آن را به شدت کاهش دهد.

وی افزود: تعداد بسیاری از واحد‌های تولیدی مستقیم و غیرمستقیم با ساخت و ساز مسکن در ارتباط هستند و مدام مشغول کار خواهند شد و صنعت‌شان رونق پیدا می‌کند. این نقدینگی بیش از ۳۵۰ واحد تولیدی را درگیر خواهد کرد و رونق اقتصادی را افزایش خواهد داد. البته در شروع ممکن است که تورم اندکی ایجاد شود، اما اثرات آن ضد رکودی است و در بلندمدت به رونق اقتصادی منجر خواهد شد.

عضو کمیسیون عمران به تجربه مسکن مهر اشاره کرد و گفت: ما در مسکن مهر تجربه گران‌بهایی کسب کردیم که می‌توان به مکان یابی، شهرسازی و تامین مالی توسط بانک مسکن اشاره کرد. از آنجایی که در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها، عمده درآمد خود را صرف مسکن می‌کنند، طرح جدید دولت در حوزه مسکن می‌تواند اقدام مناسبی برای رفع این معضلات و خانه‌دار کردن مردم در سطح کشور باشد.

دنیا مالی در پاسخ به سوالی پیرامون توانایی بانک مسکن در ارائه کلیه تسهیلات گفت: بانک مسکن به تنهایی امکان تامین مالی طرح جهش تولید مسکن را دارد. محوریت تامین مالی در طرح مسکن مهر با بانک مسکن بود که تجربه بسیار موفقی بود. در طرح جدید دولت نیز به واسطه حضور یک صندوق پشتیبان در بانک مسکن که ریاست آن بر عهده وزیر راه و شهرسازی است، حدود ۶۰ درصد تامین مالی از طریق این بانک انجام می‌شود؛ بنابراین، این بانک هنوز ظرفیت این تامین مالی را دارد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

دنیا مالی در پایان به ضرورت توجه به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی و انبوه‌سازان خوشنام، نباید از دایره توجه دولت خارج شوند. در کنار فکر به چگونگی تامین مالی، باید توجه ویژه‌ای به حمایت از بخش خصوصی شود، چون یک سوم مسکن‌ها توسط همین بخش خصوصی تامین می‌شود و با توجه به تجربه ساخت مسکن مهر، اعطای وام ساخت به مردم، حضور مردم در ساخت مسکن را افزایش خواهد داد و عملا یکی از مشکلات مسکن مهر به خودی خود با این نوع وام‌دهی به سازندگان، حل خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
به این نظام خسته بانکی امیدی نیست
چقدر خوب بود اگر مسئولان در هدفگذاری های خود توانمندی وامکانات مملکت را در نظر می گرفتند وبعد قول می دادند یکی از این نمونه ها بازار میوه وتره بار شهریار می باشد که مسئولان قول دادند سال 97 تکمیل کنند ولی تا این تاریخ هنوز بلا تکلیف است وحتی تعدادی را فروخته اند ولی نه شهرداری ونه شورای شهر ونه نمایندگان شهریار پیگیر وجوابگو نیستند. وسرمایه گذار پروژهیچ اقدامی در جهت انجام تعهدات خود نمی کند
بعید میدونم ۱۰۰۰ مسکن هم ساخته شود در این دولت
اون موقعی که وعده میدن ، از این مشکلات خبر ندارن؟
وعده سر خرمن امکان پذیر است
ایشون وعده داده و هیچ اما و اگری هم نداشته. سر چهدر سال باید تحویل بشه.
شروع شد: ما میخواستیم مسکن میلیونی بسازیم ولی بانک ها همراهی نکردند.
بانک‌ها؛ مجلس با ما همراهی نکرد
مجلس: دولت در ارسال لایحه تاخیر کرد
چهار سال گذشت
دولت بعدی: دولت قبلی کوتاهی کرد
و این داستان ادامه دارد
عزیز من بانک از کجا پول بیاره؟ جادو کنه؟ شما برای یک میلیون مسکن. این روزا برای ساخت هر واحد در کمترین حالت یک میلیارد تومان هم خرج کنید میشه:
۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ * ۱،۰۰۰،۰۰۰= ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

بعد اینکار لازمه اش شهرک سازیه، انتقال آب و گاز و برق هست، مسیر کشی و جاده سازی هست!!!
بعد تورمشو میخواهید چی کار کنید؟ چه تدبیری برای این افزایش حجم تقاضا دیدید؟
قیمت تمام مصالح و ابزار و وسایل ساختمان و ساختمان سازی، بی ضابطه گرون میشه. هیچ نظارتی هم نیست.

دولت بجای ساخت مسکن، یک نظارتی بر قیمتها داشته باشه، ساخت مسکن پیشکشش.
سنگ بزرگ زدن حالا توش ماندن دنبال راه فرار هستند
نظام بانکی در طرح ساخت یک میلیون مسکن ملی چه جایگاهی دارد؟
گناه خودتان را گردن دیگران نیندازید
متاسفانه یک عده هم از فردا از روی عدم اطلاع یا عمدا به نظام بانکی خواهند تاخت
سالی یک میلیون مسکن در همان وعده فقط خواهد ماند.!!!؟؟؟ می دانید فرق بین ما و خارجی ها در چیست؟ انها اول بوجه را مشخص می کنند و بعد بیان می کنند و بعدشروع به ساخت و ساز می کنند و ما در ایران بارها بیان می کنیم و بعد شروع به ساخت می کنیم بعدا می فهمیم که بوجه نداریم و کار رها می شود وسپس مشگل را گردن این وان میاندازیم اخه یکی نیست بگوید باباشما ها اینکاره نیستید، فقط شعار و وعده ....؟؟؟؟؟که نمی شود مملکت داری کرد ..؟
یازده ماه از ۴ سال زمان دولت رییسی و وزیر مسکن گذشت

و قرار بود سالی یک میلیون مسکن بسازند !!!!!

یعنی الان باید بیش از ۹۰۰ هزار ، ۱۱ ماه را ساخته باشند!!!

ولی ظاهرا هنوز رستم قاسمی فکر میکند ، که وزیر نفت است
بانک مسکن به تنهایی قادر به تامین بودجه 60 درصدی برای ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال را دارد ؟!!! عجب !!! یعنی بانک مسکن با فروش وام مسکن به مردم گرفتار (با فروش اوراق مسکن انهم بقیمت یک چهارم کل وام ) و سود 14 درصدی به تمامی مبلغ وام به چه منبع عظیمی رسیده است و خواهد رسید وثیقه اش هم که سرجاشه !!! انوقت بر کارخانه سیمان و اهن و اجر سازی تا کلید پریز سازی و لوله سازی و چوب رنگ و پکیج و شیرالاتو دستگیره درب و درب و برق و اب و گاز نظارت هست تا قیمتهاشون تابع دلالها نباشه ؟!! چون این بانک نیست که تاوان باید بدهد مردم هستند که تاوان میدهند
ایرانی جماعت فقط برای جنگیدن ساخته شده نه ساختن. به تاریخ ایران نگاه کنید.
اما چطور احمدی نژاد کلی مسکن مهر ساخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
راستش هنوز تموم نشده به روشهای مختلف از ما پول گرفته ان تمومی نداره اینا چهارده سال به مردم با نام
مسکن مهر شدیدترین ظلم کردن هنوز هم میکنن
مگه برا نظام بانکی رمقی هم مونده که چنین انتظاری ازش دارن
واقعا که...
عزیز من بانک از کجا پول بیاره؟ جادو کنه؟ شما برای یک میلیون مسکن. این روزا برای ساخت هر واحد در کمترین حالت یک میلیارد تومان هم خرج کنید میشه:
۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ * ۱،۰۰۰،۰۰۰= ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

بعد اینکار لازمه اش شهرک سازیه، انتقال آب و گاز و برق هست، مسیر کشی و جاده سازی هست!!!
بعد تورمشو میخواهید چی کار کنید؟ چه تدبیری برای این افزایش حجم تقاضا دیدید
کل مبلغ میشود ۴۰ میلیارد دلار در سال برای بک میلیون مسکن
و برای چهار میلیون مسکن ۱۶۰ میلیارد دلار لازم ایت.
برای تامین این مبلغ راه کار زیر می‌تواند مفید باشد:
۱- ایجاد شرایط مناسب در کشور جهت جذب ایرانیان خارج ازکشور که هم تخصص دارند و هم سرمایه، و می‌توان پست هایی را که لازمه توسعه اقتصادی کشور است بدست آنها داد و با توجه به تجربه و تخصص از عهده آن بر می آیند.
آقای رئیسی زمانی که وعده میداد اما و اگری نداشت.
درحال حاضر

با نبود آب در کشور و فکر نکردن مسئولین بیخیال در این مورد بسیار حساس .....

10 میلیون نفر اضافه جمعیت داریم.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی