بازدید 114020
با مذاکرات هسته ای/ در حال به روزرسانی

بیانیه سه کشور اروپایی: توافق در خطر فروپاشی است/ادامه میانجیگری قطر میان ایران و آمریکا در گفتگوی تلفنی با وزرای خارجه دو کشور/بررسی مذاکرات وین پشت درهای بسته مجلس در روز یکشنبه

مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۴+۱ با وجود 11 ماه مذاکره که در هفته های گذشته به صورت فشرده ای دنبال شد، روز پنج شنبه به دلیل اختلاف میان طرفین متوقف شد و مذاکره کنندگان ارشد به پایتخت ها برگشتند و بیش از پیش مسئله احیای برجام در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۰۹۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۳ 12 March 2022

بیانیه سه کشور اروپایی:  آماده هستیم که توافق را اکنون نهایی کنیم

بین الملل تابناک: مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۴+۱ با وجود 11 ماه مذاکره که در هفته های گذشته به صورت فشرده ای دنبال شد، روز پنج شنبه به دلیل اختلاف میان طرفین متوقف شد و مذاکره کنندگان ارشد به پایتخت ها برگشتند و بیش از پیش مسئله احیای برجام در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و قطر درباره ایران
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ - ۲۲:۲۹

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا و «محمد عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر روز شنبه تلفنی گفت‌وگو کردند.

بر اساس گزارش الجزیره، بلینکن و آل ثانی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

پیش از این تماس تلفنی، وزیر خارجه قطر تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کرده است.

بر اساس اعلام وزارت خارجه قطر، دو نفر درباره تحولات منطقه‌ای و آخرین تحولات درباره توافق هسته‌ای گفت‌وگو کردند.

پیشتر نیز «فایننشال تایمز» به نقل از افراد مطلع ،‌ مدعی شد قطر نقش خود را برای میانجیگری بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران تشدید کرده است.

به ادعای این روزنامه انگلیسی، قطر به درخواست واشنگتن و تهران به عنوان یک واسطه عمل کرده و مذاکرات در پایتخت اتریش را تکمیل می‌کند تا بین دشمنان دیرینه اعتمادسازی کند. طبق این گزارش، دوحه پیام‌هایی را بین بازیگران اصلی منتقل کرده و برای رفع نگرانی‌های ایران، از جمله موارد مربوط به درخواست این کشور مبنی بر ارائه تضمین از سوی دولت بایدن در این خصوص که هیچ دولت آینده ایالات متحده نمی‌تواند به‌طور یکجانبه از توافق، مانند ترامپ خارج شود، تلاش کرده است.

گفتگوی برجامی وزرای خارجه ایران و قطر
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ - ۲۲:۲۵

«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر امروز (شنبه) در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره آخرین تحولات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی و مذاکرات وین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

دو وزیر خارجه در این تماس تلفنی بر ضرورت پیگیری جدی توافقات به عمل آمده در جریان سفر اخیر آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و امیر قطر در دوحه تاکید کردند.

امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات وین، از طرح موضوعات جدید از سوی آمریکا انتقاد و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با جدیت برای حصول توافق خوب، قوی و پایدار تلاش می‌کند.

گفتنی است، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۱۹ بهمن ماه در گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه برخی مباحث که مرتبط با قهرمانان ملی ماست قابل مذاکره نیست، تصریح کرد: طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا هیچگونه توجیه منطقی ندارد.

وزیر خارجه قطر نیز در این گفتگو با تاکید بر اهمیت روابط تهران و دوحه و آثار مثبت سفر اخیر آیت الله رئیسی به قطر، تلاش های جمهوری اسلامی ایران و همه طرفها را در رسیدن به توافق حائز اهمیت خواند.

پیش از این وزارت خارجه قطر از این تماس تلفنی خبر داده بود.بر اساس اعلام وزارت خارجه قطر، دو وزیر درباره تحولات منطقه‌ای و آخرین تحولات مرتبط با برجام گفت‌وگو کردند. «فایننشال تایمز»نیز به نقل از افراد مطلع ،‌ مدعی شد قطر نقش خود را برای میانجیگری بین ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران تشدید کرده است.

بررسی مذاکرات وین پشت درهای بسته مجلس
۱۴۰۰/۱۲/۲۱ - ۱۸:۵۵

سخنگوی هیات رییسه مجلس از برگزاری جلسه غیرعلنی بهارستان با حضور رییس سازمان انرژی اتمی خبر داد.

سیدنظام الدین موسوی اظهار کرد: فردا یکشنبه، جلسه غیرعلنی با حضور آقای اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی در مجلس شورای اسلامی تشکیل می شود.

به گفته وی، موضوع این جلسه مذاکرات هسته ای است و علاوه بر گزارش اسلامی، تعدادی از نمایندگان نیز به بیان نظرات خود می پردازند.

 

بیانیه سه کشور اروپایی: توافق در خطر فروپاشی است

تروئیکای اروپا در بیانیه‌ای مشترک با بیان این که درخواست روسیه از آمریکا برای ارائه تضمین‌ کتبی، درخواستی خارج از برجام است، خواستار نهایی شدن هرچه سریع‌تر توافق به دست آمده در جریان مذاکرات وین شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرانسه، انگلیس و آلمان، سه کشور اروپایی عضو برجام امروز شنبه در بیانیه‌ای مشترک به روسیه هشدار دادند خواسته‌اش برای دریافت ضمانت جهت تداوم روابط اقتصادی-تجاری‌اش با ایران در پی متحمل شدن تحریم‌های واشنگتن به خاطر جنگ اوکراین، خطر از بین رفتن توافق هسته‌ای ایران را در بر دارد که ''روند مذاکرات آن تقریبا تکمیل شده است''.

در این بیانیه آمده است: هیچ کسی نباید به دنبال سودجویی از مذاکرات برجام[توافق هسته‌ای] برای دست یافتن به تضمین‌هایی باشد که جدا از برجام هستند.

به ادعای این سه کشور اروپایی، «این کار خطر فروپاشی توافق را در بر دارد».

در این بیانیه همچنین آمده است، توافق روی میز باید در نهایت فوریت نهایی شود.

«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز (جمعه) در توئیتی اعلام کرد به دلیل عوامل خارجی به وقفه در گفت‌وگوهای وین نیاز است. وی افزود: «متن نهایی اساسا آماده و روی میز است. به‌عنوان هماهنگ‌کننده، من به همراه تیمم به ارتباط با همه اعضای برجام و ایالات متحده برای غلبه بر وضعیت فعلی و نهایی کردن توافق ادامه خواهم داد». بعد از اعلام این وقفه، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده گفت‌وگوهای وین هم در اظهارنظری، ابراز امیدواری کرد مذاکرات وین برای حصول نتیجه به زودی از سر گرفته شود.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به این توئیت بورل اعلام کرد: وقفه اعلام شده در مذاکرات وین می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی باشد. دستیابی به موفقیت در گفت‌وگوها تمرکز اصلی همه طرف‌ها خواهد بود. هیچ عامل خارجی بر اراده مشترک ما به منظور حرکت به سمت یک توافق جمعی اثر نخواهد گذاشت.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هفته گذشته درباره تحریم‌های جدید اعمال شده آمریکا علیه روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین گفته بود: ما تضمینی می‌خواهیم که این تحریم‌ها به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

او در این باره ادامه داد: ما خواستار تضمینی کتبی شده‌ایم که روند فعلی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ وجه به حق ما برای تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی آزاد و کامل با این کشور اسلامی[ایران] آسیبی وارد نکند.

مقامات آمریکا می‌گویند تحریم‌های اعمالی علیه روسیه ارتباطی با توافق هسته‌ای با ایران ندارد.

دیپلمات اروپایی: اجازه نمی‌دهیم مسکو برجام را گروگان بگیرد

یک دیپلمات اروپایی روز جمعه ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) گفت که در صورت مانع‌تراشی و پافشاری روسیه برای دریافت تضمین در مذاکرات هسته‌ای وین، انتخاب «گزینه‌های دیگر» ممکن است.

وی بدون اینکه به جزئیات بیشتری درباره «گزینه‌های دیگر» احتمالی اشاره کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: «اگر در نهایت این مانع‌تراشی روسیه پابرجا بماند، ما مجبور خواهیم شد به گزینه های دیگر نگاه کنیم. ما نمی‌خواهیم در موقعیتی قرار بگیریم که به روسیه اجازه دهیم برجام را گروگان بگیرد»

این دیپلمات اروپایی که نامش فاش نشده است با «غیرمسئولانه» خواندن اقدام مسکو گفت: «شکست این توافق که مردم ایران را از لغو تحریم‌ها و جامعه جهانی را از تضمین‌های لازم در مورد برنامه هسته‌ای ایران محروم می‌کند، بسیار زیان‌بار خواهد بود.»

آمریکا: به توافق احتمالی در مذاکرات وین نزدیک هستیم

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه جمعه درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین اظهارنظر کرد.

ند پرایس تصریح کرد که «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران برای مشورت به واشنگتن بازگشته است. او گفت: «مذاکرات پیچیده‌ای در جریان است اما ما همچنان معتقدیم که طرف‌ها به توافق احتمالی نزدیک هستند.»

با آنکه گزارش‌های متعددی نشان می‌دهند که کارشکنی‌ها و مطالبات جدید آمریکا مانع به سرانجام رسیدن مذاکرات بوده‌اند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه جمعه تلاش کرد توپ را به زمین ایران و روسیه بیندازد.

ند پرایس گفت: «لازم است تصمیم‌هایی در تهران و مسکو گرفته شوند. ما اطمینان داریم که می‌توانیم به پایبندی دوجانبه به برجام برگردیم، اگر آن تصمیم‌ها در تهران و مسکو گرفته شوند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۶۵
انتشار یافته: ۲۱
متاسفانه به نظر می رسد مسئولان منتظر تعطیلات نوروز هستند تا خبر شکست مذاکرات را به مردم عیدی دهند به نظر می رسد اهمیت منافع روسیه از منافع مردم ایران ...........
اقا روسیه نمیخواهد توافقی صورت بگیرد تا روسیه از امریکا درمورد اوکراین باج نگیرد توافق روسی ایرانی صورت نمیگیرد مسئولان بفهمید
روسها هیچگاه خواهان توافق بین ایران و غرب نیستد. از این گل آلودی ماهی های درشت بسیاری صید کرده و میکنند.
ثانیه های اخر دقیقه ۹۰ توافق رسمی اعلام خواهدشد ( خیلی وقته قطعی شده)
یک ترکمنچای دیگه از طرف روسیه
این هم از نیرنگ روباه مکار
مرگ بر روسیه
هم آمریکا و هم ایران باید اندکی کوتاه بیایند تا توافق هرچه سریعتر انجام شود. روسیه کاملا نقش مخربی بازی میکنه و تا بحران اوکراین بدتر نشده باید سریع این توافق انجام بشه.
بنظرم غرب مارو تحریم کرده پس اگر صداقت دارد که ندارد ،تحریمهای یک طرفه خودش را لغو کند .
نقشه آمریکا واروپا اختلاف انداختن بین ایران و روسیه است تا در آینده نه چندان دور پس از اختلاف انداختن بین ایران و روسیه نقشه خودشان را که حمله نظامی به ایران به خواست چندین ساله اسرائیل است عملی کنند ایران باید با روسیه یکی باشد حتی اگر توافقی حاصل نشود
ما باید برای آمریکا و غرب شرط بزاریم که در صورت تسلیم نشدن اوکراین زیر میز می زنیم و حتی به تایوان و آلاسکا هم حمله می کنیم
به نظرم مسکو رو از این توافق خارج کنند. عملا روسیه داره از ایران اخاذی میکنه. با اومدن امریکا باز میشه 4
+1 . کلا حضور و عدم حضور مسکو تو برجام برامون فایده ای نداره. یادمون باشه که با تحریم های ترامپ مسکو هم پول های مارو بلوکه کرد.
ایران باید در گفتگو های برجام با روسیه یکی باشد و خواسته هایشان هم یکی باشد در غیر این صورت فرصتی که آمریکا و اسرائیل به دنبال آن چندین سال بودن یعنی جدای ایران از روسیه وحمله نظامی به ایران فراهم خواهد شد
لعنت بر روسیه
امیدوارم که مسولین ایران کلک روسیه را نخورند چون همانند یک گرگ گرسنه داره حکمرانی میکنه
روسیه و آمریکا دارند به هم نون قرض میدن
لعنت بر روسیه روباه مکار
پس چطور شما در این چند سال مجاز بودید؟
ذات زیبای روسها
اين بازي موش و گربه ديگه چيه؟
مگر روسيه ايران را تحريم كرده؟ آمريكا اگر به دنبال توافق هست تحريمها را لغو كند تا كشورهاي اروپايي هم از او تبعيت كنند.
آیا به روسیه می توان اعتماد کرد ؟
اگر روسیه زودتر قضیه اوکراین را حل کرده و رئیس جمهور دست نشانده ای در آنجا قرار دهد تا عمل انتقال پول و سوئیفت را برای خود برای دور زدن تحریم ها حل کند، موضوع هسته ای ایران انشالله زودتر حل میشود. در غیر اینصورت باید صبر کنیم که حرکت بعدی روسیه چیست؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست