بازدید 12854
۱
تشدید نگرانی‌ها با توجه به برخی اتفاقات اخیر؛

مبادا مبنای محاسبات نوروزی مسئولان، دو سال کرونایی باشد!

از جمله تغییراتی که این ویروس در زندگی ایرانیان به دنبال داشت، برهم زدن جریان عادی نوروز در کشورمان بود که ابتدا به فاصله کوتاهی از شناسایی کرونا در ایران و شیوع آن در استان‌های مختلف، در نوروز سال ۹۹ خودنمایی کرد و به خلوت شدن محور‌های مواصلاتی کشور منجر شد و بعد در نوروز سال بعد هم تکرار شد؛ اما حالا همه چیز عوض شده است.
کد خبر: ۱۱۱۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰ 19 March 2022
تابناک اجتماعی
به فاصله ساعاتی تا شروع سال نو، نگرانی‌ها در خصوص تدارکات نوروزی افزایش یافته و این سوال را به دنبال داشته که آیا مسئولان ملاحظات کرونایی را لحاظ کرده اند؟

به گزارش «تابناک»، مدتی پیش و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی، جنجالی به وجود آمد و توجه‌ها را به خود جلب کرد که حکایت از نادیده گرفتن یک نکته کلیدی داشت؛ اینکه کرونا و بیماری کووید ۱۹ همه چیز را تحت الشعاع قرار داده و برای کشف واقعیت می‌بایست به دوران پیش از کرونا مراجعه کرد و مبنای مقایسه‌ها را آن دوران قرار داد.

صحبت درباره عوارض خروج از کشور است که بر اساس لایحه بودجه سال آتی، هزار و پانصد میلیارد تومان برآورد شده و برخی در قیاس آن با لایحه بودجه امسال (۱۴۰۰) که ۱۱۰ میلیارد تومان بود، نتیجه گرفتند که بیش از ۱۴ برابر شده و در نتیجه، پیش بینی کردند که عوارض خروج از کشور در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۵ میلیون تومان خواهد رسید. برداشتی که البته درست نبود.

این موضوع زمانی مشخص شد که برخی در لوایح بودجه چند سال اخیر کنکاش کرده و دریافتند که برآورد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی این ردیف درآمدی بودجه، مشابه برآورد لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ است. بودجه‌ای که در سال ۱۳۹۹ افزایش یافت و به ۱۶۱۰ میلیارد تومان رسید، اما وضعیت ویژه کرونایی موجب شد که محقق نشود و در نتیجه، این رقم در بودجه سال بعد (۱۴۰۰) به ۱۱۰ میلیارد تومان کاهش بیابد.

البته این تنها موردی نبود که تحت تاثیر کرونا و موج‌های شیوع بیماری، جهش‌های ویروس و محدودیت‌های وضع شده برای مهار آن قرار گرفت و بسیاری را به اشتباه انداخت؛ بلایی که تغییراتی وسیع در سراسر جهان موجب شد و هنوز هم خیال رخت بربستن از زندگی بشر ندارد و حتی واکسیناسیون هم نتوانسته مانع از قدرت نمایی گاه و بی گاه این ویروس شود.
 
مبادا مبنای محاسبات نوروزی مسئولان، دو سال کرونایی باشد!

از جمله تغییراتی که این ویروس در زندگی ایرانیان به دنبال داشت، برهم زدن جریان عادی نوروز در کشورمان بود که ابتدا به فاصله کوتاهی از شناسایی کرونا در ایران و شیوع آن در استان‌های مختلف، در نوروز سال ۹۹ خودنمایی کرد و به خلوت شدن محور‌های مواصلاتی کشور منجر شد و بعد در نوروز سال بعد، به شکل دیگری بروز کرد و باز هم یکی از نتایج آن، کاهش چشمگیر سفر‌های نوروزی بود. مسیری که حالا به کل عوض شده و بازگشت سفر‌های نوروزی به زندگی ایرانیان را موجب شده است.

اتفاقی که ظاهرا تدارک لازم و کافی برایش دیده نشده و دست کم، با ناهماهنگی‌های زیادی همراه بوده است. این را می‌شود از پاسخ یکی از مسئولان مرتبط به سوال خبرنگاران در خصوص پیش بینی‌ها درباره سفر‌های نوروزی پیش رو پرسید که پاسخی تامل برانگیز به دنبال داشت: «از پلیس راهور در این خصوص استعلام گرفته ایم و منتظر پاسخ ایشان هستیم، اما پیش بینی بنده این است که انشالله شاهد هیچ حادثه‌ای نباشیم»!

اظهار نظری که اگر بگوییم ترسناک است، سخنی به اغراق نگفته ایم، به ویژه اگر بیاد آوریم که آخرین نوروز‌های قبل از کرونا با حوادث عجیب و غریب و مرگباری همچون زلزله و حتی سیلاب همراه بوده که همه مان، از جمله مسئولان امدادی را غافلگیر کرد! غافلگیری‌ای که حالا موجب شده نگران تکرارش باشیم، چراکه می‌دانیم امسال برخلاق دو سال قبل، نوروز همراه با موج وسیع سفر‌هایی است که حتی منع تردد به شهر‌های قرمز را هم شامل نمی‌شود چراکه شرط سفر واکسیناسیون است.

موج بزرگ سفر‌هایی که یکی از مقدمات مهم در تامین امنیت آنها، برآورد‌های آماری است که اگر مبنایشان مثل حکایت برآورد بودجه از سفر‌های خارجی و عوارض خروج از کشور باشد، قطعا نتیجه‌ای ترسناک رقم خواهد خورد و تنها زمانی می‌توان مدعی تدارکان مناسب برای انجام شان شد که ملاک مقایسه، سال‌های قبل از کرونا باشد و بر آن اساس، همه چیز تدارک دیده شده و مهیا شود.

تدارکاتی مفصل در حوزه امداد جاده‌ای و اورژانس، امداد کوهستان و جنگل‌بانی، حوزه سلامت و درمان، بازرسی و تعزیرات و نظارت بر قیمت ها، گشت‌های انتظامی برای تامین امنیت شهر‌هایی که امسال خالی‌تر از سال‌های اخیر هستند و ممکن است در معرض سرقت قرار گیرند، بسیح امکانات برای مقابله با حوادث قهریه و غیرقابل پیش بینی و انبوه اقدامات ریز و درشت دیگری که اگر پیش بینی نشده باشند و مبنای پیش بینی شان درست نباشد، ممکن است نوروز پیش رو به اتفاقات شومی گره بخورد!
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کلا مدیرران کشور ما عقلشان قبل از اینکه پست و مقامی بگیرند بیشتر از زمانی است که پست و قام دارند؟؟؟!!!البته اگر عقلی داشته باشند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی