بازدید 8981
در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح شد

اقدام مهم دولت در اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف گاز قبل از شروع زمستان

عضو کمیسیون ویژه جهش تولید گفت: یکی از اقدامات اصلاحی دولت نسبت به وزارت نفت قبلی، اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف قبل از شروع زمستان بود که اتفاقی مثبت بوده است. از طرف دیگر، دولت با فعال کردن دیپلماسی انرژی و انعقاد قرارداد سوآپ گازی با ترکمنستان مسیر درستی در پیش گرفته شده است.
کد خبر: ۱۱۰۹۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۹ 12 March 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ واقعیت این است که ما در سال‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای در زمینه‌ی تأمین گاز بخش خانگی و صنعتی روبه رو بوده ایم و قطعی‌های مکرر نیز داشته ایم؛ اما زمستان گذشته را توانستیم بدون قطعی گاز پشت سر گذاریم، این نتیجه در شرایطی حاصل شد که مشکلات در این حوزه همچنان وجود داشت.

به طور مثال، در بحث مربوط به مصرف گاز خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده رکورد مصرف با رقم ۶۹۲ میلیون مترمکعب در روز شکسته شد که این رقم معادل کل تولید پارس جنوبی است. از سوی دیگر، دولت فعلی در شرایطی روی کار آمد که روزانه با کسری ۲۵۰ میلیون متر مکعبی مواجه بود و ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها نیز ۳۰ درصد نسبت به سال قبل کمتر شده بودند.

به نظر می‌رسد، پشت سر گذاشتن زمستان ۱۴۰۰ بدون قطعی گاز در شرایطی که برخی مشکلات نیز در این زمینه وجود داشت، نشان دهنده‌ی عملکرد قابل قبول دولت فعلی و مدیریت امور است.

در این ارتباط با کمال علیپور خنکداری، عضو کمیسیون ویژه جهش تولید به گفتگو نشستیم که حاصلش را در ادامه می‌خوانید.

علیپور با اشاره به عملکرد مثبت دولت سیزدهم در مدیریت روابط با سایر کشور‌ها در زمینه‌ی انرژی، تصریح کرد: یکی از وظایف دولت‌ها گسترش روابط با کشور‌های دیگر و فعال کردن دیپلماسی انرژی است تا در راستای حل و فصل مشکلات کشور گام برداشته شود. به نظر می‌رسد، وزیر نفت و شخص رئیس جمهور در این زمینه عملکرد خوبی داشتند و گسترش روابط با کشور‌هایی همچون ارمنستان و آذربایجان توانست در مدیریت امور در زمستان گذشته موثر باشد.

وی ادامه داد: این ارتباطات می‌تواند در شرایط سخت به کمک کشور‌ها بیاید. وقتی روابط دچار مشکل شود در تأمین گاز و انرژی به مشکل می‌خوریم. مثلاً چند سالی با آذربایجان مشکل داشتیم و در تأمین انرژی برای شهر‌های شمالی کشور به دردسر افتادیم. اگر قرارداد‌ها به درستی منعقد شوند، می‌توانند در حل مشکلات به ما کمک کنند.
 
الان به نظر می‌رسد مسیر درستی در پیش گرفته شده است و دولت فعلی توانسته کار‌های خوبی در این زمینه انجام دهد. یکی از این اقدامات، اصلاح تعرفه مشترکان پرمصرف قبل از شروع زمستان بود که اتفاقی مثبت بوده است و برای مردم عادی با مصرف معمولی هیچ فشاری ایجاد نخواهد کرد و تمرکز بر مشترکان پرمصرف دارد.

به گفته‌ی این نماینده‌ی مجلس، ما کشوری هستیم که تولید گاز را به حد معقول و خوب داریم. دولت با سهمیه بندی‌ که انجام داد توانست شرایط را در زمستان امسال مدیریت کند و بخش خانگی را پیش ببرد. اما باید برنامه ریزی‌ داشته باشیم که مشکلات در این حوزه به صورت ریشه‌ای حل شود و تولیدکنندگان هم ضرر نکنند.
 
ما مصوبه‌ای در مجلس داشتیم، مبنی بر اینکه دولت باید خسارت قطعی انرژی را به تولیدکنندگان پرداخت کند تا آنان متضرر نشوند. تولیدکنندگان مشکلات خاص خودشان را دارند. آن‌ها کارگر دارند و قرارداد امضا کرده اند که باید در موعد مقرر پروژه هایشان را تحویل دهند؛ بنابراین، باید تمهیداتی بیندیشیم که آن‌ها دچار کمترین ضرر شوند.

این عضو کمیسیون ویژه جهش تولید خاطرنشان کرد: البته مشکلاتی که برای تولیدکنندگان به وجود آمد، به عملکرد دولت فعلی برنمی گردد. کار‌ها در دولت قبلی خوب انجام نشده بود و بالتبع این روند مشکلاتی ایجاد کرد. می‌توان گفت که دولت فعلی به خوبی به مدیریت امور پرداخت. اگر مانند سال‌های قبل قطعی‌های مکرر گاز را در بخش خانگی داشتیم، قطعاً شرایط بدتر می‌شد. اما در عین حال دولت باید به فکر اصلاح امور باشد و در زمینه‌ی مشکلاتی که برای تولیدکنندگان به وجود آمده است هم چاره اندیشی کند.

کمال علیپور خنکداری، عضو کمیسیون ویژه جهش تولید گفت: یکی از کار‌هایی که دولت می‌تواند به اجرا بگذارد تا شاهد بهبود شرایط در حوزه‌ی انرژی باشیم این است که تلاش کند الگوی مصرف درستی را معرفی کند. در حال حاضر، برخی الگو‌های غلط مصرفی وجود دارند که باید بهبود بیابند. یکی از روش هایش این است که پرمصرف‌ها هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنند تا برای تصحیح الگوی مصرف خودشان انگیزه داشته باشند.

وی در پایان گفت: به طور کلی در تعرفه گذاری پلکانی باید دقت داشته باشیم که پلکان اولیه‌ی شاخص الگوی مصرف خیلی پایین نباشد و منطقی مشخص شود. بعد از آن می‌توانیم بگوییم که مصرف چقدر بالاتر از آن بوده و تصمیمات بعدی گرفته شود. وزارت نفت از زمستان امسال با مدیریت صحیح کمبود گاز عملکرد قابل قبولی داشته است.
 
 
کیوان مرادیان کوچک‌سرایی عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز پیشتر در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی  طرح تعرفه گذاری پلکانی پرمصرف‌ها را اقدامی بموقع دانست و خاطرنشان کرد: طرح تعرفه‌گذاری پلکانی برای کسانی که خارج از الگوی بهینه، مصرف گاز داشتند، مؤثر بوده است و باعث شد که پر مصرف ها دقت بیشتری در مصرف داشته باشند. در خصوص صرفه‌جویی در مصرف گاز، باید مشوق های دیگری را هم اضافه کرد. مثلاً یک سقف مصرفی به عنوان مصرف استاندارد، برای مصارف مسکونی و تجاری مشخص شود و هر کسی که از آن میزان استاندارد کمتر مصرف کند، معادل قیمت گاز صادراتی به آن‌ها پرداخت گردد. یعنی در راستای این صرفه‌جویی، گاز را صادر کرد و ارز وارد کشور شود. بنده معتقدم که می‌توان بخش عمده‌ی تعرفه ی صادراتی را مدیریت کرد و به خانواده‌ها برگرداند. اگر مردم فواید این صرفه جویی را ببینند، قطعاً در مصرف مدیریت خواهند کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
شما فکر می کنی در مصرف گاز صرفه جویی شده؟ نه عزیز دل. زمستان سرد نداشتیم. ضمناً با چندرغاز پول گاز اضافی نمیشه کمبود ها را جبران کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
زمستلن سرد نداشتیم را لطفا با آمار چند ساله توضیح دهید یا اینکه شما عادت به کامنت بدون مطالعه دارید
شروع افزایش قیمت ها و تورم با همین طرح ها و بهانه ها است در واقع مقصر تورم خود دولت است
یکی از بزرگترین مخازن گاز دنیا رو داریم نمیتونیم گاز کشور خودمون رو تامین کنیم و دولت میندازه گردن مردم در روانشناسی به این میگن جابه جایی یا انتقال وقتی زورت به کسی یا چیزی قوس نرسید سر یه نفر یا یه چیز ضعیف خالیش کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
یکی از بژرگ ترین مصرف کنندگان گاز جهان هم هستیم. واقعا فکر میکنید این منابع پایان ناپذیر هستن؟ اگر به این شکل افتضاح مصرف کنیم وارد کننده گاز خواهیم شد. مصرف گاز ایران معادل ۱۲ کشور سردسیر اروپایی هست.
دلیل قطع نشدن گاز استفاده 24 ساعته نیرو گاه ها از سوخت مازوت بوده و الودگی هوا نتیجه ان نه برنامه ریزی وزارت نفت
خیلی خنده داره که دولت همیشه قیمت ها را با عنوان اصلاح افزایش میده.
واقعابایدبرای مصرف بی رویه گازدرایران فکری کرد.معاد کل کشرهای اروپایی مصرف می کنیم بااین توجیه که گازداریم.بااین روندمصرف،ازسالهای آینده بایدواردکننده گازبشیم
اصلاح =افزایش ؟؟؟
یک بار هم اگه امکانش باشه
اصلاح =کاهش
بکنید که معنی اصلاح عوض نشه لااقل.
معلوم بود که در پائیز می گفتند که مصرف گاز رفته بالا!
اینکار دولت بخاطر این بود که فقط بهانه ای برای افزایش قیمت گاز پیدا کنه!
با طرح جدید سهمیه بندی بنزین موافقم اگر درست و حساب شده اجرا شود، این نتایج را در پی دارد: 1- کاهش کسری بودجه دولت که منشا اصلی تورم است 2- به کاهش ترافیک خیابانها و آلودگی هوا و مرگ و میر فراوان ناشی از آن و منجر میشود 3- اصلاح قیمت و بهینه سازی مصرف انرژی و سرمایه گزاری و اشتغال بیشتر در این زمینه 4- عدالت بیشتر در بهره مندی از یارانه انرژی - برای اینکه سهمیه بندی جدید بنزین به افراد عادلانه تر باشد و حد اقل سهمیه هم رعایت گردد، پیشنهاد میشود: به خانواده های 2 نفره 60 لیتر- 3 نفره 75 و 4 نفره 90 و 5 نفر به بالا 105 لیتر پرداخت گردد. - همچنین حمایتهای دیگری مانند کوپن یا کارت مواد غذایی انجام گیرد - در زمینه دیگر حاملهای انرژی هم سهمیه قابل مبادله به مردم داده شود تا افرادیکه در مصرف منابع ، برنامه ریزی و صرفه جویی انجام میدهند نتیجه مستقیم آنرا دریافت کنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل