بازدید 15228

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ تعیین شد

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵۷.۴ درصد افزایش یافت، به گونه ای که حداقل دستمزد ماهانه از ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار و ۹۵۰ تومان به چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و۷۵۰ تومان و حداقل دستمزد روزانه از ۸۸ هزار به ۱۳۹ هزار تومان رسید.
کد خبر: ۱۱۰۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶ 10 March 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، نتایج شورایعالی کار برای تعیین دستمزد ۱۴۰۱ مشخص شد؛ به گفته اعضای کارگری شورا، با افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مزد، حداقل دستمزد روزانه، ۱۳۹۳۲۵۰ و پایه مزد ماهانه کارگران به ۴۱۷۹۷۵۰۰ ریال رسید.

در عین حال، بن کارگری به ۸۵۰ هزار تومان و حق مسکن به ۶۵۰ هزار تومان افزایش یافت. پایه سنوات روزانه نیز به ۷۰۰۰۰ ریال رسید.

با این حساب، دریافتی کارگر حداقل بگیر بدون سابقه و بدون اولاد، با مجموع پایه مزد ماهانه‌ی ۴۱۷۹۷۵۰۰ ریال و بن ۸۵۰۰۰۰۰ ریال و حق مسکن ۶۵۰۰۰۰۰ ریال، برابر با ۵۶۷۹۷۵۰۰ ریال می‌شود.

حداقل دستمزد برای کارگر با یک فرزند، ۶۳۰۷۷۲۵۰ ریال و برای کارگر با دو فرزند، ۶۷۲۵۷۰۰۰ ریال شده است.

برای کارگران سایر سطوح، افزایش به این ترتیب است: ۳۸ درصد به اضافه‌ی مبلغ ثابت ۱۷۱۷۲۲ روزانه که برابر است با ۳۸ درصد افزایش مزد پایه به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵۱۶۶۰ ماهانه.

با این حساب، در سال آینده، هیچ کارگر مشمول قانون کاری کمتر از ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان دریافتی نخواهد داشت.

در همین حال، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در گفت و گویی اعلام کرد: جلسه ۱۴ و نیم ساعت به طول انجامید که جامعه کارگری و کارفرمایی به جمع بندی رسیدند و یک خبر بسیار خوب برای جامعه کارگران داریم.

وی درباره میزان حداقل حقوق گفت: حداقل حقوق یک کارگر با دو فرزند ۶۷۲۵۰۰۰ (سال گذشته این رقم ۴۳۷۶۰۰۰ تومان بود) و حداقل حقوق یک کارگر با ۱ فرزند ۶۳۰۷۰۰۰ تعیین شد. (سال گذشته ۴۰۱۱۰۰۰ تومان بود)

همچنین کمک هزینه مسکن از ۴۵۰ به ۶۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد و بن کارگری از ۶۰۰ هزار تومان به ۸۵۰ هزارتومان افزایش پیدا کرد.

«حجت الله عبدالملکی» اعلام کرد: حداقل مزد ماهانه ۵۷.۴ افزایش پیدا کرد و با یک رشد خوبی را در دستمزد کارگران در سال آینده خواهیم داشیم.

وی با بیان اینکه قدرت خرید مطلق کارگران ۹ درصد افزایش بیش از تورم خواهد بود گفت:عمده افزایش بر روی حداقل مزد بر مبنای کسورات است و برای تقویت مستمری کارگران اتفاق خوبی افتاده است و با افزایش درآمد کارگران ۲ اتفاق بر روی تولید می افتد.

وی اضافه کرد: بهره وری تولید افزایش پیدا خواهد کرد و کارگران انگیزه بیشتری برای کار خواهند داشت و با افزایش قدرت تقاضای موثر در اقتصاد هم بیشتر خواهد شد که به رونق تولید کمک خواهد کرد.
وی تاکید کرد: امسال با دقت به جمع بندی رسیدند و پیش از پایان سال دستمزد اعلام شد.

مطابق ماده ۴١ قانون کار، دستمزد کارگران باید بر پایه نرخ تورم و سبد هزینه زندگی خانوار کارگری تعیین شود.

امسال سبد معیشت کارگران هشت میلیون و ۹۷۹ هزار تومانی برای یک خانواده متوسط شهری ۳.۳ نفری برای سال ۱۴۰۱ نرخ‌گذاری شده است. همچنین بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه بهمن ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤١,٤ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١.٠ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۷
خوش به حالشون بیچاره بازنشسته های تامین اجتماعی.
بازنشسته های تامین اجتماعی پس چه موقع
وقتی ۵۷.۴٪ حقوق کارگراضافه شد کارخانه دارهم بابد قیمت کالا رو بشدت افزایش دهد تا ازپس حقوق کارگرهای خودبربیاد، وقتی این حفوق رونتونه تامین کنه عملا کارگرهای خودش رو اخراج میکنه کارخونه رو هم تعطیل میکنه دولت که به کارخونه دارپول نمیده چرا کارخانه دارباید چوب بی عرضگی دولت در کنترل اقتصاد کشور رو بخوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
تا حدودی جمله ات درسته
البته قسمت دولتیش
دولت با دنیا ارتباط بگیره
صادرات خوب بشه تولید افزایش پیدا میکنه
و درامد شرکت ها میره بالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
وقتی کارخونه دار تو سال گذشته و سالهای قبل بشدت تولیدات رو افزایش میدادن سهم کارگران کجای محاسبات شما و امثالهم بود
چطوری سر کارگر فیلم بازی میکنند
این افزایش حقوق براساس تورم ۱۴۰۰ است که بایداختلاف درآمد پرداخت میشده و اصلا به تورم سال جدید ربط ندارد امسال گفته میشه حدود ۵۰ درصد هست ۱۴۰۱ که الان باید به کارگر داده شود نه آخر سال
برای اولین بار جا داره از وزیر و نمایندگان کارگری برای تصمیم خوبشون تقدیر بشه...نمردیم یه حرکت رو به جلو دیدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
معیشت 9 میلیونه تازه برای خانوار3نفری
اونوقت چیش خوبه ؟؟؟؟؟؟
این تصمیم غیر کارشناسی است تورم که تقصیر شرکت های خصوصی نیست. تورم حاصل سوء مدیریت دولتی و دشمن پنداری و جهان ستیزی دولت است .منتظر تعدیل نیروهای گسترده در شرکت های خصوصی و بالا رفتن نرخ بیکاری و تورم باشید
خب اين افزايش دستمزد وحشتناك را توليد كننده ها ميكشن روي قيمت هايشلن ،پدر مردم درمي آيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
دستمزد تاثیر زیادی نداره
مهم شرکت ها و دولت ها هستن
شرکت فروشش باید بالا بره
دولت وظیفه داره تسهیل بکنه شرایط افزایش تولید و صادرات رو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۹
نه که تا حالا افزایشی نداشتن
کارگران زیاد خوشجال نباشند بیکاری زیادی در سال آینده شاهد خواهیم بود من بعنوان کارفرما حداقل 20 کارگرم رو شب عید تعدیل خواهم کرد..متاسفانه
خدا وکیلی مملکت جالبی داریم که در ان پوپولیسم و عوامی گری بیداد می کند.هیچکس منکر مشگلات اقتصادی نیست اما این نوع عوامی گری بلای جان اقتصاد است.با انجام این کار بسیاری از کارگاههای کوچک زیر 10 نفر نیروهایشان را بیرون می کنند یا شاید به استخدام نیروهایی با کار سیاه روی بیاورند چون هزینه یک کارگر ساده با دوفرزند با جوانب بالای 10 میلیون تومان خواهد شد مثلا یک بقالی باید فقط 30 میلیون تومان به 3 کارگرش بدهد مگر با این وضع قیمت ها ،کاهش خرید و گستردگی رقابت درامد کلش چقدر است؟صندوق های بازنشستگی هم در معرض ورشکستگی قرار خواهند گرفت که برای جلوگیری از این کار دولت پول زیادی چاپ خواهد کرد و سر جمع تورم سال اینده بالای 80 درصد خواهد بود.بیشترین افزایش هم مربوط به کالاهای اساسی تا 150 درصد خواهد بود.
رئیسی متشکریم
افزایش دستمزد کارگران باعث افزایش هزینه تولید و خدمات می شود و باز هم تورممممم....
هی میگین فرزند بیارین
بعد سبد معیشت رو برای خانوار 3 نفری محاسبه میکنین
در آخر هم به اندازه همون 3نفری هم بالا نمیبرین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حرف و عمل یکی نیست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار