بازدید 23494
۳
کیوسک بین الملل تابناک

ثبت بالاترین قیمت نفت در چهارده سال گذشته/ بازداشت مقامات بلندپایه وزارت دفاع جمهوی آذربایجان/ رهگیری زیردریایی هند توسط پاکستان/ رزمایش نظامی آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ

ثبت بالاترین قیمت نفت در چهارده سال گذشته، بازداشت مقامات بلندپایه وزارت دفاع جمهوی آذربایجان، رهگیری زیردریایی هند توسط پاکستان، رزمایش نظامی آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ و صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه روسیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۱۰۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۲ 03 March 2022

ثبت بالاترین قیمت نفت در چهارده سال گذشته/ بازداشت مقامات بلندپایه وزارت دفاع جمهوی آذربایجان/ رهگیری زیردریایی هند توسط پاکستان/ رزمایش نظامی آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ

کیوسک بین الملل تابناک: ثبت بالاترین قیمت نفت در چهارده سال گذشته، بازداشت مقامات بلندپایه وزارت دفاع جمهوی آذربایجان، رهگیری زیردریایی هند توسط پاکستان، رزمایش نظامی آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ و صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه روسیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

ثبت بالاترین قیمت نفت در چهارده سال گذشته

در پی تداوم بحران اوکراین و امتناع خریداران از نفت خام روسیه، بهای نفت با رسیدن به حدود ۱۱۸ دلار در هر بشکه به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۸ تاکنون افزایش یافت.

به گزارش روز پنجشنبه خبرگزاری بلومبرگ، با امتناع خریداران از نفت خام روسیه در پی تهاجم این کشور به اوکراین، بهای نفت به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۸ رسید. این در حالی است که اوپک پلاس (کارتل نفتی متشکل از مجموع کشورهای عضو اوپک و غیر عضو  از جمله روسیه) تلاش دارد جنگی را که توسط یکی از اعضای اصلی آن به راه افتاده، نادیده بگیرد.  
جنگ در اوکراین نگرانی‌ها از عرضه نفت را در بازارهای انرژی و همچنین غلات افزایش داده و مصرف‌کنندگانی از جمله چین را بر آن داشته است تا به دنبال مواد خام در جهان بگردند. از سوی دیگر در پی اعمال تحریم های اقتصادی از سوی آمریکا و اروپا علیه روسیه، خریداران از نفت خام روسیه امتناع می کنند و همین سبب بالا رفتن بهای نفت خام شده است.در حال حاضر بهای هر بشکه نفت "وست تگزاس اینترمدیت" برای تحویل در ماه آوریل (فروردین) با ۳.۹ درصد افزایش به ۱۱۸ دلار در هر بشکه رسیده است.
نفت برنت هم برای تسویه در ماه می (اردیبهشت) با ۳.۸ درصد افزایش به ۱۱۷.۲۴ دلار در هر بشکه رسید.
آژانس بین‌المللی انرژی هشدار داده است که امنیت جهانی انرژی در معرض تهدید قرار دارد و آزادسازی اضطراری ذخایر نفت خام توسط آمریکا و دیگر کشورها کمک چندانی به فرونشاندن بیم و هراس موجود در بازار نکرده است.
آمریکا و متحدانش تاکنون از تحریم صادرات نفت خام روسیه به دلیل نگرانی در مورد تاثیر آن بر افزایش بهای انرژی بر مصرف کنندگان خودداری کرده اند، هرچند به دلیل تحریم های مالی و بانکی سطح تجارت با روسیه رو به کاهش است.
دولت بایدن روز چهارشنبه اعلام کرد که با محدود کردن صادرات فناوری مربوط به بخش انرژی به دنبال تنزل جایگاه روسیه به عنوان تولید کننده پیشرو نفت و گاز طبیعی است. همزمان شرکت های بزرگ نفتی جهان از جمله "بریتیش پترولیوم"، "شل" و "اکسون موبیل" هم متعهد به خروج از روسیه شده اند.
از سوی دیگر، اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش داده است که ذخایر نفت خام این کشور در هفته گذشته ۲.۶ میلیون بشکه کاهش یافته؛ ضمن آنکه موجودی انبارها در قطب ذخیره سازی "کوشینگ اوکلاهاما" برای هشتمین هفته رو به کاهش است.

بازداشت مقامات بلندپایه وزارت دفاع جمهوی آذربایجان

چند تن از مقامات بلندپایه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان به تازگی به اتهام  اختلاس و فساد اقتصادی بازداشت و روانه زندان شدند.

به گزارش منابع خبری باکو، ژنرال نظامی محمداف، رییس اداره مالی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان بر اساس حکم دادگاه نظامی باکو بازداشت و روانه زندان شد.

ثبت بالاترین قیمت نفت در چهارده سال گذشته/ بازداشت مقامات بلندپایه وزارت دفاع جمهوی آذربایجان/ رهگیری زیردریایی هند توسط پاکستان/ رزمایش نظامی آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ
وی بر اساس پرونده جنایی تحت بررسی سرویس امنیت دولتی آذربایجان به مسئولیت کیفری جلب و بازداشت و به اختلاس ۸۰ میلیون و ۶۱۸ ذ هزار منات (نزدیک به ۵۰ میلیون دلار) متهم شده است.
نیرو‌های انتظامی جمهوری آذربایجان در یک ماه اخیر همچنین چند تن دیگر از مقامات فعلی و سابق اداره مالی وزارت دفاع و نیز رییس اداره تدارکات این وزارتخانه را به اتهام اختلاس بازداشت کردند.

رهگیری زیردریایی هند توسط پاکستان

ارتش پاکستان مدعی رهگیری جدیدترین زیردریایی هند در قلمروی دریایی خود شد و گفت که آن را مجبور به ترک آب‌های پاکستان کرده است.

به گزارش منابع رسمی پاکستان، ارتش این کشور روز پنجشنبه اعلام کرد نیروی دریایی پاکستان با رهگیری یک فروند زیردریایی هند در قلمروی دریایی خود، آن را مجبور به ترک آب‌های پاکستان کرد.
نیروی دریایی‌ پاکستان یک زیردریایی هندی که در حال شناسایی و جمع آوری اطلاعات در محدوده آب های پاکستان بود، رهگیری و ضمن هشدار، آن را مجبور به ترک منطقه کرده است.

ثبت بالاترین قیمت نفت در چهارده سال گذشته/ بازداشت مقامات بلندپایه وزارت دفاع جمهوی آذربایجان/ رهگیری زیردریایی هند توسط پاکستان/ رزمایش نظامی آمریکا و اسرائیل در دریای سرخروابط عمومی ارتش پاکستان نیز امروز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد: این‌ چهارمین باری است که طی پنج سال اخیر زیردریایی‌های هندی در قلمروی دریایی پاکستان شناسایی و از هرگونه اقدام تحریک آمیز و غیرقانونی آن جلوگیری می‌شود.


نیروی دریایی پاکستان اواخر مهرماه امسال نیز مدعی رهگیری زیردریایی هندی مجهز به فن آوری روز جهان و عقب راندن آن از محدوده آبی خود شده بود.
اسلام‌آباد و دهلی‌نو به عنوان رقبای سنتی در شبه قاره، همواره یکدیگر را به ماجراجویی در مرزهای زمینی، دریایی و هوایی متهم می‌کنند. این دو کشور از اواسط فوریه امسال به پیروی از آتش بس پایدار در مرزهای مشترک (خط کنترل مرزی در کشمیر) توافق کرده و گفته می‌شود این آتش بس همچنان پایدار مانده است.

رزمایش نظامی آمریکا و اسرائیل در دریای سرخ

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از رزمایش مشترک ارتش این رژیم با آمریکا به منظور مقابله با پهپادهای یمن خبر دادند.
بنا بر گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، هدف از اجرای این رزمایش نظامی، بهبود توان ارتش آمریکا و رژیم صهیونیستی برای سرنگون کردن پهپادهای یمن است و گفته می‌شود علت این امر نیز ترس تل‌آویو از هدف قرار گرفتن توسط پهپادهای یمنی است.
رژیم صهیونیستی اخیرا پس از حمله پهپادی یمن به ابوظبی در ژانویه گذشته، از اینکه هدف حملات پهپادی مشابه قرار گیرد، ابراز نگرانی کرده بود. رژیم صهیونیستی همچنین به امارات برای کمک به اجرای تحقیقات درباره حملات پهپادی پیشنهاد داده بود. برخی منابع امنیتی در تل‌آویو گزارش دادند که این پیشنهاد رژیم صهیونیستی به امارات با هدف خنثی سازی حملات مشابه احتمالی به اسراییل در آینده صورت گرفت.


به نوشته روزنامه «القدس العربی»، در صورت وقوع چنین حملاتی، پهپادهایی که از یمن به سمت فلسطین اشغال پرواز خواهند کرد، با هدف اجتناب از پرواز در آسمان عربستان سعودی، از دریای سرخ عبور خواهند کرد.


در همین رابطه شرکت رادیویی و تلویزیونی اسرائیل (KAN) گزارش داد که یک هواپیمای نظامی آمریکا برای مشارکت در مأموریت‌های دریایی اسرائیلی، وارد فلسطین اشغالی شد و ارتش رژیم صهیونیستی همکاری بی‌نظیری را با آمریکا به منظور خنثی‌سازی تهدیدات دریایی آغاز کرده است.


 در همین ارتباط، چند روز پیش یک فروند هواپیمای آمریکایی با قابلیت شناسایی شناورها، در فرودگاه نظامی «اوودا» فرود آمد.
این همکاری آمریکا و رژیم صهیونیستی پس از آن صورت می‌گیرد که این رژیم به فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه پیوسته و از جمله مأموریت‌های اصلی آن گشت‌زنی در دریای سرخ و شناسایی تهدیدات دریایی و تلاش برای مقابله با حملات علیه اسراییل از یمن است.

صدور قطعنامه شورای حکام آژانس علیه روسیه

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز پنجشنبه به قطعنامه‌ای رأی داد که در آن از روسیه خواسته شده است فوراً اقداماتش علیه مراکز هسته‌ای اوکراین را متوقف کند.
در این قطعنامه از اقدام نظامی روسیه به اوکراین ابراز تأسف شده و تاکید می‌شود که این مساله تهدید جدی و مستقیم علیه امنیت مراکز هسته‌ای اوکراین محسوب می‌شود.
این قطعنامه با رأی موافق ۳۵ عضو شورای حکام تصویب شد؛ سنگال، ویتنام، پاکستان، آفریقای جنوبی و هند به این قطعنامه رأی ممتنع دادند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ما باید ذخایر صندوق توسعه ملی را تا ۵۰۰ میلیارد دلار بالا ببریم تا دیگر تحریم نشویم. قیمت ارز را هم باید به تولید و اقتصاد ملی گره بزنیم و سیاست غلط تزریق ارز که در دولتهای هاشمی و خاتمی و احمدی نژاد و روحانی انجام شد و نتیجه عکس داشت را انجام ندهیم.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
کم‌ نباشه ۵۰۰ میلیارد دلار؟سالی کلا ۵۰ میلیارد دلار صادرات نفتی و غیر‌نفتی داریم کلی هم وارادت.
بهترین زمان فرستادن آرامکو به هواست الان.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل