بازدید 33150
«عبدالرسول دیوسالار» استاد دانشگاه میلان در گفت‌وگو با تابناک/ بخش نخست

بحران اوکراین به چهار دلیل منجر به تشدید تنش و آشوب در خاورمیانه خواهد شد/ چرا خاورمیانه به عرصه رقابت قدرت‌های بزرگ و مسابقه تسلیحاتی تبدیل می‌شود؟

با توجه به اینکه خاورمیانه همواره یکی از کانون‌های بحران‌های جهانی و متاثر از رقابت قدرت‌های بزرگ بوده، این پرسش مطرح می‌شود که جنگ اوکراین چه تاثیری بر ثبات و نظم امنیتی خاورمیانه خواهد گذاشت؟ در واقع این بحران چه پیامد‌های مثبت یا منفی بر منطقه خواهد داشت؟ ممکن است با وقوع این بحران، منازعات یا بحران‌های جدیدی در منطقه به وجود آیند یا بالعکس خاورمیانه از کانون منازعات و توجهات جهانی خارج شود؟
کد خبر: ۱۱۰۹۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹ 14 March 2022

بحران اوکراین منجر به آشوب در خاورمیانه خواهد شد؟/ چرا خاورمیانه به عرصه رقابت قدرت های بزرگ تبدیل می شود؟

بین الملل تابناک: حمله روسیه به اوکراین را باید تحولی مهم در نظام امنیت بین الملل تلقی کرد که بی شک تاثیرات عمده ای بر مناطق مختلف جهان به ویژه مناطق پیرامون اروپا از جمله خاورمیانه خواهد داشت. در واقع، طبق ارزیابی ناظران و تحلیلگران سیاست بین الملل، این بحران به مناطق و حوزه های تصمیم‌گیری سیاست خارجی کشورها سر ریز خواهد شد.

در این میان، با توجه به اینکه خاورمیانه همواره یکی از کانون‌های بحران‌های جهانی و متاثر از رقابت قدرت‌های بزرگ بوده، این پرسش مطرح می‌شود که جنگ اوکراین چه تاثیری بر ثبات و نظم امنیتی خاورمیانه خواهد گذاشت؟ در واقع این بحران چه پیامد‌های مثبت یا منفی بر منطقه خواهد داشت؟ ممکن است با وقوع این بحران، منازعات یا بحران‌های جدیدی در منطقه به وجود آیند یا بالعکس خاورمیانه از کانون منازعات و توجهات جهانی خارج شود؟

این ها پرسش هایی است که تابناک در گفت‌وگو با «عبدالرسول دیوسالار» استاد دانشگاه میلان و مدیر طرح امنیت منطقه‌ای دانشگاه اتحادیه اروپا بدان ها پرداخته است.

بحران اوکراین منجر به آشوب در خاورمیانه خواهد شد؟/ چرا خاورمیانه به عرصه رقابت قدرت های بزرگ تبدیل می شود؟

متن گفت‌وگو با عبدالرسول دیوسالار در پاسخ به پرسش های فوق را در زیر می خوانید.

بحران در اکراین تحولی اساسی در سطح کلان نظام امنیت بین‌الملل ایجاد کرده است و این امر بناچار خرده نظام های امنیتی در دیگر مناطق دنیا را متاثر می کند. این مساله به دلیل اتصالات عمیق امنیتی است که امروز در مناطق مختلف دنیا وجود دارد. نظام امنیتی خاورمیانه، از جمله به دلیل مجاورت و همسایگی جغرافیایی و وابستگی‌های اجتناب‌ناپذیری که به نظام‌ ساختار امنیتی اروپا دارد، یکی از سریع ترین تاثیرپذیری ها را از این تحولات خواهد داشت. به عبارت دیگر، امنیت در خاورمیانه به تحولات امنیتی اروپا حساس است؛ اما به نظرم این تاثیر پذیری در چند موضوع برجسته و قابل توجه است.

تاثیر اول بحران در نظام امنیتی اروپا این است که یک بحران در حوزه ایده های تامین امنیت مشترک در خاورمیانه ایجاد شده است. پیشتر هم خاورمیانه با کمبود ایده های کارآمد برای حل اختلاف میان رقای امنیتی مواجه بود اما اکنون این وضعیت تشدید خواهد شد.

نخست اینکه بحران اوکراین به معنای شکست مدل اروپایی ایجاد نظام امنیتی ضامن صلح بود و امکان الگوگیری از آن در سایر مناطق به ویژه خاورمیانه را به حداقل رساند. نظام امنیتی اروپا بر پایه نهاد‌ها و رژیم‌های امنیتی استوار بود که منطق حاکم بر آن ایجاد بستر تعامل میان قطب‌های رقیب، یعنی از یک طرف اتحادیه اروپا - ناتو و از طرف دیگر روسیه است. سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در مرکز این نظام امنیتی قرار داشت تا امکان تعامل میان ناتو، اتحادیه اروپا و روسیه را فراهم کند. این سازمان در پی گفت و گوهای امنیتی موسوم به «فرایند هلسینکی» در دهه ۱۹۷۰ شکل گرفته و مهمترین نهادی بود که همواره از آن به عنوان مدلی موفق برای بازسازی نظام امنیتی در سایر مناطق دنیا یاد می شد؛ مدلی که مبتنی بر ایجاد بسترهایی برای تعامل میان رقبا و غیرامنیتی سازی بخش‌های مهمی از مسائل امنیتی بود؛ مثل ورزش و ارتباطات میان فرهنگی، دانشگاه‌ها، اقتصاد، آب‌و‌هوا و ... . بحران اوکراین این الگوی تامین امنیت مبتنی بر همکاری و حفظ بستر تعامل با رقیب را به چالش کشیده است. فرایند هلسینکی و محصول نهایی آن یعنی سازمان امنیت و همکاری اروپا، نه تنها بستری موفق برای حل و فصل اختلافات میان روسیه و اتحادیه اروپا فراهم نکردند بلکه در پیشگیری از بحرانی که برای آن طراحی شده بود نیز ناموفق بودند. این در حقیقت یک بحران گفتمانی در حوزه ساخت نظام های امنیتی در سایر مناطق دنیاست.

 این مساله برای خاورمیانه موضوعی جدی است؛ به دلیل اینکه بسیاری از طرح های سیاسی موجود برای بازسازی نظام امنیتی خاورمیانه، مثلا بهبود روابط ایران و عربستان، از الگویی مشابه نظام امنیتی اروپا الهام می گیرند. ابتکارعمل های پیشنهادی برای نظام امنیتی آینده خاورمیانه همیشه فرایند هلسینکی را به عنوان مدلی موفق که باید در خاورمیانه پیاده شود مطرح کرده اند. اکنون بحران اوکراین نشان می‌دهد که خود کشورهای اروپا‌یی هم به سمت یک امنیتی‌سازی رادیکال در تمام حوزه‌های ذاتا غیرامنیتی حرکت می‌کنند.

واقعیت های فعلی اروپا یعنی دامن زدن به روس هراسی و امنیتی سازی حوزه هایی مثل ورزش و فرهنگ که همواره بر غیر امنیتی ماندن آنها تاکید می شد، همگی نشان ناکارآمدی فرایند هلسینکی در ایجاد صلح میان رقبای امنیتی است. این واقعیت استفاده از مدل اروپایی برای خاورمیانه را بیش از پیش سخت کرده است؛ بنابراین تاثیر اول بحران در نظام امنیتی اروپا این است که یک بحران در حوزه ایده های تامین امنیت مشترک در خاورمیانه ایجاد شده است. پیشتر هم خاورمیانه با کمبود ایده های کارآمد برای حل اختلاف میان رقای امنیتی مواجه بود، ولی اکنون این وضعیت تشدید خواهد شد.

بحران اوکراین از یک طرف تمایل کشورهای خاورمیانه به ورود به گفتگوهای کنترل تسلیحات را کاهش می دهد و از طرف دیگر این کشورها را به ضرورت تقویت بازدارندگی سخت سوق خواهد داد. ترکیب این دو روند با یکدیگر بر سطح تنش ها در خاورمیانه می افزاید.

دومین تأثیر بلند مدت بحران اوکراین، نمایش ضرورت و اهمیت مفهوم بازدارندگی سخت بود. امروز اتحادیه اروپا از لزوم تقویت بازدارندگی نظامی صحبت می کند. کشورهایی مثل آلمان و هلند که سنتی به دنبال تقویت بنیه تهاجمی دفاعی نبودند با یک چرخش آشکار، تقویت بنیه دفاعی خود را در دستور کار قرار داده اند. این تحولات فشاری مضاعف بر مباحث خلع سلاح و کنترل تسلیحات است که خاورمیانه به آنها نیاز جدی دارد. به عبارت دیگر من فکر می‌کنم، روند جهانی که ما در سال‌های آتی مشاهده خواهیم کرد، کاهش تمایل کشورها به ورود به عرصه‌های کنترل تسلیحات و مذاکرات خلع سلاح است.

این مساله به ویژه در خاورمیانه دردسرساز است؛ به دلیل اینکه کاهش تنش در خاورمیانه و اعتمادسازی میان بازیگران منطقه‌ای، واقعا نیازمند به سطحی از توسل به الگوهای کنترل تسلیحاتی و نیاز جدی برای منطقه ماست. رقبا باید در یک مقطعی وارد گفت‌وگوهای کاهش تنش بر مبنای کنترل تسلیحات شوند. بحران اوکراین از یک طرف تمایل کشورهای خاورمیانه به ورود به گفت‌وگوهای کنترل تسلیحات را کاهش می دهد و از طرف دیگر این کشورها را به ضرورت تقویت بازدارندگی سخت سوق خواهد داد. ترکیب این دو روند با یکدیگر بر سطح تنش ها در خاورمیانه می افزاید.

تاثیر سوم بحران اوکراین، به تغییرات سیاست خاورمیانه ای روسیه برمی‌گردد. سیاست خاورمیانه روسیه مبتنی بر یک نوع موازنه سازی میان بازیگران مختلف و ایجاد نقش یک نوع بازیگر موازنه‌گر میان قدرت های منطقه‌ای بوده است. روسیه بعد از حضورش در سوریه ابزارهای مختلفی را به دست آورد، برای اینکه بتواند نقش بازیگر موازنه‌گر داشته باشد و منافع سیاسی متعددی را هم برای این موضوع پیش‌روی خود می دید. من فکر می کنم قدرت مانور دیپلماتیک روسیه بعد از این بحران و به دلایل مختلف از جمله لزوم تمرکز نظامی و دیپلماتیک بر بحران اوکراین، کاهش می یابد؛ بنابراین، باید انتظار داشته باشیم نوع حضور روسیه در سال‌های آینده در خاورمیانه دستخوش تغییر شود و احیانا مسکو دیگر قادر به ایفای نقش موازنه‌گری نخواهد بود.

تغییر نقش روسیه در خاورمیانه یعنی کاهش نقش موازنه‌گری اش و تبدیل مسکو به یک بازیگر با ظرفیت کمتر و حتی وابسته در خاورمیانه، مناطق بحران‌زایی مثل سوریه و یمن را ممکن است پرتنش‌تر کند.

این امر تنش در برخی مناطق از جمله سوریه را می تواند افزایش دهد. به عنوان مثال در سوریه، روسیه به عنوان یک بازیگر موازنه گر در جلوگیری از افزایش تنش میان ایران، اسرائیل و ترکیه نقش مثبتی بازی می‌کرد. روسیه تلاش می‌نمود که حفظ وضع موجود را در سوریه تضمین کند. امروزه بنا به دلایلی همچون نیاز بیشتر مسکو به تل‌آویو، این نقش ممکن است تغییر کند. نیاز دیپلماتیک روسیه به ترکیه و اسراییل در بحران اوکراین توان چانه زنی مسکو در قبال این بازیگران را کاهش داده و لذا آزادی عمل بیشتری برای بازیگران منطقه ای رقیب ایران فراهم کرده است. این مساله به خودی خود ممکن است ظرفیت را برای افزایش تنش بالا ببرد. چراغ سبز روسیه به اسرائیل برای تهاجم به منافع ایران در سوریه را باید در این قالب دید. لذا تغییر نقش روسیه در خاورمیانه یعنی کاهش نقش موازنه‌گری اش و تبدیل مسکو به یک بازیگر با ظرفیت کمتر و حتی وابسته در خاورمیانه، مناطق بحران‌زایی مثل سوریه و یمن را ممکن است پرتنش‌تر کند.

ما در یمن نیز وضعیتی مشابه را در بحث رای مثبت روسیه در شورای امنیت به پیشنهاد امارات در خصوص تروریستی خواندن یمن شاهد بودیم. به این ترتیب، بحران اوکراین توافقاتی را بین روسیه و کشورهای خاورمیانه ایجاد کرده است که روسیه را از ایفای نقش بازیگر موازنه گر دور می کند.

اما چهارمین تاثیر بحران اوکراین بر خاورمیانه به تشدید رقابت قدرت های بزرگ در این منطقه باز می گردد. برعکس این ارزیابی که بحران امنیتی در اروپا می‌تواند خاورمیانه را از عرصه توجهات جهانی خارج کند، من فکر می‌کنم بحران اوکراین می‌تواند رقابت میان قدرت های بزرگ در خاورمیانه را تشدید کند.

بحران اوکراین هم به دلیل مسئله انرژی و هم به دلیل تلاش اروپا و آمریکا برای جلوگیری از بلوک‌بندیهای جدید امنیتی توسط روسیه، ممکن است خاورمیانه را بار دیگر به مرکز توجه غرب باز گرداند.

به چند دلیل از جمله اینکه خاورمیانه به دلیل اهمیتش در حوزه انرژی و نقشی که در ثبات بازار انرژی جهانی دارد یک بار دیگر در اولویت سیاست قدرت های غربی قرار گرفته است. چین هم مدت‌هاست که تمایل زیادی دارد که در این حوزه نقش بیشتری بازی کند. بحران اوکراین اهمیت شریان های انرژی در خلیج فارس را برجسته کرد و این روند رقابت میان غرب و چین در حوزه انرژی خاورمیانه را تشدید خواهد کرد. همین امر اروپایی‌ها را در خاورمیانه فعال‌تر می کند؛ از سوی دیگر، حوزه امنیتی شرق مدیترانه که به خاورمیانه متصل است، به حوزه رقابت مهمتری میان اروپا و روسیه تبدیل می شود. بدین معنا که اروپا تلاش هایش را برای مصون نگه داشتن شرق مدیترانه و مناطقی که از جنوب اروپا می‌تواند نظام امنیتی اروپایی را مختل کنند بیشتر می کند. نزدیکی ترکیه و یونان را باید در این چارچوب تفسیر کرد که محصول دیپلماسی پشت پرده بروکسل است. براساس همین منطق، ناتو و اتحادیه اروپا متمایل به نقش فعال‌تری در حوزه خاومیانه خواهند شد تا از یارگیری جدید روسیه در این منطقه پیشگیری کنند. بنابراین بحران اوکراین هم به دلیل مساله انرژی و هم به دلیل تلاش اروپا و آمریکا برای جلوگیری از بلوک‌بندی های جدید امنیتی توسط روسیه، ممکن است خاورمیانه را بار دیگر به مرکز توجه غرب باز گرداند.

در واقع هر چهار روندی که مورد اشاره قرار گرفت، روندی از افزایش تنش امنیتی را در خاورمیانه و منطقه خلیج فارس به دنبال خواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵۶
غرب با نادانی گور خودش را کند و در درجه اول اتحادیه اروپا در جایگاه فروپاشی قرار گرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
فعلا از میزان فریادی که غرب می کشد می فهمیم فشار سنگینی به آبرو و عظمت ناتو و آمریکا آمده است.
تمامی اصول اخلاق سیاسی و ورزشی و اقتصادی و... را کنار گذاشته اند
معلومه خیلی ترسیدند یا شکست خورده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
روسیه از درون فرو میپاشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
پوتین کودک کش
محمود‌
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
فعلا‌ روسیه‌ در منجلاب‌ اکراین‌داره‌ دست و پا میزنه‌ عنقریب‌ غرق‌ بشه‌ !!
پوتیت‌ راهی‌ جز‌ راه‌ هیتلر‌ متجاوز در پیش‌ نداره‌ !! البته‌ در این میان‌ زلنسکی‌ هم خرید کرد‌ و هم خیانت‌ ولی پوتین‌ جنایتکار است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
در حالیکه با جدا شدن انگلیس و مواضع فرانسویها امکان فروپاشی اتحادیه اروپا بود ولی با تحلیل بالا اروپا متحدتر خواهد شد
ایران در سال 1404 قدرت اول خاور میانه طلقی خواهد شد
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
باید اول در خصوص مولفه های قدرت صحبت کرد و آنگاه گفت که قدرت اول منطقه کیست بنظر میرسد کشوری که جسارت دارد پایگاه قدرت اول نظامی جهان یعنی آمریکا را موشک باران کند بالقوه قدرت منطقه ای و جهانی میباشد .
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
تلقّی که نخواهد شد بلکه همان طلقی خواهد شد طلق هم که .شکننده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
یعنی این همه پول خرج کردن حتی تو خاورمیانه نتونسته اول بشه؟ پس چرا یه عده ادعا دارند اگر از آمریکا بیشتر نباشند کمتر نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
جوک 1401
پیشاپیش عیدت مبارکباد حضرت دانکیشوت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
قیمت زرشک ددر بورس کالا امروز چقدر بود؟
ناشناس
| France |
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
با کدام امکانات و قدرت اقتصادی؟؟
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
تلقی دلبندم !
اول دیکته یاد بگیر بعد تحلیل سیاسی کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
تلقی
نیما
| United States of America |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
الانشم هست
علب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
طلق قی درسته عزیزم
سال هاست در همین خاورمیانه کشورهایی مانند امارات و قطر و عربستان در مقابل جنگ تحمیلی و تحریم ایران و حالا هم از افزایش قیمت نفت و گاز نهایت سود را می برند اما چرا ایران فقط ضرر و تحریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
منظورت تلقی،
در هر جای جهان اتفافی بی افتد صد در صد به ضرر ایران خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
تا شما خود تحقیر ها هستید
این کشور به جایی نمی رسد
خوشبختانه همون درصد اندک خوش بینان و با اعتماد به نفس ها این کشور را به عظمت خواهند رسانید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
میدونی حکایت ما و جهان

گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری
بیچاره بورس و بیت کوین
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
خاک بر سر بورس
دلیل اصلی این بحران‌های خاورمیانه قرائت های مختلف حاکمان و ساکنین این مناطق از اسلام هست که فکر می کنند باید قرائت خودشون از اسلام رو در سایر ممالک گسترش بدن و جنگهای داخلی و تنش بین کشورها رو بوجود اورده
روسیه حق دارد به منافع خود از برجام فکر کند، اما حق ندارد به خاطر منافع خود و نیات اسرائیل آن را متوقف و بی‌ثمر سازد. روزی که روس‌ها آسمان سوریه را در اختیار نیروی هوائی اسرائیل قرار دادند تا مواضع بشار اسد را بدون دغدغه مورد حمله قرار دهد، همه ابعاد سیاست خاورمیانه‌ای کرملین شفاف و روشن شد. امیدواریم «برجام خوب» قربانی «نگاه به شرق» نشود.
مدت زیادیه که خاورمیانه عرصه جنگ و خونریزی حق و باطل بوده و بهتره به نظر من در ادامه آمریکای مرکزی به خاورمیانه ای دیگه تبدیل بشه تا یه کمی هم اونا طعم این چیزها رو بچشن.
ایران باید فقط وفقط به فکرمنافع ملیش باشه منافع ملی کشورهای دیگه تواولویت ایران نباشه ....
ایران هیچ نیازی به رقابت با عربستان یا حتی اسرائیل نداره... تنها رقیب شاید ترکیه باشه.... برعکس ایران باید از این کشورها راه و روش دیپلماسی رو یاد بگیره.
خود این بنده خدا هم نفهمیده چی گفته کلی صغری و کبری کرده ( به جهل و یا به عمد به منظور پندارسازی ) بعد کلی تحلیل آبکی و الکی دیگران ما را کشته ، بدیهی است جهان یک سیستم بهم پیوسته اگر هر تغییری در هر جای پیش اید به بقیه مناطق سرایت و دیگران هم متاثر میشوند.این بنده خدا فراموش کرده علت تغییر از این توازنی که اصلا نبوده خود خاورمیانه است نه روسیه و نه اوکراین و مرکز تنش اسرائیل است یعنی خود اسرائیل چون وجودش بر اساس تغییر توازن ،بنا شده اساسا برای حفظ خود می بایست تنش ایجاد کند درموضوع اوکراین باید دنبال حضور اسرائیل ( به منظور زیادخواهی صهیونیزم جهانی )در شرق اروپا را جستجو کرد. لذا با از بین رفتن این غده سرطانی مشکل دنیا حل خواهد شد، امریکا و اروپا بازیگران صهیونیست هستند که با بحران سازی یا درامدشان افزون می شود و یا قدرتشان و این بازی دو سر برد صهیونیزم.
البته که هر نظری قابل احترام است و صد در صد قابل نقد . عالم سیاست ریاضیات نیست که مو لای درزش نرود . بازی روزگار را نمی توان با قاطعیت پیش بینی کرد . شاید تنشی بزرگ در جایی چون دریای ژاپن نظرها را کلا از خاورمیانه دور کند . شاید در داخل آمریکا اوضاع چنان از کنترل خارج شود که حکومت آمریکا دچار فروپاشی شود . شاید واقعا جنگ جهانی سوم رخ دهد . اما یک چیز مشخص و مبرهن است . ایران بدون سلاح اتمی ( چون هر کشور دیگر ) مرغ پلوی عروسی و عزا خواهد بود . روسها به واسطه ی انبارهای مخوف اتمیشان دیر یا زود اوضاعشان را به قبل از حمله به اوکراین بر خواهند گرداند . بیچاره آنها که از تاریخ عبرت نمی گیرند و فکر می کنند روح خونخواری و درندگی بشر با زدن کراوات و ادکلون از بین رفته است .
15 سال. 15 سال دیگه راحت می شیم... مقصر پول بادآورده نفته. خوشی زده زیر دلشون.
ما ملت خاور میانه کتک خور قدرتهای بزرگ هستیم
درست زمانی که آلمان و فرانسه بسوی اتحاد با روس ها پیش می رفتند پوتین همه چیز را خراب کرد
ایران سیاستمدارانی مدبر ندارد و هی بی راهه میره و ....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
قطعا از منظر غرب نشینان همین است . که میگی
آیندگان نقل خواهد کرد که زمانی کشوری و ملتی بود که همه جوره چوب سلاح اتمی خیالی را خورد اما سمت داشتنش نرفت تا آنکه بواسطه ی همان نداشتن سلاح اتمی نا... شد .
شما نمیخواد پیش بینی کنی برو اول املای کلمات را یاد بگیر بعد نظر بده.
فرصت ها مثل ابر در گذر هستند و باید از آنها استفاده کرد نه اینکه آنها را تبدیل به چالش و هزینه کرد
ایران حتما در آینده نزديک به این شگل نخواهد بود
چرا باید بر خلاف منافع مردم برجام را رها کنیم و فقط از جنگ روسیه حمایت کنیم؟ اصلآ جنگ روسیه چه ربطی به ما دارد؟ مردم از فقر رنج میبرند ولی مسئولین از پوتین تمجید میکنند.
چرا انسانها به جای سفر به کرات دیگر و کشف جهان به این بزرگی که شاید ملیاردها کره مثل زمین داشته باشه تمام هزینه و قدرت خود رو صرف تخریب زمین و کشتار خودشون میکنن ؟؟
واقعا جای تاسف داره که اینقدر خدا بهمون نیرو و قدرت داده که به جهان هستی تسلط پیدا کنیم داریم خودمون رو از بین میبریم.
یه تحلیل آبکی! کی به اینا میدان میده اینهمه تناقض بگن؟ و بسیار زیرکانه سعی کنن که القا کنن که اینا به ضرر ایران و به نفع اسراییل هست!! چجور نظام هلسینکی که معلوم شده ناکارآمد هست بیشتر از طرفهای اروپایی این نظام، ناظران خاورمیانه ایش رو تهدید می‌کنه که هنوز ازون نظام اصلا استفاده نکردن!! کاملا جهت دار تحلیل که چه عرض کنم حرف زده.
ویرانه ای به نام خاورمیانه و دیگر هیچ
روسیه، خودش و اکراین و همسایه هاش و همه متحدینش رو با این حمله نظامی به قهقرا کشونده… فکر میکرد ۳ روزه میگسره اکراین رو، هر چقدر هم که بیشتر شکست میخوره جری تر میشه و جنایات بیشتری رو مرتکب میشه و اوضاع هی خراب تر میشه
قطعا روسیه در بلند مدت قابل اطمینان نیست برای ما. باید فاصله گرفت از این کشور .
باز هم تکرار میکنم ، سلاح هسته ای مانند همه سلاح های دیگر خوب نیستند ، اما در سایه ان کلی انسان بطور نسبی در ارانش و صلح زندگی میکنند.
کسی در ایران حق ندارد ، امکان داشتن این سلاح را از همه نسل های اینده ایران و حتی نسل کنونی بگیرد.
در دنیا پوتین ها، صدام ها ، اردوغان های زیادی وجود دارند. از ما گفتن و از مسئولین گوش نکردن.
کارشناس به این بیسوادی ندیده بودم
بزرگترین تاثیر منفی این جنگ بر روی خاورمیانه گران شدن مواد غذایی است و بزرگترین تاثیر مثبت برای آمریکا فروش سلاح بیشتر به اروپایی ها و خاورمیانه ( امروز آلمان اعلام کرد قصد خرید 35 فروند جنگنده f35 از آمریکا دارد)و همچنین با گران شدن نفت جبران کسری بودجه آمریکا میشود از لحاظ انرژی و مواد غذایی هم که مشکلی ندارد پس یکبار دیگر تنها برنده این جنگها آمریکا است
چند سوال اگر بمباران سوریه و شهادت پاسداران در آنجا با چراغ سبز روسیه بوده چرا ایران اربیل عراق را زد؟ هر چند که ترور سردار سلیمانی هم با چراغ سبز و کمک روسها بوده
آمریکا و ترکیه و اسرائیل برنده اصلی این جنگها هستند ترکیه موفقترین کشور هم شرقی و هم غربی و نیز نه شرقی و نه غربی است در آینده نفت و گاز ارزان روسیه را میخرد و حتی ممکن است با چراغ سبز روسها و آمریکائیها مناطق نفت خیزی از خاک سوریه و عراق را هم اشغال کند بزرگترین صادر کننده مواد غذایی هم میشود دومین کشور از لحاظ آب شیرین هم هست پهپاد و بعضی سلاحها را هم به اوکراین و آذربایجان و غیره میفروشد
توی این تحلیل هیچ توجهی به نقش ایران در خاورمیانه نشده. جوری نگارش شده که انگار تا حالا روسیه همه کاره منطقه بوده.
در این تحلیل آمریکا و اهداف بلندپروازانه ان برای تسلط بر کل جهان نادیده گرفته شده، روسیه حتی در خاورمیانه در حال دفاع از خود بوده است و سعی در دورکردن دشمن از نزدیکی به مرزهایش میکند. در اوکراین همه میدانند که تجاوزگری اصلی غرب است. فعلاً قبل از چین تمرکز آمریکا بر روسیه است تا دشمن بزرگتر را نابود کند و در صورت موفقیت شک نباید کرد که راه برای سرکوب دیگران مانند چین و ایران و بسیاری دیگر بر آمریکا هموار خواهد شد و در آخر نوبت خود اروپاست.
روسیه در گذشته ثابت نکرده که واقعاً دوست ما بوده اما باید واقع بین بود و نه احساسی و طرف دیگر ماجرا را نیز مشاهده کرد، آمریکا و اهداف بلندپروازانه آن برای تسلط بر کل جهان نادیده گرفته شده، روسیه حتی در خاورمیانه، آسیای میانه و اروپا در حال دفاع از خود بوده است و سعی در دورکردن دشمن از نزدیکی به مرزهایش میکند. در اوکراین همه میدانند که تجاوزگر اصلی غرب است. فعلاً قبل از چین تمرکز آمریکا بر روسیه است تا دشمن بزرگتر را نابود کند و در صورت موفقیت شک نباید کرد که راه برای سرکوب دیگران مانند چین و ایران و بسیاری دیگر بر آمریکا هموار خواهد شد مانعی در سوریه و دیگر جاها نمیبیند و در آخر نوبت خود اروپاست که اکنون آمریکا را به رسیدن به هدف خود کاملاً پشتیبانی میکند.
اگه کشور های خارمیانه متحد بشوند میتونند بر کل دنیا حکومت کنند ولی حیف که نشدنیه
فعلاتنهاکشورکه قبرخودیشوکنده روسیه هست وتمام
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست