بازدید 15472
۵
ویژه نامه ویدیویی نوروزی «تابناک»؛ روز دوم

نغمه صبحگاهی پرندگان / «سفر به جیحون آباد» رنو گارسیا / «عزیز دوستوم مندن کوسوب اینجیدی» عالم قاسم اف / تهران در دوران احمدشاه قاجار

اتفاقات تلخ به سادگی فراموش نمی‌شود؛ اما می‌توان آنچه فراموش نمی‌کنیم نیز ببخشیم و سال را بدون کینه از وقایعی که بسیاری از اوقات به زخم‌های کهنه تبدیل شده و می‌توان روحمان را از پای درآورد، آغاز کنیم. به خودمان رحم کنیم و آن گونه ببخشیم که اگر خودمان در موقعیت مشابهی بودیم، امید داشتیم بخشیده شویم. این بخشش را نیز به پای بزرگواری مان نگذاریم و فروتنانه ببخشیم.
کد خبر: ۱۱۱۰۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۸ 22 March 2023

کاروان پسنجر

هر سال، چون دومین روز بهار فرامی‌رسد، در دید و بازدید از هم سبقت می‌گیریم و کوشش می‌شود، این دید و بازدیدها بی‌تکلف و ساده باشد تا تداومش برای آنهایی که دست‌شان در این ایام خالی است، ممکن شود، تا آنجا که ممکن است، مراعات کنیم و چشم انتظار کاسه‌های پسته نباشیم.

در گذشته نیز توصیه شده بود، اگر عزت نفس میزبان اجازه نمی‌دهد و هر برخوردی او را مکدر می‌سازد، شاید بهتر باشد حتی گاهی نرفتن را به رفتن ترجیح دهیم و با تماس تلفنی سالی که آغاز شد را شادباش بگوییم. روزگار بر همگان به سادگی نمی‌گذرد؛ بنابراین، لبخند را بزرگ ترین عیدی در ابتدای این سال قرار دهیم و به هر که رسیدیم با لبخندی و کلامی گرم، حال خوشمان را به او هدیه دهیم.

اتفاقات تلخ به سادگی فراموش نمی‌شود؛ اما می‌توان آنچه فراموش نمی‌کنیم، نیز ببخشیم و سال را بدون کینه از وقایعی که بسیاری از اوقات به زخم‌های کهنه تبدیل شده و می‌توان روحمان را از پای درآورد، آغاز کنیم. به خودمان رحم کنیم و آن گونه ببخشیم که اگر خودمان در موقعیت مشابهی بودیم، امید داشتیم بخشیده شویم. این بخشش را نیز به پای بزرگواری مان نگذاریم و فروتنانه ببخشیم.

این بهاریه را با یک بهاریه از عطار نیشابوری به سرانجام می‌رسانیم و دعوت‌تان می‌کنیم ویژه برنامه ویدیویی نوروزی «تابناک» را تماشا کنید.

ای بلبل خوشنوا فغان كن
عید است نوای عاشقان كن
چون سبزه ز خاك سر برآورد
ترك دل و برگ بوستان كن
بالشت ز سنبل و سمن ساز
وز برگ بنفشه سایبان كن
چون لاله ز سر كله بینداز
سرخوش شو و دست در میان كن
بردار سفینه‌ی غزل را
وز هر ورقی گلی نشان كن
صد گوهر معنی ار توانی
در گوش حریف نكته‌دان كن
وان دم كه رسی به شعر عطار
در مجلس عاشقان روان كن
ما صوفی صفه‌ صفاییم
بی خود ز خودیم و از خداییم

 

 

لذت شنیدن نغمه صبحگاهی پرندگان

به باور بسیاری از ناظران، هنوز آرامش‌بخش‌ترین نوا، نغمه پرندگان است. اکنون نغمه صبحگاهی پرندگان را در دل یک جنگل آرام به همراه تصاویر این پرندگان زیبا می‌بینید و می‌شنوید. توصیه می‌کنیم این قطعه طولانی را برای کسب آرامش گوش کنید و از آن لذت ببرید.

 

عزیز دوستوم مندن کوسوب اینجیدی ؛ عالم قاسم اف

عزیز دوستوم مندن کوسوب اینجیدی، یکی از قطعاتی است که عالم قاسم اف خواننده مطرح آذربایجانی اجرا کرده است. این قطعه را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

سفر به جیحون آباد ؛ رنو گارسیا فونس

«سفر به جیحون آباد / Voyage à Jeyhounabad» یکی از قطعات رنو گارسیا فونس آهنگساز و نوازنده مطرح کنترباس است که پیش از این قطعاتی از او را در تابناک شنیده‌اید. این موزیسن، قطعه مذکور را متاثر از موسیقی کرمانشاه ساخته و به همین دلیل به نام جیحون آباد کرمانشاه در عنوان اثرش اشاره کرده است. اجرای این سولو کوتاه را در تابناک می‌بینید و می‌شنوید.

 

تهران در دوران احمدشاه قاجار

تهران در دوران احمدشاه قاجار که از ۱۲۸۸ تا ۱۳۰۴ سلطنت کرد، دوران پر فراز و نشیبی را داشت. احمدشاه که زیر فشار انگلیسی‌ها بود، کابینه‌های متعددی تغییر داد و بخشی از این تغییرات برای کاهش فشار انگلیسی‌ها بود. او در نهایت رضا میرپنج که بعد‌ها رضا پهلوی نام گرفت به عنوان نخست وزیر منصوب کرد و راهی سفر اروپا شد، اما در جریان این سفر، رضاخان با هماهنگی مجلس شورای ملی بر خلاف قانون اساسی، او را از سلطنت عزل و خاندان قاجار را منقرض و رضاشاه را حاکم موقت اعلام کرد. سپس در شرایطی که رضاخان با عقبه نظامی و وزارت جنگ، قدرت نخست وزیری را در اختیار داشت، مجلس موسسان تشکیل جلسه داد و با فشار رضاخان او را به عنوان پادشاه معرفی کرد! تصاویر کمیابی که در این ویدیو می‌بینید، متعلق به تهران در سال ۱۲۹۳ یا ۱۹۱۴ است. این تصاویر به خوبی وضعیت تهران را در آن دوران به تصویر می‌کشد.

 

ده نشانه افراد موفق

افراد موفق آن‌ طور که اکثر مردم انتظار دارند نیستند. شیوه صحبت کردن، تفکر و برخورد آنها با موقعیت‌ها، چالش‌ها و مشکلات متفاوت است. موفقیت هم مثل مهارت‌های دیگر اکتسابی است. پس برای رسیدن به موفقیت کافی‌ است، از کارها و ذهنیت افراد موفق تقلید کنید؛ اما افراد موفق چه نشانه هایی دارند؟ در این ویدیو به ده نشانه افراد موفق پرداخته شده است.

 

چالش تماشای ویدیو برای سلامتی!

یک ویدیو خلاق و زیرکانه که اعتیاد به محتوای رنگارنگ اینترنت را در عمل نشان می‌دهد و زنگ خطری است برای مخاطبی که به یک دهه سرگرمی مجازی اعتیاد پیدا کرده و نمی‌تواند تمرکز لازم را برای انجام کارهایی مانند مطالعه یا تفکر یا حتی لذت بردن از تماشای عبور یک مورچه از روی یک سنگ را در خود ایجاد کنید. شما نیز خود را با دیدن این ویدیو سه دقیقه‌ای در «تابناک» به چالش بکشید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
سپاس
این تصاویر را باید با تصاویر یک شهر اروپائی در همان سالها مقایسه کرد. بلاشک شبیه نیستند و یکی از آن دیگری به لحاظ ظاهر اجتماعی بسیار عقب افتاده تر است.
لطفاً کلیپ هایی هم از دهه سی و چهل ایران بگذارید .
سحر گنجشككان در جيكجيكند
به تسبيح خداي لاشريكند !
عکس پسته این وسط چی میگه ، اونم با این قیمت!!
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی